Site icon AutóAddikt

Genfi Autószalon 2016: részletek a Hyundai IONIQ kapcsán

A Hyundai a 2016. évi 86. Genfi Autószalonon mutatja be a vadonatúj Hyundai IONIQ modellcsalád tagjait: az IONIQ Hybrid, IONIQ Electric és IONIQ Plug-in modelleket.

Az IONIQ a legelső olyan gépkocsi a világon, amely három különböző, részben vagy teljesen elektromos hajtásláncot kínál, és ezáltal mindenki számára elérhetővé teszi a nulla vagy csekély károsanyag-kibocsátású közlekedést. A Hyundai Motor új megközelítésében az IONIQ innovatív technológiák alkalmazásának köszönhetően sem a formaterv, sem a vezetési élmény terén nem követel kompromisszumot, ráadásul a legmodernebb kapcsolódási és biztonsági technológiákat kínálja az ügyfeleknek.

A vadonatúj Hyundai IONIQ fontos mérföldkő a Hyundai Motor fenntarthatósági stratégiájában: a márka új gondolkodásmódját innovatív technológiákon keresztül kelti életre, és a márka modellkínálatát kibővítve támogatja annak organikus növekedését Európában.

„Az IONIQ nagy lépés márkánk számára Európában” – mondta Jochen Sengpiehl, a Hyundai Motor Europe marketingért felelős alelnöke. „Merőben újszerű szemlélettel közelítjük meg az e-mobilitás kérdését, amely nem engedi, hogy akár a legkisebb kompromisszumot kössük a nagyszerű formaterv, a vezetési élmény vagy az új kapcsolódási funkciók terén. Ráadásul termékkínálatunkat tovább bővítve mindezt még több ügyfél számára tesszük elérhetővé.”

Az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek ugyanazt az új, 1,6 literes közvetlen befecskendezéses, négyhengeres GDI ‘Kappa’ benzinmotort kapták, amely kategóriaelső (40%) termikus hatásfokot kínál, és amely 105 lóerőt, illetve 147 Nm forgatónyomatékot ad le. A motort kifejezetten hibrid felhasználásra hangolták, ahhoz egy élénk és közvetlen gázreakciókat biztosító, finoman kapcsolható hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó csatlakozik. Ez az erőátviteli egység fontos megkülönböztető jegye az IONIQ-nak, amely így a versenytársaknál jóval dinamikusabb vezetési élményt kínál.. A benzinmotorhoz csatlakozó villanymotor lehetővé teszi, hogy a jármű tisztán elektromos üzemben haladjon, és késlekedés nélküli nyomatékkifejtéssel biztosít fokozott menetdinamikát, amelyet még intenzívebbé tesz a többlengőkaros hátsó felfüggesztéssel szerelt futómű.

Az IONIQ Hybrid villanymotorja 32 kW (43,5 LE) maximális teljesítményre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 170 Nm. A motort a hátsó ülések alá beépített, 1,56 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátor táplálja. Az 1,6 literes GDI motorral párosítva az IONIQ Hybrid hajtáslánca 103,6 kW (141 LE) rendszerteljesítményre és akár 265 Nm összesített nyomatékra képes, ami 185 km/óra végsebességet tesz lehetővé. A megcélzott CO2-kibocsátási érték akár 79 g/km (vegyes ciklus szerint).

Az IONIQ Plug-in hálózatról tölthető hibrid modell vezetője mintegy 50 kilométeres elektromos hatótávolsággal számolhat, hála a nagykapacitású (8,9 kWh) lítium-ion polimer akkumulátornak. A 45kW (61 LE) teljesítményű villanymotor és az 1,6 literes, négyhengeres GDI Kappa erőforrás együttesen 103,6 kW (141 LE) teljesítményt ad le, a CO2-kibocsátás fejlesztési célértéke 34 g/km.

Az IONIQ Electric 28 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátora 250 kilométeres, tisztán elektromos hatótávolságot biztosít (becsült érték). A villanymotor azonnal rendelkezésre álló nyomatéki csúcsa 295 Nm, a legnagyobb elérhető motorteljesítmény 88 kW (120 LE), amely az egyfokozatú, fordulatszám-csökkentő erőátviteli egységen keresztül akár 160 km/óra sebességre gyorsítja a gépkocsit.

Az IONIQ modellcsalád ultramodern kapcsolódási funkciókkal fokozza az utazás élményét. Ilyen az Android Auto, az Apple CarPlay, a TomTom élő szolgáltatások, vagy a vezeték nélküli mobiltelefon-töltő berendezés. A vezető teljes körű tájékoztatásáról egy digitális, 7 colos TFT monitort alkalmazó műszerfal gondoskodik.

A maradéktalan, innovatív biztonsági csomag olyan funkciókat tartalmaz, mint az önműködő vészfékrendszer, a sávelhagyást gátló rendszer, a holttér-felügyelet, a keresztirányú forgalom-felügyelet, vagy az intelligens sebességtartó automata, amelyek együtt a vezető és az utasok legmagasabb szintű biztonságáról gondoskodnak.

Az IONIQ minden kivitele kecses, áramvonalas karosszériát kapott. A közegellenállási együttható a kategória legjobb értéke (0,24), köszönhetően a vadonatúj IONIQ körvonalát kirajzoló lágy vonalaknak és harmonikus felületeknek. A lendületes külső megjelenés és a levegő természetes áramlásáról gondoskodó csatornák kihangsúlyozzák a karosszéria áramvonalas vonalait és idomait.

Az IONIQ Hybrid és IONIQ Plug-in modelleken megtalálható, kék díszítőelemek ráirányítják a figyelmet a karosszéria és a beltér egyes elemeire, és ezzel maguk is hozzájárulnak a formaterv tökéletes harmóniájához. Az IONIQ Electric exkluzív vörösréz színű dekorelemei azt a hatást keltik, mintha áram folyna az utastér elemeiben (a réz közismerten jól vezeti az elektromos áramot.)

„Az úttörő ix35 Fuel Cell üzemanyagcellás elektromos járművünk, valamint a világszerte nagy számban értékesített, hibrid és hálózatról tölthető hibrid típusok után a Hyundai Motor ismét tanúbizonyságát adta annak, hogy a részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok terén világszínvonalú kompetenciával bír” – mondta Thomas A. Schmid, a Hyundai Motor Europe ügyvezető vezérigazgatója. „Most, kifejezetten részben vagy teljesen elektromos hajtásra tervezett és fejlesztett modellünk bemutatásával a Hyundai Motor a legelső olyan autógyártó a világon, amely sorozatgyártású hibrid, elektromos, hálózatról tölthető hibrid és hidrogén üzemanyagcellás gépkocsit is kínál ügyfeleinek.”

Formaterv: takarékosság és technológia

A Hyundai IONIQ modellek formavilágát két meghatározó tényező: a takarékosság és a technológia befolyásolta, amelyek együttesen egyedülálló, futurisztikus megjelenést teremtettek. A teljes fejlesztési folyamat során a mérnökök és a tervezők a kezdetektől fogva folyamatosan együttműködtek, hogy a forma és a funkció párhuzamosan fejlődhessen.

Ezek a célok mindhárom IONIQ modellnél – IONIQ Hybrid, IONIQ Plug-in és IONIQ Electric – teljes körűen megvalósultak. Az összefont fejlesztési folyamat a forma és a funkció egysége nevében befolyásolta mindhárom változat tetszetős formatervét. Az IONIQ modelleket már karakteres formatervük is kiemeli a versenytársak közül: az autó modern technológiai funkciói és elemei a dizájn szerves részeként jelennek meg, kihangsúlyozva a modellcsalád takarékosságát.

Külső formaterv

Az IONIQ külső megjelenésének kialakítása során a Hyundai Motor formatervezői az autó vonzerejének egyik legfontosabb elemére, a jövőbe mutató karakterre koncentráltak. A lendületes külső megjelenés és a levegő természetes áramlásáról gondoskodó csatornák kihangsúlyozzák a karosszéria áramvonalas vonalait és idomait. A sportos, ferdehátúakat idéző profil összetéveszthetetlenné teszi az IONIQ-ot, az autó jellegzetes külső formaterve a vonzó karakter meghatározó eleme.

Az IONIQ kecses karosszériájának kiemelkedő aerodinamikai hatásfoka jól egészíti ki azokat a lágy vonalakat és felületeket, amelyek kirajzolják a kocsi sziluettjét. A külső karosszériaelemek rugalmas alakváltozással teszik még áramvonalasabbá az autót, ami a további intelligens aerodinamikai megoldással együtt  kategóriaelső 0,24.-es Cw-értéket eredményez.

Az IONIQ áramvonalas formavilágán túl egy sor további formai részlet teszi egyedivé a három modellt, megkülönböztetve egymástól a Hybrid, Plug-in és Electric verziókat.

IONIQ Hybrid

Az IONIQ Hybrid modell orrának legjellegzetesebb stíluseleme a bixenon fényszóró, valamint az azokat körbefogó, C-alakú LED-es helyzetjelzők. A Hyundai Motor jellegzetes, hatszögletű hűtőmaszkja és a függőleges tájolású, C-alakú LED nappali fények még inkább kiemelik az autó tisztaságát. A lökhárító tövénél alkalmazott, kontrasztos színek egyedi jelleget kölcsönöznek az autónak; a kilencféle karosszériaszín kétféle belső harmóniával párosítható. Az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek a következő karosszéria-árnyalatokban rendelhetők: Phantom Black, Polar White, Platinum Silver és Aurora Silver. A sort az Iron Gray, Marina Blue, Phoenix Orange, Mist Meadow és Chalky Brown színek egészítik ki. A két választható belső harmónia a Lava Stone és az Afternoon Breeze. Az IONIQ Hybrid modell egyedi rajzolatú, kétszínű 15 vagy 17 colos keréktárcsákat kapott

IONIQ Plug-in

A legfontosabb külső formajegyeiben (mint a hatszögletű hűtőmaszk vagy a függőleges tájolású, C-alakú LED nappali fények) a Hybrid modellre épülő Plug-In kivitelt egyedi LED-es fényszórója különbözteti meg. Az első és hátsó lökhárítók alatt a karosszériaszíntől függően kék vagy ezüst karaktervonal fut végig; ez az elegáns stíluselem az IONIQ Hybrid és az IONIQ Plug-in közös jellemzője. A Marina Blue és Phoenix Orange fényezések esetén a díszítősáv ezüst színű. A többi karosszériaszínhez kék karaktervonal tartozik. Ezek a díszítőelemek mindkét modell utasterében is következetesen megjelennek, például az ülések kék vagy fehér színű szegélyénél. A Plug-in modell elektromos töltőcsatlakozójának a fedele a bal első kerékdobon kapott helyet; ezen keresztül tölthető fel a lítium-ion polimer akkumulátorcsomag, amely az 1.6 GDI benzinmotorral karöltve mozgásba hozza a különleges tervezésű, 16 colos kerekeket

IONIQ Electric

Az IONIQ Electric első pillanatra felismerhető egyedi orrkialakításáról: mivel nincs benzinmotor, amelyet hűteni kellene, a rács helyére egy letisztult, sima panel került. Ennek árnyalata (True Gray vagy Shine Gray) a választott karosszériaszíntől függ. A modellcsalád tisztán elektromos tagja LED-es fényszórókat és hátsó helyzetjelzőket kapott, amelyek egyedi rajzolata hátulról egyértelműen azonosítja a típust. Az autó elektromos hajtásláncára utal a hátsó lökhárító alatt induló, rézszínű karaktervonal, amely az oldalsó burkolatokon előre futva egészen az első lökhárító aljáig tart. Ez a dizájnelem különösen stílusos, hiszen a réz kiválóan vezeti az elektromosságot. Marina Blue, Phoenix Orange vagy Blazing Yellow karosszériaszín esetén a karaktervonal ezüst színű. Blazing Yellow fényezés kizárólag az IONIQ Electric modellhez rendelhető, míg az Iron Gray, Mist Meadow és Chalky Brown árnyalatok csak a Hybrid és Plug-in verziókhoz érhetők el.

Belső kialakítás

Ahogy a külső formaterv, úgy az IONIQ belső kialakítása is a típus futurisztikus aspektusát tükrözi. Megalkottuk a ‘színtiszta high-tech’ koncepciót, majd abból kiindulva alakítottuk ki az IONIQ kifinomult belső terét.

A finom, elegáns, letisztult tematika otthonos hangulattal társul az IONIQ fedélzetén; a rendelkezésre álló hely hatékony kihasználása mellett a kezelőszervek elhelyezésében logikus, strukturált alapelv érvényesült. A felhasznált anyagok kiválasztása során környezetbarát, fenntartható megoldásokra törekedtünk, valamint arra, hogy olyan egyszerű, letisztult megjelenést érjünk el, ami kecses, világos és tiszta hangulatot áraszt az utastérben.

Exkluzív kék színkódolás

Az IONIQ Hybrid és IONIQ Plug-in modelleken megtalálható, kék díszítőelemek az utastérben is megjelennek, az ülések kék szegélyétől kezdve a műszerfalon található egyéb kék dekorációkig: metálkék sáv fut végig a digitális műszeregység alatt, a klímaberendezés kezelőszervei között; a tervezők kék keretben foglalták a középkonzoli légbeömlőket és a szellőzőnyílásokat, illetve a navigációs monitort és az indítógombot. Ugyanez a stíluselem jelenik meg a kormánykerék alsó szakaszán. A belső tér két színárnyalatban: sötétszürke Lava Stone vagy világosszürke Afternoon Breeze tónusban választható.

A réz az elektromosság jelképe

Az IONIQ Electric utasterében alkalmazott, exkluzív vörösréz színű dekorelemek azt a hatást keltik, mintha áram folyna az utastér elemeiben. Az Electric kivitel utasainak feltűnhet, hogy több hely szabadult fel a két első ülés között. Ez az elektronikus váltóvezérlésnek (shift-by-wire) köszönhető, amelynél a váltókar és a sebességváltó között egyáltalán nincs mechanikus kapcsolat, és amely révén a vezető a tenyértámasz előtti gombok megnyomásával választja ki a kívánt üzemmódot. Az IONIQ Electric emellett egyetlen ujjmozdulattal aktiválható, elektromos rögzítőféket (EPB) kapott, míg a mobiltelefonok vezeték nélküli töltésére szolgáló indukciós tálca közvetlenül a shift-by-wire váltógomboktól jobbra helyezkedik el.

Hajtásláncok – a választás hatalma az ügyfelek számára

Mérnökeink a világ legtakarékosabb gépjárműveit kívánták megalkotni, csorbítatlan vezetési élmény biztosítása mellett, ezért az IONIQ-hoz választható hajtásláncok egytől egyig különleges, kompromisszumokat nem ismerő módon vezet bennünket a tisztább mobilitás felé. A választás hatalma soha nem volt még annyira örömteli, mint az IONIQ leendő sofőrjeinek esetében.

Az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek lerombolják a hibrid sztereotípiákat

Az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek ugyanazt az új, 1,6 literes közvetlen befecskendezéses, négyhengeres GDI ‘Kappa’ benzinmotort kapták, amely kategóriaelső (40%) termikus hatásfokot kínál, és amely 105 lóerőt, illetve 147 Nm forgatónyomatékot ad le. A motort kifejezetten hibrid felhasználásra hangolták, ahhoz egy élénk és közvetlen gázreakciókat biztosító, finoman kapcsolható hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó csatlakozik. Ez az erőátviteli egység fontos megkülönböztető jegye az IONIQ-nak, amely így a versenytársaknál jóval dinamikusabb vezetési élményt kínál. A benzinmotorhoz csatlakozó villanymotor lehetővé teszi, hogy a jármű tisztán elektromos üzemben haladjon, és késlekedés nélküli nyomatékkifejtéssel biztosít fokozott menetdinamikát, amelyet még intenzívebbé tesz a többlengőkaros hátsó felfüggesztéssel szerelt futómű.

Az IONIQ Hybrid villanymotorja 32 kW (43,5 LE) maximális teljesítményre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 170 Nm. A motort a hátsó ülések alá beépített, 1,56 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátor táplálja. Az 1,6 literes GDI motorral párosítva az IONIQ Hybrid hajtáslánca 103,6 kW (141 LE) rendszerteljesítményre és akár 265 Nm összesített nyomatékra képes, ami 185 km/óra végsebességet tesz lehetővé. A megcélzott CO2-kibocsátási érték akár 81 g/km (vegyes ciklus szerint). Az IONIQ Hybrid akár 120 km/óra sebességig képes tisztán elektromos üzemben közlekedni.

Az IONIQ Plug-in hálózatról tölthető hibrid modell vezetője mintegy 50 kilométeres elektromos hatótávolsággal számolhat, hála a nagykapacitású (8,9 kWh) lítium-ion polimer akkumulátornak. A 45kW (61 LE) teljesítményű villanymotor és az 1,6 literes, négyhengeres GDI Kappa erőforrás együttesen 103,6 kW (141 LE) teljesítményt ad le, a CO2-kibocsátás fejlesztési célértéke 34 g/km.

Hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó – garantált robbanékonyság

Az IONIQ Hybrid és Plug-in hybrid modellek egyaránt azt a hatfokozatú, duplakuplungos sebességváltót alkalmazzák, amely a kategória legjobb erőátviteli hatásfokával büszkélkedhet, köszönhetően a csekély súrlódású csapágyaknak, valamint a kis viszkozitású sebességváltó olajnak. Ezáltal a rendszer a kiemelkedő menetteljesítmények és a kiváló üzemanyag-fogyasztás egyedülálló kombinációját nyújtja. A gondosan megkomponált áttételeknek, valamint az intelligens váltási stratégiának köszönhetően az erőátviteli egység zökkenőmentes vált a fokozatok között.

A Hybrid és a Plug-in modellek egyaránt 6DCT sebességváltót alkalmaznak, ami nem csupán aktív vezetési élményt eredményez, de a lehető legjobban képes kiaknázni a belső égésű és elektromos erőforrások teljesítményét, így szavatolva az élvezetes, sportos vezethetőséget. Ez különbözteti meg az IONIQ modelleket a piacon elérhető többi hibrid és hálózatról tölthető hibrid gépkocsitól, amelyeket gyakran ér kritika „gumiszalag-szerű” gyorsulásuk miatt.

Az eleve kedvező üzemanyag-fogyasztást és a kiemelkedően dinamikus vezethetőséget még intenzívebbé teszi a vezető által választható Sport vagy Eco üzemmód. Előbbi hosszabban tartja alacsonyabb fokozatban a sebességváltót, és a két erőforrás teljesítményének a kombinálása révén a maximális teljesítménykifejtésre helyezi a hangsúlyt. Eco üzemmódban ezzel szemben a 6DCT váltó a takarékosság szempontjait szem előtt tartva választja meg az aktuális sebességfokozatot, és a lehető legkorábban felváltva gondoskodik a kategória legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztásáról.

A hibrid hajtáslánc-komponenseket kifejezetten kis helyigényűre és kiemelkedő hatásfokúra terveztük. A hibrid technológiából adódó súlygyarapodás így csupán minimális mértékben növeli az IONIQ tömegét, miközben számottevően javult az üzemi hatásfok.

Kompakt villanymotor és lítium-ion polimer akkumulátorcsomag A Hybrid és Plug-in verziók elektromos komponensénél, illetve az Electric modell erőforrásánál állandó mágneses szinkronmotort alkalmaztunk, amelynél mérnökeink a magdarabok (elektromos acéllemez) vastagságának akár 10 százalékos csökkentésével, valamint négyszögletes keresztmetszetű rézdrót alkalmazásával előzték meg a mag- és rézveszteségeket.

A Hyundai Motor a hagyományos nikkel-metál hibrid akkumulátorok helyett fejlett lítium-ion polimer akkumulátorcsomaggal szerelték fel az IONIQ Hybrid, IONIQ Plug-in Hybrid és IONIQ Electric modelleket. Ez csekély memóriaeffektussal, kiváló töltési és kisütési hatásfokkal, valamint kiemelkedő csúcsteljesítménnyel rendelkezik.

A kiemelkedő helykihasználás ugyancsak fontos szempont volt, hiszen az akkumulátorok a hátsó ülések alatt helyezkednek el, így az IONIQ Hybrid modell akár 750 liternyi rakteret kínál, hogy belső tere teljes egészében, kompromisszumok nélkül kihasználható legyen. Ugyanez igaz az IONIQ Plug-in és IONIQ Electric modellekre: habár ezek nagyobb akkumulátorcsomagokat alkalmaznak, mindkettő csomagtartója igen tágas, összességében akár 650 liternyi lehet a raktér.

Tisztán elektromos üzemű szupersztár

Az IONIQ Electric 28 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátora 250 kilométeres, tisztán elektromos hatótávolságot biztosít (becsült érték). A villanymotor azonnal rendelkezésre álló nyomatéki csúcsa 295 Nm, a legnagyobb elérhető motorteljesítmény 88 kW (120 LE), amely az egyfokozatú, fordulatszám-csökkentő erőátviteli egységen keresztül akár 160 km/óra sebességre gyorsítja a gépkocsit.

Az IONIQ Electric különleges, shift-by-wire elektronikus váltóvezérlése révén a különböző üzemmódok között egyszerűen, gombnyomással válthat a vezető. Ráadásul a megoldás révén elmaradhatott a váltókar és az erőátviteli egység közötti, mechanikus kapcsolat, ami extra helyet szabadított fel az utastér első részében. Az egyfokozatú fordulatszámcsökkentő erőátviteli egység automatikus és zökkenőmentes gyorsítóképeséggel ruházza fel az Electric kivitelt, míg a takarékosabb vagy dinamikusabb vezetési stílushoz a választható SPORT és ECO üzemmódok révén alkalmazkodik a jármű.

Az IONIQ Electric lítium-ion polimer akkumulátora mindössze kb. 30 perc 80 százalékos szintre tölthető fel gyorstöltő berendezés segítségével. Az integrált kábelen belüli vezérlési doboz (In-Cable Control Box, ICCB) révén az IONIQ normál háztartási elektromos aljzatról is tölthető. A töltő csatlakozó a bal hátsó kerékdobnál található.

Fejlett műszaki tartalom és technológia – mitől egyedülállók az IONIQ család tagjai?

Az IONIQ projekten dolgozó mérnökök nem érték be azzal, hogy megalkották a létező legtakarékosabb hajtásláncot; de arra is törekedtek, hogy kiváló formavilágú, kiemelkedően kényelmes járműveket alkossanak, amelyek ráadásul rendkívül könnyen kezelhető, sokoldalú infotainment funkciókat kínálnak. A legmodernebb technológiákat és fejlesztési technikákat ezeken a területeken alkalmazva még vonzóbbá tudtuk tenni az IONIQ-ot, még inkább kiemelve annak státuszát.

Fejlett aerodinamikai jellemzők

Az IONIQ kecses, kupészerű sziluettje és egyszerű, gondosan megrajzolt körvonalai optimálisan irányítják a karosszéria mentén keletkező légáramlatokat. Az olyan megoldások, mint az első keréknél alkalmazott légfüggöny, a hátsó légterelő és diffúzor, az oldalsó küszöbtoldatok, a fenéklemez-burkolat, valamint a zárt kerékház-kialakítás mind hozzájárulnak a fogyasztás csökkentéséhez. A Hybrid és Plug-in kivitelen mindezeken túl az első hűtőrácsban aktív légbevezető csappantyút találunk, amely három állásban nyit vagy zár. Az Electric kivitel orra kecses, zárt kialakítást kapott.

Intelligens, takarékos légkondicionálás

Annak érdekében, hogy az IONIQ modellek fedélzetén energiapazarlás nélkül is kellemes, komfortos és frissítő környezet várhassa az utasokat, a klímaberendezés takarékos üzemmódba kapcsolható. A légkondicionálás, illetve fűtés során a rendszer a lehető legnagyobb mértékben az utastéren belüli levegő felhasználására törekszik. Ezzel a minimumra csökkenthetők a szellőztetéssel járó energia veszteségek, és javítható a rendszer általános hatásfoka. Ezen túlmenően a kétzónás klímaberendezés ‘Csak vezető’ üzemmóddal is rendelkezik, amelyben csökken a klímaberendezés, illetve a fűtés terhelése.

Eco anyagok teremtenek letisztult, fenntartható belső teret

A Hyundai-nál elsőként alkalmazott, kulcsfontosságú jellemző, hogy az IONIQ gyártásakor újrahasznosított vagy környezetbarát anyagokat alkalmaztunk. A belső ajtóburkolatok például visszanyert műanyag, fapor és vulkanikus kőzet keverékéből készült. Ez megjelenésében és zajcsillapítási jellemzőiben ugyanazt a színvonalat nyújtja, mint a hagyományos burkolatok, 20 százalékkal könnyebb azoknál.

A megoldás a puhább, természetesebb tapintás mellett csökkenti a gyártó kőolaj-alapú anyagoktól való függését.  Ez a környezeti tudatosság az autó egyéb aspektusaiban is érvényesül. A tető- és az az üléskárpitoknál felhasznált, cukornádból kinyert nyersanyagok javítják az utastéri levegő minőségét, valamint nagyobb fokú újrahasznosíthatóságot eredményeznek az autó hasznos élettartamának a végén. A szójababból kinyert komponensek felhasználásával kikevert festékek ragyogó metálszínt kölcsönöznek egyes komponenseknek.

ECO-DAS elemzi ki a navigációs rendszer útvonalát

Az ECO-DAS (környezetbarát vezetési stílus támogatási rendszer) több egyedi technológia összehangolt felhasználása révén teszi a lehető legtakarékosabbá az IONIQ működtetését. Az ECO-DAS rendszer kielemzi a műholdas navigációs rendszerbe betáplált útvonalat, és összeveti azt a pillanatnyi forgalmi adatokkal. Ennek alapján a rendszer a várható forgalmi helyzethez igazodva képes a lehető leggazdaságosabban gondoskodni az akkumulátorok töltéséről vagy éppen az extra villanymotoros rásegítésről.

A fejlett rendszer tájékoztatja a vezetőt a sebességhatárok és útviszonyok várható változásairól. Ez lehetővé teszi, hogy a jármű ugyanazt a távolságot változatlan idő alatt, ám hirtelen gyorsítások vagy fékezések nélkül tegye meg. A meghatározó technológiák és intelligens vezetőtámogató folyamatok alkalmazásával csökkenthető az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek üzemanyag-fogyasztása, optimalizálható az akkumulátor kapacitása, és ezáltal mindhárom modellváltozatnál megnövelhető az elektromos hatótávolság.

Az IONIQ új GPS berendezéséhez hét éves, ingyenes előfizetést kínál a Hyundai a TomTom LIVE szolgáltatásokra. A TomTom LIVE valós időben kínál adatfrissítéseket, legyen szó az időjárásról, a forgalmi helyzetről vagy a traffipaxokról; emellett online POI-keresést is biztosít.

Infotainment

Az ügyfelek változatos életstílusához igazodva az IONIQ egy sor előremutató infotainment és kapcsolódási megoldást is felmutathat.. Az IONIQ új generációs, nagy felbontású, 7 colos TFT információs műszeregységgel rendelkezik. A 1280 x 720 pixel felbontású kijelzőn megjeleníthető egy sor különböző műszertípus (sebességmérő, ECO kijelző, töltöttség szint, üzemanyagszint, stb.). A választott üzemmódtól függően változó műszerek és háttérszínek mindig a pillanatnyilag legfontosabb és leghasznosabb információkkal látják el a vezetőt, míg a színharmónia a pihentető vagy sportos hangulathoz igazodik. SPORT üzemmódban a kijelzőn forgó, digitális sebességmérő jelenik meg, amelyet analóg jellegű fordulatszámmérő vesz körül; utóbbi piros háttér előtt mutatja a motor fordulatszámát. ECO üzemmód választásakor a TFT tájékoztató kijelző egy szokásos, analóg sebességmérőt szimulál.

Az IONIQ tökéletes megoldást kínál azoknak a vezetőknek, akik okostelefonjukat teljes mértékben integrálni szeretnék a fedélzeti infotainment rendszerrel: az ő igényeiket az Apple CarPlay és az Android Auto funkciók elégítik ki. Mindkét rendszer lehetővé teszik hogy a felhasználó hordozható készülékét csatlakoztatva a monitoron keresztül igénybe vegye és vezérelje a telefon zenei lejátszás, híváskezelési vagy navigációs funkcióit. A harmonikus csatlakoztatás révén a vezető és utasai menet közben is kapcsolatban maradhatnak a külvilággal, anélkül hogy az elterelné figyelmüket az útról. Az utasok telefonjainak folyamatos töltéséről az IONIQ vezeték nélküli induktív töltőfelülete (Qi szabvány szerint) gondoskodik.

Tömegcsökkentés

Az IONIQ fejlesztési folyamatának minden fázisában meghatározó kérdés volt, hogy hogyan tudnánk anélkül csökkenteni az adott terület tömegét, hogy az csorbítaná az élvezetes vezethetőség és kiemelkedő menetkomfort céljainak elérését. Az IONIQ mérnökei alumíniumból készítették el a motorház- és csomagtér-fedelet. Ez 12,4 kg-os tömegcsökkentést jelent a hagyományos acéllemezes megoldással szemben, anélkül, hogy romlott volna a zaj- és rezgéscsillapítási potenciál. A tömegcsökkentési stratégia az olyan, kevésbé látványos területekre is kiterjedt, mint a csomagtér takaróeleme. A nagyobb arányban alkalmazott, kisebb tömegű alkatrészek, valamint a kompaktabb építésmódnak köszönhetően a takaróelem mintegy 25 százalékkal könnyebb, mint az egyéb Hyundai típusokban alkalmazott alkatrész.

Menetdinamika – csekély vagy nulla károsanyag-kibocsátású mobilitás, kompromisszumok nélkül

Menetdinamikai szempontból az IONIQ modellek kategóriájuk legjobbjai közé tartoznak, hála annak a hajtásláncnak, amelyet kifejezetten a kompromisszumok nélküli, takarékos autózásra fejlesztettünk ki. A rugózást, a vezethetőséget, valamint a zaj- és rezgésszintet úgy hangoltuk, hogy kiemelkedő menetkomfortot biztosítson, míg a motorzaj csillapítására a műszerfalba beépített zajszigetelő anyag szolgál. A padlólemez zajcsillapítása, az A- és B-oszlopok megnövelt töltete, a vastagabb ablaküveget, valamint a szélvédőre ragasztott zajszűrő fóliaréteg mind csendesebbé, ezáltal komfortosabbá teszi az utazást.

Az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek többlengőkaros (két alsó lengőkart alkalmazó) hátsó felfüggesztése fokozott rugózási kényelmet kínál, míg az első és hátsó felfüggesztés komponenseiben az arányokat tekintve jelentős mennyiségben alkalmazott alumínium mintegy 10 kilogrammal csökkenti a futómű tömegét a hagyományos szerkezetekhez képest. Az első felfüggesztésben minden egyes alsó lengőkar 2,3 kilogrammal könnyebb, ami az első tengelyen összesen 4,6 kg megtakarítást eredményezett, míg az IONIQ hátsó futóművénél oldalanként 3,57(összesen 7,14) kg-ot spóroltak meg a tervezők.

Az IONIQ Electric csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztése több helyet biztosít a 28 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátorcsomagnak, amelyek így szinte észrevétlenül bújnak meg a hátsó ülés alatt.

A kormánymű pontos visszajelzésekkel, közvetlen reakciókkal teszi precízen vezethetővé az autót, a megnövelt kormányáttétel az IONIQ sportos, közvetlen karakterével együtt kompromisszumoktól mentes vezethetőséget biztosít.

A fékerőt úgy optimalizáltuk, hogy a rendszer a lehető legteljesebb mértékben kiaknázhassa a regeneratív fékhatást, ami a mozgási energia visszanyerése révén folyamatosan tölti az IONIQ akkumulátorát. A márka harmadik generációs energia-visszanyerő rendszerét alkalmazó, regeneratív fékrendszer a zajcsökkentésben is fontos szerepet játszik. Szintén a versenytársaknál csendesebbé teszi a működést az integrált fékrásegítő egység (iBAU), valamint a nyomásforrás egység (PSU). Ez egyben az ultra alacsony súrlódásért, ezáltal pedig a maximális hatásfokú fékenergia-visszanyerésért is felel.

A Michelin abroncsgyártóval közös fejlesztés révén az IONIQ még takarékosabb lehetett: az autót csekély gördülési ellenállású abroncsokkal (15, 16 vagy 17 colos keréktárcsán) szerelték fel a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás kedvéért, míg a nagyobb, 17 col átmérőjű kerekeket (IONIQ Hybrid) magas szilikatartalmú, nagyteljesítményű abroncsokkal szereljük. Az IONIQ Hybrid és Plug-in modellek multilink felfüggesztését úgy hangoltuk be, hogy a lehető legjobban harmonizáljon a csekély gördülési ellenállású abroncsokkal.

Komfort és praktikum – Kategóriaelső, mértékadó

Az IONIQ modellcsalád egyedi kialakításának köszönhetően praktikus és kényelmes, a vezető számára éppúgy, mint utasainak. A modell egy sor olyan jellemzőt vezet be a szegmensben, amelyek terén a hibrid, hálózatról tölthető hibrid vagy elektromos járművek a múltban nem jeleskedtek.

Így például minden hibrid komponenst úgy rendeztük el, hogy a rendelkezésre álló hely, a rugalmas sokoldalúság vagy a belső tér kihasználhatósága ne csorbuljon. Annyira, hogy az IONIQ Hybrid a kategória legtágasabb csomagtartóját kínálja, mivel az akkumulátorok a hátsó ülések alatt kaptak helyet. A hátsó ülések ráadásul síkba dönthetők; amivel a csomagtartó akár 443 literesre bővíthető.

Emellett az összes IONIQ modellben elöl és hátul egyaránt bőséges a fejtér, ahogy a vállnak és a lábnak is bőven jut hely; az utazást memóriás vezetőülés, valamint első és hátsó ülésfűtés teszi tökéletesen pihentetővé.

Biztonság – Innovatív aktív és passzív biztonsági funkciók

Az IONIQ modellcsalád tagjainak karosszériája a fejlett tervezésnek, gyártási módszereknek és anyagoknak köszönhetően könnyű, mégis merev. Az IONIQ modellek vázszerkezete 53 százalékban tartalmaz nagy szilárdságú acélt. Az így elért, kimagasló merevség kezes, közvetlen vezethetőséget és kiemelkedő biztonságot eredményez; az utasokat ütközés esetén magas fokú energiaelnyelő képesség és minimális deformálódású utascella védelmezi.

Az ultramodern kényelmi megoldások hosszú sorát kiegészítve számos innovatív, jövőbe mutató aktív és passzív biztonsági rendszer óvja a vezetőt és utasait. Ezek az elektronikus segédrendszerek a kategória élvonalát képviselik; az IONIQ ezen a téren is új mércét állít az alternatív hajtású járművek között.

Az aktív biztonsági rendszerek között említhetjük a holttér-felügyeletet, amely a sávváltást segítő rendszerrel, valamint a keresztirányú forgalom-felügyelettel együtt figyelmezteti a vezetőt a környezetében lévő járművekre, gyalogosokra vagy egyéb olyan tárgyakra, amelyek, ha nem észleli őket, balesetet okozhatnak.

A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS) és a sávelhagyást gátló rendszer (LKAS) autópályán segíti a vezetőt. A rendszerek riasztanak, ha nem biztonságos manővereket észlelnek: ehhez képesek érzékelni a jármű forgalmi sávon belül elfoglalt helyzetét. Az LDWS hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, még mielőtt az autó áthaladna a fehér vonalon, míg az LKAS hang- és fényjelzést követően a kormányzásba aktívan beleavatkozva visszaigazítja az autót a biztonságos irányba.

Az IONIQ önműködő vészfékezés funkcióval (AEB) is felszereltük: ez a fejlett, aktív biztonsági rendszer figyelmezteti a vezetőt a vészhelyzetekre, és szükség esetén önállóan működteti a fékrendszert. Az első és hátsó radarokat, valamint optikai érzékelőket (kamera) alkalmazó AEB három lépcsőben működik. Az első szinten fény- és hangjelzéssel emlékezteti a vezetőt, majd a veszélyhelyzet státuszától függő mértékben szabályozza a fékteljesítményt, végül az ütközést megelőző pillanatokban teljes fékerővel lassít. Amennyiben a rendszer autót vagy gyalogost észlel az IONIQ előtt, 10 km/óránál nem kisebb sebesség esetén aktiválódik, és minimálisra csökkenti a sérülés kockázatát, ha az ütközés már nem elkerülhető.

Az elülső radarral dolgozó intelligens tempomat képes tartani a beállított sebességet, illetve követési távolságot, ahhoz, hogy a vezetőnek a gáz- vagy a fékpedálra kellene lépnie. A rendszer automatikusan inaktívvá válik, amint a jármű sebessége 10 km/órára vagy az alá csökken. Az abroncsnyomás felügyeleti rendszer gondoskodik arról, hogy az abroncsokban mindig optimális legyen a nyomás.

Az IONIQ összesen hét légzsákkal óvja utasait. A többek között vezető oldali térdlégzsákot is tartalmazó légzsák-arzenál elemeit úgy helyeztük el, hogy ütközés esetén tökéletes védelmet nyújtsanak az utasoknak. A karosszéria-szerkezet merevítései, valamint a nagy szilárdságú, üvegszál-erősítésű hátsó lökhárító együttesen különösen ellenállóvá teszik az IONIQ modellcsalád tagjait egy esetleges  ütközés során.

A műszaki és károsanyag-kibocsátási adatok nem véglegesek, azok a homologizáció függvényében változhatnak.

Exit mobile version