A Nissan bemutatta a nagyközönségnek szánt új, e-POWER nevű elektromos hajtásrendszerét. Ez az első alkalom, hogy az e-POWER technológia a szélesebb vásárlóközönség számára is elérhetővé válik, és ez egyben jelentős mérföldkőnek is számít a Nissan Intelligens Mobilitás jövőképe villamosítási stratégiájának megvalósítása felé.
Az e-POWER egyes elemei ismerősek lehetnek a Nissan LEAF-ből, ami 250 ezer darabot meghaladó eladásaival a világ legnagyobb darabszámban értékesített tisztán elektromos hajtású autója. A LEAF-től eltérően azonban az e-POWER rendszernek része egy kisméretű benzinmotor is, ami szükség esetén feltölti az autó nagyteljesítményű akkumulátorát, ami így külső töltőegységek nélkül is ugyanazt a magas teljesítményt kínálja.
Az e-POWER technológia
Az e-POWER rendszer teljes mértékben elektromos hajtást biztosít, azaz a kereket kizárólag a villanymotor hajtja. A nagyteljesítményű akkumulátorokban tárolt energia a benzinmotorból, generátorból, inverterből, illetve villanymotorból álló kompakt e-POWER hajtásrendszerben hasznosul. A hagyományos hibrid hajtásrendszerekben alacsony akkumulátortöltöttség, illetve nagyobb utazósebességek esetén az alacsonyabb teljesítményű villanymotor egy benzinmotorral összekapcsolva hajtja az autót. Az e-POWER rendszerben viszont a benzinmotor kizárólag az akkumulátort tölti, a kerekeket nem hajtja. A tisztán elektromos járművektől eltérően azonban itt az akkumulátor mellett áttételesen a benzinmotorból is nyerhető hajtási energia.
Ez az elrendezés azonban általában nagyobb villanymotort és akkumulátort igényel, mivel a kerekek közvetlen hajtását egyedül a villanymotor biztosítja. Ez megnehezítette az autógyártók számára, hogy kompakt modellekbe tudják beépíteni a rendszert. A Nissan azonban megoldotta a feladványt, és rájött, hogyan minimalizálhatja a teljes hajtásrendszer tömegét, hogyan tehető rugalmasabbá a motorvezérlés, illetve hogyan optimalizálható a rendszer energiagazdálkodása. Mindennek eredményeként az e-POWER kisebb akkumulátort használ, mint ami a LEAF-ben található, de így is a tisztán elektromos autókra jellemző menettulajdonságokkal bír.
Az e-POWER előnyei
Az e-POWER hatalmas nyomatékot ad le gyakorlatilag azonnal, kitűnő reakcióképességet és egyenletes gyorsulást biztosítva. A rendszer működése a tisztán elektromos modellekhez hasonlóan csendes. Emellett, mivel az e-POWER sokkal ritkábban használja a benzinmotort, gazdaságossága a vezető konvencionális hibridekéhez mérhető, különösen városi közlekedésben. Az e-POWER rendszer úgy kínálja az elektromos autók előnyeit, hogy közben nem kell aggódni az akkumulátor töltése miatt.
A rendszer kifejlesztésének háttere
A Nissan elektromos modelljeinek és önvezető technológiáinak fejlesztésével aktívan dolgozik a zéró emissziós, halálos közlekedési balesetektől mentes világ kialakításán. A vállalat e vízió megvalósításának érdekében alakította ki a „Nissan Intelligens Mobilitás” stratégiáját, ami meghatározza az autók hajtásrendszereire, vezetési módjaira, illetve a társadalomba való integrációjára vonatkozó legfontosabb vállalati döntéseket, miközben a hangsúly továbbra is az egyre jobb vezetési élményen marad. Az e-POWER új, hatékonyabb elektromos hajtásrendszere újabb lépést jelent a Nissan zéró emissziós jövőképének elérése felé.
A Nissannak 2006-ban sikerült áttörést elérnie az energiagazdálkodási technológiák fejlesztésében. A vállalat mérnökeinek sikerült a versenytársak hibrid modelljeiben használtakhoz hasonló teljesítményre képes akkumulátort kifejleszteniük, viszont a hajtásrendszer ezzel együtt megőrizte az elektromos autókra jellemző olyan előnyös tulajdonságokat, mint a csendes működés és a hatékony energiafelhasználás. A Nissan egyéb technológiai eredményeivel, így az áramot generáló benzinmotor és a villanymotor kompakt autókba is beépíthető egységével, a teljes hajtáslánc szerkezeti merevségének növelésével, illetve a zajok és rezgések csökkentésével – az úgynevezett NVH-jellemzők javításával – együtt mindez megteremti az e-POWER rendszer alkalmazásának lehtőségét a kompakt autók körében.
A Nissan elkötelezett aziránt, hogy a világ különböző piacain felmerülő igényeknek megfelelően különböző üzemanyagokat hasznosító, elektromos alapú hajtásrendszereket fejlesszen ki. Az e-POWER ezen erőfeszítéseknek csak az egyik példája, aminek megjelenése tovább erősíti majd a Nissan elektromos hajtásrendszereinek választékát. A Nissan emellett komoly kutatás-fejlesztési tevékenységet végez az úgynevezett SOFC (szilárd oxid üzemanyagcella) hajtású járművekkel kapcsolatban, és a jövőben is innovatív új modelleket kínál majd a legkülönbözőbb kategóriákban, világszerte tovább népszerűsítve az elektromos autók használatát.
Az e-POWER rendszer az úgynevezett soros hibrid hajtásláncok közé tartozik. A NOTE e-POWER lesz az első soros hibrid hajtással felszerelt tömeggyártású, kompakt kategóriás autómodell.