A prémium autókat gyártó Volvo hivatalosan is útjára bocsátotta a világ legambiciózusabb, legfejlettebb nyilvános autonóm mobilitási kísérletét, a Drive Me projektet. Ma reggelre legyártották az első olyan autonóm gépkocsit, amely részt vesz a göteborgi Drive Me projektben.
Az autonóm Volvo XC90 szabadidőjárművet a Volvo Cars különleges torslandai gyártólétesítményében szerelték össze; ez az első példánya annak az autonóm flottának, amelyet göteborgi családok fognak megkapni, hogy a város közúthálózatán közlekedjenek azokkal.
Az aktív biztonság terén világelső Volvo véleménye szerint az autonóm mobilitási technológiák bevezetésével csökkenthető a balesetek száma. Emellett az autonóm mobilitási technológiák segíthetnek felszabadítani a zsúfolt úthálózatokat, mérsékelhetik a környezetszennyezést, és lehetővé teszik a vezetők számára, hogy értékesebben töltsék el utazásra fordított idejüket.
A Volvo 90-es szériájú típusaihoz már most is elérhető a Pilot Assist elnevezésű, félautonóm funkcionalitás. A Pilot Assist a kormányzásba gyengéden beavatkozva akár 130 km/óra sebességig képes a járművet megfelelően a sávhatárok között tartani, anélkül, hogy ehhez egy másik autó mögött kellene haladnia. A Drive Me projektben részt vevő gépkocsik a Göteborgban és környékén kialakított, különleges autonóm zónákon belül teljes mértékben emberi beavatkozás nélkül lesznek képesek közlekedni; ennek során a Volvo által „autonóm vezetésvezérlő agy” néven emlegetett rendszer irányítja azokat.
A svéd vállalat, amelynek neve azóta jelent egyet a biztonsággal, hogy 1959-ben feltalálták a hárompontos biztonsági övet, azon célkitűzésének szerves elemeként törekszik az autonóm közlekedési technológiák fejlesztésére, hogy 2020-ra nullára csökkentse az új Volvo gépkocsiban súlyos vagy halálos balesetet szenvedő utasok számát.
Pontosan ez az ügyfélközpontú megközelítés különbözteti meg a Drive Me projektet más autonóm mobilitási kísérletektől. Ahelyett, hogy kizárólag saját mérnökeinek kutatásaira támaszkodna, a Volvo azt tűzte ki maga elé, hogy olyan, valódi ügyfelektől gyűjtsön visszajelzést és véleményt, akik mindennapjaikban használják az autonóm gépkocsikat.
Ezzel az ügyfélközpontú megközelítéssel a Volvo igyekszik még tovább finomítani autonóm mobilitási technológiáit, hogy azok 2021 körül esedékes, kereskedelmi bevezetésükkor valós ügyféligényekre adjanak választ.
„Fontos mérföldkőhöz érkezett el a Drive Me projekt” – mondta Erik Coelingh, a Volvo Cars vezető aktív biztonsági műszaki szakembere, amint munkatársai az utolsó simításokat végezték el a legelső autón. „Az ügyfelek egészen máshogy tekintenek az autókra, mint mi, mérnökök, ezért nagy érdeklődéssel várjuk, hogyan fogják használni ezeket az autókat a mindennapok során, és milyen visszajelzéseket adnak számunkra?”
A Drive Me ügyfélautókat a gyártósorról legördülve rendkívül szigorú vizsgálatoknak vetik alá, amelyek során ellenőrzik, hogy az autonóm mobilitási technológiák tökéletesen üzemelnek-e. Miután a Volvo legkiválóbb mérnökeinek felügyelete alatt zajló tesztfázis véget ér, az autókat átadják a Drive Me projektben részt vevő ügyfeleknek.
A göteborgi Drive Me projekt a legelső azoknak a tervezett nyilvános teszteknek a sorában, amelyekben a Volvo autonóm gépjárművei vesznek részt. Jövőre Londonban veszi kezdetét egy, a göteborgihoz hasonló projekt, míg a Volvo már a program iránt érdeklődő kínai városok pályázatait mérlegeli, így néhány éven belül az ázsiai országban is útnak indulhat a Drive Me projekt.
A Volvo emellett aktívan keresi az autonóm mobilitási technológiákkal kapcsolatos stratégiai együttműködési lehetőségeket. Múlt hónapban a Volvo Cars együttműködésre lépett az Uber autómegosztó vállalattal, hogy közösen fejlesszenek új generációs autonóm mobilitási megoldásokat. A napokban pedig arról számolt be az autógyártó, hogy az Autoliv autóipari beszállítóval új vegyes vállalatot hoz létre új generációs autonóm mobilitási szoftverek fejlesztésére.