Főoldal Magazin GRMN Yaris: sorsolással döntik el ki vásárolhatja meg az 500 darab egyikét 

GRMN Yaris: sorsolással döntik el ki vásárolhatja meg az 500 darab egyikét 

A Toyota versenyistállója, a vállalat motorsport programja mellett a márka GR fémjelzésű sportautóinak és GR Sport fémjelzésű sportos kivitelű sztenderd modelljeinek fejlesztéséért is felelős  TOYOTA GAZOO Racing január 14-én, a 2022-es Tokiói Autószalonon mutatta be  a vadonatúj, csak Japánban, 500 darabos limitált sorozatszámban elérhető GRMN Yarist.

A GRMN Yaris a hatalmas sikerű GR Yaris sportautó végletekig kihegyezett verziója, amelyet profi pilóták segítségével szigorú finomhangolásnak vetettek alá. Mindemellett egy új program is elindul, amely a motorsportokhoz hasonló személyre szabási lehetőségekkel kívánja magasabb szintre emelni az utcai autók világát. Ha valaki egy ilyen autót szeretne Japánban, jelentkeznie kell a versenyistálló honlapján és sorsolással döntik el egyike lehet-e annak az ötszáz szerencsésnek, aki megveheti – az alapmodell sikere alapján ugyanis a sokszoros túljelentkezés garantált.

2020 szeptemberi bemutatása óta a GR Yaris Japánon belül is számos motorsport eseményen kapott már szerepet, mint például a Super Taikyu sorozat – amelyen Morizo néven maga Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke vezette az autót a ROOKIE Racing színeiben –, vagy éppen a Japán Rally Bajnokság, amit meg is nyert a modell. A GR Yarist az „első a pilóta” fejlesztési filozófia alapján alkották meg. A szélsőséges körülmények között felmerülő problémákat a vezetők jelzései alapján lehet azonosítani és megoldani. Minden egyes autót a pilótájához lehet szabni, hogy mindenki számára biztonságos és könnyen kezelhető járművé válhasson. 

A GRMN Yaris fejlesztése Morizo (Akio Toyoda elnök) azon eltökélt vágyával indult, hogy „gyorsan fejlődő, és a motorsportok világában szereplő versenyautókhoz hasonlóan személyre szabható modelleket biztosítson a vásárlók számára”. A motorsport világában szerzett tapasztalatoknak köszönhetően a karosszéria merevségét növelni tudták, míg a tömeget körülbelül 20 kilogrammal csökkentették. A szélesség 10 milliméterrel nőtt az aerodinamika javítása érdekében, a magasság pedig 10 milliméterrel csökkent, ezzel még lejjebb helyezve a súlypontot. Ezenkívül mechanikus LSD-t, rövidebb áttételezésű sebességváltót és rövidebb végáttételt használ az autó, amelyet a „hibázás, majd javítás” módszerével tökéletesítettek. A GR Yaris a professzionális pilóták visszajelzései alapján olyan autóvá fejlődött, amely gyorsabban és nyugodtabban vezethető, jobb fékerőt, tapadást, kanyarsebességet és kanyarképességeket tud nyújtani. Ezenkívül a két új szolgáltatás – az Update és a Personalization Program – a motorsportokban szereplő versenyautókhoz hasonlóan „gyorsan fejlődő és személyre szabható autókat” kínál a vásárlók számára. A GRMN Yaris a versenyautók folyamatos fejlődésének élményét nyújtja, köszönhetően az Update Program részeként versenyről versenyre valódi fejlődést elérő szolgáltatásának, valamint a Personalization Program pilóták igényei szerinti személyre szabási lehetőségeinek.

Update Program: A motorsportok világában finomított technológiát újabb alkatrészek és szoftverfrissítések képében biztosítja, a cél a teljesítmény fokozása, irányíthatóság javítása, felfüggesztés fejlesztése stb. A személyreszabás a japán GR Garage pontokon lesz elérhető.

Personalization Program: Egyénre szabott testreszabási lehetőségek az ügyfelek vezetési adatainak elemzésével. A vezetőre szabott autó élménye, amely a pilóta keze alá dolgozó természetes viselkedést eredményez. Az olyan szoftverek mellett, mint a kormányvezérlés, a motorvezérlés és a hajtáselosztás, a hardvert is gondosan optimalizálják, beleértve a lengéscsillapítókat, a rugókat és az aerodinamikai elemeket. A vezetési adatok elemzése a kijelölt helyszíneken történik, például a versenypályákon Japán szerte, míg a testreszabásra a GR Garage pontokon kerül sor. 

Az átszámítva felszereltségtől függően körülbelül 20,1 millió forinttól – 23,3 millió forintig terjedő árú GRMN Yaris foglalási sorsolására a TOYOTA GAZOO Racing honlapján Japánból lehet jelentkezni, az autókat pedig Japán gszerte a GR Garages pontokon lehet majd átvenni 2022 nyarán. Az alapverzió mellett a versenypályás képességekre fókuszáló, a Super Taikyu sorozat tapasztalataiból merítő Circuit Package is elérhető lesz. Ehhez a csomaghoz elérhető a speciális matt acél hatású fényezés, és mindössze 50 példányban limitálják az elérhetőségét. Emellett az alapverzióhoz elérhető lesz a márkakereskedésekben beépített speciális alkatrészekből álló Rally Package is, amely mindenféle útfelületen javítja a vezethetőséget, köszönhetően a All Japan Rally tapasztalatainak.

Circuit package: BBS GRMN egyedi 18” keréktárcsák, 18” fékek, Bilstein® gátlók állítható csillapítással, karbon hátsó légterelő, oldalsó küszöbök, első légterelő-toldatok

Rally package: GR lengéscsillapító és stabilizátor készlet, GR alvázvédő szett,GR bukócsövek (oldalsó rúddal)

Azok számára, akik már megvásárolták GR Yaris modelljüket, 2022 őszén olyan GR alkatrészek válnak elérhetővé, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy megtapasztalják a GRMN Yaris által nyújtott teljesítményt – hogy olyan autókat kapjanak az ügyfelek, amelyek a versenyautókhoz hasonlóan „gyorsan fejlődnek és személyre szabhatók”.

Összefoglaló az autóról

A GR Yarisra épülő GRMN Yaris a könnyű, sportos, összkerékhajtású kategória csúcsára törekedett azáltal, hogy a motorsportok világában kifejlesztett technológiák és alkatrészek széles skáláját alkalmazza, ezzel a súlycsökkentésre és a karosszéria fokozott merevségére összpontosítva. Rövid áttételezésű sebességváltóval és rövid végáttétellel rendelkezik, amelyet a motorsportok terén finomítottak. A sebességfokozatoknál a rövid 1. és 4. sebességfokozat hatékonyan használja ki a motor teljesítményét, és az optimalizált hajtóerő érdekében rövid végáttételt kapott az autó. Az állóképességi versenyeken és egyéb helyzetekben a megbízhatóság javítása érdekében SNCM anyagot használtak, és speciális gyártási eljárást alkalmaztak az 1., 3., 4., 5. és utolsó fokozatokhoz, jelentősen javítva a rugózási nyomatékot és a fáradási szilárdságot. A motorháztetőhöz, a tetőhöz és a hátsó légterelőhöz használt könnyű, nagy merevségű karbon elemek alkalmazása mellett a hátsó ülések eltávolításával – ezzel kétszemélyessé varázsolva az autót – körülbelül 20 kilogrammal lett könnyebb az újdonság a GR Yarishoz képest. A ponthegesztések száma 545-tel nőtt a GR Yarishoz képest, a karosszéria merevsége pedig emellett a 12 méterrel hosszabb felületen alkalmazott szerkezeti ragasztónak köszönhetően is tovább fokozódott. Mindez közvetlenebb visszajelzéseket biztosít a pilóta számára. A GR Yarishoz hasonlóan az újdonság gyártást a Toyota Motomachi gyárának ezt a célt szolgáló gyártósorán végzik majd, és a tervek szerint a takumi csapat tagjai lesznek majd felelősek az összeszerelésért.