Korábbi cikkünkben beszámoltunk az új Ford Galaxy magyarországi debütálásáról. Ezzel egyidőben a márka hazai importőre a vadonatúj Ford S-MAX modellt is bemutatta a hazai újságíróknak.
A vadonatúj Ford S-MAX az első Ford, amelynek kínálatában világszerte megjelenik az Intelligens Sebességhatároló; ez az új technológia folyamatosan figyeli a közlekedési táblákat, és ennek megfelelően adagolja a gázt, hogy a vezető ne lépje át a sebességkorlátozást, s ezáltal elkerülje a gyorshajtás miatt kiszabott büntetéseket.
A vadonatúj S-MAX, a trendteremtő, hétüléses SAV stílusos és innovatív utódja húsznál is több új technológiát kínál: ebben az autóban mutatkozik be a világon elsőként a Vakításmentes Távfény és a Ford Adaptív Kormányzás. Az S-MAX modellhez most először lesz megrendelhető a Ford Intelligens Összkerékhajtása (iAWD).
Intelligens Sebességhatároló
A sebességkorlátozás túllépése drága mulatság: részint a büntetés összege miatt, részint pedig azért, mert a gyorshajtás komoly kockázati tényező a közutakon. Európa-szerte több mint 350.000 sebességmérő kamera működik, és néhány országban alacsonyabbak a megengedett sebességhatárok.
A Ford Motor Company most egy új technológiát mutat be, ami automatikusan megakadályozza, hogy a vezető átlépje a sebességkorlátozást – akár saját hazájában, akár külföldön autózik.
Az Intelligens Sebességhatároló két Ford-technológia funkcióit egyesíti:
- Állítható Sebességhatároló – az autós manuálisan beállíthatja a jármű maximális sebességét
- Közlekedési Tábla Felismerés – a műszeregység kijelzőjén jeleníti meg a legutóbbi sebességkorlátozásokat, az azokat feloldó jelzéseket és az előzési tilalmakat
Az autós a kormánykeréken elhelyezett kezelőszervek segítségével kiválaszthatja és aktiválhatja a menürendszer megfelelő sebességhatároló rendszerét. Az Intelligens Sebességhatárolóval 5 km/órás fokozatokban állítható a megengedett sebesség. 30-200 km/órás sebességtartományban a rendszer a Közlekedési Tábla Felismerés révén érzékeli a sebességkorlátozásokat. A fedélzeti navigációval is felszerelt járművekben az Intelligens Sebességhatároló a térkép adatait is felhasználja.
Az Intelligens Sebességhatároló arra is lehetőséget kínál, hogy az autós a sebességkorlátozás fölött 10 km/órás értékkel állítsa be a tempót. A rendszer nem a fékeket használja, hanem a motor forgatónyomatékának finom csökkentésével (vagyis az üzemanyag mennyiségének elektronikus szabályozásával) lassít. A vezetőt hangjelzés figyelmezteti, ha az S-MAX egy lejtőn túllépi a beállított sebességhatárt. A rendszer a gázpedál erős lenyomásával ideiglenesen felülbírálható.
Vakításmentes Távfény
A szembejövő autósokat elvakítását megakadályozó Vakításmentes Távfény az úttest többi részén maximális fényerőt biztosít. A technológia összehangoltan működik az Adaptív Fényszórórendszerrel kiegészített Ford Dinamikus LED fényszórókkal, amelyek hétféle beállítás szerint változtatják a fénycsóva állásszögét és erősségét. Ezek a beállítások az autó sebességétől, a külső fényviszonyoktól, a kormány elfordításának mértékétől és az autó előtti szabad útszakasz hosszától függően változnak, sőt a rendszer még az ablaktörlő működését is figyelembe veszi.
A szembejövő járműveket a szélvédő mögött elhelyezett kamera érzékeli 800 méteren belül, és a rendszer árnyékoló lapokkal takarja ki a vakító fényt.
Ford Adaptív Kormányzás
A kormánymű-technológia új generációját képviselő Ford Adaptív Kormányzás az év későbbi szakaszában jelenik meg; kis sebesség mellett és szűk helyeken manőverezve a rendszer megkönnyíti az autó irányítását, nagy sebességnél pedig pontosabb és természetesebb kormányérzetet eredményez. A berendezés a következő sémák szerint változtatja meg a vezető kormánymozdulata – vagyis a volán elforgatásának mértéke – és az első kerekek elmozdulása közti arányt:
- Lassú, városi tempó: az autós kormánymozdulatait a kormánykerékben elhelyezett elektromotor és fogaskerék-áttétel erősíti fel, így kisebb mozdulatokkal is elvégezhető a parkolás, egy éles kanyarodás vagy egy T-forduló
- Közepes tempó: a rendszer simán, ugyanakkor fürgén reagál a kormánymozdulatokra, így az autó precízebben, élvezetesebben és agilisabban irányítható
- Autópálya-tempó: a rendszer az elektromotor segítségével finoman mérsékli a kormánykerék érzékenységét, így a nagy sebességnél végrehajtott sávváltások simábbá válnak, és az autó nyugodtabban viselkedik
A Ford Adaptív Kormányzás a kormánykerékbe épített elektronikus vezérlőegység és kormányelfordulás-érzékelő segítségével számítja ki a szükséges kormánymozdulat mértékét. A műszeregység kijelzője és a volánon elhelyezett kezelőszervek segítségével a vezető személyre szabhatja a rendszer beállításait. A kormány elfordításához szükséges erő, valamint a kormányreakciók az S-MAX “comfort,” “normal” és “sport” futómű-beállításaihoz igazodnak.
A Ford Adaptív Kormányzás teljes összhangban működik az Elektromos Szervokormánnyal, aminek hatékonyságát olyan aktív rendszerek fokozzák, mint a Nyomatékvektor Szabályozás, a Kormányrásegítés Kiegészítés, a Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés vagy a Kormányzási Nyomaték Kompenzáció.
Kifinomult erőforrások
Kifinomult TDCi dízel- és EcoBoost benzinmotorjaival az S-MAX halkan és könnyedén suhan az utakon, s a modell CO₂-kibocsátása bizonyos konfigurációkban akár 7 százalékkal is csökkent.
A Ford új, kettős turbófeltöltésű 2,0 literes TDCi motorja az S-MAX kínálatában is megjelenik. Az erőforrás 210 lóerős teljesítményt és 450 Nm forgatónyomatékot ad le – ami már 2000 1/perc fordulatszámnál rendelkezésre áll, s a motorhoz a Ford hatfokozatú PowerShift automata sebességváltója kapcsolódik. Az elektronikus vezérlésű szekvenciális kettős turbófeltöltés gyorsabb gázreakciókat biztosít. Egy kisméretű, kis tehetetlenségű turbina gyorsan építi fel a kezdeti turbónyomást, s ezután egy nagyméretű, nagyobb tehetetlenségű turbótöltő tartja fenn a nagyobb nyomást a csúcsteljesítmény kiaknázásához.
A változó geometriájú turbótöltővel felszerelt, és tovább tökéletesített 2,0 literes TDCi dízelmotor 120, 150 és 180 lóerős változatban is szerepel a kínálatban, s mindhárom, hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozó blokk üzemanyag-fogyasztása 5,0 l/100 km, CO₂-kibocsátásuk pedig 129 g/km. A mérnökök áttervezték a 2,0 literes TDCi egység motorblokkját, új hengerfejet és üzemanyag-befecskendező rendszert terveztek, s az emisszió további csökkentése érdekében a motort felszerelték a Ford új NOX-szűrőjével.
A 150 és 180 lóerős, 2,0 literes TDCi S-MAX modellekhez a Ford hatfokozatú PowerShift automata sebességváltója is megrendelhető, akárcsak az iAWD rendszer, ami észrevétlenül kapcsol az elsőkerékhajtás és az összkerékhajtás között, automatikusan javítva az autó úttartását és tapadását. A rendszer minden 16 ezredmásodpercben megméri a kerekek tapadását, és 100 ezredmásodperc alatt képes megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az egyes kerekek között – méghozzá úgy, hogy szükség esetén akár az összes vonóerőt a hátsó kerekekhez irányítja.
“Az Intelligens Összkerékhajtás szükség esetén aktiválódik, így a téli utakon hatékonyan növeli az autó tapadását, tovább fokozva az S-MAX legendásan sportos menetdinamikáját – méghozzá úgy, hogy csupán minimális mértékben növeli a fogyasztást, és nem rontja az autó kifinomult működését. Az iAWD segítségével az S-MAX tulajdonosa akár 2000 kilogrammot is vontathat” – nyilatkozta Ulrich Koesters, a Ford Európa termékcsalád-igazgatója.
Az S-MAX benzinmotorjai közt a Ford új, 1,5 literes, 160 lóerős, üzemanyag-takarékos EcoBoost benzinmotorja is szerepel hatfokozatú manuális sebességváltóval. A motor kipufogó-leömlője egybeépül a hengerfejjel; e megoldásnak köszönhetően a motor gyorsabban éri el üzemi hőfokát, és forgatónyomatéka is hamarabb épül fel, mivel a kipufogógázok így kisebb utat tesznek meg a hengerek és a turbótöltő között.
Az új alumínium motorblokkban a Ford EcoBoost technológiái működnek, például a turbótöltés, a nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés és a Kettős, Függetlenül Változó Szelepvezérlés. A töltőlevegőt víz hűti, hatékonyabb levegőellátást biztosítva a motor számára, a vezérlőrendszer pedig a kifinomultabb működés érdekében új programot kapott.
A Ford 240 lóerős, 2,0 literes EcoBoost blokkjához hatfokozatú automata sebességváltó csatlakozik, s az S-MAX teljes motorpalettája megfelel az Euro VI károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Az erőforrások CO₂-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását tovább csökkentik a következő megoldások:
- Intelligens Visszatápláló Töltés, ami a generátor szelektív működtetésével olyankor tölti az akkumulátort, amikor a jármű egyenletesen halad vagy fékez
- Auto-Start-Stop, ami alapjáraton automatikusan leállítja a motort, és csak akkor indítja újra, amikor az autós el akar indulni
- Aktív Hűtőrács, ami javítja az autó légellenállását, miközben optimalizálja a motort hűtő levegő beáramlását
Az S-MAX aerodinamikájának tökéletesítésével mintegy 400 órát töltöttek a szakemberek a szélcsatornában; az autó légellenállását tovább javítják a padló alatt elhelyezett burkolóelemek.
Kimagasló kifinomultság és komfort
Fejlett futómű, erős karosszériaszerkezet és modern technológiák biztosítják, hogy az S-MAX akár hét utas számára is élvonalbeli kifinomultságot és kényelmet kínálhasson.
A Ford új integral link rendszerű hátsó futóműve és a kisebb tömegű alumínium alkatrészek tovább fokozzák az autó egyébként is sportos menetdinamikáját és személyautós kényelmét. A rendszer jelentősen javítja a gördülési kényelmet – amit elsősorban a hátsó üléseken utazók értékelnek majd – azáltal, hogy az útegyenetlenségekbe ütköző hátsó kerekek nagyobb úton mozdulnak el hátrafelé, mint a hagyományos futómű-konfigurációk esetében. Az automatikus hátsó szintszabályozás az autó terhelésétől függetlenül megfelelő hosszúságú rugóutat biztosít.
A kiegészítő zajelnyelő anyagoknak és a továbbfejlesztett ajtószigeteléseknek köszönhetően a kabin első részében körülbelül 2,5 decibellel, hátul pedig 3 decibellel csökkent a gördülési zaj. A karosszéria optimalizálásának eredményeképpen a szélzaj is alacsonyabb lett.
A szegmensben elsőként kínált Aktív Mozgású masszázsfunkciót is kínáló Ford Multikontúr ülések még magasabb szintre emelik az elöl utazók komfortját. Az orvosszakértők közreműködésével kifejlesztett ülések különösen a hosszú utazások során mérséklik az izmok kifáradását; a 8 irányban állítható ülések fűthetők és hűthetők, 11 felfúvódó párnából álló rendszerük pedig gyengéden masszírozza az utasok combját, fenekét és derekát.
Az S-MAX első üléseiben felfúvódó belső párnák átmozgatják az izmokat és javítják a vérkeringést, mérsékelve ezzel az izmok kifáradását és az ízületi fájdalmakat. Ez a fejlett rendszer úgy vezérli az egyes üléspárnák nyomását, mintha egy finom hengert görgetne végig az ülésben, s a masszázs kétféle erősségben is beállítható a központi érintőképernyőn.
Az első ülések fejtámlái nemcsak fel és le, hanem előre-hátra is állíthatók, s a szegmensben elsőként kínált négyirányú motoros kormányállítás (és a vezetőülés memóriafunkciója) révén a vezető tökéletesen beállíthatja a számára optimális üléshelyzetet. A fűthető kormánykerék ugyancsak első alkalommal jelenik meg az S-MAX kínálatában.
A mérnökök a hátsó ülések kontúrjait és tartását is tökéletesítették. A magas üléshelyzet kiváló kilátást kínál a hátsó utasok számára, a második sor ülései pedig előre-hátra csúsztathatók, sőt a támlájuk külön-külön dönthető is, így az itt utazók beállíthatják a lehető legkényelmesebb üléshelyzetet és lábteret; ez utóbbi a vékonyabb üléstámláknak köszönhetően egyébként is tágasabb.
A kiegészítő kezelőszervek és a külön klímarendszer segítségével a hátsó utasok maguk állíthatják be az ideális hőmérsékletet, miközben az első utasok továbbra is élvezhetik a kétzónás klímaberendezés szolgáltatásait. Az S-MAX páratartalom-érzékelője hatékonyan előzi meg a belső üvegfelületek bepárásodását, a levegőminőség-érzékelő pedig automatikusan belsőlevegő-keringésre kapcsol, ha az autón kívül szénmonoxid- vagy nitrogéndioxid-szennyezést észlel. A fejlett szűrőrendszer képes kirekeszteni a kabin levegőjéből a pollenek 99 százalékát, és szinte teljes egészében kiszűri az asztma elsődleges kiváltóját, a nitrogén-dioxidot.
Az autó, amely figyel a környezetére
Az S-MAX új technológiákkal biztosítja, hogy a vezető jobban belássa a kereszteződéseket, vagy hogy időben észrevegye az úttestre lépő gyalogosokat.
Az új modellben jelenik meg a szegmens első Osztott Első Kamera technológiája: az autó hűtőrácsába beépített 180 fokos látószögű kamera képe a műszerfali kijelzőn látható. A kamera lencséjét nagy nyomású mosóberendezés tartja tisztán, ami mindig működésbe lép, amikor az autós bekapcsolja a fényszórómosót.
A Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer ugyancsak elsőként rendelhető meg a szegmensben. A berendezést arra tervezték, hogy érzékelje az úton vagy az út mellett haladó gyalogosokat, illetve azokat, akik az útra lelépve keresztezhetik a jármű útját. Ha a rendszer gázolásveszélyt észlel, figyelmezteti a vezetőt, s ha az nem reagál, automatikusan fékez.
A rendszer a szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat a “gyalogos alak” adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket a többi útakadálytól. Ha a rendszer egy gyalogost észlel az autó előtti útszakaszon, a vezetőt hang- és fényjelzés figyelmezteti a várható balesetre. Ha a vezető nem reagál, a rendszer a féktárcsák és a fékbetétek közti távolság csökkentésével rövidíti le a fékhatás felépüléséhez szükséges időt. Ha az autós továbbra sem tesz semmit, a berendezés önálló fékezéssel csökkenti a jármű sebességét.
“A valós körülmények közt végrehajtott tesztelés kulcsfontosságú volt, hiszen rengeteg különböző testforma és testmagasság létezik, nem beszélve a testhelyzetek szinte végtelen számáról” – mondta el Gregor Allexi, a Ford Európa aktív biztonságra szakosodott mérnöke. “Több mint 500.000 tesztkilométert tettünk meg, hogy a Gyalogosészlelő a lehető legkülönbözőbb testalkatok esetén és bármilyen forgalmi helyzetben biztonságosan teljesítsen.”
Az Ütközésre Figyelmeztető Rendszer az S-MAX előtti járműveket figyeli, s ha ütközésveszélyt észlel, automatikus fékezéssel (akár teljes fékerővel) segít csökkenteni az ütközés súlyosságát, vagy akár teljes egészében elkerülni bizonyos fajta ráfutásos ütközéseket.
Ez a technológia természetesen nem helyettesíti a vezetőt, és bizonyos körülmények között – például éjszaka, verőfényben, kerékpárosok esetében, különböző irányban mozgó járművek esetében vagy rossz időjárás mellett – korlátozott hatékonysággal működik.
A vadonatúj S-MAX technológiái a parkolást is megkönnyítik:
- A Merőleges Parkolás funkció megtalálja a megfelelő méretű parkolóhelyet, és a vezető kormányzása nélkül is bemanőverezi oda az autót – hasonlóan ahhoz, ahogyan az Aktív Parkolóasszisztens segít a járdaszegéllyel párhuzamos parkolásban.
- A Kiállást Segítő Rendszer megkönnyíti a párhuzamos parkolóhely elhagyását: a berendezés kikormányozza az autót az útra, miközben a vezető kezeli a gáz- és a fékpedált
- Az Oldalsó Parkolóasszisztens hangjelzéssel figyelmeztet az autó körül található akadályokra, és a képernyőn azok távolságát is megmutatja.
- A Keresztirányú Forgalomfigyelő jelzi, ha oldalirányból egy másik jármű közelít, miközben az autó kitolat a parkolóhelyről.
Az új S-MAX vezetősegítő berendezéseinek sorában megtalálható még a Holttérfigyelő, a Közlekedési Tábla Felismerés, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, a Sávtartó Asszisztens, az Adaptív Sebességtartó Automatika és a Vezetőfigyelmeztető Rendszer is.
Magasabb szintű aktív és passzív biztonság
Az S-MAX arra készült, hogy egy baleset során megóvja utasait. Az A-oszlopok, a B-oszlopok és a tetősínek hidroformázott, nagy szakítószilárdságú acélból készültek, ami nemcsak jelentős tömegcsökkentést eredményez, hanem az oldalirányú ütközések ellen is hatékonyabb védelmet biztosít.
Az S-MAX modellben először jelenik meg a második üléssor oldallégzsákja (kiegészítve a vezető és az első utas oldallégzsák-rendszerét). Az utasok biztonságáról emellett első légzsákok, vezetőoldali térdlégzsák, valamint az első, a második és a harmadik üléssorban utazókat is védő függönylégzsákok gondoskodnak. A második üléssor utasainak testi épségét előfeszítővel és erőhatárolóval kiegészített biztonsági övek óvják. Mindhárom üléssorban jelzés figyelmeztet a be nem kötött biztonsági övekre.
A MyKey technológia segítségével az autó tulajdonosai beprogramozhatják az indítókulcsot – jellemzően a fiatal autóvezetők számára –, letiltva a bejövő telefonhívásokat, korlátozva a végsebességet, megakadályozva a vezetősegítő és biztonsági rendszerek kikapcsolását, csökkentve az audiorendszer hangerejét, sőt azt is beállíthatják, hogy a hifi mindaddig ne szólaljon meg, amíg a vezető és utasai be nem kötik a biztonsági öveiket.
A jármű stabil futását Curve Control és Oldaldőlés Mérséklő rendszerek javítják, amelyek a motor forgatónyomatéka és a fékerő szabályozásával segítenek a vezetőnek, hogy mindig megőrizhesse uralmát a jármű fölött.
Ötletek, amelyek megszépítik a mindennapokat
A hagyományos műszeregységet opcionálisan felválthatja egy, a vezetővel szemben elhelyezett 10 colos digitális képernyő, amelyen animált analóg sebességmérő és fordulatszámmérő látható. A felhasználók személyre is szabhatják a képernyő beállításait és 3D grafikáit.
A Ford SYNC 2 csatlakozási rendszer hangvezérlésével és nagy felbontású, 8 colos, színes érintőképernyőjével könnyen kezelhető az audiorendszer, a navigáció, a klímaberendezés és a mobiltelefon. Az egyszerű hangutasításokkal használható berendezés azt is megérti, ha a vezető kimondja, hogy “éhes vagyok”, és máris felkínálja a környékbeli éttermek címeit.
Az S-MAX-hoz most először rendelhető meg a Kézhasználat Nélkül Nyitható Csomagtérajtó, ami úgy is nyitható vagy zárható, hogy az autós meglendíti lábát a hátsó lökhárító alatt. A vevők elektromosan behajtható vonóhoroggal és Utánfutó Stabilizáló rendszerrel is felszerelhetik autójukat.
Praktikus és stílusos utastér
A vadonatúj S-MAX kabinja kategóriaelső tárolási megoldásokat, valamint 32 féle ülés- és raktér-kombinációt kínál, nem beszélve a szegmens első Easy-Fold rendszeréről a második és harmadik üléssorban. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a vezérlőpanel nyomógombja segítségével az autós minden hátsó ülést síkba dönthessen. A S-MAX második üléssorának Easy-Entry rendszerű ülései egyetlen mozdulattal elbillennek és előrecsúsznak, szabad átjárást biztosítva a harmadik üléssorhoz.
A mérnökök a műszerfal tetején egy új, fedeles tárolódobozt helyeztek el, a középkonzolban pedig egy médiatároló rekeszt alakítottak ki, s még a harmadik üléssor mögötti padló alatt is elhelyeztek egy rejtett rakodóhelyet.
A kifinomult és dinamikus hangulatú utastér hangsúlyos elemei közül fontos megemlíteni a határozott formavilágú középkonzolt, amely a műszerfal felső részéről ível lefelé, a kesztyűtartó fölötti alumínium betétet, valamint a lágy tapintású, szép öltésekkel díszített kárpitokat, amelyek kínálatában a Salerno és a Miko Suede bőrkárpitozás is szerepel. A térérzetet hatásosan növeli a nyitott hatású, levegős utaskabin teljes hosszúságában végignyúló panoráma üvegtető.
A szennyeződést taszító bevonattal ellátott kárpitok jól bírják a mindennapos családi használatot, és hatásosan ellenállnak a sárnak vagy a kávéfoltoknak. A vizsgálatokat végző mérnökök a kárpitba beakadó cipzárak és gombok hatásáról sem feledkeztek meg: a szöveteket 600 alkalommal simították végig egy középkori buzogányra emlékeztető vasgolyóval, amiből tűhegyes tüskék álltak ki.
Megújult formavilág
A Ford dizájn-csapata továbbfejlesztette az eredeti S-MAX eleve friss és szemet gyönyörködtető formáját, még dinamikusabbá és vonzóbb megjelenésűvé varázsolva az autót.
A kecsesebb formatervnek köszönhetően az autó látványán nem érződik “vizuális zaj”. Az A-oszlop hátrébb került, így a motorháztető hosszabb és formásabb lett, ami prémium benyomást sugall. A krómozott, trapéz alakú hűtőrács és a keskeny fényszórók modern, ‘techno’ hatást keltenek.
Az S-MAX hatásos oldalnézete és látványos kontúrú oldalablakai vonzó látványt teremtenek, aminek hatását tovább fokozza a jellegzetes LED Nappali Világítás és az autót szélesebbnek láttató LED hátsó lámpatestek, amelyeket selyemfényű krómozású díszléc köt össze. A hátsó lökhárítókba integrált kipufogóvégek között modern, sportos formavilágú diffúzor húzódik.
“A formás és sportos S-MAX határozottan kiemelkedik a tömegből, ami komoly vonzerőt jelent mindazok számára, akik szeretik az exkluzív dolgokat, legyen szó akár az autójukról, akár ruhájukról vagy otthonukról” – nyilatkozta Joel Piaskowski, a Ford Európa formatervezési igazgatója. “Az alacsonyabb tetővonal, a keskenyebb fényszórók és a kerékjárati ívek erőt sugárzó domborulatai szélesebb, határozottabb és minden eddiginél egyedibb kiállással ruházzák fel a vadonatúj S-MAX modellt.”