Főoldal Bemutatók Ford Ford Focus ST és Ford Focus Active Performance Day a Hungaroringen

Ford Focus ST és Ford Focus Active Performance Day a Hungaroringen

Hol máshol tehetnénk remekül próbára egy belevaló hot hatchet, mint a Hungaroringen? A vadonatúj Ford Focus ST esetében nem is volt kérdés a helyszínválasztás, de azért a Focus Active is remekül teljesített.

Igaz, utóbbit egyelőre országúti, „nyugodt” viszonyok közti autózásra használtuk: a program ugyanis a Ford Solymár M3-ból startolt, a Hungaroringre pedig a szokott M3-as szakaszon autóztunk.

A pálya több szakaszra lett felosztva, így a szakújságírókból álló csapatok folyamatosan rotálva tesztelhették a Ford Focus ST remekbeszabott képességeit.

Alapvetően gyorsításra, kanyarstabilitásra kihegyezett pályamodulok álltak rendelkezésre, a zökkenőmentes lebonyolításért pedig a Groupama Tanpálya szakavatott instruktorai feleltek.

Egyedül azt sajnáltuk, hogy a pályán teljes köröket nem lehetett levezetni, mondjuk egymás után hárommal már biztosan kiegyeztünk volna – ám az élményfaktorból egyáltalán nem vett el a tematika összességében. Ami biztos: az új Focus ST rendkívül agilis, stabil konstrukció, olyan masszív kanyarképességekkel, hogy az állunk leesett több ízben.

Hamarosan érkezik az új Ford Focus ST-ből tesztre szerkesztőségünkhöz, akkor majd részletesen kivesézzük az autó tulajdonságait – most pedig nézzük a konkrét adatokat, tényeket!

A Ford Performance vezetésével kifejlesztett, vadonatúj Focus ST egyszerre stílusos, kényelmes, praktikus családi autó és borzongatóan izgalmas izomautó.

A vadonatúj Focus ST a kategóriaelső menetteljesítményt kínáló, negyedik generációs Focus ötajtós és kombi változataira épül. A Ford új C2 architektúráját különleges futóművel, fékrendszerrel és hajtáslánc-konfigurációkkal fejlesztették tovább, hogy megszülessen minden idők legdinamikusabb és legagilisabb Focus ST-változata, ami országúton és versenypályán egyaránt élvezetesen vezethető.

Az új motorkínálat 12 százalékkal nagyobb teljesítményt és 17 százalékkal magasabb forgatónyomatékot kínál, mint az előző ST-generáció esetében. A Ford 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotorja és 190 lóerős, 2,0 literes EcoBlue dízele széles fordulatszám-tartományban adja le teljesítményét és nyomatékát, így versenypálya-használat közben is remek erőforrásnak bizonyulnak.

A Ford most először alkalmazott egy elsőkerékhajtású autóban elektronikus vezérlésű részlegesen záró differenciálművet (eLSD), ami javítja az EcoBoost-motoros változat ívmeneti jellemzőit és menetstabilitását, mivel a számítógép-vezérlésű szerkezet gyorsabban reagál a változó tapadási viszonyokra és a vezető parancsaira.

A vásárlók egyaránt kérhetnek hatfokozatú manuális és gyorsan kapcsoló hétfokozatú automata sebességváltót, és a Focus ST kínálatában most a válaszható üzemmódok is megjelennek, amivel a jármű viselkedése a pillanatnyi vezetési helyzethez igazítható. A Performance Csomagban elérhető Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés (CCD) rendkívül kifinomulttá teszi az eltérő hosszúságú lengőkarokkal szerelt (SLA) független hátsó felfüggesztés működését az ötajtós EcoBoost-változatokon. Ebben a modellben sofőrök a Versenypálya-üzemmódot is kipróbálhatják.

“Az olyan intelligens technológiák, mint az eLSD és a CCD egyfajta ‘Jekyll és Hyde’ karakterrel ruházzák fel a vadonatúj Focus ST-t, amely így kellemes utazóautóból egyetlen gombnyomásra igazi izomautóvá változik,” mondta el Leo Roeks, a Ford Performance európai igazgatója. “A Ford GT szupersportkocsi és a legendás Focus RS fejlesztése során megszerzett tudásunk segítségével sikerült olyan autót építenünk, amelynek sokoldalúsága egyedülálló a szegmensben.”

A vadonatúj Focus ST a Ford németországi Saarlouis üzemében készül, ahol a vállalat 600 millió dolláros beruházással biztosította a legkiválóbb összeszerelési minőséget.

Gyors teljesítményleadás

A Ford 2,3 literes, tisztán alumíniumból készített EcoBoost blokkjának új generációja a Focus ST eddigi legerősebb motorja. A fejlett turbótechnológiának köszönhetően a teljesítmény 280 lóerő 5500-as fordulatszámnál, a forgatónyomaték pedig 420 Nm a 3000 és 4000 közti fordulatszám-tartományban, így ez az erőforrás 5,7 másodperc alatt gyorsítja az autót állórajttal 100 km/órás sebességre az ötajtós modellváltozatot.

A gázreakciókat egy kis tehetetlenségű, kettős megfúvású turbófeltöltő javítja, amely a külön erre kialakított csatornák révén hatékonyabban hasznosítja a kipufogógáz energiáját, minimálisra mérsékelve a gázlengésekből adódó interferenciát. Az elektronikus működtetésű megkerülőszelep pontosabban adagolja a töltőnyomást, tovább javítva ezzel a motor teljesítményét. A blokk gázcseréjét az ellennyomást csökkentő különleges kipufogórendszer, egyedi szívórendszer és optimalizált közteslevegő-hűtő tökéletesíti.

Az eredetileg a Ford GT szupersportkocsihoz és az F-150 Raptor pickuphoz kifejlesztett innovatív turbólyuk-kiküszöbölő technológia (ALS)immár a Focus ST-ben is megjelenik, azonnali teljesítmény-leadás biztosítva a Sport és a Versenypálya üzemmódokban. Amikor a vezető felengedi a gázpedált, a rendszer nyitva tartja a pillangószelepet, mérsékelve ezzel a turbófeltöltőből származó ellenirányú levegőáramlást, fenntartva így a turbinakerék fordulatszámát, hogy szükség esetén gyorsabban épülhessen fel a töltőnyomás.

A 2,3 literes EcoBoost benzinmotoros Focus ST legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 179 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása pedig 7,9 l/100 km.

A Ford 190 lóerős, 2,0 literes EcoBlue motorja a legerősebb dízel, ami valaha megjelent egy Ford Focusban; teljesítménygörbéje 3500-as fordulatnál éri el a csúcspontot, miközben már 2000-4000 fordulatszám-tartományban leadja legnagyobb, 400 Nm forgatónyomatékát; sőt már 1500-as fordulattól 350 Nm áll a vezető rendelkezésére, így az autó késedelem nélkül és egyenletesen gyorsít. Állórajttal az ötajtós kivitel 7,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet.

Csekély tehetetlenségű turbófeltöltő, kisebb hőtágulású acél dugattyúk, optimális égést biztosító tükörszimmetrikus szívónyílás-kialakítás – ezek a technológiák segítenek abban, hogy a dízelmotor 10 százalékkal nagyobb teljesítményt és közel kétszer akkora forgatónyomatékot biztosítson, mint az első generációs Focus ST 2,0 literes Duratec ST benzinmotorja.

A 2.0 EcoBlue dízelmotoros kivitel legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 125 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása pedig 4,8 l/100 km.

A Focus ST hatfokozatú manuális sebességváltójával 7 százalékkal gyorsabban kapcsolhatók a sebességfokozatok, mint a vadonatúj Focus standard változatában. Az új Ford Mustangban bemutatott, és az opcionális Performance Csomag részeként kínált fordulatszám-szabályozó technológia ezentúl a 2,3 literes EcoBoost manuális sebességváltós modellekben is elérhető lesz.

A simább és gyorsabb fokozatváltások érdekében a technológia egy váltásra figyelmeztető fényjelzést is tartalmaz, és a motor elektronikus vezérlésével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz.

A fordulatszám-szabályozó technológia segítségével a kevésbé gyakorlott vezetők úgy kapcsolhatnak vissza, hogy közben mindvégig fenntarthatják a motor magas fordulatszámát – mint egy autóversenyző, aki a jobb lábfejének első részével fékez, de közben a sarkával a gázpedált is nyomja.

A Ford legújabb intelligens automata sebességváltó-családjának hétfokozatú változata is jó választás a pörgős és sportos 2,3 literes EcoBoost motorhoz. Az idei év végétől megrendelhető váltóban a sebességfokozatok kiosztását a teljesítményhez igazították a mérnökök, az Adaptív Kapcsolási Ütemezést pedig (ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását) továbbfejlesztették, hogy a vezetési érzet még határozottabban elkülönüljön az országúton és a versenypályán. A kormánykerék mögött elhelyezett karokkal a vezető manuálisan is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.

“Bár az EcoBoost benzinmotor és az EcoBlue dízelmotor meglehetősen különbözőek, mindkét erőforrás lenyűgöző,” vélekedett Roeks. “A Focus ST sportos motorhangja tökéletesen illik az autó magával ragadó erejéhez, így a hangzás is az ST-élmény szerves része.”

Intuitív menetdinamika

A Ford Focus közismerten jó menetdinamikájára építve a Focus ST az örömautózás, a versenypálya-használat és a hétköznapi használati érték olyan ötvözetét kínálja, ami egyedülálló a szegmensben.

Az SLA futómű a kényelem csorbulása nélkül is gyors és pontos kormányreakciókat biztosít, a kombi változathoz pedig külön geometriát dolgoztak ki a Ford mérnökei, akiknek a lengéscsillapítók áthelyezésével sikerült elérniük, hogy az autó még teljesen megpakolt csomagtérrel is készségesen reagál a kormánymozdulatokra. Az eredeti rugó-specifikációk megtartásával továbbra is megmaradt a standard Focus agilis és energikus jellege, ám a lengéscsillapítók elöl 20, hátul pedig 13 százalékkal merevebbek, a hasmagasság pedig 10 mm-rel csökkent, hogy tovább javuljon az autó úttartása és reakciókészsége.

Az ötajtós EcoBoost modellváltozatok Performance Csomagjában megjelenik a Ford kifinomult CCD technológiája is, amely 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, és a lengéscsillapítást ehhez igazítva kiváló rugózási komfortot és menetdinamikát biztosít.

A vezetési élményt még magasabb szintre emeli a Focus ST 2.3 EcoBoost modellek eLSD technológiája. A sebességváltóba beépített rendszer a hidraulikus működtetésű tengelykapcsolókkal a rendelkezésre álló forgatónyomaték akár 100 százalékát is képes a jobban tapadó kerékre irányítani, hatásosan kiküszöbölve ezzel a kerekek kipörgését, ami ívmenetben alukormányzottságot eredményezne, vagy a kanyarból kihajtva rontaná a gyorsítást.

A Borg Warner cég által kifejlesztett technológia gyorsabban és precízebben működik, mint a hagyományos, mechanikus LSD-rendszerek. A hajtásláncból érkező információk és a járműdinamikai szenzorok jelei alapján a rendszer már előre képes módosítani a vonóerő elosztását, vagyis nem közvetlenül a kerekek kipörgésére reagál, emellett pedig a fokozatos differenciálmű-összezárás révén finomabban képes átadni a teljesítményt.

A Focus ST 2.0 EcoBlue modellekben Nyomatékvektor Szabályozás működik, ami ívmenetben az első ívbelső kerék fékezésével javítja az autó úttartását, és mérsékli az alulkormányzottságot.

A vadonatúj Focus ST elorozza a ‘leggyorsabb kormányreakció’ címét a legendás Fiesta ST-től. Az elektromos szervokormány (EPAS) rendszer 15 százalékkal gyorsabban működik, mint a standard Focusban, így a két végállás között mindössze kettőt kell fordítani a volánon.

A kategóriaelső kormányérzethez az egyedi kormánycsukló-geometria is hozzájárul: a rúd csatlakozási pontja 9 mm-rel előrébb és 6,5 mm-rel magasabbra került. Az új Kormányzási Nyomaték Zavarcsökkentő szoftver is segít a nyomaték optimalizálásában, hogy a Focus ST teljesítménye és vonóereje még hatékonyabban jusson az útfelületre az egyedi specifikációjú Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsokon keresztül.

A nagy teljesítményű fékrendszer hatékonyabb megállító erejét és csekélyebb mértékű fáradását nagyobb méretű fékalkatrészek biztosítják. A 330 mm x 27 mm-es első féktárcsát kétdugattyús féknyergek markolják. A hátsó féktárcsa mérete 302 mm x 11 mm. A Focus ST fékteljesítményét ugyanolyan szigorú teszteken értékelték, mint a Ford GT szupersportkocsiét, és sikerült elérni, hogy a fékek fáradása majdnem négyszer annyi idő után következzen be, mint az előző generációs Focus ST esetében.

A C2 architektúra Elektronikus Fékrásegítésének (EBB) előnyei még egyértelműbben megtapasztalhatók a Focus ST-ben. Ez a technológia gyorsabban építi fel a féknyomást, mint a hidraulikus rendszerek, így közvetlenebb, magabiztosabb és egyenletesebb pedálérzetet biztosít. A Focus ST esetében ez azt jelenti, hogy a rendszer nemcsak a nagy teljesítményű autózás közben tapasztalható fékerő-változásokat képes minimalizálni, hanem a versenypályákon előforduló extrém helyzetekhez és terhelésekhez is képes hozzáigazítani a fékteljesítményt.

A Csúszós/Vizes út, Normál, Sport és (a Performance Csomaggal felszerelt modellekben) Versenypálya beállítások a mindenkori vezetési helyzetnek megfelelően hangolják át az eLSD, a CCD, az EPAS, a gázpedál, az automata sebességváltó, az elektronikus stabilitásvezérlés, az elektronikus hangzásjavítás (ESE) és a klímarendszer beállításait. Az alul lapított karimájú kormánykeréken elhelyezett ‘Sport’ gombbal közvetlenül is kapcsolható a Sport üzemmód, az ‘Üzemmód’ gomb megnyomásával pedig a vezető gyorsan végigpörgetheti az üzemmódválasztó rendszer opcióit.

“A Versenypálya beállítás kiválasztásával a felkeményedő kormány jobb visszajelzéseket ad; a gázadás agresszívebb lesz; az eLSD maximális tapadást biztosít; az ESC rendszer pedig nagyobb szabadságot biztosít a vezetőnek” – magyarázta el Roeks. “Az autósok biztosak lehetnek benne, hogy a versenypályán tökéletesen kiaknázhatják a Focus ST képességeit.”

A hagyományos Focus ST műszeregység modernizálásához a Ford GT szupersportkocsi adott ihletet. A turbó töltőnyomását, az olajnyomást és az olajhőfokot jelző digitális műszerek most a Ford Performance műszeregység-kijelző 4,2 colos, színes TFT-képernyőjén jelennek meg. A 2,3 literes EcoBoost motorral szerelt változatban a Performance Csomag részeként kínált Rajtautomatika biztosítja a gyors és egyenletes állórajtot.

Szép formák, fejlett funkciók

A fejlesztők arra törekedtek, hogy vadonatúj Focus ST ugyanolyan kényelmes legyen, mint amilyen élvezetes a vezetése, ezért a standard Focus kategóriaelső térkínálatára és kivételes kifinomultságára alapozva alkották meg az autó utasterét, tökéletes egyensúlyt teremtve a mindennapos használhatóság és a hamisítatlan sportautó-élmény között.

A Ford Performance mérnökei milliméteres pontossággal állították be a remek tartást kínáló Recaro első üléseket, hogy a vezető még tökéletesebben eggyé válhasson az autóval, miközben a Sport és Versenypálya üzemmódokban az ESE technológia élvezetesen felerősíti a motor és a kipufogó hangzását. A hanghatás nemcsak a sportos vezetési érzetet fokozza, hanem jobb visszajelzést is ad.

A tökéletesített motorfelfüggesztés és a rezgéseket csillapító segédkeret (valamint a CCD technológia) az összes utas komfortérzetét növeli. A tágas első válltér és a kategóriaelső hátsó térdtávolság mellé 1653 literes maximális rakodótér társul a kombi változatban – és akkora csomagtér, amelyben még egy nagyméretű kutyaszállító ketrec is elfér.

A sport kormánykerék és az ébenfekete Recaro ülések mellett a vásárlókbőr- vagy a részleges bőrkárpitozás és Miko Dinamica anyagokat élvezhetik felszereltségtől függően. A Focus ST utasterének sportos hangulatát dombornyomású ST-emblémával díszített alumínium váltógomb és küszöbdíszléc fokozza, és ugyanezt a célt szolgálják az alumínium pedálok, a hatszögletű mintájú, selyemfényű dekorációs elemek, illetve az ülések, az ajtóbetétek és a párnázott térdtámaszok metálszürke varrásai.

A Focus ST tervezői finom, funkcionális stíluselemekkel és különleges könnyűfém keréktárcsákkal dobták fel a Focus egyébként is sportos látványát. Az áttervezett alsó és felső hűtőrács javítja a hűtő kapacitást, és az első sárvédő alsó részének látványos módosítása hatékonyan javítja a légáramlást.

A nagyméretű, meredekebben álló hátsó tetőlégterelő komolyabb leszorító erőt biztosítva javítja a Focus ST menetdinamikáját. Az agresszív stílusú hátsó diffúzor kettős kipufogóvégződést keretez; ez a megoldás egyben praktikus is, hiszen az autóval vontatni is lehet, ami a középen kivezetett kipufogó miatt az előző Focus ST-generációval nem volt lehetséges. A Performance Csomag vörösre fényezett féknyergeket is tartalmaz.

A karosszéria színkínálata érzékletesen hangsúlyozza a Focus ST dinamikus stílusát: a vásárlók a Ford Performance Blue és Orange Fury, a Frozen White, a Magnetic Grey, a Race Red, a Ruby Red és a Shadow Black árnyalatok közül választhatnak. A mutatós keréktárcsák kínálatában szerepel a 18 colos Dark Sparkle és Magnetite változat, valamint a Magnetite keréktárcsa 19 colos kivitele is.

A Ford Focus ST-ben rendelkezésre áll a kifinomult Ford vezetéssegítő technológiák széles kínálata, amelyek 2018-ban jelentek meg a vadonatúj Focusban.

A modern, szinte észrevétlenül működő technológiák segítségével a vásárlók ösztönösen, stresszmentesen és kényelmesen vezethetik az autót. A Focus ST kínálatában többek közt a következő új vezetősegítő technológiák szerepelnek:

  • Az Adaptív Sebességtartó Automatikát ezentúl Stop & Go rendszer, Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszer és Sávközép technológiák egészítik ki, segítve a vezetőt az araszoló forgalomban
  • Az Adaptív Fényszórórendszerben az új, kamerával működő Prediktív kanyarfény és a Jelzőtábla-felismerő világítás már előre a helyes irányba állítja a fényszóró sugárnyalábját. A rendszer felméri az autó előtti útszakaszt, és – az iparában egyedülálló módon – a jelzőtáblák információit is felhasználja a látási viszonyok javítására
  • Az Aktív Parkolóasszisztens 2 immár maga választja ki és kapcsolja a megfelelő sebességfokozatot, illetve kezeli a gázt és féket, így teljesen automatikusan végzi el a parkolási manővert – egyetlen gombnyomásra
  • Megjelenik a Ford első Head-up display rendszere az európai piacon, ami segít, hogy a vezetőnek minél ritkábban kelljen elfordítania tekintetét az útról
  • A Kikerülő Kormányzási Asszisztens a szegmensben elsőként bevezetett technológia, amely segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést az előtte hirtelen megálló vagy erősen lassító járművel

A SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerben a 8 colos központi érintőképernyőn keresztül, illetve hangutasításokkal kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, sőt az elérhető funkciók közt 2021-től a FordPass Connectfedélzeti modem-technológia is megtalálható lesz, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót.

 “Az volt a célunk, hogy egy vadonatúj Focus ST-t alkossunk, ami ugyanolyan könnyen használható a mindennapok során, mint a Focus-család többi tagja” – nyilatkozta Roeks. “Ugyanakkor a modell átfogó technológiai fejlesztése révén sikerült elérnünk, hogy az autósok bármikor átadhassák magukat a hamisítatlan ST-élménynek.”

Most pedig nézzük az új Ford Focus Active részleteit összefoglalva:

A vadonatúj Ford Focus Active modell SUV-os sokoldalúsággal gazdagítja az új Focus magabiztos, ösztönös és élvezetes vezethetőségét.

Az ötajtós és kombi karosszéria-változatokban készülő, kemény külső stílusjegyeket hordozó Focus Active az emelt hasmagasság ellenére is megőrzi a Focus kategóriaelső menetdinamikáját, ami többek közt az egyedi futómű-konfigurációnak is köszönhető; ugyanakkor az autó remekül teljesít a rossz minőségű utakon, magasabb üléshelyzete pedig mind a városi forgalomban, mind az országutakon magabiztossággal tölti el vezetőjét.

Az egyre nagyobb számú európai SUV- és crossover vásárlók aktív életstílusához hasznos eszköz a Focus Active két új kapcsolható üzemmódja (Csúszós út és Lendület), akárcsak az alapáron kínált tetősínek, amelyekhez kerékpártartók és egyéb sportos kiegészítők rögzíthetők.

Az autóhoz a Ford erős és üzemanyag-takarékos 1,0 literes és 1,5 literes EcoBoost benzinmotorjai rendelhetők 182 lóerőig terjedő teljesítménnyel, illetve a Ford 1,5 literes és 2,0 literes EcoBlue dízelei 150 lóerőig terjedő teljesítménnyel. A vásárlók hatfokozatú manuális és nyolcfokozatú automata sebességváltók között választhatnak.

A vadonatúj Focusban a modern vezetéssegítő rendszerek még fejlettebb változatai mutatkoztak be, és ezek most az Active kivitelben is megjelennek: ilyen például a továbbfejlesztett Adaptív Sebességtartó Automatika, Adaptív Fényszórórendszer és Aktív Parkolóasszisztens.

“A Ford SUV-modellek októberi értékesítése több mint 19 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, és jelenleg az Európában eladott Fordok több mint egyötöde SUV,” nyilatkozta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „A vadonatúj Focus Active nemcsak stílusában illeszkedik ehhez a trendhez, hanem olyan szolgáltatásaival is, mint az Üzemmódválasztó új opciói, amelyek révén az aktív életmódú családok immár a rosszabb utakat is meghódíthatják autójukkal.”

A vadonatúj Focus Active – az idén bemutatott Fiesta Active és a KA+ Active mellett – immár a harmadik modell a Ford új Active termékcsaládjában.

A rossz utakat is legyűri. Élvezetesen vezethető

Az ötajtós és kombi karosszériához alapáron kínált, kifinomult Ford futómű-konfiguráció, az eltérő hosszúságú lengőkarokkal szerelt (SLA) független hátsó felfüggesztés a Focus Active modellben is megjelenik, méghozzá egyedi méretezésű rugókkal, lengéscsillapítókkal, kanyarstabilizátorokkal és első-hátsó gömbcsukló-geometriával, amit kifejezetten az emelt hasmagassághoz terveztek a Ford mérnökei (a hasmagasság elöl 30, hátul 34 mm-rel magasabb a standard Focusnál).

A rezgéseket csillapító segédkerethez csatlakozó SLA rendszer optimális rugózási kényelmet és kormányreakciókat biztosít, kiváló egyensúlyt teremtve az első és a hátsó futómű teljesítménye közt, miközben a kerekek nagyobb úthibákon gördülnek át. A heterogén anyagösszetételű perselyek merevségi karakterisztikája eltérő, amikor más és más irányokból éri őket terhelés, és hatékonyabban szűrik ki a kisebb felütéseket, javítva az NVH (zaj, rezgések és nyersesség) értékeket. A kombi modellváltozatok SLA futóműve egyedi geometriát mutat: a lengéscsillapítók áthelyezésének köszönhetően az autó még teljesen megpakolt csomagtérrel is készségesen reagál a kormánymozdulatokra, ugyanakkor ezzel a megoldással sikerült a lehető legnagyobb csomagteret és szélesebb raktérpadlót kialakítani.

A rossz utak hatékony legyűrése és a strapabírás érdekében a 17 colos könnyűfém keréktárcsákon magasabb oldalfalú, 215/55 R17 méretű gumiabroncsok feszülnek, de az autóhoz 18 colos keréktárcsák is rendelhetők 215/50 R18 méretű gumikkal. A Focus modellből már ismert Normal, Sport és ECO kapcsolható üzemmódok mellett a Focus Active változatban két új beállítás is megjelenik:

  • A Csúszós út üzemmód megváltoztatja az ESC és a Kipörgésgátló beállításait, hogy a vezető a rossz tapadású útfelületeken, például havon vagy jégen is magabiztosan uralhassa az autót; ilyenkor a kerekek még kevésbé hajlamosak a kipörgésre, különösen amikor a jármű álló helyzetből indul el. Ebben a beállításban a rendszer passzívabbra hangolja a jármű gázreakcióit
  • A Lendület üzemmód segít mozgásban tartani az autót a lágy és képlékeny útfelületeken, például homokon; a rendszer a blokkolásgátló áthangolásával több csúszást engedélyez a kerekeknek; a Kipörgésgátló kevésbé aktív, hogy a gumiabroncs barázdáiból kipöröghessen a beletapadt homok, hó vagy sár.Ebben a beállításban a rendszer passzívabbra hangolja a jármű gázreakcióit

Kemény, tágas és sokoldalú

Az autó egyedi külső-belső stíluselemei hatásosan hangsúlyozzák ki a Focus Active különleges és kemény karakterét. A hálómintás, sötét színű hűtőrácsot sötét keret szegélyezi, és a jármű oldalát az első lökhárítótól a kerékíveken át a hátsó részig végigfutó, látványos védőelemek burkolják.

A Focus Active első és hátsó lökhárítója is egyedi kialakítású, akárcsak az ezüstszínű első-hátsó alsó védőelemek és a könnyűfém keréktárcsák. Az autó élénk színpalettáján az új Metropolis White és Orange Glow fényezések is megjelennek, és a vásárlók – a kiválasztott színárnyalattól függően – akár más színű tetőfényezést is rendelhetnek.

Az utastér kiváló minőségérzetéről bőrborítású kormánykerék és váltógomb, ragyogóra fényezett műszerfal- és ajtópanel-betétek, valamint Active küszöbdíszlécek gondoskodnak. A magas oldalpárnázású üléseket különleges Active szövetkárpit borítja, amit – a szőnyegek szegélyéhez hasonlóan – kék öltések díszítenek.

A vadonatúj Focus jóval tágasabb belső teret kínál, mivel tengelytávolsága több mint 50 mm-rel hosszabb a kifutó modellénél, padlója pedig sík kialakítású. Az elöl ülők rendkívül bőséges, 1421 mm-es válltérrel gazdálkodhatnak, és a műszerfal formája is tovább növeli a teret. A keskenyebb középkonzol, az elektromos parkolófék és a nyolcfokozatú automata sebességváltó forgókapcsolója szintén olyan megoldások, amelyek sok helyet szabadítanak fel a vezető és az első utas körül.

A hátsó utasok kategóriaelső lábtere több mint 50 mm-rel nagyobb, mint az előző Focusban, és a hátsó válltér is majdnem 60 mm-t gyarapodott. A térérzetet tovább erősíti a hátsó ajtó dizájnja: az oldalablakok belenyúlnak a hátsó oszlopba, így a kabin még nyitottabbnak tűnik.

A Focus Active számos praktikus és kényelmi megoldást kínál a kalandvágyó családok számára. A Ford kézhasználat nélküli csomagtérajtó-technológiájával a kombi változat hátsó ajtaja úgy is kinyitható, hogy az ember egyszerűen meglendíti a lábát a lökhárító alatt, így akkor is egyszerű pakolni, ha valakinek mindkét keze tele van kempingfelszereléssel.

A kalandozásból természetesen a család legjobb barátja sem maradhat ki: a kombi csomagterét úgy alakították ki a mérnökök, hogy elférjen benne egy nagyméretű, akár 1653 literes kutyaketrec. A Ford a használaton kívüli kalaptartó elhelyezésére új megoldást dolgozott ki: ez az elem ezentúl pontosan befér az új csomagtérpadló alá, és az új, egyszerű húzófülekkel egyszerűen kiemelhető a helyéről.

A SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerben a 8 colos központi érintőképernyőn keresztül (ami a kétujjas csippentés és végigsimításos mozdulatokkal is használható), illetve hangutasításokkal kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, emellett pedig a prémium minőségű B&O PLAY hangrendszer is elérhető, ami koncerttermi zenei élményt kínál az autó utasai számára.

A Focus Active vásárlóinak immár a FordPass Connect fedélzeti modem-technológia is rendelkezésére áll, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót. A műszerfal alatt elhelyezett vezeték nélküli töltő révén az autósok folyamatosan kapcsolatban maradhatnak a külvilággal; a berendezés automatikusan felismeri a kompatibilis készülékeket, és azonnal tölteni kezdi az akkumulátorukat.

Kellemes autózás: fejlett motorok és technológiák

A vadonatúj Focus Active kínálatában is megtalálhatók azok a fejlett vezetéssegítő rendszerek, amelyek a vadonatúj Focusban mutatkoztak be. E technológiáknak köszönhetően a vásárlók ösztönösen, stresszmentesen és kényelmesen vezethetik az autót.

  • Az Adaptív Sebességtartó Automatikát immár Stop & Go rendszer, Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszer és Sávközép technológiák egészítik ki, segítve a vezetőt az araszoló forgalomban
  • Az Adaptív Fényszórórendszerben az új, kamerával működő Prediktív kanyarfény és a Jelzőtábla-felismerő világítás már előre a helyes irányba állítja a fényszóró sugárnyalábját. A rendszer felméri az autó előtti útszakaszt, és – az iparában egyedülálló módon – a jelzőtáblák információit is felhasználja a látási viszonyok javítására
  • Az Aktív Parkolóasszisztens 2 immár maga választja ki és kapcsolja a megfelelő sebességfokozatot, illetve kezeli a gázt és féket, így teljesen automatikusan végzi el a parkolási manővert – egyetlen gombnyomásra
  • Megjelenik a Ford első Head-up display (HUD) rendszere az európai piacon, ami segít, hogy a vezetőnek minél ritkábban kelljen elfordítania tekintetét az útról
  • A Kikerülő Kormányzási Asszisztens a szegmensben elsőként bevezetett technológia, amely segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést az előtte hirtelen megálló vagy erősen lassító járművel

A Focus Active vásárlói a modern Ford EcoBoost benzinmotorok és az erős, de finom járású Ford EcoBlue dízelek kínálatából válogathatnak. Az erőforrásokhoz alapáron járó Auto Start-Stop rendszer tovább csökkenti az autók üzemeltetési költségét; a simán kapcsoló hatfokozatú manuális, illetve az új nyolcfokozatú automata sebességváltó pedig erőlködés nélkül továbbítja a vonóerőt a kerekekhez. A kifinomult nyolcfokozatú egység mindig az autós vezetési stílusához igazítja a fokozatváltásokat.

A Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes, 125 lóerős EcoBoost blokkjával az autó legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 107 g/km. Az 1,5 literes EcoBoost motor 150 lóerős teljesítménnyel, 5,3 l/100 km üzemanyag-fogyasztással és 121 g/km CO₂-kibocsátással áll rendelkezésre. A Ford 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue dízelének legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 3,5 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 93 g/km. A 150 lóerős, 2,0 literes EcoBlue esetében ugyanezek az értékek 4,4 l/100 km és 114 g/km.

A vadonatúj Ford Focus Active már megrendelhető a márkakereskedésekben. Az autó a németországi Saarlouise üzemben készül, az iparágban élenjáró gyártási technológiák alkalmazásával.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Wiedermann Media

Fotó technika: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS