Főoldal Magazin Cél a lehető legzöldebb közúti áruszállítás: közös projekten dolgozik a Toyota és...

Cél a lehető legzöldebb közúti áruszállítás: közös projekten dolgozik a Toyota és a Seven-Eleven

Napjainkban egyre többet hallani a hidrogénről, mint a jövő potenciális abszolút zöld energiaforrásáról. A melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztésében élen járó autógyártó, az immár Mirai néven hidrogén üzemanyagcellás személyautót, de emellett targoncát, buszt és teherautót is kínáló Toyota, és a világ legnagyobb kiskereskedelmi franchise hálózata, a Seven-Eleven kísérleti projektet indított útjára Japánban, amelynek célja a hidrogén, mint abszolút zöld energiahordozó felhasználásának gyakorlati felhasználása és népszerűsítése az áruszállításban és az egyéb felhasználási területeken.

A világ legnagyobb kiskereskedelmi franchise hálózata, a Seven-Eleven, és a világ legzöldebbnek és leginnovatívabbnak tartott autógyártója, a piac legszélesebb környezetbarát hibrid modellportfólióját kínáló és az abszolút zöld hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztésében is élen járó Toyota, megállapodást kötöttek arról, hogy közösen tanulmányozzák a kiskereskedelmi üzlethelységek energia-megtakarításával és CO₂-csökkentésével kapcsolatos lehetőségeket. A két vállalat célja, hogy hozzájáruljanak a jövő alacsony szénkibocsátású és hidrogén-alapú társadalmának megvalósulásához – ez esetben azzal, hogy a Toyota által kifejlesztett, hidrogénnel működő járműveket és áramfejlesztő generátorokat állítanak munkába.
A tanulmányok az alábbiakra összpontosítanak az energia-megtakarítás és CO₂-csökkentés témakörében.

Áruszállítás: a CO₂-kibocsátás csökkentése érdekében a kiskereskedelmi egységekbe árut szállító teherautók hűtő/fagyasztó felépítményei, illetve maguk a teherautók is üzemanyagcellával működnek.

Az üzlethelységek működése: az energia-megtakarítás és a CO₂-kibocsátás csökkentése érdekében az üzletekben energiavezérlő rendszert telepítenek, ami összehangolja a már meglévő napelemes áramfejlesztők és a lent felsorolt megoldások működését.

Az autóipari használatra kifejlesztett hidrogén üzemanyagcellával működő, telepített áramfejlesztő generátor: érdemes fontolóra venni, hogy a hidrogéntöltő állomásokon létesített boltok áramellátását üzemanyagcellás áramfejlesztő biztosítsa.

Az autóipari felhasználásra kifejlesztett akkumulátorokból kialakított, telepített akkumulátorok: az autóiparban használatos, újratölthető akkumulátorokból kialakított akkumulátor-telepek nemcsak az üzlethelységek energiafogyasztását és CO₂-kibocsátását csökkentik, hanem természeti katasztrófák idején vészhelyzeti áramforrásként is szolgálhatnak.

„A saját területükön világelső Seven-Eleven és Toyota által bejelentett együttműködésben hatalmas potenciál van, amely egyszerre forradalmasíthatja a közúti áruszállítást, és teremthet igényt a hidrogén üzemanyagcellás töltőállomás hálózat telepítésének felgyorsítására, utat nyitva az ezzel a technológiával működő személyautók elterjedése előtt is, amelynek révén minden korábbinál nagyobb mértékben csökkenthető a közúti közlekedés környezeti lábnyoma” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációért felelős vezetője.

„A hidrogén felhasználása nem jár CO2-kibocsátással, és az oxigénnel reakcióra lépve elektromos energiát termel, amelynek mellékterméke a tiszta víz, és gyakorlatilag korlátlanul rendelkezésre áll: előállítható természetes gázból, biomasszából és bioüzemanyagokból, szennyvíziszapból, vízből, benne van a minket körülvevő világban a fáktól a tengerekig. A hidrogén további hatalmas előnye, hogy a hogy szállítható, és tárolható, míg az elektromos energia esetén például ez sokkal nehézkesebb. Ha azonban az elektromos energiát arra használjuk fel, hogy vízből hidrogént nyerjünk, szállítható és tárolható energiaforráshoz jutunk: a nyáron megtermelt hidrogént felhasználhatjuk télen, eljuttathatjuk délről északra, így a nap-, szél-, víz- és geotermikus, valamint bármilyen más időjárás- és helyfüggő természetes megújuló energiaforrást minden korábbinál szélesebb körben használhatjuk. Így elérhető a szinergia, ahol a különböző tervezhető (geotermikus- és vízenergia, valamint biomassza) és fluktuáló (nap- és szélenergia) megújuló energiaforrások egymásra épülve támogatják, kiegészítik egymást a hidrogén, mint energiahordozó közvetítésével” – emlékeztet a szakember.