A BMW szerint a nagymértékben automatizált járművezetés minden kétséget kizáróan a balesetmentes közlekedés megalkotása felé vezető tervezőmérnöki út egyik legfontosabb mérföldköve, amely a felhasználóbarát járműtechnológiákat az intelligens járműkapcsolatok és okos szolgáltatások digitális hálózatával egyesíti.
Az utasok korlátlanul elérhető, prémium minőségű kommunikációs megoldások
útján kívánják megteremteni és fenntartani az ember, az autó és a környezet
közötti állandó kapcsolatot, amelynek jövőbe mutató megtestesítőjét a BMW
Group első ízben a 2016-os Las Vegas-i Szórakoztató Elektronika Kiállításon
tárja a látogatók elé. A BMW i Vision Future Interaction névre keresztelt
tanulmányautó a jövő utastéri járműtechnológiáját vetíti előre, bemutatva a
nagyfelbontású kijelzők és az intuitív technológiák összehangolt innovációját. A
még kényelmesebb és minden korábbinál biztonságosabb autózás érdekében a
tanulmányautót érintkezésmentes érintőképernyőkkel szerelték fel, amelyek
gesztusok és hangminták felismerésével vezérlik a különböző fedélzeti
kezelőfelületeket.
Forradalmi utastér-kialakítás a jövő igényei szerint
A BMW i Vision Future Interaction tanulmányautó műszaki alapját a BMW i8
Concept Spyder koncepció adja, amelynek összetéveszthetetlenül egyedülálló
utasterét sportos és lendületes vonalakkal rajzolták meg. A tanulmányautó
belsejét úgy tervezték meg, hogy letisztult minimalizmusának köszönhetően
vezetője maximálisan az előtte álló útra koncentrálhasson, nagymértékben
automatizált járművezetés esetén pedig – tökéletes ergonómia szerint kialakított
üléseivel és minden információt megjelenítő, hatalmas panorámakijelzőjével –
fejedelmi kényelmet nyújtson utasainak. Ahogyan a jármű automatikusan
igazodik az aktuális forgalmi szituációhoz és vezetési stílushoz, úgy a digitális
tartalom is mindvégig a BMW ügyfelének igényei szerint változik.
Az intelligens járműtechnológiának köszönhetően az utasok indulás előtt a jármű
nagyfeszültségű akkumulátorának töltöttségi szintjét és a tervezett útvonal
jellemzőit is megtekinthetik, akár a panorámakijelzőn, akár okostelefonjukon,
akár a Mobility Mirror elnevezésű intelligens tükörben. A vezetés közben
elérhető menüpontokat és térképeket, illetve a vezetéssel kapcsolatos
információkat a rendszer ezt követően automatikusan a BMW i Vision Future
Interaction tanulmány panorámakijelzőjére továbbítja, az okostelefon és a kijelző
közötti információtovábbítás pedig mindössze egyetlen mozdulatba kerül.
Innovatív műszerek, panorámakijelző és háromdimenziós megjelenítés
A BMW i Vision Future Interaction tanulmány egy színes BMW Head-Up kijelzőt,
egy háromdimenziós műszeregységet, a műszerfal utas előtti részén pedig egy
21 collos panorámakijelzőt kapott.
A vezetéssel kapcsolatos legfontosabb információkat a sofőr a Head-Up
kijelzőnek köszönhetően közvetlenül látómezejében, virtuálisan az útra vetítve
látja, így a jármű aktuális sebességét, az érvényes sebességkorlátozásokat és a
navigációs rendszer utasításait is. A digitális műszeregység közvetlenül a
kormányoszlop tövében kapott helyet és háromdimenziós megjelenítést tesz
lehetővé. Az olyan megszokott információkon túl, mint az aktuális sebesség, a
fogyasztás és a hatótávolság, az okos kijelzőnek köszönhetően a BMW ügyfele
előre tájékozódhat azokról a forgalmi és útvonalbéli információkról is, amelyeket
szabad szemmel még nem lát, így jó előre felkészülhet egy-egy váratlan
szituációra. A műszeregység eme funkciója a nagymértékben automatizált
járművezetés esetén is működik: a technológia jó előre belátja az autó előtti
útszakaszt, és amennyiben úgy érzékeli, hogy a vezető közbeavatkozására lesz
szükség, azonnali riasztással figyelmezteti a sofőrt. A BMW ügyfelének ezt
követően minimum öt-hét másodperce van, hogy felkészüljön a várható
szituációra és átvegye a jármű irányítását.
Szituáció- és állapotfüggő információszolgáltatás
A BMW i Vision Future Interaction koncepció leglátványosabb utastéri innovációja a központi panorámakijelző, amely a műszerfal ívét követve, a középkonzoltól egészen a jobb oldali A-oszlopig nyúlik. A kijelző tizenegy centiméteres magassága a BMW i8 plug-in hibrid sportautó öröksége, amely így garantáltan nem zavarja az utasokat a szabad kilátásban. A tizenegy centiméteres magassághoz negyven centiméteres kijelző-szélesség társul, amely így 21 collos átmérőt eredményez a műszerfal jobb oldalán.
A jármű ajtajának kinyitására a panorámakijelző azonnal megjeleníti a BMW Open Mobility Cloud szolgáltatás-felhő átfogó információit, amelyeket az ügyfelek a BMW Connected App alkalmazás használatával okostelefonon és más digitális eszközökön is korlátlanul elérhetnek. A panorámakijelző ezt követően a kiválasztott vezetési mód szerint állítja be a megjelenített funkciókat, a jövőben például arra is képes lesz, hogy nagymértékben automatizált járművezetés esetén a beérkező telefonhívások videóképét egyetlen mozdulattal megjelenítse. A panorámakijelzőn mindemellett korlátlanul elérhetők az internetes weboldalak és a felhasználó személyes postafiókjai is.
Amennyiben az autót nem a technológia, hanem a BMW ügyfele vezeti, a panorámakijelző minimalizálja a megjelenített információkat, hogy ne vonja el a sofőr figyelmét az útról.
A BMW i Vision Future Interaction tanulmányautóban a tervezők minimálisra csökkentették a vezérlőpanelek számát, miközben az egyik legfontosabb funkciót, a vezetési mód kapcsolóját a kormány karimájának bal oldalára integrálták. A kapcsolóval három vezetési mód közül választhatnak a bajor gyártó ügyfelei. A „Pure Drive” mód a BMW modellekre jellemző színtiszta vezetési élményt ígéri, a különböző vezetést támogató rendszerek passzív háttérműködésével, amelyek ilyenkor csak figyelmeztető üzeneteket küldenek, de nem avatkoznak be a vezetésbe. Az „Assist” mód a jármű és a környezet közötti lehető legoptimálisabb együttműködést garantálja. A navigációs rendszer előre kiszámolja a tervezett utazás időtartamát és adott esetben alternatív
megoldásokat kínál, a vezetést támogató rendszerek pedig aktívan figyelik a környezetet és a vezető mozdulatait. Amennyiben a technológia balesetet vagy váratlan útakadályt érzékel a jármű előtti útszakaszon, a biztonság érdekében azonnal automatikusan közbeavatkozik. „Auto” módban a nagymértékben automatizált járművezetés kerül előtérbe: a jármű a forgalmi sávokat és a távolságokat tartva automatikusan kormányoz, gyorsít és fékez – anélkül, hogy a vezetőnek bármit is közbe kellene avatkoznia. Eme technológia hétköznapi használata már a közeljövőben engedélyezett lehet, például Németország és az Egyesült Államok egyes kijelölt autópálya-szakaszain.
A BMW i Vision Future Interaction tanulmány automatikusan értesíti a sofőrt, ha a jármű olyan útszakaszra érkezik, ahol engedélyezett a nagymértékben automatizált járművezetés. A kormány ilyenkor kék fényben világít, a technológia aktiválásához pedig mindössze a vezetési mód kapcsolóját kell megérinteni.
Amikor a jármű elhagyja az engedélyezett útszakaszt és a vezetőnek vissza kell vennie az irányítást, a kormány piros fényre vált át. Mint ilyen, a BMW i Vision Future Interaction koncepció a nagymértékben automatizált járművezetés és az utastéri járműtechnológiák jövőjének ideális megtestesítője.
Innovatív AirTouch kezelőfelület, érintkezésmentes gesztusvezérléssel és hangutasításokkal
Az ember és gép közötti interakció folyamatos fejlődésével és a hatalmas panorámakijelző funkcióinak megalkotásával újabb és újabb együttműködési opciók látnak napvilágot. Ilyen az AirTouch névre keresztelt innovatív kezelőfelület is, amelynek köszönhetően egyszerű gesztusokkal vezérelhető a jármű kommunikációs, információ-szolgáltató és szórakoztató rendszere. A nagyméretű panorámakijelző érintőképernyőként funkcionál, anélkül, hogy az utasok ténylegesen hozzáérnének a megjelenítési felülethez.
A középkonzol és a középső visszapillantó közötti sávban kifejezetten e célból kifejlesztett szenzorok figyelik a jármű utasainak kézmozdulatait, a panorámakijelzőn kikeresett és kiválasztott ikonok például így érintés nélkül, a levegőben tett egyetlen nyomó mozdulattal aktiválhatók.
Az AirTouch technológiáját egy második kezelőfelülettel is ellátták a mérnökök. A kormánykerék bal oldalának hüvelykujj-idomában egy láthatatlan „gombot” rejtettek el, amely pulzáló fényekkel jelzi, ha a kiválasztott ikon aktiválható. A funkció ilyenkor egyetlen hüvelykujj-érintéssel elindítható. Hasonló „gomb” kapott helyet a jobb oldali utas ajtókárpit-kialakításában is, így miközben az utas a bal kéz mozdulataival a menürendszerben keresgél, a jobb kézfej egyetlen érintésével aktiválhatja a kiválasztott funkciót.
Az AirTouch kezelőfelületének opciói nem listaszerűen, hanem csempékként, méretes ikonok képében jelennek meg, egyszerre egymás mellett négy. Az egyszerű kezelhetőség érdekében az éppen használt ikonok mindig előtérben maradnak, zenehallgatás közben így például az ügyfelek könnyedén válogathatnak a számok vagy a rádióállomások között. Az intelligens, előrelátó menükezelés még tovább egyszerűsített felhasználást garantál: az AirTouch felismeri az egyes funkciókból következő lehetséges opciókat, majd egyetlen „gombnyomásra” elérhetővé teszi azokat. Eme forradalmian innovatív járműtechnológiának köszönhetően a vezetés minden korábbinál kényelmesebbé és biztonságosabbá válik, hiszen használatával a sofőrnek egy pillanatra sem kell levennie tekintetét az útról.
A tökéletes arányok szerint elrendezett középkonzolon további érintés-érzékeny felületeket alakítottak ki a tervezők, amelyeket a BMW ügyfelei az okostelefonok és táblagépek érintőképernyőjéhez hasonlóan, tapintással és csúsztató mozdulatokkal vezérelhetnek. A BMW i Vision Future Interaction tanulmányautó információ-szolgáltató és szórakoztató rendszere hangutasításokkal is vezérelhető, az ügyfél által kiválasztott nyelv meghatározott szavaival.
Változó karakterisztikájú utastér a vezetési mód preferenciái szerint
A hétköznapi autózás és a nagymértékben automatizált járművezetés közötti átkapcsoláskor nem csupán a koncepció kormány-megvilágítása változik meg, hiszen ha a technológia a jármű önálló irányítására vált át, számos utastéri hely és funkció azonnal elérhetővé válik a sofőr számára. A kormány néhány centimétert előrecsúszik a szélvédő felé, a tökéletes ergonómia szerint kialakított sportülések pedig kényelmes fotel-karakterisztika szerint állítódnak át.
A nagymértékben automatizált járművezetéskor a vezetőülés és a könyöktámasz enyhén jobbra fordul, hogy a sofőr még kényelmesebben, az otthon megszokott kényelmében böngészhesse a hatalmas panorámakijelzőt. Az automatikusan forgó vezetőüléshez ellentétes irányban mozgó fejtámlát és azonos irányba forduló könyöktámaszt hívtak életre a tervezők.
Forradalmi innovációival a BMW i Vision Future Interaction koncepció a kiválasztott vezetési mód függvényében egyszerre kínál nyugodt, pihentető és kényelmes utazást, valamint vérpezsdítő vezetési élményt. Miközben a nagymértékben automatizált járművezetés esetén széleskörű szórakoztató-elektronikai arzenál és komfortos utastér gondoskodik az utasok kényelméről, a dinamikus autózást sportos kialakítású kormány és testre szabott kagylóülések fokozzák. Utóbbi aktiválásával a vezetést támogató rendszerek valós időben jelenítik meg a BMW Head-Up kijelzőn a jármű előtt álló útszakasz ideális íveit és optimális fékezési pontjait is.
A BMW i Vision Future Interaction tanulmány sportautós énje
A BMW i Vision Future Interaction tanulmányautó atletikus vonalvezetése és lendületes formai kialakítása a nyitott tetős kétüléses koncepció sportos menettulajdonságait sejteti, amelyet a teljesítmény, a hatékonyság és az elegancia páratlan egysége ihletett. A tanulmány esetében a mérnökök előszeretettel alkalmazták a könnyűszerkezetes járműépítés területén megszerzett több éves tapasztalatokat, miközben a jövőbe mutató hajtáslánc a forradalmi BMW eDrive technológiára épül. A koncepciót E-Copper Orange
névre keresztelt matt bronznarancs fényezésbe csomagolták, amelyet a vese alakú hűtőrács, a tanksapka, a szélvédő-keret, valamint az első és hátsó lökhárító-betétek Frozen Grey matt szürke árnyalata és a magasfényű fekete kiegészítők hoznak kontrasztba.
A BMW i Vision Future Interaction koncepció műszaki alapját a BMW i modellekhez kifejlesztett LifeDrive járműstruktúra adja: a BMW i8 Concept Spyder tanulmányautóhoz megtervezett, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) előállított, ultramerev és rendkívül könnyű utascella (Life modul), illetve a hajtáslánc, a futómű és a biztonsági felépítés alumínium alkatrész-egységének (Drive modul) kettőse. A LifeDrive járműstruktúra a hétköznapi autókhoz képest jelentősen megnövelt teljesítményt, hatékonyságot és biztonságot szavatol, amelyet a BMW i Vision Future Interaction tanulmány úttörő kialakítása még tovább hangsúlyoz.
A frontrész meghatározó eleme a BMW lézerfény-technológiával dolgozó fényszórópár, amelynek nappali menetfénye a BMW i modellek jellegzetes „U” alakját idézi. A BMW i8 plug-in hibrid sportautóról mintázott motorháztető sportos „V” alakot rajzol a vese alakú hűtőrácstól egészen a szélvédő tövéig, amely a karosszéria BMW i modellekre jellemző Black Belt egységének alapját adja. A futurisztikus modellt oldalnézetből leginkább a bajor gyártó által fémjelzett rövid túlnyúlások jellemzik, amelynek ék alakú küszöb-formája
rendkívül sportos megjelenést kölcsönöz a tanulmánynak. A lendületes vonalvezetésnek köszönhetően a BMW i Vision Future Interaction koncepció már álló helyzetben is a dinamikusan sportos menetteljesítmény megtestesítője. Akárcsak a frontrész, a modell lapos, diffúzorral kiegészített hátsó kialakítása is erőteljes benyomást kelt, miközben a háromdimenziós légbeömlők és a LED-technológiás, „U” alakú hátsó lámpák egysége a különleges koncepció szélességét nyomatékosítja.
A mérnökök egyik legfontosabb utastér-tervezési szempontja az volt, hogy a hatalmas panorámakijelzőt a műszerfal vonalaival harmonizálva, esztétikusan, a BMW i modellekre jellemző formai jegyek alkalmazásával helyezzék el az utasülés előtt. Mint ilyen, a műszerfalat elsősorban ötszögletű és hatszögletű formák segítségével rajzolták meg. A végeredmény a jövőbe mutató BMW i divízió hamisítatlan örökségét hirdeti, miközben a BMW i Vision Future Interaction tanulmányautó állandó, interaktív járműkapcsolati innovációit szimbolizálja.
Az utastér kialakításánál műanyagot, szénszálat és nemes bőrözést egyaránt alkalmaztak a tervezők, amely így egyszerre varázsolt minőségi, érzelmekben gazdag és színtiszta BMW-hangulatot a volán mögé. A sportüléseket természetes bőr és szövet kettősével húzták be, ahogyan a műszerfal egyes részeit is. Utóbbi esetében a bőrt monofil műszaki textillel kombinálták, amelyből a BMW i Vision Future Interaction tanulmány padlóborítására is jutott. A középkonzolt sötét árnyalatú és Ice Grey világosszürke bőrözés borítja. A kormányra integrált gombok szálcsiszolt alumíniumból készültek, amelyek még tovább nyomatékosítják a koncepció csúcstechnológiás karakterét.