Főoldal Újdonságok Hamarosan a hazai utakon is feltűnik az új, zöld rendszámmal szerelt Toyota...

Hamarosan a hazai utakon is feltűnik az új, zöld rendszámmal szerelt Toyota Prius Plug-in Hybrid

Az új full hybrid platformra épülő negyedik generációs Toyota Prius összes kiemelkedő tulajdonságát a kategória legkiválóbb tisztán elektromos hatótávolságával kombináló, számos innovatív technológiát felsorakoztató, új Prius Plug-in Hybrid a Párizsi Autószalonon mutatkozott be először Európában.

toyota-prius-plug-in-hybrid-2017-autoaddikt

A Toyota a világon elsőként kínált hálózatról tölthető hybrid (plug-in hybrid) technológiát. Most, a második generációs Prius plug-in hybrid bevezetésével a márka újabb lépést tesz azon célja felé, hogy hybrid, plug-in hybrid, elektromos (EV) és üzemanyagcellás (FCV) járműtechnológiák révén 2050-re 90 százalékkal mérsékelje flottaszintű CO2-kibocsátását. Az első generációs Prius Plug-in Hybridre adott vásárlói visszajelzésekre reagálva a Toyota új PHV modellje nem csupán az előd nagy jelentőségű evolúciójának tekinthető, de saját jogán is egyedülálló, figyelemre méltó jármű.

Fedélzetén számos kifinomult technológiai áttörést találunk, így a dupla villanymotoros hajtási rendszert, az akkumulátor-melegítő rendszert, valamint két világújdonságot: az elektromos hatótávolság meghosszabbítására szolgáló napelemes tetőt, valamint a gázbefecskendezéses hőszivattyús automata klímaberendezést.

Az elődjéhez képest megduplázott, 50 kilométeres elektromos hatótávolság, illetve az elektromos üzemmódban elérhető, 85-ről 135 km/órára emelt maximális sebesség jól mutatja, milyen hatalmas előrelépést testesít meg az új Prius Plug-in Hybrid a hatásfok és a menetteljesítmények terén. Az innováció és a formaterv szempontjából szintén mérföldkőnek tekinthető új modell mindeközben hű tudott maradni eredeti küldetéséhez: hogy tökéletesen környezetbarát gépkocsi legyen.

Ultramodern PHV technológia, lenyűgöző elektromos vezetési élmény

Az új Prius Plug-in Hybrid a Toyota fejlett PHV technológiájának legfrissebb generációját alkalmazza. Gyakorlatilag két autót kínál egyben: egy minden eddiginél kifinomultabb full hybrid hajtásláncot, valamint egy valós használati értékű, tisztán elektromos vezetési élményt, az elődmodellhez képest megduplázott hatótávolsággal. Az elektromos hatótávolság jelentős megnövelését három kulcsfontosságú területen – optimális akkumulátor-fejlesztés, maximális elektromos menetteljesítmények és rövidebb töltési idő – elért technológiai fejlesztések tették lehetővé. A csomagtartó alatt található, nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor kulcsfontosságú szerepet játszik az új Toyota PHV modell számottevően megnövelt, 50 kilométeres elektromos hatótávolságában. Az akkumulátor térfogata a korábbi 87-ről 145 literre nőtt, kapacitása ugyanakkor megduplázódott, a korábbi 4,4-ről 8,8 kWh-ra. Ugyanakkor a 120 kilogrammos akkucsomag csupán 50 százalékkal nehezebb az előző generációs modellénél.

Az elektromos üzemben elérhető teljesítmény is jelentősen (+83%) megnőtt, ami annak köszönhető, hogy a modell – a Toyotánál elsőként – kétmotoros hybrid hajtásláncot alkalmaz. A hajtási rendszeren belül található új, kisméretű, egyirányú tengelykapcsoló révén a hybrid generátor másodlagos villanymotorként is működhet. Ezzel 68 kW-ra emelkedett az elektromos teljesítmény, ami jobb gyorsítóképességet és még inkább magával ragadó menetteljesítményt eredményez, miközben nem mellékesen ritkábban van szükség a benzinmotor beindítására.

Azt, hogy a Prius Plug-in Hybrid elektromos üzemmódban az eddigieknél is ritkábban szoruljon rá a belső égésű motor támogatására, az új PHV rendszer megnövelt hatásfoka biztosítja: ennek alapját az a számos kifinomult új technológiát alkalmazó negyedik generációs full hybrid technológia adja, amely az új Prius-t is hajtja. Ugyancsak világújdonság a modell automatikus klímaberendezése, amelyet gázbefecskendezéses hőszivattyú működtet. Ez a rendszer akár mínusz 10 fokos külső hőmérséklet mellett is anélkül képes felmelegíteni az utasteret, hogy be kellene indítania a benzinmotort. Ezzel minimálisra csökkenti az utastér klimatizálásának az elektromos hatótávolságra gyakorolt, kedvezőtlen hatását.

A belső égésű motoros fűtésnél vagy a nagy teljesítményű elektromos vízfűtő rendszereknél sokkal jobb hatásfokkal üzemelő hőszivattyú a külső légkörből elvont hővel melegíti fel a belteret. A hőszivattyú rendszerre szerelt gázbefecskendezéses megoldás alacsony külső hőmérséklet mellett is biztosítja a hatékony fűtést.  Ráadásul az akkumulátor töltése során az új akkumulátor-fűtő rendszer akár mínusz 20 fokos külső hőmérséklet mellett képes az üzemi hatásfok szempontjából optimális hőmérsékletre melegíteni az akkumulátorcsomagot. Ezzel optimális szinten tartható az akku teljesítménye és hatásfoka, így a hideg időjárás a lehető legkisebb mértékben befolyásolja hátrányosan az elektromos üzemű hatótávolságot, és akár nagyon nagy hidegben is az elindulás pillanatától fogva maximális teljesítménnyel gazdálkodhat a vezető.

Az akkumulátor, amelynek maximális töltési teljesítménye a korábbi 2,0-ról 3,3 kW-ra nőtt, akár 65 százalékkal gyorsabban tölthető fel teljesen. A II. típusú, III. üzemmódú Mennekes csatlakozóval kb. 2 óra, hagyományos háztartási aljzatról 3 óra 10 perc a töltés időtartama. A töltési folyamat immár heti gyakorisággal, napi szinten programozható, ráadásul egyidejűleg kérhető a töltés, valamint az utascella előhűtése / -fűtése. A full hybrid hajtáslánc új transaxle egysége új, nagy hatásfokú PCU rendszervezérléssel társulva kivételes üzemi hatásfokkal ruházza fel a Prius Plug-in Hybridet. A korábbinál kedvezőbb elektromos és hybrid menetteljesítmények mellett a modell átlagos üzemanyag-fogyasztási célértéke mindössze 1,0* liter/100km, míg a Co2-kibocsátási célérték csupán 22* g/km.

Lenyűgöző, egyedülálló, áramvonalas formaterv

Az új generációs Priusnál is alkalmazott TNGA (Toyota New Global Architecture) padlólemezre épülő új Prius Plug-in Hybrid lenyűgöző, rendkívül áramvonalas formaterve az ikonikus Prius profilt a fedélzeten megtalálható, fejlett technológiákra utaló, egyedi stíluselemekkel fűszerezi.

A 4645 mm hosszú, 1760 mm széles és 1470 mm magas új Toyota PHV elődjénél 165 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb, és 20 mm-rel alacsonyabb; az első és hátsó túlnyúlások 25, illetve 80 mm-rel megnőttek a negyedik generációs Priushoz képest. A motorburkolat és a hátsó légterelő magasságának csökkentése még inkább kiemeli a jármű elnyújtott, kecses profilját, és alacsony tömegközéppontját. A Toyota Under Priority és Keen Look formai tematikáinak erőteljes továbbfejlesztését alkalmazó orrkialakítás első pillantásra megkülönböztethető a normál Priustól, köszönhetően a háromdimenziós plexi hűtőmaszknak, valamint a keskeny, igen kisméretű, négy LED-es fényszóróknak, amelyek új, adaptív  technológiát alkalmaznak. A maszk erőteljesen előre ugrik, amit még inkább kihangsúlyoz a lökhárító oldalfalainak határozottan plasztikus kialakítása, míg az első kerékdob szélénél elhelyezett, függőleges állású nappali világítás és LED irányjelzők még alacsonyabb, szélesebb megjelenést kölcsönöznek az autónak. A Prius Plug-in Hybrid oldalról nem csupán hosszabb hátsó túlnyúlásáról, valamint alacsonyabb motorburkolatáról és hátsó légterelőjéről ismerhető fel, de a kizárólag a PHV modellhez kínált, kéttónusú, 15 colos könnyűfém keréktárcsákról is, amelyek hatékonyabb fékhűtést tesznek lehetővé.

Hátul a PHV modell egyedi, áramvonalas ‘dupla buborék’ szélvédőjének keresztmetszeti íve visszaköszön a légterelőn, amelynek végpontjainál integrált LED fényforrást találunk, amelynek kialakítása megint csak a Toyota PHV modell sajátja. Az üzemanyag-fogyasztást csökkentő, különösen kedvező, kategóriaelső közegellenállási együttható (0,25 Cw) a teljes körű aerodinamikai csomagnak köszönhető. Az új Toyota PHV az új generációs Prius eleve kiváló aerodinamikai jellemzőiből indul ki; a közegellenállást alacsonyabban húzódó tetővonallal, illetve hátsó légterelővel, megnövelt felületű fenéklemez-borítással, a légáramlatokat elsimító első és hátsó lökhárító sarkokkal, a dupla buborék kialakítású hátsó szélvédővel, valamint a hátsó kombinált lámpatestbe integrált stabilizáló szárnnyal csökkenti még tovább.

Ezeken túlmenően az új Prius Plug-in Hybrid alulsó légbeömlőjét csappantyú fedi: ez automatikusan nyílva és záródva optimalizálja a motortérbe jutó hűtőlevegő mennyiségét, valamint mérsékli a légellenállást. Hideg benzinmotornál a rostély zárva marad, távol tartva a hűtésre szolgáló légáramlást, ezzel felgyorsítva az üzemi hőmérséklet elérését, és hozzájárulva a fogyasztáscsökkentéshez.

‘Ikonikus Human Tech’ belső kialakítás

Az új Prius Plug-in Hybrid műszerfalának kialakítása megegyezik a negyedik generációs Priuséval: letisztult, strukturális kialakítása rétegesen tárja a vezető elő az információkat: a mérőműszerek távolabb, a kijelzők közelebb helyezkednek el. Az új Toyota PHV ugyanakkor nagyobb, 8 colos infotainment képernyőt kapott, frissített, 2016-os grafikával. A kettős, 4,2 colos TFT műszerfali kijelző ugyancsak egyedi PHV_specifikus grafikát mutathat fel. A Prius Plug-in Hybrid műszerfala emellett a váltópanel fehér alapját díszítő, kiváló minőségű, selyemfényű krómbetétről is azonosítható. Az új Toyota PHV első utasai a Prius új kialakítású üléseinek örvendhetnek, amelyek kényelmesebb ülőlap-kialakítással biztosítják a hosszan tartó, fáradásmentes utazást. A lehető legkedvezőbb helykínálat és a legjobb környezet érdekében hátul két különálló, középkonzollal elválasztott ülést találunk. A csomagtartó padlója 160 mm-rel magasabbra került, hogy alatta elférjen a plug-in hybrid rendszer megnövelt akkumulátora. A csomagtér legnagyobb térfogata így 360 liter.

Fejlett technológia segíti a maximális hatásfokot

Az új Prius Plug-in Hybrid fedélzetén alkalmazott, fejlett technológiai megoldások egytől egyig a PHV hajtáslánc üzemi hatásfokának javítását, valamint a környezettudatos életmód népszerűsítését célozzák. Az eredetileg a 2010-es Auris HSD tanulmányautó fedélzetén bemutatott technológia sikeres továbbfejlesztéseként az új Toyota PHV tetőlemezébe nagyméretű napelem integrálható. Az itt megtermelt árammal a hybrid akkumulátort tölti a rendszer. Ha a felhasználó leparkolja autóját, ám azt nem csatlakoztatja töltőre, a napelemes tető elkezd tölteni egy szolár akkumulátort, amely amint teljesen feltöltött, töltését átadja az elsődleges hybrid akkumulátornak. Vezetés közben a napelemes töltőrendszer a segédrendszereket kiszolgáló 12 voltos akkumulátort tölti, ezzel enyhítve a hajtáslánc terhelését, ezáltal csökkentve az elsődleges hybrid akkumulátort terhelő energiafogyasztást. A napelemes töltés napi szinten akár 5 kilométerrel képes megnövelni az új Prius Plug-in Hybrid elektromos hatótávolságát. Ez éves szinten mintegy 1000 kilométernyi tisztán elektromos utazást jelent. A választható üzemmódok között immár megtalálható az akkumulátortöltő üzemmód, amelyben a belső égésű motor hybrid hajtási üzemben áramot fejleszt és az akkumulátort tölti. Az új, kétzónás, gázinjektoros hőszivattyúval felszerelt légkondicionáló berendezés S-Flow szabályozási rendszere automatikusan az ülésfoglaltság függvényében vezérli a légbeömlő rostélyokat: így kisebb energiafogyasztás mellett képes fenntartani a kívánt komfortszintet. A multi-LED-es fényszórók szintén kevesebb áramot fogyasztanak, míg a szénszálerősítésű műanyagból (CFRP) készült csomagtérfedél – ilyet most először alkalmaztak sorozatgyártású gépkocsin – további tömegcsökkentést elérve javítja még nagyobb mértékben a hybrid hajtáslánc hatásfokát. Az új Prius Plug-in Hybrid emellett vezeték nélküli okostelefontöltő platformot; nagyméretű, színes head-up kijelzőt; új, egyszerű intelligens parkolástámogató rendszert (S-IPA), valamint továbbfejlesztett Toyota Safety Sense rendszert kínál. Utóbbi két funkciója is most mutatkozik be elsőként a Toyota PHV fedélzetén: az egyik a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközést megelőző biztonsági rendszer, a másik a teljes sebességtartományban üzemképes távolságtartó tempomat, amely akár álló helyzetig képes lefékezni a járművet.

TNGA platform – a közvetlen, magával ragadó vezethetőség kulcsa

A TNGA alapú padlólemez alapjaiban határozza meg a Prius Plug-in Hybrid eredendően élvezetes vezethetőségét. A modell tömegközéppontja mélyebben húzódik, mint az elődmodellé, ez pedig sportosabb üléshelyzetet eredményez, pontosabb és közvetlenebb vezethetőséggel, és csekélyebb oldaldőléssel. Ezeket az adottságokat még inkább kihangsúlyozza a Prius Plug-in Hybrid modell új, kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztése, amely az elődmodellhez képest harmad akkora mértékű függőleges ütésekkel képes végighaladni egyenetlen útszakaszokon. A még jobb vezethetőség és a közvetlen, kezes reakciókészség egyidejű megvalósítása érdekében az első MacPherson rugóstagot is áthangolták. Az új futómű számottevően feljavított dinamikai jellemzői mellé az új full hybrid rendszer kezesebb, közvetlenebb karaktere társul. A hybrid hajtáslánc dupla villanymotoros rendszerének köszönhetően 83 százalékkal megnövelt elektromos teljesítmény rendkívül robbanékony, közvetlen gyorsítóképességet eredményez. Végezetül a továbbfejlesztett elektromos üzemű képességekből eredő, csekély zajszinthez igazodva – a mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak a nem kívánatos zajok és rezgések (NVH) minimalizálására. A zajcsillapító és elnyelő anyagok optimális, zajforráshoz közeli elhelyezésének köszönhetően az utasok soha nem tapasztalt csendnek és nyugalomnak örvendhetnek.