Úgy tűnik, a G16E az új 2JZ: a teljesítménynövelő specialisták rákaptak a Toyota GT Yaris háromhengeres turbómotorjára, és egyre szélsőségesebb átalakításokat végeznek el rajta. Az itt bemutatott szörny a Powertune Australia teremtménye; sikerük jelentős részben a kiváló alapkonstrukciónak köszönhető.
A Sydney külvárosában működő Powertune Australia nem mond nemet az európai izomautókra, de elsősorban a japán sportszedánok és hot hatch-ek számítanak a szakterületüknek. Csak idő kérdése volt, hogy mikor kerül náluk sorra a Toyota új csodafegyvere, a 261 (Japánban 272) lóerős GR Yaris. Most sorra került, és az eredmények túlzás nélkül letaglózóak.
Az ausztrál guruk úgy döntöttek, első körben nem bolygatják a blokkot, és mindössze a szeleprugókat cserélték erősebbre. Ezt követte a motorvezérlés frissítése; a MoTeC M1 ECU-val már varázslatos 390 lóerőt mértek a fékpadon. A következő lépcsőben nagyobb turbót (Garrett G25-550) szereltek fel, ami további 45 lóerőt hozott a konyhára. Itt azonban megakadtak: a gyári üzemanyag-szivattyúval képtelenség volt tovább fokozni az erőt.
Némi kutatás után ezt az akadályt is elhárították, és november végére további tíz százalékot tudtak emelni a teljesítményen. A fékpadon mért 352,6 kW, azaz 473 lóerő a Porsche 911 Carrera 4 GTS (480 LE), a Mercedes-AMG GT (eredeti, már nem gyártott alapkivitelében 476 LE), a BMW M4 Coupé (480 LE) szintjére emeli a pici Yarist, amely ugyanakkor nem egészen 1,3 tonnás menetkész tömegével mindegyiknél jelentősen könnyebb.
Ráadásul ezt az észveszejtő teljesítményt továbbra is érintetlen belső szervekkel: szériablokkal, hajtókarokkal, dugattyúkkal, hengerfejtömítéssel és vezérműtengelyekkel érték el, ami azt jelenti, hogy bőven vannak még távlatok a Toyota háromhengeres konstrukciójában.
Hogy meddig jut a G16E-GTS blokkal a tuningipar, egyelőre nem tudhatjuk, de minden adottsága megvan ahhoz, hogy egy másik legenda: a 2JZ nyomdokaiba lépjen. A soros hathengeres erőforrás a Toyota Suprában emelkedett ikonikus státuszba, és vált a tuningvilág egyik kedvencévé: elpusztíthatatlan konstrukciója miatt könnyedén bírta a gyári teljesítmény többszörösével járó igénybevételt. A GR Yaris motorjából annak megbontása nélkül, mindössze néhány hónap munkával csaknem +75% extra lóerőt csalogattak elő – alig várjuk, hogy kiderüljön, mire lehet képes egy alaposabb átépítést követően.
A fejlesztés annyira új, hogy a Powertune Australiának még nem állt módjában élesben is tesztelni az új motort, de korábbi tapasztalataik alapján arra számítanak, hogy 10 másodperc körül futja majd a negyed mérföldet…