A brit What Car? autós magazin megvizsgálta, hogy az egyes típusok milyen arányban mennek át fennakadás nélkül első műszaki vizsgájukon. Azt gondolnánk, ez nem kihívás, de micsoda tévedés: vannak autók, amelyek már háromévesen nagy százalékban cserben hagyják gazdájukat.
Nagy-Britanniában a vásárlástól számított 36 hónap leteltével esedékes a személygépkocsik első műszaki vizsgája, avagy ahogy a szigetországban nevezik: a MOT vizsga (az elnevezés a Ministry of Transport betűszava, és bár ma már máshogy hívják a közlekedésért felelős minisztériumot, a név rajta ragadt a vizsgálaton).
Ahogy a világon mindenütt, a műszaki vizsga nem csupán a konstrukció megbízhatóságára, tartósságára világít rá, de arra is, hogy az adott autót milyen gondosan tartották karban. Ez jelentős egyéni eltéréseket eredményezhet, a brit What Car? magazin azonban 745 ezer (azaz közel háromnegyed millió) anonim MOT-vizsgálat eredményét vizsgálta meg és elemezte ki, így arról is képet kaphatott, hogy egyes márkák tulajdonosai jellemzően mennyire törődnek autójukkal – típusonként átlagosan 1157 egyedi gépkocsi eredményeihez fértek hozzá.
A szaklap a hatalmas adathalmaz alapján összeállította az 50 legsikeresebben teljesítő típus, illetve a 10 leggyakrabban pótvizsgára utasított modell listáját. Az előbbiek között a leggyengébben teljesítő modell is 88 százalékos biztonsággal teljesítette az elvárásokat, ugyanakkor a bukásgyanús típusok közül volt, amelynél ez az arány alig haladta meg a 70 százalékot.
A Top 50- es lista élmezőnyében, a tíz legjobban teljesítő modell között két Lexus, az RX aktuális generációja, valamint az első szériás NX szerepel. Az előbbi a kilencedik a rangsorban, átlagosan 91,95 százalékos magabiztossággal suhant át a vizsgákon, míg az NX épp csak lemaradt a dobogóról: 93,82 százalékos sikeraránya a negyedik helyre volt elég. Ezzel egyébként a 2014-től gyártott Lexus NX a legjobban teljesítő japán személyautó. Ráadásul a vizsgáztatott NX-ek futásteljesítménye a legnagyobb volt az élbolyban, így még csak azt sem mondhatjuk, hogy kímélő életmódjuknak köszönhetik jó kondíciójukat.
Első MOT teszt sikeres teljesítési aránya (%)
Modell | sikeres teljesítés aránya (%) | Átlagos futásteljesítmény (km) |
1. Hyundai Ioniq (2017-) | 96,18% | 36 540 |
2. BMW i8 (2014-2020) | 95,97% | 34 976 |
3. Porsche Boxster (2012-2016) | 94,10% | 35 789 |
4. Lexus NX (2014-) | 93,82% | 52 153 |
5. Porsche 911 (2012-2019) | 93,72% | 32 959 |
6. Porsche Cayman (2013-2016) | 92,94% | 37 367 |
7. Porsche Macan (2014-) | 92,91% | 51 953 |
8. Mazda MX-5 (2016-) | 92,62% | 26 386 |
9. Lexus RX (2016-) | 91,95% | 44 603 |
10. Mazda CX-3 (2015-) | 91,91% | 41 274 |
Forrás: What Car?
A lista további négy helyén is szép számmal szerepelnek Toyota és Lexus típusok: a most nyugdíjba vonuló Toyota GT86 az abszolút ranglista 41. helyén áll, 88,89 százalékos sikeraránnyal és tekintélyes 57 729 kilométeres átlagos futásteljesítménnyel. Kettővel előzi meg a 2013 óta gyártott Lexus IS, amely 88,96 százalékos teljesítményével a 39. helyre kvalifikálta magát, méghozzá úgy, hogy átlagos 78 ezer 688 kilométeres futásteljesítménye az egyik legmagasabb a teljes mezőnyben.
Szintén a középmezőnyt erősíti az előző generációs Lexus RX (2009-2016). Az átlagosan 79 ezer 440 kilométert futott autók 89,11 százaléka számára nem jelent kihívást a műszaki vizsga. A 2014 óta gyártott Toyota Aygo a 32. legstabilabban teljesítő típus, amely városi kisautóként nem halmozza a kilométereket (átlagos futásteljesítménye 37 ezer 219 km), viszont 89,56 százalékban fennakadás nélkül megy át első műszaki vizsgáján. Közvetlenül az Aygo előtt az aktuális Toyota Prius áll a lista 31. helyén; a 89.67 százalékos sikerarányt 78 ezer 835 kilométeres átlagos futás mellett éri el a hibrid szedán. Sikere különösen értékes, hiszen a típust a szigetországban is gyakran használják taxiként.
Ezek az eredmények javarészt egybevágnak annak a széles körű felmérésnek a következtetéseivel, amelyet tavaly szilveszterkor közölt a What Car? magazin: ezek szerint a Toyota Aygo a piac abszolút legmegbízhatóbb típusa, amelyen 12 hónap alatt nulla, azaz nulla meghibásodást tapasztaltak tulajdonosaik. Ugyancsak hasonló megállapításra jutott tavaly a német autóklub, az ADAC is, aki szerint a Toyota Aygo az abszolút legmegbízhatóbb modell az A-szegmensben.
Szintén kiemelkedően jól szerepelt a felmérésen a kifutó Toyota Yaris, a Lexus NX, az új Toyota RAV4 (amely még túl fiatal ahhoz, hogy vizsgáztatni kelljen) és az aktuális Lexus RX: mind a négy típus 99 százalékot meghaladó megbízhatósággal büszkélkedhet. A tavaly év végi felmérésen egyébként a Lexus bizonyult a legmegbízhatóbb márkának, a Toyota bronzéremmel zárta a megmérettetést.