Alaposan megoszlanak a vélemények, ha egy kompakt kategóriájú kisautó révén történik az értekezés. Legyen az akár a szakzsargont előszeretettel harsogó önjelölt próféták ékessége, akár a tényleges szakértői vonal kiterjesztett véleménye, vagy inkább a szúrópróbaszerűen megkérdezett utca emberének rálátása a dolgokra – egy bizonyos: a szegmens képviselőit alapjaiban véve leginkább szeretni lehet, mintsem elvetni a gyakorlati hasznuk tényét.
Igaz, kompromisszumok adódnak, meg is kell barátkoznunk néhány, esetleg kellemetlenbe hajló lemondással, de kárpótol mindenért az optimális méretegyüttes például parkolásnál, városi manőverezéseknél, ráadásként pedig az üzemanyag-felhasználás is csekély (jobb esetben). Cserébe viszont szűkös férőhellyel, kissé alapszintű komfortfaktorral kell számolnunk.
Fentiek tekintetében lehetne is általánosítani, de kérdés, hogy a Hyundai i10 esetében vajon mennyire helyénvalóak a sztereotip megközelítések? Vizsgálódjunk közelebbről!
Változások szele: a paraméterek változtak. De a körítés is
2007-ben váltotta a Hyundai Atos-t az i10, nem titkoltan ugyanaz a szerepkör jutott neki, mint az előd esetében: echte kompakt városi kisautó megalkotása volt a cél. 2010-ben, a modellciklus felénél jött a szokásos facelift, majd 2013-ban megjelent a második generációs i10.
Egyértelműen látszik a méretbeli eltérés a kifutó modellel szemben: 80 milliméterrel magasabb lett a kocsiszekrény (1500 milliméter), 65 milliméterrel szélesebb (1660 milliméter), illetve 50 milliméterrel rövidebb rövidebb lett a kaszni (3665 milliméter), így igazán a mai trendekhez alkalmazkodik a dél-koreai gyártó modellje is. A külső máris lendületet sugall, a ködlámpafészkek szélére helyezett L alakú nappali LED menetfény csíkja vonzza a tekinteteket, a hangsúlyos hűtőmaszk, illetve a jól eltalált formájú fényszórótokozás is az i10 malmára hajtja a vizet. Az egész orr rész magasra helyezett, a motorházfedél viszonylag keskeny, de miért is ne lenne, hiszen az 1.2 literes parányi négyhengeres nincs helyszűkében.
Méretéhez képest az oldalajtók nagy ívekkel játszanak, az egész felületet szinte uralják, a hátsó ajtó szélső sarokvonala például szinte beleér a far helyzetjelzőinek a hátsó futómű sárvédői fölé benyúló sziluettbe, no és persze a leheletvékony C oszlopba is – nagyjából 10 centiméter a távolság. Az alkalmazott 14 colos acél keréktárcsák szinte eltörpülnek a méretarányok közt, így máris nagyobbnak hat vizuálisan a Hyundai kisautója, mindezt az érzetet növelik a hatalmas üvegfelületek is (első és hátsó szélvédők szintén), továbbá az ízléses törésvonalak bevetése is jelentősen feljavítja az összhatást.
Ha már az imént felemlegettük a méretarányokat, most is helye van ennek, ugyanis az i10 hátsó részletei úgy lettek kialakítva, hogy szintén nagyobbnak tűnjenek annál, mint amekkorák valójában. A helyzetjelzők kis méretűek, szinte a sarkakra lettek applikálva, igaz, némi benyúlással, párhuzamos alsó, süllyesztett ködlmápa egységekkel. Az ötödik, azaz csomagtérajtó mérete osztott (hozzávetőlegesen 50 százalék az üvegrész javára), figyelemfelkeltő Hyundai-logóval domborít, s természetesen az elmaradhatatlan i10 jelzés sem hiányzik.
Kategóriájához megfelelően került kialakításra az utaskabin is
Semmiféle túlzás, vagy felesleges sallang – e szellemiségben foganhatott az enteriőr dizájnjának terve. A magasságában és mélységében is állítható kormánykerék viszonylag nagynak tűnhet első ránézésre, majd a használat során ez elmosódik, megfelelő beállítással igen kellemes az összhatás. Az anyaghasználat is kategórián belül teljesen rendben van, nyilvánvaló a kopogósabb és keményebb műanyagok jelenléte, viszont a tesztelt modell Comfort felszereltségének köszönhetően fiatalosan színes és üde belteret láthatunk, magasra emelt, 5 fokozatos kéziváltókarral, jól adagolható klímaberendezéssel, tükröződésmentes és direkt ellenfényben is jól kivehető központi műszeregységgel, szimpla, ám annál jobban kezelhető hangrendszerrel.
Mint ahogyan azt a bevezetőből is érezni lehetett, a városi minik egyik legsarkalatosabb pontja a kényelem. Tény, hogy szűk az i10 is, de valahogyan visszafogottabban, nagyvonalúbban bánva a méretekkel. Az első ülő- és hátlapok például remekül tartanak, megfelelő hosszal és szélességgel, nincs „fapados” érzete az utazóknak, viszont 2-300 megtett kilométer után azért már kikívánkozik egy pihenőhelyre betérés, megállás, nyújtózás.
Hátul ülve még inkább előjönnek azok a fránya kompromisszumok: a 480 milliméter hosszú ülőpadok átlagos, vagy kistermetű felnőttek szállítására alkalmasak alapvetően, az átlag 180 milliméter nagyságú lábtér határeset, 2385 milliméter tengelytáv ide, vagy oda. 1330 milliméter itt a szélesség, 920 milliméter a belmagasság – szintén az előző recept szerint érdemes gondolkodnunk; a fejtér 180 centiméteres magasság felett már észrevehetően csekély.
i10 és a 4 henger
Mivel manapság már se szeri, se száma a 2, illetve 3 hengeres, 1 liter összlökettérfogat körüli egységeknek, ezért talán formabontónak számíthat az új Hyundai i10-ben alkalmazott soros, négyhengeres 1.2 literes aggregát. A turbótöltést nélkülöző, hagyományos benzines szívómotor 87 lóerőt képes mozgósítani 6000-es percenkénti fordulatszámon, csúcsnyomatéka 120 Newtonméter, mindez 4000-es percenkénti fordulatszámon érkezik. A motor pörgős karakterisztikája, továbbá a mindössze 941 kilogrammos önsúly garantálja a dinamikus gázreakciókat, a könnyed gyorsításokat, a gyárilag előirányzott 12.3 másodperces 100-as sprintet majd’ 1.5 másodperccel lerövidítettük (11.0 másodperc). Ez kategóriájában már-már sportosnak is nevezhető, persze hozzá kell tennünk, hogy 1 fővel (sofőr) mértük az értéket. Négy személlyel már nem ennyire rózsás a helyzet, a viselkedés megváltozik, az áttételezések hosszabbnak tűnnek, a felváltások intervalluma növekszik értelemszerűen. Az ötgangos manuális váltó könnyedén jár, teszi dolgát, a négyhengeres motor mellé jó társításnak tűnik, a hajtáslánc hatékonysága a fogyasztás alakulásánál is látszik. Igaz, lehetnének alacsonyabbak is az értékek, kiváltképp kisautóról van szó – 90 kilométer/órás országúti tempónál, 2750-es percenkénti fordulatszámnál 4.2 literes átlagot rögzítettünk, míg városi környezetben 6.6 literre növekedett az átlagérték, 100 kilométerre lebontva. 130 kilométer/órás autópályatempónál már 3750-et forgott percenként a főtengely, 6.1-7.0 literes átlagok közt váltakozva, mely szintén magasnak tekinthető – itt viszont kéretik nem elfelejteni, hogy eredendően urbánus megközelítésű járműről szól a fáma.
Stabilan, magabiztos fellépéssel
Viszonylag magas építése ellenére sem hajlamos nagyobb oldaldőléseket produkálni a Hyundai i10, a vékonyka, 17.5 centiméter vastag abroncsok bírják a gyűrődést, ám erőteljesebb kanyarvételezésnél már csúsznak, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű viszonylagosan sokáig képes uralni a helyzetet, ám élénk alulkormányozottsági hajlamot kölcsönöz az autónak bizonyos határok feszegetése után.
A Hyundai i10 pontosan arra való, amire predesztinálták tervezői: könnyed, városi-elővárosi utak gyors, akadálymentes leküzdésére. Hölgyek előnyben: bár véleményünk szerint ez leginkább beskatulyázása egy irányvonalnak, de a mellékelt ábra szerint ténylegesen a gyengébbik nem képviselői választják előszeretettel a 3 és fél méter körüli hosszal felvértezett négykerekűket – itt sem lesz/van ez másképp, hiszen a számtalan színárnyalat, kombináció és kiegészítő egészen biztosan vonzó ajánlatok sokasága lehet.
A cikkben szereplő modell jelenleg a legmagasabb elérhető felszereltségű, 3 049 000 forintos bruttó listaáron vihető el a kereskedésekből. A belépő szintet az 1 literes, 66 lóerős benzinmotorral felszerelt változat jelenti, itt 2 499 000 forint bruttó listaárral kell számolnunk.
2014 Hyundai i10 1.25i Comfort specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres szívómotor
Lökettérfogat: 1248 cm³
Maximális teljesítmény: 87 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 120 Nm @ 4000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3665 mm
Szélesség: 1660 mm
Magasság: 1500 mm
Tengelytáv: 2385 mm
Első gumik mérete: 175/65 R14
Hátsó gumik mérete: 175/65 R14
Tömeg, üresen: 941 kg
Össztömeg: 1450 kg
Csomagtartó mérete: 252 liter, bővíthető 1046 literig
Üzemanyagtartály mérete: 40 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 171 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.3 másodperc (gyári), 11.5 másodperc (saját, mért eredmény)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.6 l/100 km
Országúti: 4.2 l/100 km
Vegyes: 4.7 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.5 l/100km
Országúti: 4.1 l/100km
Vegyes: 4.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 114 g/km
Még több információ a Hyundai magyarországi importőrének honlapján olvasható.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI