A Toyota új-zélandi képviselete olyan világelső újításokat vezetett be a járműértékesítésben, amelyek túlzás nélkül forradalmasíthatják az autóvásárlás gyakorlatát.
Amióta világ a világ, a kereskedelem egyik alappillére az alku intézménye. Legyen szó észak-afrikai szőnyegkereskedőről vagy európai autóértékesítőről, az eladó – de nemcsak ő, a gyártó, a forgalmazó és a nagykereskedő, egyszóval a kereskedelmi lánc minden egyes eleme – biztonsági ráhagyással alakítja ki árait. Így aztán nagylelkűen engedményt tehet a vásárlónak – ha pedig a vevő olyan szerencsétlen, hogy eszébe sem jut lejjebb küzdeni az árat, hát magára vessen.
Ezt az alapvetően értelmetlen, kényelmetlen és egyenlőtlen rendszert számolta fel a Toyota új-zélandi forgalmazója, amikor idén áprilisban bevezette a Drive Happy konstrukciót. Az irányár fogalmát eltörölték, helyébe országosan egységes, kötelező, nem alkuképes árakat állapítottak meg. Ezek modelltől függően akár 10 000 új-zélandi dollárral (körülbelül 1,8 millió forint) alacsonyabbak, mint az eddigi listaárak – még mellbevágóbb, ha azt mondjuk, akár 16 százalékkal csökkentette véglegesen, nem visszavonhatóan autói árát a Toyota.
Mindezt nem piaci nyomásra tette a japán gyártó, és nem is azért, hogy felzárkózzon vetélytársaihoz, hiszen a Toyota a szigetország első számú autómárkája az új-zélandi autóforgalmazók szövetsége a MIA* szerint is; 2017-es piaci részesedése meghaladta a 19 százalékot (20 919 darab autó, ebből 1377 hibrid, ami az országban eladott részben vagy teljesen elektromos járművek 51 százalékának felel meg) – a márka több autót értékesített, mint a második és harmadik helyezett márkák együttvéve.
Az árcsökkentés azonban csak a kezdet. A Toyota ugyanis a márkakereskedés fogalmát is a feje tetejére állította. Ahelyett, hogy a kereskedők saját készlettel rendelkeznének, központi telephelyekről hívhatják le az autókat, így egy betérő érdeklődő nem az éppen helyszínen rendelkezésre álló pár tucat, hanem több ezer lehetséges autó közül választhat azonnal. Ugyanakkor kibővítették a tesztautóparkot, és bevezették a hétnapos elállási jogot: a vásárlást követő egy hétben kérdés nélkül visszaadhatja az autót a vevő, ha bármilyen okból elégedetlen vele.
A legfontosabb változás azonban talán az értékesítőket érinti, akik mostantól nem az eladott autók után kapnak jutalékot, hanem a vevőelégedettségi felmérések eredményei alapján díjazzák őket. Mivel árengedményekkel nem nyűgözhetik le a vásárlókat, segítőkészségük, felkészültségük, udvariasságuk lesz a mérce, a végeredmény pedig az, amit a Toyota az egész program elnevezésében megfogalmazott: Drive Happy – azaz az ügyfelek leljék minél nagyobb örömüket autójukban.