Site icon AutóAddikt

Hangzásélménnyel teljesedik ki a Peugeot i-Cockpit a Peugeot Fractal-ban

A 2010-ben az SR1 tanulmányban mutatta be a márka a Peugeot i-Cockpit vezetőhelyet, amely már több mint 1,8 millió ügyfél tetszését nyerte el 2012 óta, amikor a Peugeot kereskedelmi forgalomba hozta a 208 modellcsaládban. Az ergonómia tekintetében újító szellemű vezetőhely ösztönössé és még élvezetesebbé teszi a vezetést.

A Peugeot Fractal elektromos városi kupé egy jövőbe mutató Peugeot i-Cocpkit tanulmány, amely eggyel több érzékszervünket kényezteti. Míg a magasra helyezett kijelző a szemnek nyújt különleges élményt, és a tapintás a kompakt kormány és az érintőképernyő kezelésében lelheti örömét, mostantól a fülnek is különleges élvezet lesz az autózás. Az információk hangérzékelésével tovább gazdagodik a vezetés élménye.

A Peugeot Fractal egyedülálló hangzásélményét, melyet Amon Tobin hangdizájner alakított ki, már akkor érzékeli a vezető, amikor okosórájáról kinyitja az autója ajtaját. Az elektromos kupé vezetése egyedülálló és érzékekben gazdag élményt nyújt.

A 8-as sorozat és a Peugeot i-Cockpit® egyidejű bevezetése új lökést adott a márkának. A Peugeot i-Cockpit® mára a márka autóinak egyedi védjegyévé vált. Ösztönössebbé és élményszerűbbé teszi a vezetést.

Maxime Picat,a Peugeot ügyvezető igazgatója

A Peugeot i-Cockpit® magával ragadja az ügyfeleket. A használat során a vezetés új örömét fedezik fel. A Peugeot Fractal új lehetőségeket aknáz ki a hangzás dimenziójának hozzáadásával, amellyel  élményszerűvé válnak a közlekedési információk és ezzel még örömtelibb lesz a vezetés.

Jérôme Micheron, a Peugeot stratégiai igazgatója

A Peugeot Fractal-ról dióhéjban

A Peugeot Fractal városi elektromos kupé a jövő Peugeot i-Cocpkit®-ját előrevetítő tanulmány, amely még erőteljesebben hat az érzékszerveinkre: a látás és a tapintás mellett immár a hallást is bevonja a vezetés élményébe, és páratlan élményt nyújt.

A StelLab[1], a PSA Peugeot Citroën csoport kutatórészlege létrehozott egy innovatív 9.1.2. hangrendszert, amely a csúcsminőségű 9.1 rendszert egészíti ki az üléstámlákba épített mélynyomókkal.

A 9.1.2 rendszer a hangalapú információközvetítéssel intuitívabb vezetést eredményez. A Peugeot i-Cockpit® újítását dinamikusabb hangzás és nagyszerű térhangzás jellemzi.

A Peugeot Fractal az első modell, melynek egyedi külső és belső hangzását egy hangdizájner, a brazil származású Amon Tobin bevonásával tervezték meg, aminek köszönhetően az autó a környezetével teljes összhangban suhan a városi utakon.

A Peugeot Fractal a HD holografikus kijelzésű digitális csempét egy 45 fokban döntött polikarbonát lappal kombinálja, amin a vezető tetszése szerint kezelheti a funkciókat. A döntött polikarbonát lapon háromdimenziós látvánnyal jelennek meg a kiegészítő információk.

A Peugeot Fractal valóságos ötletlaboratórium, amely új gyártási és tervezési eljárásokkal kísérletez. Az utastér felületének több mint 80 százaléka 3D nyomtatással készült. A hangelnyelő felületeket generatív tervezéssel hozták létre, amelynek során a dizájnerek elképzelése a legújabb tervezőprogramok tudásával párosul.

Az első és hátsó futóműbe épített, 150kW / 204 LE összteljesítményű elektromos motorok energiaellátásáról 40 kWh-os lítium-ion akkumulátor gondoskodik. A jármű hatótávja vegyes használatban eléri a 450 km-t.

A hasmagasság mindig az adott terephez igazodik. Autópályán a 7 cm-re beállított legalacsonyabb állásban az aerodinamika ideális, amivel számottevően megnövelhető az autó hatótávja. Városban viszont akár 11 cm-re is emelhető, hogy könnyedén át tudjon haladni a fekvőrendőrökön vagy a parkolóházak szintemelkedésein.

Peugeot Fractal : városi elektromos kupé

A Peugeot Fractal könnyedén, a környezetével összhangot alkotva mozog a városban. A rendkívül kompakt, 3,81 m hosszú és 1,77 m széles karosszéria a legnagyobb biztonsággal cikázik a forgalomban. A manőverezést megkönnyítik az autó legszélesebb pontjaira szerelt 19 colos Tall&Narrow abroncsok; az első és hátsó túlnyúlás mindössze 0,52 m.

Természetes egyensúly jellemzi a Peugeot Fractal teljesen új felépítését, amely kihasználja az elektromos hajtáslánc alkalmazásából adódó előnyöket. Minden egyes elem helyét a maximális hatékonyság jegyében tervezték meg. Ennek megfelelően a lítium-ion akkumulátorok a középső alagútban kaptak helyet, az alacsonyabb súlypont és a legkedvezőbb tömegeloszlás érdekében. Az ötletesen elrejtett energiaforrások az első és hátsó futóműben elhelyezett két elektromos motort táplálják, amelyek egyenként 75kW / 102 LE maximális teljesítményt adnak le. Az elektromos hajtáslánc a jármű aerodinamikájára is jó hatással van. Az orr-részre a szokásosnál lényegesen kisebb légbeömlő nyílások kerültek, hiszen kevesebb levegő szükséges a motorok és az akkumulátorok hűtéséhez.

A városban közlekedés könnyedségét sugallják a Peugeot Fractal vonalai. A karosszériát letisztult, nyújtott, dinamikus vonalakkal rajzolták meg. Az ütős, fekete-fehér színkombináció még energikusabbá teszi a tanulmány megjelenését. Az lehúzható tető segítségével a kupét egy szempillantás alatt kabrióvá alakíthatjuk.

Hátul a diffúzor felett található fénydiódasor az akkumulátor indukciós töltéséről tájékoztat egy equalizerre emlékeztető látványelemmel. A LED-sor ezzel együtt kettős funkciójú, menet közben a hátsó lámpa szerepét tölti be. Elöl a LED-es fénycsík, amely a hűtőrács aljától indulva a fényszórók felett fut végig, nappali menetfényként szolgál.

A Peugeot Fractal természetes közege a város. Az elektromos motornak köszönhetően egyébként is rendkívül csendes autó a keskeny Tall&Narrow abroncsokon zaj nélkül suhan. A maximális akusztikai komfortot szolgálják a speciális keréktárcsák légterelőként funkcionáló V alakú küllői, amelyek minimálisra csökkentik a gördülési zajt. A visszhangmentes kamrák elvét követő küllőszerkezetben a légterelők átadják egymásnak a hanghullámokat, amelyek intenzitása, azaz hanghatása ezzel nagymértékben csökken. A speciális keréktárcsák hagyományos módszerrel nem állíthatók elő, csak 3D nyomtatással.

A Peugeot Fractal egyedi hangjelzéssel figyelmezteti a gyalogosokat és a kerékpárosokat az autó közeledtére, így nem fordulhat elő, hogy az a gyalogos, aki körülnézés nélkül szándékozik átkelni az úttesten, ne vegye észre a közeledő Peugeot Fractal-t.

A mindennapi használat megkönnyítésére a tanulmányt egy internetkapcsolattal rendelkező Samsung Gear S okosórával párosították, amely folyamatosan tájékoztatja a vezetőt az akkumulátor töltöttségi állapotáról, a töltési folyamat előrehaladásáról, az utastér hőmérsékletéről, valamint a jármű GPS alapú helyzetmeghatározásáról. Az óra egyszerű megnyomására kinyílnak az ajtók, az utastér pedig a légkondicionáló és a hifirendszer egyéni paramétereinek beállításával « felkészül » az indulásra.

Peugeot i-Cockpit, felerősített érzékelés felsőfokon

A Peugeot i-Cockpit® az intuitív ergonómia és az egyedülálló hangulat ötvözésével páratlan élményt nyújt. Az anyagokat a koncerttermek és a hangstúdiók ihlették. Fekete tölgyfaborítást kaptak az ajtópanelek, a műszerfal és a kagylóülések. Az audio csatlakozásokat idéző réz betétek futják körbe az utasteret, az akusztikai komfortot a 3D nyomtatású hangelnyelő motívumok fokozzák. Az üléseket 3D textillel ötvözött fehér bőr borítja.

A vezetőülés kinesztetikus érzetet nyújt: a vezető minden pillanatban érzékeli a Peugeot Fractal viselkedését. Keze ösztönösen rátalál a kompakt kormányra, melynek mindkét küllőbe érintőpadot integráltak. A hüvelykujjal vezérelhető padokról kezelhetők a Peugeot Fractal főbb funkciói és berendezései.

A vezető előtt, szemmagasságban található a holografikus kijelzéssel ellátott digitális csempe, 45 fokos szögben döntött polikarbonát kijelzővel. A vezető tetszése szerint rendezheti el a nagyfelbontású, 12,3 colos felületen a számára legfontosabb funkciókat. A döntött polikarbonát kijelző 3D mélységhatással tükrözi vissza a 7,7 colos AMOLED képernyőn vetített kiegészítő információkat.

A kormány két oldalán, közvetlenül a vezető keze ügyében találhatók az ívekre helyezett billenőkapcsolók. A jobb oldali íven található az autó indítógombja is. A középkonzolba épített 7,7 colos AMOLED érintőképernyőn keresztül vezérelhető a Peugeot Fractal valamennyi funkciója, a hátsó utasok kényelmét pedig külön érintőképernyő szolgálja.

A Peugeot Fractal valóságos ötletlabor, amely bátran használja a 3D nyomtatást olyan formák esetében, amelyek semmilyen más technikával nem állíthatók elő. Az így létrehozott elemek alkotják az utastér felületének több mint 80 százalékát, és az új stílust nagyfokú funkcionalitással ötvözik. Az érintőpadokkal felszerelt kormányküllők észrevétlenül belesimulnak kormánykerékbe.

A több mint 15 négyzetméternyi hangelnyelő felület mintázatát generatív tervezéssel alakították ki. Napjaink számítógépeinek számítási teljesítménye lehetővé teszi az összes lehetséges forma és felépítés kialakítását egy adott darabra vonatkozóan. A generatív tervezés algoritmusok alkalmazásán keresztül jut el a legmegfelelőbb formákig, az ideális darabig. A Peugeot Fractal éppen csak a szükséges mennyiségű anyagot használja fel, és az akusztikai hatékonyságra is ügyel.

Ez az első tanulmány, amelyben kiemelt szerepet kap a hangzás. A Peugeot Fractal másik újítása, hogy az ONYX-ban bemutatott anyagokat egy B-szegmensbeli járműben alkalmazza. A 3D hatás és a generatív tervezés alkalmazása a végletekig fokozza a hatékonyságot.

Matthias Hossann, a Peugeot tanulmányautóinak felelőse

A hangra irányított figyelem : újabb lépés az ösztönösebb vezetés felé

A jövő Peugeot i-Cockpit vezetőhelyét megtestesítő tanulmány méltó helyet enged a hallásnak a látás és a tapintás mellett. Az ember ugyanis e három érzékszervére hagyatkozva tájékozódik a közlekedésben. A Peugeot Fractal a 9.1.2 hangrendszer és a hangdizájn alkalmazásával hoz áttörést.

Az autó egyre több információt nyújt a vezetőnek, és ez egyre nagyobb figyelmet követel a vezetőtől. A hangergonómia intenzívebbé teszi az egymásrahatást a Peugeot i-Cockpit® és a vezető között, és felszabadít a vizuális figyelem alól. A térhangzáson keresztül a vezető jobban érzékeli és megérti az információkat, kisebb erőfeszítés árán.

Vincent Roussarie,az Új hangzásélmény szakértője a PSA Tudományos Igazgatóságán

A fantasztikus hangélményről a csoport kutatórészlege, a StelLab által létrehozott 9.1.2 hangrendszer és a hozzá tartozó program gondoskodik. A hangélmény az ülések háttámlájába beépített mélyhangszórókkal válik egyedülállóvá. Az egyéb fedélzeti funkciók is speciális hangzást kaptak, az irányjelzéstől a motorindításon át a vészvillogókig. A navigációs utasítások mintha messze a kocsi elől hangoznának el, majd ahogy közeledünk a soron következő fordulópontig, egyre közelebb sodródik a hang, miközben arra az oldalra tolódik, amerre majd fordulnunk kell. Amikor az útkereszteződéshez ér az autó, az utasítás közvetlenül a vezető mellett szólal meg és figyelmezteti, ha irányt kell váltania.

A térhangzás másik nagyszerű tulajdonsága, hogy az autó alakjához és haladási sebességéhez igazodik. A StelLab által kialakított hangrendszer automatikusan módosítja az akusztikát abban az esetben is, ha a Peugeot Fractal kupé kabrióvá alakul.

A rendszerben rejlő lehetőségek maximális kiaknázása érdekében a 9.1.2 hangrendszer a következő egységekből áll: egy 9.1 rendszerből, amely elöl három középmagassugárzót, két magassugárzót, két mélysugárzót és egy mélynyomót, míg hátul két középsugárzót, két magassugárzót és egy mélysugárzót foglal magában, valamint az üléstámlákba épített kiegészítő mélynyomókból. A hangzáshűség érdekében a FOCAL, a csúcskategóriás hifiberendezések gyártásának elismert francia specialistája lenrostból készítette a hangszórók membránját.

A Peugeot Fractal az első autó a világon, amely az üléstámlákba épített kétcsatornás mélynyomót kínál. Ez a forradalmi újítás magyarázza a 9.1.2. hangrendszer kódjának végén a kettes számot.

Az amerikai start up cég, a SUBPAC által kifejlesztett mélynyomó az érzékelés új élményét nyújtja. A basszushangok nem a levegőben, hanem szilárd közegben terjednek, ezáltal a hanghullámok közvetlenül az emberi testen keresztül jutnak a belső fülbe, így az ülések utasai egyénileg élvezhetik a mély hangok felcsendülésének magával ragadó élményét, anélkül, hogy ez a környezetüket zavarná.

A Peugeot Fractal akusztikai dimenziójának részeként külön hangélményeket alakítottak ki az elektromos hajtáslánc számára, amelyet egy világ választ el a szívómotorokhoz kapcsolódó fogalmainktól. A márka a brazil hangdizájnert, Amon Tobint bízta meg ezzel a feladattal. A külső hangjelzések megkomponálásánál fő szempont volt, hogy a tanulmány tökéletesen illeszkedjen a városi környezethez, és figyelmeztesse az amúgy csendesen suhanó autó közeledtére a gyalogosokat és a kerékpárosokat. A tanulmány külső hangjelzéseit úgy alakították ki, hogy a tanulmány a többi közlekedővel összhangban legyen: a gyalogosokat és a kerékpárosokat különböző hangjelzés figyelmezteti az autó közeledtére attól függően, hogy az gyorsít, lassít vagy egyenletes sebességgel halad.

Az utastérben a márka sajátossága az egyedi tervezésű audio rendszerben nyilvánul meg, amely « hangot ad » a gyújtáskapcsolásnak, az irányjelzőknek és a vészvillogónak, a világításnak és a különböző navigációs funkcióknak.

A Peugeot Fractal a kifejezés új területein kísérletező művészek találkozásának gyümölcse. Többféle inspirációt vegyítettünk a dizájnerek bevonásával. A stílust a hang határozza meg, az én alkotásomat a Peugeot Fractal vonalai és anyagai ihlették.

Amon Tobin, zeneművész, hangdizájner

Amon Tobi akusztikai alkotása egyértelműen megmutatja, hogy egy kifinomult audio rendszer nagymértékben növeli a vezetés örömét. A Peugeot Fractal a hangdizájner és a Peugeot formatervezői csapata közötti párbeszéd egyedülálló eredménye.

Hatékony elektromos hajtáslánc

Az elektromos hajtáslánc nemcsak az aerodinamika tekintetében hoz újítást a szegmensbe. A Peugeot Fractal felépítésének egyensúlyát biztosítja, hogy a lítium-ion akkumulátort a középalagútba építették be. Ez kiegyensúlyozott súlyelosztást és alacsonyabb súlypontot eredményezett.

Az első és hátsó futóműbe épített két, egyenként 75kW / 102 LE teljesítményű elektromos motor táplálásáról 40 kWh teljesítményű akkumulátor gondoskodik, amely vegyes ciklusban akár 450 km hatótávot biztosít a tanulmánynak.

A rendszer mindig a vezetési körülményekhez igazítja a teljesítményt. A 150kW / 204 LE a tapadás függvényében oszlik el a nagyobb vonóerő és a hatékony energia-visszanyerés érdekében. A mindenkori optimális tapadás érdekében a négy kereket meghajtó két villanymotor különböző teljesítményt adhat le. Amikor az autó 0-ról 100 km/órára gyorsít, először a hátsó kerekeket meghajtó villanymotor lép működésbe, ami fokozatosan kiegészül az első kerekeket meghajtó villanymotor teljesítményével a tapadás és a gyorsítás függvényében.

A városi használat hatékonysága és a nagy sebesség megtartása érdekében az elektromos hajtás mind a négy kereket hajthatja. Az automatikusan vagy a vezető által beállított pneumatikus rugókkal 7 és 11 cm között változtatható a Peugeot Fractal hasmagassága. Országúton vagy autópályán a legalacsonyabb hasmagassággal haladva legjobb az aerodinamika, amivel a hatótáv számottevően növelhető. Városban a legmagasabb állásban nehézség nélkül jut át a fekvőrendőrökön és könnyűszerrel hajt be a parkolókba.

A mindössze 1000 kg önsúlynak köszönhetően a Peugeot Fractal 6,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára az innovatív hangzáskörnyezetben, és 28,8 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy álló helyzetből 1000 métert megtegyen.

A Peugeot Fractal a jövő Peugeot i-Cockpit® vezetőhelyét vetíti előre, amelyben még ösztönösebb, még örömtelibb lesz a vezetés. A szem gyönyörködtetése és a tapintás kellemessége után most az egyedi hangzáson keresztül az auditív érzék bevonásával nyújt a városi elektromos kupé-tanulmány még felfokozottabb élményt.

[1] A 2010-ben létrehozott StelLab (Science Technologies Exploratory Lean Laboratory) egy tudományos együttműködési irányító szervezet, amely a PSA Peugeot Citroën és a világ számos egyetemének (Franciaország, Svájc, Lengyelország, Spanyolország, Brazília, Egyesült Államok, Kína) szakembergárdáit tömöríti egybe. Küldetése, hogy új műszaki megoldásokat és innovációkat fejlesszen ki a jövő autója számára.

Exit mobile version