Kezdjük egy csöppnyi kronológiával: a Škoda alsó-középkategóriás modelloffenzívája 1988-ban kapott új(abb) értelmezést a Škoda Favorit megjelenésével.
Az akkori igényeknek megfelelően, sőt, azokon talán még egy kicsit túl is mutató dizájnnal (Bertone mester keze is benne volt a történésekben), akkor praktikusnak számító, viszonylag nagy beltérrel és gazdaságos, ám ma már özönvíz előtti technológiát felvonultató hajtáslánccal érkezett az autó, az akkori megrendelések meg is ugrottak a Ladák és négyütemű Wartburgok mellett jelentősen. Rá hat évre, amikor a Škoda márka már tényleges összefonódást mutatott a Volkswagen vonallal, érkezett a Škoda Felicia, amely tulajdonképp a Favorit újraértelmezett verziója volt, ám még mindig ugyanaz a blokk volt az autóban, amely a korábbi Favoritban, illetve a 120-as, 105-ös faros szériában. A vezérlés változott, befecskendezést kapott a rendszer, így nyilvánvalóan a teljesítmény is növekedett, a menettulajdonságok optimalizálódtak. 1999-ben merőben újnak számító koncepcióval érkezett az első generációs Škoda Fabia, akkoriban etalonnak számító 16 szelepes, 100 lovat számláló 1.4 literes aggregáttal. Sikert sikerre halmozott, így egészen 2007-ig várathatott magára a második széria megjelenése, mely jóval modernebb, gömbölydedebb külsőt, és a Volkswagentől örökölt egységeket kapott. Fura, de igaz: azóta is eltelt újabb 7 év, míg 2014-ben debütálhatott a sorban harmadik sorozatú Škoda Fabia.
Simply Clever, a mottó: egyszerűen nagyszerű, a teljes érthetőségért. Ez a szellemiség úgy tűnik, megmarad folyamatosan a profilhoz illően; első benyomásra az új Škoda Fabia sokkal karakteresebb formavilággal kecsegtet, mint az előd, bár a természetesnek számító áthallások a dizájn kapcsán nyilván visszaköszönnek. Itt elsődlegesen a márkatárs Škoda Octavia-ra kell gondolni, ugyanis az orr kialakítása, az ívelések és a vonalvezetések túlnyomó része mind erre az irányvonalra hajaz (vagy épp a Rapid által rendszeresített sémára), ugyanakkor a sportos küllem is szembetűnő. Nem véletlen, hiszen alapvetően a fiatalabb, dinamikus életvitelű és szemléletű fiatalabb generációt célozza a Škoda újdonsága, s mint kiderült a prezentáción levetített kisfilmből is, nem titkolt célközönség a gyengébbik nem, viszont ott korosztályra való tekintet nélkül. Persze nézőpont kérdése, ki milyen autót választ magának, de egy biztos: az új Škoda Fabia megjelenése mai szemlélettel is időtállónak, sokoldalúnak és szerethetőnek tűnik.
Az enteriőrbe tekintve rögvest látszik, hogy a Škoda tervezőmérnökei mindent megtettek annak érdekében, hogy a külcsín masszív belbecset is felvonultasson, az utca embere szerint is „prémiumos” megközelítésekkel. Nos, helyénvaló az állítás, ugyanis a felszereltség (opciótól függően), valamint az anyagminőség és kidolgozottság valóban felsőbb kategóriát idéz, olyan az egész összkép, mintha egy magasabb szintű Golfban, vagy megkockáztatjuk: Passatban ülnénk, a kialakítás minimalista, ám lényegre törő, a műszeregységek elrendezése optimális, a kormánykerék kialakítása első blikkre ugyan nagynak tűnhet arányaiban, mégis hamar szokható és mindemellett ergonómikus, lágy tapintású (bőrözéssel legalábbis – így próbáltuk a tesztvezetés során).
Nem meglepő természetesen az sem, hogy a gyártó az új, harmadik generációs Škoda Fabia esetén is remekbeszabott vezetést könnyítő- és biztonsági megoldásokat ajánl modelljeihez, melyekből már a belépő szintnél is fellelhető jó néhány. A MirrorLink és SmartGate rendszerek tehát rendelhetők és elérhetők, az okostelefonok képbe kerülnek (kábeles és Bluetooth összeköttetésekkel), de hát manapság itt keresendő a főszerep, ha igazán combos és összetett infotainmentet álmodunk meg autónk számára. Nem mellékes az sem, hogy az imént felsorolt rendszerek által felsorakoztatott lehetőségek szinte teljesen mentesek mindenféle sallangtól, valóban lényegre törőek és hasznosak a hétköznapokban.
Annak ellenére, hogy az új, harmadik generációs Škoda Fabia felruházható mindenféle földi jóval, kifejezetten pehelysúlyú versenyzőnek számít, ugyanis az alapmodell tömege mindösszesen 980 kilogramm. Ez szintén figyelemre méltó, főként, ha megnézzük a kategória résztvevőit, bár nyilvánvaló, találunk hasonló alternatívát.
A Škoda hangsúlyozza: az új Škoda Fabia a korszerű, nagyvárosi mobilitás járműve, vonzó, modern formavilággal, bőséges tér- és helykínálattal. Nos, 330 literes csomagterével jelenleg az autó kategóriáján belül a legnagyobb (ötajtós), a tengelytáv 0.5 centiméterrel, a magasság 3 centiméterrel csökkent, viszont a szélesség 9 centiméterrel növekedett.
A kezdeti motorkínálatot négy benzines, továbbá két turbótöltött dízel teszi ki. Előbbi 1.0, illetve 1.2 literesekből tevődik ki, az 1 literesek 60, illetve 75 lóerős szívómotorokat, az 1.2 literesek 90, valamint 110 lóerővel (turbós TSI aggregátok). A gázolajos palettán 90, illetve 105 lóerő összteljesítményű 1.4 literes motorok találhatók. Mindegyik hajtáslánc 5 fokozatú manuális váltóval szerelt, kivétel ez alól a 110 lóerős TSI benzines, itt hatgangos DSG automatát keressünk. Csakúgy, mint a csúcsdízelhez is (90 LE).
Viszonylag rövidre szabták a menetpróba idejét, 20 perc állt hivatalosan rendelkezésre arra, hogy próbára tehessük az új Škoda Fabia-t. A belépő szintű, 3 hengeres, 1 literes, ám nem 60, hanem 75 lóerős MPI vezérlésű benzinesre esett a választás egybehangzóan, ugyanis kíváncsiak voltunk arra, hogy a manapság oly divatos downsizing milyen kihatással lehet az elviekben nagy népszerűségre számító apró motorizáltságú Škoda Fabia-ra, vagyis annak gyakorlati használatára. Az Andrássy út egyenes szakaszain, lámpától lámpáig perfekt menetdinamikát mutatott az 1 literes erőforrás, késlekedés nélkül, bár azért alacsony fordulatszám-tartományban fulladásra hajlamosan mozgatta a kocsiszekrényt. Két személlyel próbáltuk a Škoda Fabia-t, így kellő dinamizmust és lendületet is felfedezni véltünk, a mormogó, összetéveszthetetlen motorhang kíséretében – ez leginkább szélsőségesebb terhelés mellett jött ki jellemzően, mint például akkor, amikor a mélygarázsból kisoroltunk a forgalomba, az enyhén meredek felhajtón át.
Fogyasztás tekintetében akár átlagos étvágyról számolhatunk be, legalábbis, ami az ekkora mérettől és paraméterek tekintetében elvárható: átlagos városi környezetben, ennek megfelelő habitusú közlekedéssel 6.8 liter/100 kilométeres átlagot rögzített a computer, nullázás után.
Nézzük az új, harmadik generációs Škoda Fabia árazását. A belépő benzines szintet az Easy felszereltségű, 1 literes, 60 lóerős 3 hengeressel szerelt verzió jelenti, itt az alapár 2 699 300 forint. A legvaskosabb árcédulát az 1.2 literes, 110 lovas TSI motorral felvértezett modell kapta, így 5 104 000 forintot kell a kasszánál hagyni. A dízeleknél a belépő Clever csomagos, 1.4 literes TDi 90 lóerővel, 5 sebességes kéziváltóval 4 692 000 forintba kerül, ugyanakkor a csúcsfelszereltségért – Style pakk, DSG 6 sebességes duplakuplungos automataváltó, 90 lóerő – 5 993 360 forintos ellenérték dukál. Erősebb, 105 lóerős, 5 sebességes manuális váltós verzió, szintén Style felszereltséggel viszont alacsonyabb áron is hozzáférhető, konkrétan 5 821 000 forintért.
Bővebb információ a hazai importőr honlapján, IDE kattintva olvasható.
AutóAddikt Facebook képgaléria: IDE kattintva.
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI