Volvo Cars, a svéd közlekedési hatóság és a norvég közúti felügyelet közös projektje nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy lehetővé tegyék az autók számára az útfelület tapadási viszonyaira vonatkozó információk (pl. jégfoltok) megosztását.
Ez az információ egy felhő alapú hálózaton keresztül kerül megosztásra; a megoldás forradalmasíthatja a közlekedésbiztonságot. A tesztflotta ráadásul az eredeti, mintegy ötven gépkocsiról most bővül ezer tagúra; a projekt rohamosan közelít eredeti céljához, hogy néhány éven belül széles körben elérhető legyen a technológia.
„Minél több információt osztunk meg menet közben, annál kevesebb meglepetés vár ránk. Márpedig ha van valami, amit nem szeretünk autóvezetés közben, az a meglepetés.” – mondta Erik Israelsson, a Volvo Cars kooperatív intelligens közlekedési rendszer projektjének vezetője.
„Ezt szem előtt tartva kifejlesztettünk egy olyan, csúszós útra figyelmeztető rendszert, amely tájékoztatja a vezetőket a jégfoltokról, illetve gazdaságosabbá teszi a téli útkarbantartást. Emellett egy olyan vészhelyzetre figyelmeztető rendszert is üzembe állítunk, amely figyelmezteti a vezetőt, ha a térségben egy másik autónak aktiválódik a vészvillogója. Ezzel a két szolgáltatással olyan, nagyszerű platformot hoztunk létre, amelyre a későbbiekben további biztonsági funkciókat építhetünk fel. Ez csak a kezdet.” – tette hozzá Erik Israelsson.
A végéhez közeledik a projekt
A kutatási projekt egyre közelebb kerül a gyakorlati megvalósításhoz: miután a technológia elkészült, most megkezdődhet a tesztelési fázis. Ennek során a Volvo Cars húszszorosára növeli tesztflottája létszámát, a vizsgálati területet pedig kiterjeszti, így immár két skandináv nagyváros: Göteborg és Oslo is részt vesz a vizsgálatokban. Mindezen intézkedések pontosabb, hitelesebb képet adhatnak arról, hogy valós, téli használatban hogyan fog működni a rendszer.
Hatékonyabb téli útkarbantartás
A csúszós útra vonatkozó riasztás az útkezelő társaságokat is tájékoztatja a jégfoltokról, kiegészítve a jelenleg is üzemelő, út menti mérőállomásoktól kapott információkat. Az így biztosított adatok segítségével az útkezelők és alvállalkozóik hatékonyabban tudják megtervezni és kivitelezni az úthálózat téli karbantartását, illetve késlekedés nélkül reagálhatnak a megváltozott körülményekre. Emellett a norvég közúti felügyelet a rendszer független értékelését is elvégzi, elősegítve olyan, kiegészítő felhasználási területek feltérképezését, amelyeken keresztül a begyűjtött adatokkal a jövőben támogathatnák az utak téli karbantartását.
Ambiciózus kapcsolódási stratégia
A Volvo Cars stratégiai befektetésekkel, illetve megfelelő partnerek bevonásával törekszik a felhő alapú megoldások létrehozására. A vészvillogóra és csúszós útfelületre figyelmeztető rendszerek ennek a Volvo felhőnek az első biztonsági funkciói. A mobiltelefon-hálózaton keresztül működő, kifinomult kommunikációs megoldások fejlesztése is része annak a vállalati célkitűzésnek, amelynek értelmében a Volvo teljes mértékben online utazási élményt kíván biztosítani ügyfelei számára.
„A jövőben fokozott mértékben zajlik majd a létfontosságú információk cseréje a járművek, illetve a járművek és az infrastruktúra elemei között.” – mondta Erik Israelsson. „Ez a terület számottevő potenciállal bír, a biztonságosabb közlekedés mellett többek között kényelmesebb utazást és lendületesebb ritmusú forgalmat is eredményezhet.” – tette hozzá.
„Mindez közelebb visz minket a Volvo azon biztonsági célkitűzéséhez, hogy 2020-tól egyetlen új gyártású Volvo gépkocsiban se szenvedhessünk halálos kimenetelű vagy súlyos sérüléssel járó balesetet. Íme, egy újabb terület, ahol az ’Ön köré tervezve’ filozófia tökéletesebb vezetési élményt eredményez.” – zárta gondolatait Erik Israelsson.