Főoldal Autó-motorsport Hét legendás BMW áll rajthoz az idei Creme 21 youngtimer ralin

Hét legendás BMW áll rajthoz az idei Creme 21 youngtimer ralin

A BMW Group Classic ismét főtámogatóként szponzorálja a klasszikus autókat ötnapos utazásra invitáló esemény sorozatban tizenhetedik felvonását, amelyen az ikonikus BMW M1, a hamisítatlan BMW 3.0 CSL, a BMW E36 323i, a BMW Z3 és a klasszikus Mini egy utolsó példánya vezeti fel a több száz színes járművet csokorba gyűjtő konvojt. A felvonuláson most először a BMW Motorrad két legendás motorkerékpárja is tiszteletét teszi.

Amikor Németországban és a környező országokban az utca népe sorra olyan, Marokkó-játékra hajazó kuszasággal parkoló és teafilter-csatákhoz készülődő emberekbe botlik, akik felettébb jókedvűen szállnak ki youngtimer vagy oldtimer autójukból, az csupán egyetlen dolgot jelenthet: a „Creme 21” visszatért. A minimum 21 esztendős járművek egyfajta alternatív megpróbáltatásának is beillő eseményt idén szeptember 12-16. között rendezik meg Essen városa és Luxemburg között. A sorozatban tizenhetedik youngtimer rali főtámogatója ezúttal is a BMW Group Classic, amely a hozzávetőlegesen 250 résztvevő csapat között hét guruló járműcsodát állít rajtrácsra. A BMW Motorrad ráadásul most először két ikonikus kétkerekűvel képviselteti magát a megmérettetésen.

A „Creme 21” rali az 1970-es évektől élénk narancssárga tégelyben árusított kozmetikai termék után kapta a nevét. A márka nevében elhelyezett 21-es szám a felnőtté válást jelölő, akkoriban hatályos korszámra utal, jelezve, hogy a testápoló krém fiataloknak és időseknek egyaránt tökéletes megoldást kínál. A „Creme 21” youngtimer rali nevében a 21-es szám hasonlóképpen, a résztvevő járművek minimum életkorát szimbolizálja, a ’70-es és ’90-es évek között született járműkülönlegességek egyediségét éltetve. A Creme 21 mind a mai napig ápolja az emberek bőrét – miközben tisztelettel adózik a vezetés szerelmesei és a legszebb klasszikus autók között húzódó örök kapocs előtt.

Az idei felvonás egy korábban szénbányaként üzemelő esseni ipari parkban rajtol el (Zollverein Coal Mine Industrial Complex), ahol az indulók a nevezett járművek technikai ellenőrzése után egy különleges programmal elevenítik fel a régmúlt idők emlékét: szeptember 12-én este az ipari park területe egy óriási autós mozivá változik át, amelynek vászna előtt a szervezők nem csupán a „Creme 21” youngtimer rali hivatalos indulóit látják szívesen, de minden érdeklődőt szeretettel várnak. A szeptember 13-án induló konvoj másnap érkezik meg a Zinkhütter Hof Múzeumhoz, amelyben az indulók részletes előadást tekinthetnek meg Aachen tartomány ipari, kereskedelmi és társadalmi történetének fejlődéséről. A program ezt követően az RWTH Aachen Egyetem által üzemeltetett Aldenhoven Tesztközpontban folytatódik, ahol a járművek többek között egy sor kihívással nézhetnek szembe: a két kilométer hosszú oválpályán felépített, egyszerre nehéz és szórakoztató tesztlehetőségek között kemény terep, sprintszakasz, féksáv és szlalompálya is megtalálható. Másnap a konvoj az Eiffel-hegység szíve felé veszi az irányt, majd átkel a szomszédos Luxemburgba, ahol a BMW Group Classic különleges esti összejövetelt szervez. Az öt napon át tartó utazás csúcspontja és lezáró eseménye a „Creme 21” youngtimer rali díjátadó ceremóniája lesz, amelynek a Goodyear Colmar-Berg városában felépített létesítménye ad otthont.

A BMW Group Classic idén öt négykerekűvel és – most először – két motorkerékpárral képviselteti magát az utazáson. A flotta legöregebb tagja egy BMW 3.0 CSL lesz, amely 1971-től gurult le a gyártósorokról. Az első példányokat 180 lóerős motorok mozgatták, majd 1973-tól 206 lóerős szívek kerültek a motorháztető alá, amellyel a könnyűszerkezetes kupé villámgyors sprintekre volt képes. A modell egyik legfurcsább stílusjegye – amely felszerelve mind a mai napig elcsavarja az emberek fejét – a túlméretezett hátsó szárny volt, amely közúti engedély hiányában csak a csomagtartóban utazhatott. A BMW 3.0 CSL motorsportra edzett változata első ízben 1973-ban zsebelte be az Európai Túraautó-bajnokság abszolút győzelmét, majd ezt követően 1975 és 1979 között minden egyes évben.

A BMW M1 idén ünnepli 40. születésnapját. Az 1978-ban bemutatott járműcsoda a BMW Motorsport részleg első olyan sportautója volt, amelyet nem tömegtermelésben kínált BMW modell műszaki alapjára terveztek meg. A BMW M1 rövid időn belül olyannyira népszerű lett, hogy a bajor prémiumgyártó 1979-ben és 1980-ban kifejezetten erre a modellre hívta életre a Procar szériát. A sorozatgyártásban kínált BMW M1 az első BMW modellként viselte a legendás „M” típusjelzést. A 277 lóerős erőforrással szerelt sportautót a bajor prémiumgyártó valaha kínált legdrágább modelljeként tartják számon: árlistáján 100 000 német márka szerepelt. 260 km/óra fölötti végsebességével a BMW M1 akkoriban a leggyorsabb Németországban készített és közútra engedett sportautó volt, amely 5,6 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra.

Az 1990-től gyártott E36 széria képviselői ízig-vérig youngtimer modellek. A 170 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotorral szerelt BMW 323i 1994-ben vált elérhetővé, a limuzin karosszériaváltozatból a bajor prémiumgyártó több mint 1,5 millió példányt értékesített világszerte. A többi karosszériaváltozattal együtt – amelyek megalapozták a jövő modern klasszikusait – a BMW E36 több mint 2,3 millió autórajongó tetszését nyerte el.

A Creme 21 yountimer ralin rajthoz álló negyedik BMW modell egy BMW Z3 lesz, amely 1995-ben, a müncheni központú vállalatcsoport spartanburgi gyárában látott napvilágot. A roadster sportos menetteljesítményéről négy- és hathengeres erőforrások gondoskodtak, a BMW Z3 M modell esetében 325 lóerő maximális teljesítménnyel.

Az ikonikus utazás tizenhetedik felvonásán a MINI is képviselteti magát, méghozzá egy ötletesen feldíszített klasszikus Mini modellel. Az apró négykerekű a 2000-ben legyártott utolsó Mini modellek egyike, amelyet Nic Nagel művész kifejezetten az idei Nemzetközi Mini Találkozóra készített el. A karosszériát színes szörf-motívumok és feliratok díszítik, amely a portugál tengerparton elterülő Praia de Mira üdülővárosban idén nyáron egy szempillantás alatt valóságos rajongási hullámot indított el.

A BMW Group Classic most először két motorkerékpárt is választott a Creme 21 youngtimer ralira. A BMW K1, amely idén ünnepli 30. születésnapját, az egyik első szupersport motorkerékpár szerepében tündököl. Védjegye a hét részből álló, teljes egészében üvegszálból készült vázborítás, amely mögött egy 100 lóerős, soros négyhengeres, tizenhat szelepes szív dolgozik. Az ikonikus kétkerekű 240 km/órás végsebességre volt képes. A BMW berlini motorkerékpár-gyártó üzemében ebből a modellből mindössze 7 000 példány látott napvilágot.

A rali mezőnyében feltűnő második kétkerekű a BMW R80 G/S lesz, amely az első többhengeres enduro motorkerékpárként gurult be a történelemkönyvekbe. Ugyanakkor ez volt a BMW Motorrad első olyan, tömegtermelésben kínált motorkerékpárja, amelyet egyoldali lengőkarral szereltek fel. 797 köbcentis boxermotorja 50 lóerő maximális teljesítmény leadására volt képes. A BMW R 80 G/S már az 1980-as évek hajnalán felébresztette az emberekben a sport enduro motorkerékpárok iránti rajongást. A típusból 1987-ig több mint 33 000 darab készült, amely megalapozta a BMW Motorrad GS modellsorozattal aratott kivételes sikertörténetét és a márka túra enduro motorkerékpárjainak elkövetkező nemzedékeit – az extrém terepjáró képesség, a sokoldalú karakterisztika, a pörgős boxermotorok és az egyoldali lengőkarok jegyében. A forradalmi koncepció – több más siker között – négy alkalommal a Dakar-rali abszolút trófeáját is elhódította.