A kényelem fogalma immár közel egy évszázada szorosan összeforrt a Citroën nevével.
Olyannyira, hogy a design és a hasznos technológia mellett a Citroën kényelem is a márka igazi védjegyévé vált. Az ügyfelek elvárásainak és használati szokásainak változásával a kényelem fogalma merőben új értelmezést kapott, és mára számos kritériumot ölel fel, mint például a világosság, az ergonómia vagy a kapcsolódási lehetőségek. A kényelem kérdésének minél átfogóbb kezelése érdekében indította el a márka a „Citroën Advanced Comfort®” programot, amely már a jelenlegi járműkínálat modelljeinél, például az új C4 Picassónál, illetve Citroën Advanced Comfort Lab prototípusnál is alkalmazásra került. Ez utóbbi modell olyan egyedülálló, konkrét technológiákat foglal magában, mint a progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztések, innovatív ülések és egy különleges szerkezeti ragasztási eljárás.
A kényelem egyetlen szóval kifejezhető fogalom, valójában azonban több tényezőből tevődik össze. Számos paraméter határozza meg, hogy az autó milyen utazási kényelmet biztosít utasainak: lengéscsillapítás, karosszéria-merevség, zajszint, ülések, világosság, helykínálat, ergonómia, variálhatóság stb. A „Citroën Advanced Comfort®” program lehetővé teszi a Citroën számára, hogy modelljei fejlesztése során minél pontosabban meghatározza a kényelem e dimenzióit. Ez a törekvés pontosan összecseng a márka „Be different, feel good” szlogenjével, amely a vezető és az utasok kényelmét szolgáló innovatív megoldások keresését jelenti. Még a nagyobb komfortérzetet nyújtó Citroën modelleknél is arra kell törekedni, hogy a márkára jellemző, és a piaci kínálatot felülmúló kényelmet biztosítsanak utasaik számára. A „Citroën” kényelem a felsőbb kategóriába tartozó gépkocsiktól kezdve az elérhetőbb modellekig, az összes modell nélkülözhetetlen jellemzője kell, hogy legyen.
A „Citroën Advanced Comfort®” programnak négy fő célja van:
– megvédeni az utasokat a zavaró külső hatásoktól, mind a felfüggesztés rezgései, mind a zajszint terén, hogy úgy érezzék magukat egy Citroënben, mint egy védőburokban. Ez a gördülési kényelem;
– az utazás megkönnyítése a tágas terekkel, a praktikus rakodóhelyekkel és a belső tér ötletes kialakításával. Ez az utazási kényelem;
– megkönnyíteni a gépkocsi és a benne lévő berendezések használatát az intuitív technológiákkal, a mindennapi közlekedés során hasznos, vezetést segítő rendszerekkel, valamint a digitális eszközöknek az utasok és az autó közötti zökkenőmentes használatával. Ez a használati kényelem;
– a vezető lelki nyugalmának biztosítása a vezetés segítésével, az információk oly módon történő szervezésével, hogy csak a ténylegesen hasznos információk jelenjenek meg, valamint a belső tér megnyugtató hangulatot árasztó kialakításával. Ez a lélek kényelme.
Ezzel a programmal a Citroën minden eddiginél jobban bizonyítja a kényelem terén megszerzett tapasztalatát és szakértelmét, az utasok kényelmét szolgáló számos újítást kínálva, melyek a márka egyediségét biztosítják a piacon. A „Citroën Advanced Comfort®” program a Citroën gépkocsik tervezési folyamatának minden szakaszában nyomon követhető. Az ügyféligények változásának megfelelően irányított program szervesen illeszkedik a tervezés stilisztikai és technológiai részébe. A program a jelenlegi modelleknél már alkalmazásra kerül és a jövőbeni modelleknél is fontos szerephez jut.
Az egyterűek kategóriájában referenciának számító új C4 Picasso még hívogatóbb belső térkialakításával, gazdag felszereltségével és dinamikai tulajdonságaival tovább kamatoztatja előnyeit. Ezzel tökéletesen bemutatja, hogy a „Citroën Advanced Comfort®” program alkalmazása miként biztosítja az összes utas általános kényelmét.
Gördülési kényelem / védőburokban érezni magunkat
A PSA csoport EMP2 platformjára épülő új C4 Picasso modellnek a márkára jellemző egyedi beállításoknak köszönhetően kiváló a gördülési kényelme. Továbbra is megmaradnak a függőlegesen beépített hátsó lengéscsillapítók és a lengőkar magasabb kapcsolódási pontja, melyek hatékonyabban szűrik meg az úthibákat. Az ülések ergonomikus kialakítása, valamint az elkészítésükhöz felhasznált anyagok megválasztása szintén hozzájárul ahhoz, hogy az utasok ne érezzék az útegyenetlenségek miatti rezgéseket. Opcióként az első üléseket fűtés és masszázs funkcióval is el lehet látni. A vezető mellett ülő utas számára egy lábtámasszal rendelkező, fél-elektromos Relax ülés teszi még kellemesebbé az utazást. A menetzaj csökkentése céljából végzett fejlesztések eredményeként, melyek az első bölcső rezgéscsillapításának növelését és a hátsó futóműnél egy kétféle anyagból készült zajszűrő alátét alkalmazását jelentették, javult az akusztikai komfort, és a rezgések is csökkentek.
Utazási kényelem/az utazás megkönnyítése
A külső méret és a helykínálat optimális arányát biztosító új C4 Picasso tágas belső teret kínál minden utasa számára. A különálló üléseknek köszönhető variálhatóság lehetővé teszi az utastér egyéni igény, illetve ízlés szerinti kialakítását. Az utastér különböző pontjain elhelyezett rakodóhelyek nem csak számukat tekintve kínálnak megannyi lehetőséget a különféle tárgyak elhelyezésére, de a kialakításuk is rendkívül ügyes és ötletes. Tökéletes példa erre a középső rakodórekesz. A jól hozzáférhető, nagy térfogatú csomagtérnek köszönhetően a csomagok elhelyezése sem okoz többé gondot.
Használati kényelem/a használat megkönnyítése
A praktikusság és a kapcsolódási lehetőségek tekintetében az új C4 Picasso a legújabb berendezésekkel van felszerelve. A kulcs nélküli nyitó- és indítórendszer már eddig is megkönnyítette a gépkocsiba való beszállást. Mostantól már a csomagtér nyitása is gyerekjáték lesz. A kulcs nélkül nyitható csomagtérajtó funkciónak köszönhetően csak el kell húzni a lábunkat a lökhárító alatt, hogy kinyíljon az ajtó. Ami a kapcsolódási lehetőségeket illeti, az új C4 Picasso intuitív módon használható rendszereket bocsát az utasok rendelkezésére okostelefonjuk csatlakoztatásához, és a telefon képernyőjének a középső érintőképernyőre való tükrözéséhez (MirrorLink, Apple CarPlay és Android Auto, 2016 végén lesz rendelhető), a navigáláshoz (7 colos érintőképernyős tablet, hangfelismerő funkció), illetve hogy hozzáférhessenek a Citroën által kínált számos szolgáltatáshoz.
A lélek kényelme/a mentális terhelés csökkentése
Vezetés közben a vezetőnek többfelé kell figyelnie. A vezetés segítése és a mentális terhelés csökkentése érdekében az új C4 Picasso a mindennapi közlekedésben való hasznosságuk és a könnyű használatuk alapján kiválasztott vezetőasszisztens-rendszereket bocsát a rendelkezésére. Az emelkedőn/lejtőn való indulást segítő rendszer, a Park Assist, parkolást segítő félautomata rendszer vagy az országúti fényszórók automatikus átkapcsolása értékes segítséget nyújt a vezetőnek. A véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszertől kezdve egészen a holttér-figyelő rendszerig, a vezetést segítő számos elektronikus rendszer biztosítja számára a nyugodt vezetést, mivel bízhat abban, hogy az autó vész esetén figyelmezteti őt.
A műszerfal ergonomikus kialakítása, amely a 7 colos érintőképernyős tablettel és a 12 colos nagyfelbontású képernyővel egyedülállónak számít, jól áttekinthető, és lehetővé teszi az információk jellege és fontossága szerinti rangsorolását. A nagy üvegfelületek (5.30 m2) és a látványos panoráma szélvédő szintén hozzájárul az utasok kényelméhez: a fényben úszó utastér megszünteti a bezártság-érzetet.
A kényelem különféle dimenzióit felvonultató „Citroën Advanced Comfort® Lab’” prototípus tervezésénél az útegyenetlenségek megszűrésére helyeződött a hangsúly. Ezzel magyarázható, hogy a Citroën által ezen a téren kifejlesztett összes újítás megtalálható a modellen. Amikor az autó ráhajt egy úthibára, az általa keltett rezgések három ütemben adódnak át az utasokra:
- a) a felfüggesztési rendszer működése
- b) a rezgések átadása a karosszériának
- c) a rezgések továbbadása az utasoknak az üléseken keresztül
A „Citroën Advanced Comfort® Lab’” prototípuson ennek megfelelően három újítást alkalmaztunk, külön-külön megoldást kidolgozva az egyes vektorokra, melyek lehetővé teszik az utasok által érzett rezgések csökkentését, és ezzel együtt a gördülési kényelem jelentős javítását. Az új technológiák több mint 30 szabadalmi bejelentés benyújtását tették szükségessé, de mindegyik technológiát úgy fejlesztettük ki, hogy mind gazdasági, mind gyártási szempontból a Citroën típuskínálatába tartozó összes járműhöz alkalmazhatók legyenek.
Progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztések
A Citroën már bebizonyította a futóművek gyártása terén szerzett szakértelmét. A rugózási kényelem már több mint 95 éve beleivódott a márka génjeibe. Az évek során az ügyfelek megszerették a Citroën modellek által nyújtott kényelmet, mely a piacon jelenleg kapható modellektől eltérő szintet képvisel. A Citroën mérnökeinek tapasztalatára és szakértelmére alapozva került kidolgozásra egy új felfüggesztési rendszer, az útegyenetlenségek még hatékonyabb megszűrése érdekében, a márka ügyfelei által olyannyira kedvelt Citroën felfüggesztési beállítások megtartásával.
A rendszer működési elve egyszerű, de a hatása annál lenyűgözőbb. Míg egy hagyományos felfüggesztési rendszer egy lengéscsillapítóból, egy rugóból és egy mechanikus ütközőből áll, addig a Citroën által alkalmazott rendszerbe két hidraulikus ütközőelem van beépítve a két végállásnál, a ki- és berugózott állapotnak megfelelően. Így, a felfüggesztési rendszer az igénybevételtől függően két ütemben működik:
- kismértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt szabályozza a függőleges mozgásokat, anélkül, hogy szükség lenne a hidraulikus ütközőelemek igénybevételére. Az ütközőelemek alkalmazása azonban lehetővé tette a mérnökök számára, hogy szabadabban kezeljék a gépkocsi kilengését, ami a „repülő szőnyeghez” hasonlóan olyan érzetet kelt, mintha az autó átsuhanna az úthibák felett;
- nagymértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt dolgozik a hidraulikus ütközőelemekkel; ezek fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál. Egy hagyományos mechanikus ütközővel ellentétben, amely elnyeli az energiát, de annak egy részét visszaveri, a hidraulikus ütközőelem elnyeli és szétszórja az energiát. Így nincs visszapattanó hatás.
Ennek az innovatív műszaki megoldásnak köszönhetően a Citroën jövőbeni modelljei a márkára jellemző kitűnő kényelmet fognak biztosítani, melyet az ügyfelek mindig is nagyra értékeltek. Ez a kifinomult megoldás a városi autóktól kezdve egészen a felsőkategóriás gépkocsikig mindegyik szegmensben és mindegyik piacon alkalmazásra kerülhet.
Az új felfüggesztések kifejlesztése során 20 szabadalmi bejelentés került benyújtásra.
A karosszériaelemek szakaszosan felvitt ragasztása
Miután a felfüggesztési rendszer ellátta lengéscsillapítási funkcióját, a deformálódott útburkolat által okozott rezgések továbbadódnak a karosszériára. A szerkezeti ragasztás egyedi technikáját alkalmazva jelentősen csökkenthető ez a jelenség, a teljes karosszéria merevségének egyidejű növelésével. A Citroën saját ipari ragasztástechnikai eljárása lehetővé teszi a fényezetlen karosszéria szakaszosan felvitt ragasztócsíkokkal való összeállítását. A ragasztócsík minden egyes megszakításánál egy elektromos hegesztési pont biztosítja az elemek megfelelő összeállítását. A hegesztést és a ragasztást kombináló ragasztási technika alkalmazásával elkerülhető a ragasztóanyagra felvitt hegesztési varratoknál keletkező mérgező füst.
A szerkezeti ragasztással összeállított karosszériának számos előnye van:
Az első előny, hogy jelentős mértékben – körülbelül 20%-kal – megnő a teljes karosszéria merevsége, ami hozzájárul a külső rezgések hatásainak kiküszöböléséhez. Márpedig egy merevebb karosszéria jobban megszűri a menetkörülmények által keltett rezgéseket, ami nagyobb kényelmet biztosít. Az újfajta ragasztási technika másik előnye, hogy lehetővé teszi a karosszéria menetteljesítmény-értékeinek javítását, a gépkocsi tömegének növelése nélkül. Ez a technika a karosszériaelemek szétszerelésénél is nagy előnyt jelent, mivel a szakaszosan felvitt ragasztócsíkok mérgező füst nélküli eltávolításának módszere lehetővé teszi az elektromos hegesztési pontok számának csökkentését, ami a karosszériaelemek összeszerelési költségének csökkenését eredményezi. Ez az összeillesztési módszer lehetővé teszi a „szakaszosan felvitt” szerkezeti ragasztásnak a Citroën összes modelljén való alkalmazását.
Az ágybetétek világa által ihletett ülések
Az ülések az autó azon elemei, melyekkel az utasok teste a legközelebbi kapcsoltba kerül. Ezek teszik ránk a kényelemérzettel kapcsolatos első benyomást, amikor rájuk nézünk, vagy ha beülünk az autóba. A támasztó funkciójuk mellett természetesen a gépkocsi és az úthibák által keltett különböző rezgések megszűrésében is részt vesznek.
Egy ülés kifejlesztése magában foglalja a formájának kialakítását, hogy kövesse a hát vonalát, és optimális vezetési pozíciót biztosítson, valamint az elkészítéséhez felhasznált anyagok megválasztását. Attól függ, hogy milyen sűrűségű és keménységű habokat használnak, hogy mi az érintett zóna funkciója: támasztás vagy rezgéscsillapítás. Annak érdekében, hogy az ülések még kényelmesebbek legyenek, a Citroën más alkalmazási területeken, elsősorban az ágybetétek területén is tapasztalatokat gyűjtött, ahol a „memóriahab” a kényelem non plus ultráját jelenti. Speciális anyagok (viszkoelasztikus vagy texturált poliuretán hab) több rétegben való használatával a Citroën olyan üléseket készített, melyek tökéletesen illeszkednek az utasok testfelépítéséhez, és az autóiparban egyedülálló puha kényelmet biztosítanak. A kiváló tulajdonságokkal rendelkező ülések tökéletesen visszanyerik az eredeti formájukat, mielőtt beül egy másik utas. Az egyedülálló, párnázott kárpittal bevont újfajta ülések már megjelenésükkel is a Citroën kényelemről tanúskodnak, és rendkívüli puhaságukkal kényeztetik az utasokat.