Jelentős mérföldkő a 2015-ös év a Honda történetében, idén lép színre ugyanis a kompakt szegmens egyedülálló sportmodellje, a vadonatúj Honda Civic Type R.
A korábbi, szintén rendkívül sportos Type R modellek szellemiségét megőrző, kiemelkedő teljesítményű újonc egyértelműen kiérdemelte a „közúti versenyautó” jelzőt, hiszen minden szempontból felülmúlja az elődmodelleket és a riválisokat.
Erőforrás: 2.0 VTEC Turbo
Az új Civic Type R motorterében egy teljesen új, turbófeltöltővel felszerelt, közvetlen befecskendezésű, kétliteres, VTEC-vezérlésű Otto-motor dolgozik, melynek legnagyobb teljesítménye 310 lóerő (6500 f./perc), maximális forgatónyomatéka pedig 400 Nm (2500 f./perctől). Ezek az értékek páratlanok az elsőkerék-hajtású személyautók körében – a 2.0 VTEC turbómotor lényegében a teljes fordulatszám tartományban magával ragadó dinamikával ruházza fel az új Civic Type R-t. Képességeiről sokat elárul, hogy a fordulatszámmérő piros tartománya hétezertől indul, és a 100 km/órás tempó eléréshez mindössze 5,7 másodpercre van szüksége a modellnek. Ezt fejeli meg a 270 km/órás végsebesség, ami szintén kategóriaelső adat az elsőkerék-hajtású szériaautók mezőnyében. A motorhoz hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó kapcsolódik, mely a Honda hagyományaihoz hűen sebészi pontossággal, rövid utakon kapcsolható.
Enteriőr: középpontban a pilóta
Már a hagyományos Civic modellek utastere is kifejezetten sportos, de a Civic Type R még ennél is atletikusabb. A váltógomb például alumíniumból készül, az üléseket pedig piros-fekete kárpitozás teszi egyedivé, a hangulat tehát tökéletesen passzol az ámulatba ejtő menetteljesítményhez.
A műszerfal bal oldalán egy „+R” gombot helyeztek el a Honda mérnökei, ha ezt benyomja a pilóta, a motor gyorsabban reagál a gázadásokra, a kormánymű közvetlenebbé válik és a futómű hangolása is a sportos igénybevételhez igazodik. Ez a beállítás főként versenypályán ideális, hiszen nem csak a vezetési élményt fokozza, hanem segít a maximumot kihozni az autóból.
Érdekesség, hogy a műszerekről olyan információk is leolvashatók, mint a nehézségi gyorsulás mértéke és iránya.
Külső: zavartalan légáramlás
A kiemelkedő menetteljesítményhez és végsebességhez elengedhetetlen a szabályozott levegőáramlás, ezért a Civic Type R formaterve az esztétikai elvárások mellett az aerodinamikai követelményeknek is megfelel. Az ultramodern, szélcsatornában fejlesztett, speciális szpoilergarnitúra, valamint a szembetűnő hátsó szárny egyaránt hozzájárul a stabil útfekvéshez és a precíz irányíthatósághoz, akárcsak a szinte teljesen sík kialakítású padlólemez, mely – a hátsó diffúzorral kombinálva – jelentős leszorító erőt generál.
A nagy teljesítményű motor jelentős hőt termel, ezért hatalmas nyílások kerültek a Civic Type R elejére, az áramlást pedig úgy szabályozták a Honda szakemberei, hogy a lehető leghatékonyabb legyen a hőcsere.
A hajtómű brutális teljesítményét – típusspecifikus – könnyűfém felnik, illetve 235/35 R19 méretű gumiabroncsok továbbítják az aszfaltra, míg a biztos lassításról 350 milliméter átmérőjű első tárcsákra, valamint négydugattyús első nyergekre épülő Brembo fékrendszer gondoskodik.
Színválaszték
A Civic Type R vásárlói öt árnyalat közül választhatnak, ezek között két hagyományos (Milano Red, Championship White), két metál- (Polished Metal Metallic, Brilliant Sporty Blue Metallic) és egy gyöngyházmetál (Crystal Black Pearl) fényezés szerepel.
Modellváltozatok és árak
Civic Type R és Civic Type R GT (a műszaki alapok azonosak)
Emissziós besorolás: EURO6
Üzemanyag-fogyasztás (l/100km)
városban 9,4
városon kívül 6,1
kombinált 7,3
Szén-dioxid-kibocsátás 170 g/km
Menetkész tömeg: 1382-1397 kg (feltöltött üzemanyagtartállyal)
Szállítható személyek száma: 4 fő
Civic Type R
Fogyasztói ár regisztrációs adóval: 9 940 000 Ft
Championship White vagy metálfényezés: 125 000 Ft
A felszereltség legfontosabb elemei:
- Aktív Városi Fékrendszer (CTBA)
- Kulcsnélküli ajtónyitás, -zárás és motorindítás
- Riasztórendszer
- R+ mód
- Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop)
- Egyzónás légkondicionáló automatikus klímaszabályozással
- Adaptív Sebességrögzítő
- Honda Connect szórakoztatóelektronikai és információs rendszer
- Tolatókamera
- HFT telefonkihangosító
- Sötétített hátsó szélvédő és hátsó oldalablakok
- Ködfényszórók
- Fénydiódás (LED-es) fényszórók
Civic Type R GT
Fogyasztói ár regisztrációs adóval: 10 690 000 Ft
Championship White vagy metálfényezés: 125 000 Ft
A GT csomag kiegészítői a Type R alapfelszereltségen felül:
- Fejlett Vezetéstámogató Rendszer (ADAS)
- Kétzónás légkondicionáló automatikus klímaszabályozással
- Eső- és szürkületérzékelő
- Automatikusan sötétedő belső tükör
- Parkolást segítő szenzorok elöl és hátul
- Motoros mozgatású, automatikusan behajló külső tükrök
- Honda Connect és Garmin navigációs rendszer
- Nagy teljesítményű, nyolchangszórós audiorendszer
- Automatikus Távolsági Fényszóró
Honda Type R modellek
A legendás R-betű az angol racing, azaz versenyzés szóra utal, kétséget kizáróan jelezve, hogy a Honda – 1992 óta gyártott – speciális típusai közelebb állnak a motorsporthoz, mint a közúti használathoz. E gépek közös jellemzője a nagy literteljesítményű, ultramodern erőforrás, a módosított, sportos futómű és az alacsony tömeg. Emellett minden Type R esetében nagy hangsúlyt kapott a karosszéria, a kormányzás, a futómű, a motor és a váltó tökéletes összhangja – ez a harmónia teszi igazán különlegessé és gyorssá ezeket a modelleket.
A Type R kivitelek hamisítatlan versenyhangulatot teremtenek a vezető számára. A Honda által fejlesztett, változó-szelepvezérlésű VTEC motorok hihetetlenül pörgősek, némelyik nyolcezres percenkénti főtengelyfordulat felett adja le maximális teljesítményét (például Civic Type R EK9 – 1997). Szintén a legmagasabb színvonalat képviselik a rövid úton kapcsolható, végtelenül precíz váltók, alkalmazásuk még inkább a motorsportok irányába tolta el a Type R modellcsaládot.
Míg a sportos ferdehátúak (hot hatch-ek) túlnyomó többségénél a kényelmet, illetve a Grand Turismo jelleget helyezik előtérbe a gyártók, a Hondánál ez pont fordítva van. A Type R modelleknél a gyorsaságon és a kiemelkedő vezetési élményen van a hangsúly, a kényelem éppúgy másodlagos, mint a versenyautóknál. Ez a megközelítés tette lehetővé, hogy a Type R-ek kategóriájuk legextrémebb gépeiként lépjenek színre, s olyan hangulatot teremtsenek, mintha valamelyik világverseny rajtvonalához gurult volna oda a pilóta.
A 2015-ös Civic Type R óriási előrelépést jelent, hiszen változó-szelepvezérlésű motorja éppoly erős és kifinomult, mint az elődmodellek esetében, de ezúttal turbófeltöltő segíti munkáját. Ez minden idők legerősebb Type R-je, korántsem túlzás tehát a közúti versenyautó jelző…