Hannoverben mutatkozik be egyebek mellett a vadonatúj Ford EcoBlue dízelmotor. Az új automata váltós, összkerékhajtású és SYNC 3 rendszerrel felszerelt Transitok lesznek a kiállítás sztárjai.
A modern, vadonatúj Ford EcoBlue dízelmotor áll majd a Ford standjának központi helyén a 2016-os Hannoveri Haszongépjármű Kiállításon; ez az erőforrás még kedvezőbb fenntartási költségeket és még magasabb teljesítményt kínál a legújabb Transit és Transit Custom modellek vásárlóinak.
A Ford hannoveri standján kiállított összes járműben ez a motor lesz látható, amely a most kifutó 2.2 TDCi blokkhoz képest akár 13 százalékkal kevesebbet fogyaszt, CO₂-kibocsátása pedig csupán 157 g/km*, miközben jóval nagyobb forgatónyomatékot ad le alacsony fordulatszámon, ami érezhetően javítja az autó vezethetőségét.
Hannoverben mutatkozik be a Transit és Transit Custom modellekhez tervezett új, hatfokozatú automata sebességváltó is, akárcsak a továbbfejlesztett összkerékhajtási (AWD) rendszer, valamint a Transit felszereltségében most megjelenő új SYNC 3 kommunikációs rendszer.
A Ford éppen két évvel ezelőtt, Hannoverben jelentette be, hogy teljes egészében megújítja haszongépjármű-kínálatát, s a vállalat azóta Európa leggyorsabb ütemben növekvő haszongépjármű-márkájává vált. Az elmúlt 24 hónap alatt a Ford 10,8-ról 12,9 százalékra növelte piaci részesedését, és a negyedikről az első helyre lépett a piacon.
Ez a növekedés 2016-ban is töretlenül folytatódott: a négyfősre bővített Transit-család és a Ranger pickup iránti élénk keresletnek köszönhetően a tavalyi év azonos időszakához képest idén augusztusig 18 százalékkal, összesen 208.000 darabra nőtt a vállalat haszongépjármű-értékesítése.
“A Ford EcoBlue motor tényleg felforgatja a dízelek világát, hiszen olcsóbban üzemeltethető, mégis nagyobb teljesítménnyel és csekélyebb emisszióval működik” – mondta Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezetője. “Amint azt a növekedési mutatóink is jól tükrözik, és az ügyfelek érdeklődése is egyértelműen alátámasztja a Ford megújult Transit és Ranger modelljei Európa legmodernebb haszongépjármű kínáltát jelentik, amelyek a vadonatúj Ford EcoBlue motor révén most még magasabb szintre lépnek.”
Magyarországon a Ford évek óta piacvezető a haszongépjármű szegmensben. Elsősorban a Ranger és a Transit modellek sikerének köszönhetően a magyar piac 32 százalékos növekedését messze túlszárnyalva a Ford Magyarország az első nyolc hónapban 3803 db kishaszongépjármű értékesítésével, 41 százalékot meghaladó növekedést felmutatva magabiztosan vezeti a haszongépjármű szegmenset.
Vadonatúj Ford EcoBlue dízel – olcsóbb üzemeltetni, jobb vezetni
A vadonatúj, 2 literes Ford EcoBlue dízellel egy tisztább, takarékosabb és kifinomultabb motorcsalád született, amely hamarosan megjelenik a Ford jövőbeli személyautóiban és haszongépjárműveiben.
A 2 literes motorban a legújabb turbótöltés- és üzemanyag-befecskendezési technológiák, égési rendszerek, mérnöki megoldások és súrlódáscsökkentő módszerek biztosítják a jóval kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást, teljesítményt és kifinomultságot, miközben az erőforrás kimagasló strapabírása és csekély üzemeltetési költsége olyan kedvező, amit a Transit-vásárlók világszerte elvárnak.
A legújabb Transit és Transit Custom modellekhez már megrendelhető 2,0 literes Ford EcoBlue motor 105, 130 és 170 lóerős változatban készül, s mindegyik kivitel magasabb teljesítményt és forgatónyomatékot kínál, mint a most kifutó 2,2 literes blokk. Ráadásul az új motor 20 százalékkal nagyobb forgatónyomatékot ad le 1.250 1/perc fordulatszámon, így a haszongépjárművek vezetői sokkal könnyebben kezelhetik majd a mindennapos közlekedési helyzeteket.
A csekélyebb üzemeltetési költségek alapja a jelentősen alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. Az opcionális Auto-Start-Stop rendszerrel felszerelt Transit áruszállítók legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 174 g/km, átlagos üzemanyag-fogyasztásuk pedig 6,6 l/100 km, ami 10 százalékkal kedvezőbb a hasonló méretű és felszereltségű kifutó modellekhez képest.
Az opcionális Auto-Start-Stop rendszerrel felszerelt Transit Custom modellek legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 157 g/km, átlagos üzemanyag-fogyasztásuk pedig 6,1 l/100 km, ami 13 százalékkal kedvezőbb a hasonló méretű és felszereltségű kifutó modellekhez képest.
A Ford számításai szerint egy új, 105 lóerős Transit Custom üzemeltetője 130.000 km-es futásteljesítmény mellett 1600 eurós költség-megtakarításra számíthat az előző, 100 lóerős modellhez képest.
A várható szervizköltség is alacsonyabb lesz, mivel az akár kétéves/60.000 km-es kiterjesztett, változó szervizintervallum további 10.000 km-rel hosszabbodhat az egyes átvizsgálások között, vagyis a Transit és a Transit Custom ajánlatát egyetlen piaci vetélytárs sem múlja felül.
A Ford EcoBlue dízelmotor is megfelel a Ford szigorú, haszongépjárművekre vonatkozó tartóssági elvárásainak. A motor teljesítményét és tartósságát 5,5 millió kilométernek megfelelő tesztüzemben vizsgálták; ebben 400.000 kilométernyi közúti teszt is szerepelt, amit valódi haszongépjármű-felhasználók teljesítettek.
A Ford hannoveri standján az EcoBlue motorral szerelt Transit és Transit Custom modellek rendkívül széles választéka látható, amelyben bármelyik üzleti felhasználó megtalálhatja a számára legmegfelelőbb megoldást, hiszen a kínálatban a billenőplatós változattól a hűtőkocsin és a minibuszon át a mentőautóig számtalan különféle felépítmény szerepel.
Simán kapcsoló hatfokozatú automata – kifejezetten a Transithoz tervezve
Ha az elsőkerékhajtású Transit és a Transit Custom vásárlói kényelmesebb városi közlekedésre vágynak, akkor a manuális sebességváltó helyett mostantól a hatfokozatú SelectShift automatát is megrendelhetik; az ilyen felszereltségű autók 2017 elejétől kerülnek ki a vásárlókhoz. Az új sebességváltó az EcoBlue dízelmotor 130 és 170 lóerős változatához párosítható, és minden variáns esetében alapfelszereltség az Auto-Start-Stop rendszer.
A sebességváltó kifejezetten a Transithoz készült. Az új nyomatékátalakító és a külső burkolat kifinomult működést biztosít, és az egység alapját az a jól bevált váltómű képezi, amely Észak-Amerikában számos nagy teljesítményű, 415 Nm-nél is nagyobb forgatónyomatékú, elsőkerékhajtású járműben bizonyította már képességeit.
Egyedi kalibrációjának köszönhetően a sebességváltó tökéletesen illeszkedik a Ford EcoBlue dízelmotor nyomatékleadási karakterisztikájához, így élénk teljesítményt és alacsony üzemanyag-fogyasztást kínál, nem beszélve arról, hogy a Transit Custom modellben akár 174 g/km CO₂-kibocsátást biztosít. A szerkezet felismeri, ha az autó meredek emelkedőn halad vagy súlyos rakományt szállít, és ilyenkor az optimális fogyasztás szempontjai szerint kapcsolja a sebességfokozatokat.
Az elektronikus vezérlésű sebességváltó zökkenőmentesen és gyorsan kapcsol (tipikus kapcsolási ideje kevesebb mint 0,5 másodperc), és a SelectShift egység a manuális működés opcióját is biztosítja – ez az üzemmód a váltókar melletti kapcsolóval használható. A mérnökök az Auto-Start-Stop rendszert is kifejezetten a haszongépjármű-vásárlók igényeihez hangolták: a rendszerhez egy elektromos szivattyú is rendelhető, amely fenntartja a váltóban az olajnyomást, hogy a motor újraindítása után a vezető dinamikusan indulhasson.
Transit intelligens AWD – könnyebb és sokoldalúbb
A Transitban alkalmazott intelligens AWD rendszert áttervezték, hogy a vadonatúj EcoBlue dízelmotorral összehangolva még tökéletesebben működjön.
Az új, negyedik generációs Transit AWD rendszer továbbfejlesztett hajtáslánc-kialakításban az első differenciálmű és az AWD-tengelykapcsoló közös, kompakt házban kapott helyet. Ez a megoldás 10 kilogrammal csökkentette a szerkezet tömegét, amely így sokkal jobban elfér az EcoBlue motor mellett.
A Ford mérnökei tovább finomították az Elektronikus Stabilitásvezérlés és az AWD vezérlésének kalibrációját, hogy a rendszer minden helyzetben fokozott tapadást és stabilitást biztosítson.
Az alacsony fordulatszám-tartományban is nagyobb forgatónyomatékot leadó EcoBlue motor és az új generációs összkerékhajtás kombinációja a csúszós útfelületeken is simább, magabiztosabb autózást kínál, tovább javítva a rendszer eddig is kategóriaelső tapadását és menetdinamikáját.
A Transit AWD rendszer különleges fejlesztésű, elektronikusan vezérelt AWD-tengelykapcsolója automatikusan osztja el a rendelkezésre álló vonóerőt az első és a hátsó kerekek között; az első-hátsó nyomatékmegosztás 0:100 és 50:50 arány között változhat. A vezető két üzemmód közül választhat: a standard AWD Auto beállítás megfelel a legtöbb forgalmi helyzethez, az AWD Lock állás pedig nagyobb vonóerőt biztosít az extrém helyzetekben, például mély homokban vagy vastag hórétegen.
A Transit AWD modellek a 130 vagy 170 lóerős EcoBlue dízelmotorral rendelhetők meg; a járművek legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 224 g/km, átlagos üzemanyag-fogyasztásuk pedig 8,6 l/100 km, ami 11 százalékos javulást jelent a kifutó modell adataihoz képest.
Az AWD hajtáslánc a Transit van, kombi és chassis cab kivitelek széles skálájához rendelhető meg, és bizonyára vonzó lesz majd azok számára, akik gyakran vezetnek csúszós téli utakon vagy könnyebb terepen – így például a sípályák fenntartói, a közmű-vállalatok és a külső karbantartásokat végző vállalatok számára. Az új Transit AWD modellek már megrendelhetők, és az első járművek kiszállítása 2017 elején veszi kezdtét.
SYNC 3 kommunikációs rendszer még könnyebben kapcsolódik össze az okostelefonokkal
A Ford legújabb Transit, Transit Connect és Ranger modelljei immár az új SYNC 3 kommunikációs rendszerrel is felszerelhetők, aminek segítségével a vezető egészen hétköznapi kifejezésekkel vezérelheti csatlakoztatott okostelefonját, az audiorendszert, a navigáció és a klíma beállításait (amennyiben az szerepel az autó felszereltségében)
A SYNC 3 áttervezett érintőképernyőjén nagyobb és könnyebben kezelhető gombok láthatók, és a kijelző a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is kezelhető, akárcsak egy okostelefon. A nagyobb teljesítményű processzornak köszönhetően a rendszer gyorsabban működik.
A modern okostelefonok kiegészítésére tervezett SYNC 3 számos hasznos funkciót kínál azok számára, akik autójukat mobil irodaként használják: a telefonhívások egyszerű hangparancsokkal kezelhetők, a rendszer felolvassa a szöveges üzeneteket, emellett pedig kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto™ funkciókkal.
A beépített AppLink rendszer segítségével az autós hangutasításokkal vagy az érintőképernyőn keresztül kezelheti egy csatlakozatott Android vagy iOS okostelefon alkalmazásait, hozzáférve a legfrissebb időjárás-előrejelzésekhez, a zenei szolgáltatásokhoz vagy a helyi parkolási információkhoz. Az AppLink lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy különleges, célirányos alkalmazásokat készítsenek, amelyek a járműinformációk alapján logisztikai vagy flottaoptimalizálási segítséget nyújtanak, és értékes segítséget jelenthetnek a nagyobb üzleti felhasználók számára.
Egyedi OEM légrugózású hátsó futómű és új vezetősegítő technológiák
A Transit Custom Kombi M1 és a Tourneo Custom modellekhez immár a szegmensben egyedülálló, légrugózású hátsó futómű is megrendelhető; ezek a kivitelek 2016 végétől kerülhetnek a vásárlókhoz.
Ezeket a rendszereket kifejezetten a Transit Custom modellek személyszállító változataihoz fejlesztette ki a Ford, és megfelelnek a márka haszongépjárműveihez előírt tartóssági szabványoknak. Mindkét oldalt egy légrugó csatlakozik futómű hosszlengőkarához, és a megfelelő rugózási erőt egy elektronikus vezérlésű kompresszor állítja be.
A hosszlengőkarokon elhelyezett magasságérzékelők felmérik a jármű terhelésében bekövetkező változásokat (például amikor az utasok ki-vagy beszállnak), és a rugóállandó automatikusan az új terheléshez igazodik, állandó hasmagasságot biztosítva. A légrugókat – a belső dugattyúk profilját is beleértve – kifejezetten a járműhöz tervezték a Ford dinamikai specialistái, s ezzel sikerült megvalósítaniuk a megfelelő menetdinamikát.
A légrugózás ideális megoldás a személyszállító vállalkozások számára, akiknek járműveiben – az utasok számától és a poggyász mennyiségétől függően – mindig változik a hátsó tengely terhelése. A rendszer a terhelési viszonyok széles skáláján biztosít állandó rugózási karakterisztikát és szabad magasságot, érezhetően javítva ezzel az utasok kényelmét és a jármű menetdinamikáját.
A Ford EcoBlue motorral hajtott új Transit és Transit Custom modellek emellett fejlett, új vezetősegítő rendszereket és járműtechnológiákat is kínálnak, amelyek révén a vezető nyugodtabban és kényelmesebben végezheti munkáját.
E megoldások közt szerepel a szegmensben elsőként alkalmazott Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer, ami szükség esetén vészfékezéssel mérsékli a frontális ütközések vagy a gázolások súlyosságát, illetve segítségével a vezető akár teljesen meg is előzhet bizonyos ütközéseket.
A továbbfejlesztett Elektronikus Stabilitásvezérlés alapfelszereltségként jelenik meg az új modellekben, hogy tovább javított funkciói révén fokozza a jármű menetstabilitását extrém helyzetekben. Jó példa erre az Oldalszél Stabilizálás, amely a jármű egyik oldalán aktiválja a fékeket, hogy csökkentse egy váratlan oldalirányú széllökés hatását, s így a kijelölt nyomvonalon tartsa az autót.