Legutóbbi Ford Mondeo tesztünkben alaposan kiveséztük a csúcsbenzinessel szerelt Titanium S csomagot kapott modellt, így most tulajdonképpen nehéz a dolgunk, hiszen a már jószerivel több ízben körbejárt témát kell újfent boncolgatnunk.
A Ford Mondeo leköszönő harmadik generációja (mark IV, mivel az első széria modellciklusa közepénél jelentős faceliftet kapott) még mindig nagyszerű választás lehet közepes- és nagyobb családok számára, Titanium S csomaggal pedig némi prémiumhangulatot is csempészhetünk a szürke hétköznapokba. Megnéztük, hogyan teljesít a kifutó szériás „hármas” Ford Mondeo kombi kialakítással, a legmagasabb szintet nyújtó Titanium S csomaggal.
Felesleges ragoznunk a formatervet és a vonalvezetést, ugyanis a hétköznapi szemlélődő számára igencsak megszokott lehet a Ford Mondeo, mint jelenség, ugyanis úton-útfélen Európában (Magyarországon is) nagyjából minden nyolcadik autó e modell képviselője óvatos becslések szerint.
Közkedvelt a mai napig. Nagy valószínűséggel ez így is marad
Az viszont tény, hogy a 2006-ban debütált, 2007-től kereskedelmi forgalomban lévő hármas sorozatú Ford Mondeo sikert sikerre halmozott, köszönhetően időtálló fazonjának, megbízhatóságának, messzemenő kihasználhatóságának és praktikumának.
Így van ez a mai napig is, főként, hogy a hazai márkakereskedések (is) gigantikus készletkisöpréssel várják a még utolsó pillanatban leköszönő szériűs Ford Mondeo-t beszerezni szándékozó vásárlókat – már eddig is nagy popularitással övezve, hiszen jelentős mennyiség talált gazdára ebből a típusból az elmúlt hónapok alatt. Érdekes az is, hogy a Napimagazin.hu autótesztjében szereplő Ford Mondeo 2.0 Ecoboost kombija PowerShift Titanium S pakkban a 2014. augusztusi gyártás megkezdése óta nem elérhető, tehát null kilométeresen egész biztos, hogy nem juthatunk az autóhoz ilyen megközelítésben – nosza, rajta: tessék felkeresni a márkakereskedéseket gyorsan, hiszen a felhalmozódott raktárkészlet kiárulása viszonylag gyors folyamat.
Annál is inkább, hiszen nyakunkon az új, ötödik generációs, kívül-belül megújult Ford Mondeo érkezése; az autónak egyébként a napokban lesz a nemzetközi bemutatója, melyen mi is képviseltetjük magunkat, hogy utána részletes beszámoló keretein belül mutathassuk be az újdonságot olvasóinknak.
Zászlóshajóhoz illó körítéssel
A beltér pazarul berendezett, hiába érződik, hogy a kialakítás felett némileg eljárt már az idő, főként, ha figyelembe vesszük a jelenlegi Ford-paletta dizájnmenetét. Itt elsősorban az enteriőrre próbáltunk asszociálni, persze semmi különösebb probléma vagy hátulütő nincsen ezzel, egész egyszerűen a korábbi (mára csak a kifutó Ford Mondeo-nál találkozhatunk vele) stílusirányzatot képviseli a megvalósítás minden részletében. Mindennek megfelelően a kormánykerék dupla kétoldali külőkkel van felvértezve, mai viszonyok szerint kicsit nagy lehet, de remekül kézre eső, vajbőrrel futtatott felületet kapunk, ami 50-60 ezer kilométer megtétele után sem hajlamos a komolyabb fényesedésre, kopásra.
A központi műszerek egysége sincs túlbonyolítva, minimalista, letisztult és lényegretörő egyben, a fordulatszám- és sebességmérő közé ékelt apró információs felület sokat segít vezetés közben, mivel bármely szemszögből remekül leolvashatók a megjelenített adatok. Középre applikált kapacitív érintőkijelzőjének köszönhetően tökéletes visszajelzéseket kapunk az autó viselkedéséről, működéséről, a briliáns minőségű beépített Sony alapú 8 pontos hangrendszer is innen irányítható természetesen, csakúgy, mint a kétzónás klíma, vagy egyéb komort- és biztonság központú funkciók.
Kényelem mellé biztonság is jár, nem kevés
Nézzük, milyen komfortot, illetve biztonságot szolgáló rendszerekkel szerelték fel a kifutó szériás Ford Mondeo modellt! Bár nem kifejezetten funkció, mégis az utasok magasfokú védelmét szolgálja az IPS, azaz az Intelligens Védelmi Rendszer. Kifinomult technológia ez, melyet az ultraerősnek definiált acélból kialakított utaskabin jelképez egyebek mellett. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer segíti a sofőr biztonságos munkáját például megtett hosszabb autópálya-szakaszok után is, ez nyilvánvalóan akkor aktiválódik csak, amikor irányjelzés nélkül történik a sávváltás.
Automatikus fényszóróvezérlés is megtalálható a Titanium S felszereltségben, mely a szembejövő forgalom, vagy egy előre meghatározott fényerő esetén automatikusan átvált távolsági fényről tompítottra – vagy éppen ellenkezőleg, szituációtól függően. Leginkább a feljebb említett sávelhagyásra figyelmeztető rendszer kiegészítéseként aposztrofálható az éberségfigyelő asszisztencia: az útirány és a jármű viselkedése alapján a computer folyamatosan vizsgálja a sofőr éberségét, s amennyiben a rendszer úgy érzékeli, hogy a járművezető figyelme és reakcióideje egy megadott szint alá csökkent, megjelenik máris a „Pihenjen!” utasítás az infotainmenten.
A Ford Mondeo Titanium S csúcsfelszereltséggel (alacsonyabb opciós csomagok esetén is elérhető) is megpróbál a lehetőségekhez képest gazdaságos maradni, ugyanis szinte teljes mértékben a sofőr vezetési stílusához hangolja a hajtáslánc viselkedését.
Mindehhez hozzájárul a hatékony üzenetküldés is, mellyel a gépjárművezetőt segíti a rendszer, annak érdekében, hogy minél célirányosabb és költségkímélőbb legyen az utazás. A holttérfigyelő rendszer pedig nélkülözhetetlen kiegészítője egy mai, jól felszerelt autónak, így a Ford Mondeo sem lóghat ki a sorból; tradicionálisan az oldalsó visszapillantó tükrökbe került integrálásra a visszajelzők párosa. Ahogyan az lenni szokott, ha belép egy másik jármű a holtterünkbe, azonnal érkezik a visszajelzés.
Belső komfortban tehát nincs hiány, a tágasan kialakított enteriőr messzemenően kimeríti a kényelmesen kivitelezhető utazás fogalmát, akár 5 személlyel is. Az első két fotel jellegű ülés hűthető, fűthető és szellőztethető is, deréktámasz, combtámasz szintén a szériafelszereltség része a Titanium S pakknál. A jó ergonómiájú középső könyöktámasz két utazónak is megfelelő könyöklőfelületet garantál, míg a hátsó hármas, 40:60 arányban dönthető üléssor teljes kihasználtsággal is kellemes utaztatást ígér három átlagos testalkatú felnőttnek, de az ISOFIX pontoknak köszönhetően akár kettő gyermekülés is rögzíthető.
Ha a család prémiumért kiált
Családi megoldás? Természetesen. A Ford Mondeo tágas utastér perfekt kiegészítője a kombi kialakítás, így ha egy prémium jellegű-szintű, protokollra is alkalmas autóra vágyunk úgy, hogy a család is közepes/nagy, vagy épp gyarapszik, szintén tökély a választás.
Elég az hozzá, hogy a puttonyos kialakítás 554 liter bruttó raktérkapacitást hordoz, ez a méret a hátsó ülések variálásával 1745 literesre növelhető.
Már majdnem Focus ST
Megoszlanak a vélemények, melyik motorvariáció igazán testreszabott a Ford Mondeo karakterisztikájához, arculatához. Aki kombit, vagy családi MPV-t vásárol, általában a gázolajos megoldásra voksol, azonban a 2 literes benzines EcoBoost csúcsaggregát is igen meggyőző lehet, kiváltképp, ha az autót megvásárló családapák, családanyák egy fikarcnyit sportos habitussal rendelkeznek. Az egység 240 lóerejét 6000-es percenkénti fordulatszámon adja le, a maximális 340 Newtonméteres forgatónyomaték pedig viszonylag alacsonyan, a váltakozó geometriájú felépítésnek köszönhetően már 1750-es percenkénti fordulatszámon életre hívható.
A duplakuplungos, pillekönnyen kapcsolgató hatsebességes PoweShift automataváltó kötelező kiegészítő a Titanium S felszereltséghez (alapból jár is hozzá), egyike azon kevés automatáknak, amelyekkel ténylegesen élvezet az autózás, a fel- és visszaváltások alapvetően mindig a megfelelő fordulatszám-tartományokban történnek. A Ford Mondeo tesztünkben szereplő példánya kellőképp lendületesen vezethető, a Focus ST-ben is használatos (ott 250 lóerős) blokk hozza formáját, igaz, nyomatékosságban nyilván felülmúlják a némileg alacsonyabbra húzott lóerőhatárokkal bíró hasonszőrű kategóriát képviselő dízelek, de ez egy más történet.
Amennyiben sportosan közlekednénk, úgy a 70 literes, egyébként egész optimális hatótávú tank üzemanyagszintje gyorsan kezd apadni, elérhető a városi 13-14 literes átlag is, azonban ha úgy igazán, családias módon rójuk a kilométereket, akár 5 liter körüli fogyasztás is produkálható 100 kilométerre átlagolva, országúti tempóval.
Sportos, ha kell. Viszont nem túlzó, és inkább visszafogottságot sugall
A Ford Mondeo kombi úttartása, rugózása átlagos, inkább kemény, mintsem puha, az elöl és hátul is állítható MacPherson illetve Multilink felfüggesztések nem okoznak meglepetést, nem hatnak az újdonság erejével. Úthibák, kátyúk vannak, lesznek is, de készüljünk fel: a 19 colos papucsokkal szerelt Ford Mondeo Titanium S nem ilyen terepre lett alapvetően tervezve ezzel a konfigurációval, így nem lesz ritka használat során az erőteljesebbnek titulált rezonancia, pattogós viselkedés. Mindez azonban feledhető, a komplex összesség kárpótol.
Készletkisöprés, kedvező árak
Ahogy említettük, jelenlegi összeállításban újonnan nem szerezhető már be a Ford Mondeo kombija. Titanium S csomagban csak és kizárólag 5 ajtós verzióban rendelhető-vásárolható meg az autó, 10 053 500 forintos bruttó listaáron. A Ford Mondeo kombijának belépő szintjét a Trend felszereltségű, 1.6 literes, 115 lóerős TDCI motorral és 6 sebességes manuális váltóval ellátott alternatíva jelenti, a bruttó listaár ebben az esetben 7 618 500 forintot jelent. A legvaskosabb árcédulát a Titanium csomagos, 2 literes 160 lóerős TDCI gázolajossal és 6 sebességes PowerShift automataváltóval szerelt modell kapta, itt 9 558 500 forintot kell a pénztárnál hagynunk. Ne feledjük: minden új Ford Mondeo-ra 2 év kilométer korlátozás nélküli teljes körű garanciát vállal az importőr, mely kiterjeszthető +3 évvel (5 év), vagy maximum 150 ezer kilométerig (Ford Extra Garancia).
2014 Ford Mondeo Kombi 2.0 EcoBoost PowerShift Titanium S specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1999 cm³
Maximális teljesítmény: 240 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 340 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú PowerShift duplakuplungos automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4837 mm
Szélesség: 1886 mm
Magasság: 1512 mm
Tengelytáv: 2850 mm
Első gumik mérete: 235/40 R19
Hátsó gumik mérete: 235/40R19
Tömeg, üresen: 1588 kg
Össztömeg: 2300 kg
Csomagtartó mérete: 554 liter, 1745 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 241 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.5 másodperc (gyári), 7.6 másodperc (saját, mért eredmény)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 10.7 l/100 km
Országúti: 5.3 l/100 km
Vegyes: 7.4 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi:10.9 l/100km
Országúti: 6.0 l/100km
Vegyes: 7.7 l/100km
CO2 kibocsátás: 179 g/km
Még több információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján olvasható.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI