2016. március 7-én – napra pontosan száz évvel azt követően, hogy a BMW AG-t beregisztrálták a cégjegyzékbe – a BMW Group elindította centenáriumi tevékenység-sorozatát. Korábbi cikkünk foglalkozott is a nagyszabású, nemzetközi eseménnyel.
A BMW Group százéves történelmének mérföldkövei és meghatározó pillanatai.
A BMW Group száz esztendőn átívelő sikertörténetét hangsúlyos döntések és mélyreható termékek sorozata övezi.
Az 1916-os megalapítása óta eltelt évszázadban a BMW Group minden tekintetben nagy hatással volt a mobilitás fejlődésére és az iparág alakulására. A vállalatcsoport az évek során szinte folyamatosan változott és gyarapodott, mígnem napjainkra a világ egyik legerőteljesebb prémium mobilitási szolgáltatójává vált. A jövőbe látó megoldások és az úttörő innovációk mindig is a BMW Group elemi hajtóerői voltak – ahogyan azt az elmúlt száz esztendő számos fontos lépése és terméke igazolja.
A vállalatcsoport történelmének néhány meghatározó pillanata:
A BMW R 32 bemutatása – az iparág teljes fejlődésének irányt mutatva.
Az 1923-ban bemutatott BMW R 32 motorkerékpár sokkalta több volt, mint egy, a márka kék-fehér emblémáját viselő kétkerekű; a bajor gyártó első önálló járműve kézzelfogható bizonyítékként szolgált a vállalat vakmerő elszántságára, amellyel az iparág többi képviselője által kijelölt útról letérve, vadonatúj irányba indult el, a motorkerékpárt teljes egészében a központi blokk köré tervezve. Ez a merőben újszerű megközelítés nem csupán a BMW motorkerékpár-építési védjegyévé, de az iparág teljes fejlődésének abszolút iránymutatójává is vált.
A BMW i divízió „Born Electric” filozófiája – újabb mérföldkő, amely a mobilitás teljes újragondolásában és újratervezésében rejlő erőt élteti.
A mobilitás teljes körű újraálmodása iránti bátorság 90 évvel később is megmaradt: a BMW 2013-ban a „Born Electric” filozófia égisze alatt bemutatta a világ első teljesen elektromos meghajtású prémium kisautóját, a BMW i3 modellt – amellyel egy teljesen új korszak vette kezdetét. A könnyűszerkezetes járműépítési alapelvek szerint megtervezett, szénszál-erősítésű műanyagból készült utascella és alumínium alváz kettősét viselő BMW i3 a közel száz esztendőn át fejlesztett és tökéletesített járműtervezési szaktudás jövőbe mutató eredményeként érkezett meg a piacra. A bajor gyártó zéró-emissziójú kisautója minden szempontból megfelel az elektromos mobilitás kivételes követelményeinek.
A BMW 328, mint a páratlan menetdinamika, a lenyűgöző kialakítás és a színtiszta innováció egysége – amely még ma is a BMW védjegye.
1936. júniusában a BMW 328 első ízben a Nürburgringen mutatkozott be a nagyközönség előtt, egy csapásra kijelölve a fiatal autógyártó vállalat egészen az 1960-as évekig tartó motorsportos ambícióit. A BMW 328 versenypályás sikere az átfogó járműtervezési paraméterekben gyökerezett: a könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek szigorú alkalmazása, az ideális súlyelosztás, az optimális aerodinamikai kialakítás, a tökéletes motor, valamint a minden részletében finomhangolt futóműnek köszönhető hibátlan úttartás egységében. A BMW 328 megteremtette a teljesen új megközelítés szerint épített személyautók technológiai alapjait: kimagasló sikertörténetét a modell a maximális hatékonyság és az aprólékos, precíz tervezés kettősében rejlő teljesítménynek köszönhette. Ezen kiemelkedő tulajdonságokat egyesítve a BMW 328 egy modellben testesítette meg mindazt, amelyről a BMW modelljei mind a mai napig ismertek: a páratlan menetdinamika, a lenyűgöző kialakítás és a színtiszta innováció ötvözetét.
BMW 1500 – a sportos családi limuzinok vadonatúj szegmensét életre keltő „Neue Klasse” modellcsalád alapító tagja.
Az évek során a BMW Group számtalanszor bebizonyította, hogy kiváló érzékkel, a lehető legjobb időben nyúl az újabbnál újabb autó- és motorkerékpár-koncepciókhoz. Megannyi, újdonságként bemutatott modell a későbbiekben egy addig ismeretlen, vadonatúj járműipari kategóriát hozott létre: az 1960-as évek elején bemutatott „Neue Klasse” BMW 1500 modell például a sportos családi limuzinok szegmensének alapító tagjaként gurult be a történelemkönyvekbe. Eme kategóriában ma már nincs olyan prémium autógyártó, aki ne képviseltetné magát.
Vadonatúj motorkerékpár-koncepció – megszületik a GS motorcsalád.
Az 1970-es évek végén, a távol-keleti országok ugrásszerű fejlődésével párhuzamosan a BMW motorkerékpár-tervezői egy meglepetésszerű formával rukkoltak elő, amely egy teljesen új motorkerékpár-kategória megszületését jelentette: 1980-ban bemutatkozott a BMW R 80 G/S. Akkoriban ez volt az első és egyetlen nagymotoros túrakerékpár, amely egy aszfalti motorkerékpár menettulajdonságait kínálta. A „GS” napjaink egyik legnépszerűbb motorkerékpár-típusának műszaki alapjait fektette le: a túra enduro motorkerékpárokét.
Az első „SAV” modell leleplezése: a BMW X5.
Az aszfalti és terepjárós képességek egyesítése rendkívül ígéretesnek bizonyult – nem csupán a motorkerékpárok szegmensében. 1999-ig az autóipar teljesen külön kezelte a közutakra és a terepre szánt személyautók két szegmensét, mígnem a BMW egy megnyerő koncepcióval állt elő, amely a két kategória előnyeit négy keréken egyesítette. A modellt 1999. januárjában, a Detroiti Autószalonon mutatták be a nagyközönségnek. Az SUV kategória robbanásszerű elterjedésekor a BMW már hosszú évek óta tökéletesítette az összkerékhajtású, emelt üléspozíciót kínáló SAV modell dinamikus kezelhetőségét. Az SAV (Sports Activity Vehicle) kategória-megjelölés tökéletesen kifejezi a koncepció sportos összhangját. A szegmens megalapítójának számító BMW X5 modellt a tengerentúli Spartanburg városában gyártották.
A BMW Motorsport GmbH, mint a BMW M GmbH elődjének megalapítása.
A BMW Group évszázados történelmét nem csupán piaci sikerek övezik: a meghatározó döntések messze túlmutatnak az egyes termékek innovációin. Ezen fontos lépések egyike volt 1972-ben a BMW Motorsport GmbH megalapítása is. A vállalat legfőbb döntéshozói úgy vélték, hogy nem elegendő, ha a gyártó termékeinek motorsportos sikerei csupán a márka pozitív imidzsét emelik, így a BMW Motorsport GmbH részleg önálló termékeinek létrehozása mellett döntöttek, amelyeknek piaci sikere nagymértékben fedezte a BMW motorsportos tevékenységeinek költségvetését. Napjainkban a BMW M GmbH négykerekűi a bajor gyártó értékesítési- és motorsport-sikertörténetének egyik fő pillérét alkotják, miközben nagymértékben emelik a márkáról kialakult összkép fényét.
Az „FIZ” megnyitása – a BMW Group müncheni kutató és fejlesztő központja.
A BMW Group innovációinak túlnyomó többsége a vállalatcsoport „FIZ” néven ismert, müncheni kutató és fejlesztő központjának rendkívül progresszív környezetében lát napvilágot. A méhsejt-formájú tömbökből álló épületegyüttest 1990-ben nyitották meg, a különleges struktúra pedig az innovációkon dolgozó egyes részlegek közötti gyorsabb és közvetlenebb kommunikációt segíti elő. Az új épületben újraszervezett „projektfejlesztési csapatok” kezdték meg működésüket, a mérnökök az egyes kérdésekre így még hatékonyabban találnak megoldást. Mi több, a csapatok közvetlen kapcsolatot ápolnak a tervezőkkel is, akik ugyancsak az „FIZ” épületegyüttesében kaptak helyet. Az együttműködő csapatok így már az egyes projektek legelső lépésétől párhuzamosan dolgozhatnak együtt. Az „FIZ” fejlesztésre összpontosító munkája az elmúlt évek során kiváltképp sikeresnek bizonyult, a komplexum így napjainkban is folyamatosan fejlődik. A létesítmény legújabb aerodinamikai tesztközpontját például 2009-ben adtak át, és máig a világ egyik legmodernebb szélcsatornájaként tartják számon. A tervek szerint az „FIZ” épületegyüttest az elkövetkező évtizedek során még tovább bővíti majd a vállalatcsoport.
BMW Group: visszatekintés a múltra.
A BMW Group megannyi sikertörténetét százéves története során számos krízis és kihívás árnyékolta be.
Az 1930-as és az 1940-es évek.
Az 1930-as és ’40-es évek nemzeti szocializmusa idején a BMW AG kizárólag a német hadiipar ellátására működött. A BMW repülőgép-hajtóművei iránti kereslet egyre nőtt, a termelési volument ezért a koncentrációs táborok kényszermunkásainak, elítéltjeinek és foglyainak alkalmazásával fokozták. A több millió lélek szenvedését okozó korszak az emberiség egyik legsötétebb időszakaként vonult be a történelembe. 1983-ban a BMW AG az első ipari vállalatként kezdeményezett nyilvános vitát a történelem eme sötét korszaka ellen, a „BMW – Német történelem” című könyv („BMW – Eine Deutsche Geschichte”) megjelentetésével. A kiadványt ezután még számos publikáció követte. A BMW Group 1999-ben ismét szembefordult az 1930-as és ’40-es évek történéseivel, alapító tagként hozva létre a korábbi kényszermunkásokat és családjukat támogató „Emlékezés, Felelősség, Jövő” alapítványt („Erinnerung, Verantwortung, Zukunft”).
Az 1990-es évek eleje óta a BMW Group komoly erőfeszítéseket tesz a társadalmi nyitottság, az egymás iránti tisztelet és a kultúrák közötti elfogadás támogatásáért. (A BMW Group vállalati és interkulturális felelősségvállalásáról további információkat talál a vállalatcsoport központi oldalán, a www.bmwgroup.com/en/responsibility/corporate-citizenship/culture.html weboldalon.)
1959. december 9.
A BMW – vagy akkori teljes nevén Bavarian Motor Works – nagyon lassan lábalt ki a II. világháború következményeiből. Miközben az 1950-es évek Németországa a „gazdasági csoda” középpontjában állt, a BMW AG súlyos válságban találta magát, hajszálra attól, hogy vetélytársa, a Daimler-Benz felvásárolja és megfossza függetlenségétől. A vállalat kisrészvényeseinek és a BMW márkakereskedő partnereinek köszönhetően a BMW eladásának terve 1959. december 9-én, egy drámai hangvételű vezetői értekezleten meghiúsult. A vállalatcsoport egyik legnagyobb befektetőjét, Herbert Quandt iparmágnást valósággal lenyűgözte a kisrészvényesek és a márkakereskedők BMW márkába vetett hite, így alternatív megoldást talált ki a márka megmentésére, amelyért később az igazgatótanács és az üzemi tanács tagjaival is vitára kelt. Részletes piaci elemzések végül kimutatták, hogy a BMW ígéretes jövő előtt áll. Herbert Quandt és családja vállalat iránti elköteleződése megvédte a BMW AG függetlenségét, amelyet a vállalatcsoport azóta is őriz.
A BMW Group erőssége és stabilitása a következő évtizedekben is megingott olykor-olykor. Az 1970-es évek elején kirobbanó olajválság és a Rover márka 1990-es évekbeli sikertelen felvásárlása egyaránt kihívás elé állította a vállalatot, aki mindkét szituációból megerősödve emelkedett fel.
Márkák, mint a vállalatcsoport ékei.
Az évek során a BMW Group nem egyszer bizonyította már széleskörű, kiforrott márkaismeretét. A BMW márka felépítését, majd 1959 utáni újrarendezését követően a vállalatcsoport megalapította a BMW Motorrad márkát, ezt követően pedig 2001-ben és 2003-ban a MINI és a Rolls-Royce felvásárlásával újabb csúcstechnológiás márkákkal bővült a BMW Group.
A BMW, a BMW Motorrad, a MINI és a Rolls-Royce márkák folyamatos fejlesztésével a BMW Group továbbra is őrzi kimagasló pozícióját a prémium szegmensben. „A BMW Group szüntelenül fejlődik, miközben néhányszor már újraformálta önmagát” – fogalmazott Harald Krüger, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „Ahogy haladunk a jövő felé, mindez mit sem változik.”
„THE NEXT 100 YEARS”: a BMW Group centenáriumi éve.
A centenárium vezérelve és a BMW Group vadonatúj márkaarculata.
Centenáriumi ünnepségsorozatának állomásait a BMW Group a „THE NEXT 100 YEARS” („A KÖVETKEZŐ 100 ÉV”) mottó alatt fogja össze.
Egy évszázadon átívelő történelme során a BMW Group mindvégig a jövő kihívásaira összpontosító, iránymutató vállalatként volt jelen, s így a centenáriumi ünnepségsorozat abszolút középpontját is ez a fajta úttörő megközelítés adja, a vállalatcsoport előtt álló jövőbeni kihívásokat és kérdéseket állítva a reflektorfénybe.
A jövő és a töretlen fejlődés melletti elköteleződést egyértelműen kifejezi a BMW Group vadonatúj márkaarculata és weboldala. A felfrissített profil része az új márkaembléma is, amelynek három egymásba kapcsolódó háromszöge egy jövőbe mutató nyilat formáz. A „THE NEXT 100 YEARS” négy elemből megrajzolt szimbóluma a BMW Group négy alapvető jellemzőjét tükrözi: a felelősséget, a bizalmat, az úttörő szellemiséget és a sikert. A négy elem mindemellett a vállalatcsoport, az alá tartozó márkák és munkatársaik sokféleségét is szimbolizálja.
A BMW Group központi weboldala, a www.bmwgroup.com a 100. évfordulóra átfogó frissítésen esett át, miközben vadonatúj technikai funkciókkal és tartalmi elemekkel bővült. A weboldal immáron maximálisan támogatja és együttműködik a legmodernebb online kommunikációs csatornákkal is.
2016. március 7., a centenáriumi ünnepségsorozat megnyitója.
A BMW Group 2016. március 7-én – napra pontosan egy évszázaddal azután, hogy a BMW AG-t beregisztrálták Münchenben a cégjegyzékbe –, a centenáriumi ünnepségsorozat megnyitóján jelenti be a „THE NEXT 100 YEARS” átfogó programsorozatát, állomásait és világméretű projektjeit.
Március 7-én reggel először nyitja meg kapuit a BMW Group Classic vadonatúj épülete a müncheni Moosacher Straße 66 szám alatt, ahol a vállalatcsoport a meghívott nemzetközi újságíróknak azonnal egy átfogó centenáriumi sajtótájékoztatót tart. A Moosacher Straße 66 kiemelt jelentőséggel bír a BMW Group történetében, hiszen száz évvel ezelőtt itt kezdődött a márka sikertörténete.
Március 7-én délután a BMW Group mintegy kétezer meghívott vendéget lát vendégül a müncheni Olympic Hall-ban: a hivatalos centenáriumi megnyitón az üzleti élet, a politika, a tudomány, a közélet és a média jeles képviselői mellett meghívott márkakereskedők, beszállítók és partnerek foglalnak majd helyet. Az eseményen egy különleges multimédia-előadás mutatja be az egybegyűlteknek a BMW Group százéves történetének meghatározó pillanatait és mérföldköveit, majd a bajor gyártó a prémium mobilitás jövőjének vállalati elképzeléseit is a vendégek elé tárja. A centenáriumi ünnepség csúcspontjaként bemutatkozik a BMW jövőbe mutató jubileumi koncepciója, a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó.
Centenáriumi ünnepség: élő közvetítés világszerte.
A BMW Group világszerte a munkatársak lelkes elkötelezettségének köszönheti sikertörténetét. Nemzetközi világcégként a vállalatcsoport 140 helyszínen több mint 122 000 embert foglalkoztat a világ minden pontján, s közülük szinte mindenki első kézből részesülhet a müncheni Olympic Hall jubileumi mozzanataiból. A centenáriumi ünnepséget világszerte kisebb rendezvények kísérik majd, amelyeken a résztvevők az élő közvetítésnek köszönhetően a müncheni ünnepséget is percre pontosan figyelemmel követhetik. Sőt mi több, a centenárium alkalmából világszerte számos nagyobb márkakereskedő is jubileumi ünnepséget rendez. A március 7-i esemény egyik legkülönlegesebb pontjaként a müncheni Allianz Arénában mintegy 30 000 meghívott érdeklődő élő közvetítésben figyeli majd az ünnepség kibontakozását. A BMW Group munkatársainak szemében a nagy család szimbólumának leleplezése adja majd az esemény egyik legemlékezetesebb fénypontját: a vállalatcsoport az ünnepség elején egy hatalmas képről rántja le a leplet, amelyet a világszerte dolgozó munkatársak portréiból állítottak össze.
BMW Group jubileumi világkörüli turné:
„Ikonikus impulzusok. A BMW Group jövőjének mérföldkövei”.
A BMW Group március 7-i megnyitó ünnepségét követően a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó szimbolikus világkörüli turnéra indul, az utazó kiállítás Kína és Nagy-Britannia után az Egyesült Államokba is ellátogat.
A BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó ázsiai premierjének Peking városa ad majd otthont. Ezt követi London, ahol a jövőbe mutató koncepcióhoz további két jubileumi tanulmány is csatlakozik majd, ezúttal a MINI és a Rolls-Royce jóvoltából.
A világkörüli turné utolsó állomása a vállalatcsoport egyik legfőbb piacának számító Egyesült Államok, azon belül is Los Angeles lesz. A BMW Group négy modellből álló jubileumi koncepciócsaládja itt válik majd teljessé, a BMW Motorrad tanulmányának világpremierjével.
A BMW Group egyik legjelentősebb irányvonala a jövő mobilitásában rejlő ihletek megvalósítása, és ezt az „Ikonikus impulzusok. A BMW Group jövőjének mérföldkövei” („Iconic Impulses. The BMW Group Future Experience”) címet viselő kiállítás-koncepció tökéletesen illusztrálja. A tárlat az egyéni mobilitás jövőjének vállalatcsoport által alkotott átfogó képét jeleníti meg – a BMW Group mellett az alá tartozó márkák szemszögéből láttatva a különböző ügyfelek pozitív, érzelmekkel teli, személyes jövőképét.
A kiállítás látogatói holisztikus képet kaphatnak az egyéni mobilitás jövőjének BMW Group által vizionált képéről: az alkotásokat vezérlő gondolatok messze túlmutatnak a rövidtávú, ideiglenes mobilitási megoldásokon, sokoldalú és megkapó lehetőségeket tárva fel.
Az „Ikonikus impulzusok. A BMW Group jövőjének mérföldkövei” című tárlat számos olyan, jövőbe mutató irányzatot magába foglal, amelyek nem csupán az autóipar fejlődésére, de a társadalom egészére nagy hatással lesznek. A kiállítás többek között a következő témákba kalauzolja el a látogatókat:
- A digitalizációban és a kapcsolatrendszerekben kínálkozó lehetőségek
- A technológia egyre átfogóbb szerepe a mindennapi életünkben
- A BMW Group víziója a fenntartható jövőről
- A vállalatcsoport elköteleződése a példaszerű jövőkép bővítése mellett
A BMW Group jubileumi világkörüli turnéjának időpontjai:
Peking (május 5-15.) – a BMW VISION NEXT 100 tanulmányautó ázsiai premierje
London (június 16-26.) – debütál a MINI és a Rolls-Royce jubileumi koncepciója
Los Angeles (október 11-16.) – a BMW Motorrad jubileumi motorkerékpár-tanulmányának világpremierje
A BMW Group jubileumi járműkoncepcióinak világkörüli turnéját exkluzív beszélgetések kísérik majd, amelyeken a meghívott vendégek mellett kiválasztott érdeklődők is részt vehetnek. A beszélgetések célja, hogy a vállalaton kívülről érkező, különféle területeket képviselő hírességek, vállalati szakértők és tehetséges egyének új perspektívákat kínáljanak fel a közönség erre fogékony tagjainak. A beszélgető partnerek nyilvános vitába elegyedhetnek majd a jövő mobilitásának fejlődését és formálását taglaló kérdésekben.
Két kiállítás, egy fesztivál.
A jövő mérföldkövei a BMW Welt „double cone” csarnokában.
A BMW Group Pekingbe, Londonba és Los Angeles-be is ellátogató világkörüli turnéjának alapelemei egy állandó kiállításként Münchenben is megtekinthetők lesznek. A „Future Experience” névre keresztelt tárlatnak a BMW Welt „double cone” csarnoka ad otthont, 2016. március 22-től. A kiállítással az évente mintegy hárommillió vendéget fogadó BMW Welt újabb gyöngyszemmel gazdagodik.
Ideiglenes kiállítás a BMW Group meghatározó pillanataiból: „100 Mestermű” a BMW Múzeumban.
A BMW Group és az alá tartozó márkák történetének meghatározó mérföldköveit a vállalatcsoport jubileuma alkalmából egy 100 mesterműből álló ideiglenes kiállítás mutatja be a látogatóknak a BMW Múzeumban, 2016. március 10-től. A „100 Mestermű” („100 Masterpieces”) nevet viselő kiállításon a látogatók többek között olyan ikonikus modelleket csodálhatnak meg teljes életnagyságban, mint a BMW 328, a BMW 507 és a BMW Turbo. A tárlat a vállalatcsoport százéves történetét övező meghatározó üzleti pillanatok bemutatásának külön teret szentel.
„BMW Fesztivál – THE NEXT 100 YEARS”. A BMW nagyszabású ünnepélye a partnerek, a korábbi munkatársak, a közönség, a rajongók és a barátok számára.
2016. szeptember 9-11. között nagyszabású BMW Fesztivált rendeznek Münchenben, amelyet a bajor gyártó a „BMW Fesztivál – THE NEXT 100 YEARS” mottó alatt hív életre. A rendezvénynek a müncheni Olympiapark ad otthont, az olimpiai stadion, az Olympic Hall és a liget parkolójaként szolgáló „Parkharfe” teljes területén. A rendezvénybe a BMW Múzeum, a BMW Welt és a márka ikonikus, négy hengert formázó központi épülete is becsatlakozik, az eseményt éjszakánként pedig BMW Festival Night programsorozat színesíti. Az első éjszaka a BMW Group munkatársainak kiváltsága lesz, a második ellenben minden érdeklődő előtt nyitva áll majd. A színpadokon világsztárok és nemzetközi lemezlovasok szórakoztatják majd a közönséget, hamisítatlan fesztivál-hangulatot teremtve az Olympiaparkba. (A BMW Fesztiválról további információkat talál a www.bmw-festival.de weboldalon.)
A BMW Group különleges centenáriumi kötet-kiadványa.
Százéves jubileuma alkalmából a vállalatcsoport egy tizenhárom kötetből álló, exkluzív könyvkiadványt jelentet meg, amely a BMW Group évszázados történelmének részletes bemutatásán túl a jövő olyan átfogó kérdéseit boncolgatja, mint az energiafelhasználás, a demográfiai változások, a globalizáció, a digitalizáció és a mobilitás. A köteteket esszék, riportok, tanulmányok és szakértőkkel készített interjúk színesítik, a BMW Group, valamint a BMW, a MINI, a Rolls-Royce és a BMW Motorrad sokféleségét állítva a középpontba.
1. kötet: Vissza a jövőbe („Zurück in die Zukunft”).
A kötet átfogó képet ad a vállalatcsoport évszázados múltjáról, részletekbe menően ábrázolva az egyes korszakokat, az első BMW repülőgép-hajtóművek gyártásától kezdve egészen a MINI és a Rolls-Royce megérkezéséig.
2. kötet: Utazás a jelenbe, a jövő vendégeként („Zeitreisen”).
A kötet a BMW Group történelmének azon ikonikus termékeit vonultatja fel, amelyek a jövő formálását tűzték ki célul.
3. kötet: A BMW Group szüntelen fejlődésének hajtóerői („Was wird aus der BMW Group?”).
A BMW Group szüntelen fejlődésének hajtóerői című kötet esszék sorozatával tárja fel a BMW Group fejlődésének hátterét, választ adva a kérdésre, hogy a vállalatcsoport miként képes – és kénytelen – a szüntelen fejlődésre.
4. kötet: „Bolondos iramban” („Fast & Curious”).
A kötet egyfajta gúnyos kitekintésként állít görbe tükröt az iparág múltbéli különleges, jövőbe mutató elképzeléseinek, a Knight Rider fantáziájától kezdve egészen James Bond távvezérlésű BMW kémautójáig.
5. kötet: Merre indulunk tovább? („Wo fahren wir hin?”).
A kötet az iparág jövőjének feltérképezését tűzi ki célul, részletes térképekkel, rajzokkal és grafikonokkal szemléltetve a holnap fejlődésének lehetséges irányvonalait.
6. kötet: A világ tegnap véget ért („Weltuntergang war gestern”).
A kötet a jövő víziójáról született legérdekesebb és legpontosabb egyetemi értekezéseket gyűjti csokorba.
7. kötet: Kitekintő („Out of the Box”).
Eme kötet különleges meglepetésekkel készül a BMW Group archívumából.
8. kötet: Galéria 2116 („Galerie 2116”).
Híres illusztrátorok ragadtak tollat, hogy papírra vessék a jövő mobilitásáról alkotott elképzelésüket. A végeredmény egy, a teljes színskálát lefedő festői látomás, különleges sci-fi elemekkel.
A 9-12. kötetek a BMW, a MINI, a Rolls-Royce és a BMW Motorrad jubileumi járműkoncepcióit mutatják be.
Az egyes kötetek hasábjain a BMW Group tervezői és mérnökei engednek betekintést a jubileumi járműkülönlegességek megszületésének részleteibe.
13. kötet: Beszéljünk a holnapról („Gespräche über das Morgen”).
Az exkluzív könyvkiadvány záró kötete a politika és az üzleti élet elismert személyiségei, valamint neves egyetemi professzorok jövőről alkotott gondolatait és véleményeit foglalja össze.
Amint 2016. március 7-én kezdetét veszi a „THE NEXT 100 YEARS” centenáriumi ünnepségsorozat, a BMW Group a különleges könyvkiadvány első kilenc kötetét kiválasztott címzettek egy szűk csoportjához juttatja el. Az ezt követő hetek és hónapok során a gyűjtemény a jubileumi járműkoncepciókat bemutató kiadásokkal és a lezáró, „Beszéljünk a holnapról” kötettel bővül majd. 2016. októberétől a teljes jubileumi könyvkiadvány elérhető lesz az egyes könyvesboltokban, egyszeri sorozatként, limitált példányszámban.
A BMW Group elképzelése a jövőről átalakulások és víziók.
A „THE NEXT 100 YEARS” vezérelv kiválasztásával a BMW Group tudatosan paradoxont állított fel: a következő évszázadot lehetetlen megjósolni – a tudósoknak, a politikusoknak és a gazdasági szakértőknek egyaránt. Ugyanakkor számtalan hitelt érdemlő prognózis látott már napvilágot, különféle számokkal és tényekkel támasztva alá a jövőbeli előrejelzéseket. A BMW Group hosszas kutatómunka után ezen előrejelzések felhasználásával megalkotta saját képzelt jövőképét, döntő hangsúlyt helyezve azokra a kulcsfontosságú kérdésekre és meghatározó irányzatokra, amelyek nem csupán a személyes mobilitás változásaira, de hétköznapi és üzleti életünkre is nagy hatással lesznek. A BMW Group célja, hogy az elkövetkező két-három évtized hiteles képét tárja ügyfelei és rajongói elé, különféle források alapos tanulmányai és híres jövőkutatók véleményei alapján.
Saját információit és a különféle kutatóintézetek álláspontjait egyesítve a BMW Group egy átfogó jövőképet hívott életre, amelyben a társadalmi átalakulások és az ehhez kapcsolódó emberi szükségletek éppúgy szerepet kapnak, mint a személyes mobilitás kihívásai. A vállalatcsoport magabiztosan vallja, hogy a személyes mobilitás iránti igény a jövőben is a megváltozott emberi szükségletek egyik sarkalatos pontja lesz.
Virágzó városiasodás, metropoliszok, globalizáció és nagyvárosi régiók, mint a mobil sokszínűség forrásai.
Az emberiség előtt álló egyik kulcsfontosságú változás a virágzó városiasodás. Szakértők becslése szerint 2050-re Európában az emberek több mint 75 százaléka, míg az Egyesült Államokban a népesség mintegy 90 százaléka nagyvárosban lakik majd. A mobilitási szabadság iránti igény ezzel párhuzamosan növekszik.
Már napjainkban sem elegendő egy saját autó ahhoz, hogy maradéktalanul kielégítsük folyamatosan változó mobilitási igényeinket. A túlzsúfolt utak, a hiányzó parkolóhelyek és a környezetvédelmi tilalmat korlátozása okozta problémák csak néhányak azon kihívások közül, amelyekkel a nagyvárosi mobilitás napjainkban szembesül. Tavaly júliusban a BMW Group nagyvárosi mobilitást kutató központja célul tűzte ki, hogy megoldást találjon ezen égető nagyvárosi kérdésekre, szakértők egy csoportja pedig városi specialistákkal és érdekcsoportok képviselőivel karöltve most is azon munkálkodik, hogy valóra váltsák a nagyvárosi mobilitás jövőjének hosszú távon fenntartható koncepcióját.
Az emberek mindenhol az adott szituációhoz leginkább alkalmas mobilitási megoldást keresik. Az olyan autómegosztó szolgáltatások, mint a DriveNow, vadonatúj koncepcióként jelentek meg a nagyvárosokban, és máris kiváló alternatívát nyújtanak. Ugyanakkor ez a megoldás csak akkor jelent teljes körű segítséget, ha a különféle tömegközlekedési eszközökkel tökéletes összhangban működik, a tömegközlekedési eszközök használata és a különböző mobilitási szolgáltatások közötti váltás azonban rendkívül időigényes és kényelmetlen opció. A BMW i3 több forrásból dolgozó, intermodális útvonaltervező alkalmazása, amely mindig az autó környezetéhez igazodva, valós időben változtatja a mobilitási ajánlatokat, járható alternatívát jelenthet. Az automatizált foglalási és a szabványosított fizetési rendszer újabb lendületet ad a mobilitás szabadsága felé vezető úton, a tökéletes megoldáshoz azonban a hasonló rendszerek még szorosabb együttműködésére van szükség.
Mindeközben az emberek egyre minőségibb közlekedési alternatívákat keresnek. Az életritmus gyorsulásával párhuzamosan az A és B pontok között eltöltött idő egyre jelentősebbé válik, az emberek pedig hatékonyan, biztonságban kívánják eltölteni az utazási időt. Akár dolgozva, akár pihenéssel, kikapcsolódással, vagy a számukra fontos emberekkel való találkozással. A BMW Group a jövő mobilitásának megalkotásakor éppen ezért jóval messzebbre tekint az egyes termékek innovációinál, a személyes mobilitás szabadságának kiterjesztése érdekében vadonatúj technológiák és szolgáltatások létrehozását irányozva elő. A BMW Group elképzelése szerint a jövő mobilitása könnyed, bármikor elérhető és minden tekintetben személyre szabható. Az elkövetkező évek és évtizedek során a vállalatcsoport a lehető legszorosabban lépést kíván tartani az emberek egyre növekvő mobilitási igényeivel.
Technológia és digitalizáció a természetes kapcsolatok hátterében.
Az elkövetkező egy évtizedben az autóipar jelentősebb változásokon megy majd keresztül, mint az ezt megelőző 30 évben összesen. A változás középpontjában a digitalizáció áll, és mint ilyen, innovációs iránymutatóként a BMW Group továbbra is az autóipar éllovasa kíván maradni a jövőbe mutató járműtechnológiák kifejlesztése terén.
Napjainkban a vállalatcsoport a teljes mértékben automatizált járművezetés megteremtésének küszöbén áll. A technológia megszületése számos technikai kihívást von maga után, mindazonáltal a mobilitás forradalmasításának nagyszerű lehetőségét. A jövőben a vezetés színtiszta élményét az automatizált járművezetés jellemzői határozzák majd meg.
A BMW Group ügyfelei már most is számos területen kiélvezhetik a nagymértékben automatizált járművezetés innovációit, amelyeket kivétel nélkül azért terveztek meg a mérnökök, hogy minél több terhet vegyenek le a vezető válláról. A vadonatúj BMW 7-es sorozatban például kormányzó- és sávtartó asszisztens (Steering Assistant and Lane Departure Warning) segíti a pihentető utazást. A technológia következő lépéseként az automatizált járművezetés az utazás biztonságát, kényelmét és hatékonyságát egyaránt újabb szintre emeli majd. A hosszú távon fenntartható személyes mobilitás jövőjének megformálásában kulcsfontosságú szerepet játszik a BMW Group automatizált járművezetés szerint megtervezett koncepciója, a 2016-os Las Vegas-i Szórakoztató Elektronika Kiállításon (CES – Consumer Electronics Show) bemutatott BMW i Vision Future Interaction tanulmányautó innovációs tárháza.
A termékek melletti másik nagy terület, ahol a BMW Group úttörő lehetőségeket lát a széleskörű digitalizációban, a termelés. E téren a fizikai és a digitális valóság közötti interaktív kapcsolat számos területen jelentős lehetőségeket tartogat. A cél egy intelligens, összehangolt gyártási folyamat megvalósítása, ahol az összetett termelési eljárás hatékonyságát IT-alapú technológiák együttműködése garantálja.
A BMW Group négy főbb területre összpontosít a digitalizáció terén:
Automatizált adatrögzítés és –elemzés, amelynek köszönhetően az ellenőrzési és szimulációs folyamatok egyaránt gördülékenyebbé, a gyártás pedig biztonságosabbá válna. A legújabb háromdimenziós szoftverek minden korábbinál precízebb gyártási tervezést tesznek lehetővé, s mint ilyen, a technológia fejlődésével újabbnál újabb lehetőségek nyílnak meg a tervezők előtt. Mindennek köszönhetően a gyártás rugalmassága is soha nem látott magasságokba emelkedik majd.
Intelligens logisztikai rendszer kialakítása, amely nagymértékben növeli a sokrétű beszállítói hálózat átláthatóságát és pontosságát, tovább optimalizálva a teljes termelési lánc hatékonyságát.
Innovatív automatizált rendszerek, amelyek közvetlenül az egyes munkafolyamatoknál segítik az emberek munkáját. A szerteágazó feladatokra képes robotok például szinte mindegyik, fizikailag megterhelő munkafázisnál tehermentesítenék a munkatársakat.
Összetett gyártási folyamatok, amelyek a háromdimenziós nyomtatás alapelveinek köszönhetően vadonatúj megoldásokkal bővítenék a termelést. Azáltal, hogy a technológia minden korábbinál szélesebbre nyitja a legyártható formák intervallumát, az összetett gyártási folyamatok gyorsabb, komplexebb, mégis tökéletesen passzoló alkatrészek legyártását teszik lehetővé. Napjainkban az összetett gyártási folyamatok előnyeit egyelőre csupán a kisszériás, egyedi igények szerint készített alkatrészek legyártásánál alkalmazza a gyártó. A BMW Group szerint kimagasló potenciál rejlik az összetett gyártási folyamatok sorozatgyártásbeli alkalmazásában, amely vadonatúj szolgáltatások megjelenését vetíti előre – például az egyes járműalkatrészek személyre szabását és különféle pótalkatrészek ellátását.
Ezen termelési változtatások hosszú távon az emberi tényezőre is hatással lesznek. Az elkövetkező évek és évtizedek során az ember a gyártási folyamat megálmodója és vezetője lesz, sokkal inkább, mint napjainkban, miközben a digitalizáció minden korábbinál modernebbé, megbízhatóbbá és pontosabbá emeli a gyártási munkafolyamatokat.
Fenntarthatóság.
A környezet erőforrásainak hatékony felhasználása.
A minél alacsonyabb szintű energiafelhasználásra való törekvés a BMW Group egyik alapvető értéke. A vállalatcsoport immáron több mint 15 éve az előkelő első helyen áll a leginkább fenntartható autóipari gyártók RobecoSAM szerinti fenntarthatósági rangsorán.
A BMW Group tisztában van globális méretű felelősségével – már egészen 1973 óta. Negyvenhárom évvel ezelőtt a BMW az első autógyártó vállalatként állított munkába környezetvédelmi felügyelőt gyáraiban. Mi több, az 1990 óta eltelt időszakban a BMW Group járműveinek emissziója átlagosan 40 százalékkal csökkent – többek között a 2007-ben bevezetett EfficientDynamics stratégia széleskörű alkalmazásának köszönhetően.
A belsőégésű erőforrások tisztán elektromos meghajtásra cserélésével, valamint az olyan iránymutató modellek piaci bevezetésével, mint a BMW i3 és a BMW Motorrad C evolution robogója, a BMW Group a vezetés élményének merőben új, jövőbe mutató formáját váltotta valóra, a fenntarthatóság és az interaktív járműkapcsolatok jegyében.
Az ökológiai lábnyomot hagyó innovatív modellek teljes képéhez azonban nem csupán a járművek aktív élettartamát, de teljes életciklusának értékláncát figyelembe kell venni. Mint ilyen, az iránymutató modellek előállítási hatékonysága és utóélete egyaránt kiemelt jelentőséggel bír.
Ilyen úttörő koncepció a gyártó és összeszerelő létesítmények intelligens energiamenedzsmentje is, amelyet a BMW Group spartanburgi, lipcsei és regensburgi üzemeiben egyaránt alkalmaz. A környezetbarát rendszer intelligens fogyasztásmérők segítségével figyeli a termelési hálózat és a robotok által felhasznált energia mennyiségét, amelyet ezt követően a központi hálózat értékeivel párhuzamosan elemez. A felhasznált energia mennyiségének csökkentésén túl az intelligens energiamenedzsment a termelési folyamatok biztonságát, stabilitását és minőségét is fokozza. A rendszert a BMW Group egy digitalizációs fejlesztés részeként építette ki üzemeiben, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával.
A járműgyártás másik kulcsfontosságú környezetvédelmi alappillére az olyan megújuló erőforrások átfogó alkalmazása, mint a szél és a víz. Napjainkban a BMW Group az üzemeiben felhasznált teljes energiamennyiség mintegy 58 százalékát megújuló erőforrásokból nyeri. Moses Lake-i létesítményében például vízerőmű, Lipcsében szélerőmű, míg Rosslyn-ban biomassza-felhasználásból kinyert energia segíti a vállalatcsoport környezetbarát termelését.
Az erőforrások megóvásának egyik további lehetséges módja a megújuló anyagok alkalmazása és az újrafeldolgozás. A BMW Group például olívaolajjal cserzi az egyes járművekbe kerülő bőröket, a rostmályva alkalmazása mellett pedig az ülésekhez újrahasznosított PET palackokat is felhasznál. A vállalatcsoport célja, hogy 2020-ra létesítményeiben a járműgyártás során felhasznált energia, víz és oldószer, valamint a melléktermékként előállított hulladék mennyisége együttesen mintegy 45 százalékkal csökkenjen.
A BMW Group hosszú távú célja, hogy az anyagbeszerzési és a járműgyártási folyamatok során egyaránt megújuló erőforrásokból dolgozó, teljes mértékben környezetbarát, természetes körforgás jöjjön létre, amelyet a melléktermékek nagyfokú újrafelhasználása egészít ki.