2016. május 6-a és 8-a között a Hockenheimring aszfaltcsíkján elrajtol a Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2016-os versenyszezonja, amelynek futamain idén is Bruno Spengler, Marco Wittmann, António Félix da Costa, Timo Glock, Augusto Farfus, Tom Blomqvist, Maxime Martin és Martin Tomczyk ül majd be a BMW Motorsport nyolc BMW M4 DTM versenyautójának volánja mögé. A szezonnyitóig mindegyik BMW DTM-pilótával egy-egy átfogó interjút közlünk.
Május 6-8. között a Hockenheimring aszfaltcsíkján elrajtol a Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2016-os versenyszezonja, amelynek futamain idén is Bruno Spengler, Marco Wittmann, António Félix da Costa, Timo Glock, Augusto Farfus, Tom Blomqvist, Maxime Martin és Martin Tomczyk ül majd be a BMW Motorsport nyolc BMW M4 DTM versenyautójának volánja mögé. A szezonnyitóig mindegyik BMW DTM-pilótával egy-egy átfogó interjút közlünk.
Soron következő interjúnk főszereplője a BMW MTEK csapat 32 éves kanadai pilótája, Bruno Spengler, aki 2016-ban a 7-es rajtszámot viselő BMW Bank M4 DTM versenyautót viszi pályára a sorozatban.
A Német Túraautó Bajnokság 2016-os szezonja csak a május 6-8. közötti versenyhétvégén veszi kezdetét, de te az Egyesült Államokban már volán mögé ültél, ráadásul nem is akármilyen eredménnyel: a BMW M6 GTLM versenyautót a Sebring-i 12-órás megmérettetés második helyére hoztátok be a csapattal. Ideális bemelegítés volt ez a DTM előtt?
Bruno Spengler: „Abszolút. Tökéletesen indult az idei szezon. Nagyon szuper, hogy a Daytona-i 24-órás és a Sebring-i 12-órás megmérettetésen is rajthoz állhattam, mert így már a DTM rajtja előtt felvehettem a régi ritmust. A BMW M6 GTLM versenyautó vezetése rendkívüli élmény volt. Büszke vagyok rá, hogy a csapat tagja lehettem, amikor ez a gép először pályára gurult. Sebring-ben én is most versenyeztem először. Sajnos nem sikerült nyernünk, de a második hely is kiváló eredmény, amely az egész csapatot megilleti, hiszen kivétel nélkül mindenki keményen dolgozott azon, hogy ilyen ütőképes technikát tegyünk az aszfaltra. Már alig várom, hogy végre elkezdődjön a DTM.”
A DTM 40, illetve 60 perces futamain egyedül versenyzel a BMW Bank M4 DTM versenyautó volánja mögött, a tengerentúlon viszont 12 vagy 24 órán át meg kellett osztanod a fülkét a csapattársakkal. Mennyire nehéz alkalmazkodni az egyes szituációkhoz?
Spengler: „A DTM versenyautóból kicsit mindig nehezebb egy GT volánja mögé ülni, mert ott már nem rólad szól minden, ezáltal személy szerint némileg háttérbe szorulsz. A beállítás nem a legoptimálisabb, ráadásul a versenyautó is nehezebb, másképp viselkedik a kanyarokban és másképp fognak a fékek is. Az első néhány körben mindig keményen vágok neki a futamnak, mert a DTM-ben tempósabbak a kanyarok és rövidebbek a féktávok. Aztán néhány kör után már hozzászokok a GT stílushoz és onnantól kezdve nem kínzom a gépet. A csapatban versenyzés ugyanakkor nagyon különleges élmény. Sokan azt mondják, kisebb a nyomás, ha csapatban versenyzel, ez azonban nem igaz, mert ilyenkor a többiek munkájáért is felelsz. Minden pilóta a legjobbat hozza ki magából, és ha valaki hibázik, az a többi versenyző teljesítményére is hatással van. Mindkét forma egy nagyszerű élmény, és hálás vagyok a BMW Motorsportnak, amiért mindkét sorozatban részt vehetek. Rengeteget profitálok ebből, hiszen még sok tanulnivalóm van a versenysportban – különös tekintettel a hosszú távú megmérettetésekre. A tanulás egy soha véget nem érő folyamat.”
Sebring-ből egyenesen Olaszországba, a DTM edzőtáborába vezetett az utad. Mennyire fontos, hogy a BMW DTM-pilótáival közösen készülj fel és kikapcsolódj, mielőtt elrajtol a szezon?
Spengler: „Olaszországban mind a nyolcan összejöttünk, és ez kiemelt jelentőséggel bír. A szezon előtti hivatalos tesztek, a versenyhétvégék és a közös események miatt a versenynaptárunk rengeteg pontban találkozik, a közös edzőtábor így nem csupán az egységes felkészülés, de a csapatépítés miatt is fontos, amit ráadásul mindannyian nagyon élvezünk. Tekintve, hogy egyenesen Sebring-ből érkeztem a táborba, az időeltolódás miatt kissé fáradt voltam az első napokban, de nagyon örülök neki, hogy ott lehettem.”
Milyen gyakran szoktál edzeni, ha otthon vagy?
Spengler: „Ha otthon vagyok, szinte minden nap edzem. Kevesebb a súlyzós edzés, télen inkább a teniszt, a sífutást és a biatlont, míg nyáron a golfozást részesítem előnyben. A golf a koncentrációkészséget, a tenisz pedig a reakcióidőt fejleszti. Mindezek mellett futni és kerékpározni is rendszeresen eljárok. Igyekszem annyit sportolni, amennyit csak lehetséges, hiszen nagy sport-rajongó vagyok.”
A biatlon nem egy szokványos szabadidős kikapcsolódás. Mennyi esélyed volt erre a téli időszakban?
Spengler: „A BMW Bank Winter Challenge részeként egy biatlon versenyt is életre hívtak a szervezők. 12 éves korom óta hobbim a sífutás.”
Az idei lesz sorozatban a tizenkettedik szezonod a DTM-ben. Ennyi idő után lehet azt mondani, hogy – egy bizonyos fokig – rutinmunka lesz?
Spengler: „Minden szezon rajtja előtt felteszed magadnak ugyanazt a néhány kérdést. Mennyire jó az autóm? Mennyire leszek versenyképes? Sikerül összehozni mindazt, amit elterveztem? Az újabb szezon mindig újabb izgalmakat tartogat. Érezhető a feszültség az első rajt előtt, és ilyenkor teljesen mindegy, hogy hány idény van már a hátad mögött. Egy-egy szezon rajtjánál még ma is ugyanazt érzem, mint anno az első DTM-futamom előtt. Úgy hiszem, ennek így kell lennie. Mindig előre tartok és egyre többet szeretnék elérni, ezért nem fogok hátradőlni csak azért, mert voltam már bajnok és számos futamot megnyertem. Újabb és újabb sikerekre vágyom, és minden évben ezért harcolok.”
Elsősorban mire összpontosítottatok a 2016-os DTM-szezonra való felkészüléskor?
Spengler: „Az időmérőkön kell leginkább javítanunk a teljesítményünkön, mert az előző szezon rajtjánál értékes pontokat veszítettünk. Meg kell próbálnunk egyenletes teljesítményt nyújtani az időmérőkön. Ez nagyon nem könnyű, ha figyelembe vesszük, milyen korlátozott lehetőségeink vannak a szezon előtti tesztekre. Ugyanakkor az egész csapat mindent megtesz azért, hogy amennyire csak lehet, versenyképesek legyünk – már az első futamtól.”
Pilótaként te mit tudsz ehhez leginkább hozzátenni?
Spengler: „Nehéz lenne egyetlen dolgot kiemelni, mert mindig van hova fejlődni. Minden reggel, amikor felébredek, azon gondolkodom, mit tudnék jobban csinálni, hogyan tudnék még gyorsabb lenni a pályán. Fontos, hogy egy pilótában meglegyen ez a fajta hozzáállás. A legfontosabb, hogy pilótaként az autóból és önmagamból is a lehető legtöbbet hozzam ki. Minden évben ezen dolgozom. 32 évesen még fiatalnak mondhatom magam, jó pár ígéretes szezon áll még előttem, így rendkívül elszánt vagyok.”
Mik a BMW erősségei?
Spengler: „A BMW egy több szempontból is nagyon dinamikus, modern felfogású gyártó. Mi több, a BMW soha nem adja fel, legyen bármennyire is nehéz az adott helyzet. A tavalyi DTM-szezon rajtja tökéletes példa erre: a várakozásokat alulteljesítve kezdtük az idényt, végül mégis a BMW lett a gyártók közötti pontverseny győztese. Rendkívül fényes ez a trófea és nagyon fontos ez a díj, amelyet kivételesen nehéz elnyerni a DTM-ben.”
2016-tól Augusto Farfus az új társad a BMW MTEK csapatnál. Mióta ismeritek egymást?
Spengler: „Legelőször jó pár évvel ezelőtt, még a gokartos korszakunkban találkoztunk, de közelebbről csak a BMW-nél ismertük meg egymást. Örülök, hogy Augusto a BMW MTEK csapatnál folytatja, még annak ellenére is, hogy nagyon jól kijöttem Timo Glock-kal és nagyszerűen dolgoztunk együtt. Biztos vagyok benne, hogy Augusto oldalán is szuper lesz a közös munka.”
Vezetéstechnikai instruktorként vállaltál szerepet a „Drive like Bruno” kezdeményezésben. Mi teszi különlegessé ezt a tréninget?
Spengler: „A „Drive like Bruno” egy igazán fantasztikus kezdeményezés, amelyre általában a szezon végén kerítünk sort, amikor már több időm van ezzel foglalkozni. Ilyenkor az egész napomat a versenypályán töltöm és azt tanítom a tréning résztvevőinek, amit már gyerekkorom óta megszállottan imádok: a határon autózást. Minden kérdésre szívesen válaszolok és ezek a tréningek mindig családias hangulatban telnek. A BMW Bank nagyszerű munkát végez e téren is. Minden évben kitalálnak valami újat, amitől a tréning egyre jobb és jobb lesz. Hatalmas élmény, amiért dicséretet érdemelnek.”
A „Drive like Bruno” vezetéstechnikai tréning részeként egy teljes kört megtettél a Hockenheimringen úgy, hogy egy 360 fokos kamera vette az egészet. Ez volt az első ilyen alkalom, hiszen a rajongók ezelőtt még soha nem láthatták a DTM-versenyautót ilyen perspektívából (http://www.drivelikebruno.de/360special). Mit gondolsz, ez a jövő nagy újítása, amivel tovább fokozható a rajongók DTM iránti szenvedélye?
Spengler: „Mindenekelőtt el kell mondanom, hogy elképesztően nagy élmény volt az a kör. A kamera minden mozdulatomat vette, én pedig a videóban folyamatos kommentárral mesélem a nézőnek, hogy az adott pontban éppen mire kell figyelni. Ez valóban egyedülálló. A néző ráadásul úgy érezheti, hogy végig ott ül mellettem utasként. Az élmény VR okosszemüveggel az igazi. Igen, úgy hiszem, pontosan ez az, ami a jövőben tovább fokozhatja a DTM iránti izgalmat, hiszen a technika által a rajongók még közelebb kerülhetnek hozzánk, és a kulisszák mögé is bepillanthatnak. A DTM minden korábbinál látványosabbá válik, hiszen a nézők túlnyomó többsége eddig csak kívülről látta a versenyautókat, virtuálisan azonban mostantól a jobb egybe is beülhetnek, és élő képben láthatják, mi is történik odabent. Csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy nézze meg a videót – elsősorban VR okosszemüveggel.”
A Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2016-os szezonjában rajthoz álló BMW-csapatok és BMW-pilóták hivatalos névsora:
BMW RMG csapat:
#11 Marco Wittmann
#16 Timo Glock
BMW MTEK csapat:
#7 Bruno Spengler
#18 Augusto Farfus
BMW RBM csapat:
#31 Tom Blomqvist
#36 Maxime Martin
BMW Schnitzer csapat:
#13 António Félix da Costa
#77 Martin Tomczyk
A Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2016-os szezonjának versenyhétvégéi:
2016. május 6-8.: Hockenheimring (Németország, Hockenheim)
2016. május 20-22.: Red Bull Ring (Ausztria, Spielberg)
2016. június 3-5.: Lausitzring (Németország)
2016. június 24-26.: Norisring (Németország, Nürnberg)
2016. július 15-17.: Circuit Park Zandvoort (Hollandia, Zandvoort)
2016. augusztus 19-21.: Moscow Raceway (Oroszország, Moszkva)
2016. szeptember 9-11.: Nürburgring (Németország)
2016. szeptember 23-25.: Hungaroring (Magyarország, Mogyoród)
2016. október 14-16.: Hockenheimring (Németország, Hockenheim)