Főoldal Magazin Íme, a Toyota Land Cruiser 79 Namib Edition

Íme, a Toyota Land Cruiser 79 Namib Edition

Rég várt kényelmi szolgáltatásokkal szerelte fel a platós Land Cruiser 79 csúcs-haszonjárművet a Toyota. A funkcióbővítéshez kozmetikai beavatkozás is társult; az így nyert limitált kiadás igazi kincs az offroad-piacon – sajnos, csak jobb kormányos kivitelben.

Futóművében és felszereltségében egyaránt komfortosabb lett a világ legrobusztusabb haszonjárműve. Ezzel párhuzamosan a terepképességei is javultak a Toyota Land Cruiser 79-esnek.

A Toyota Land Cruiser 70-es szériája 1984-ben mutatkozott be. Azóta érdemi módosítások nélkül tartja pozícióját a piacon, és számít a legkiválóbb strapabíró munkaeszköznek azokon a piacokon – Latin-Amerikától Afrikán át Ausztráliáig –, ahol az embereknek nem csupán a megélhetése, de sokszor az élete is azon múlik, mennyire megbízható a terepjárójuk. Ha 35 év alatt nem is vált elavulttá az autó, a vásárlók egy része ma már többet vár el munkagépétől, mint egy emberöltővel ezelőtt. Ezért a Toyota egy limitált széria erejéig modern kényelmi funkciókkal szerelte fel elpusztíthatatlan klasszikusát.

A Land Cruiser 79 modellből – azaz a széria platós tagjából – kifejlesztett különkiadás a világ egyik legősibb és legszárazabb sivatagáról, az Afrika délnyugati partvidékén húzódó, 2000 kilométeres Namibról kapta a nevét. Ezen a szinte teljesen lakatlan tájon teljesen magára van utalva az utazó, a rendkívüli távolságok miatt pedig nemcsak megbízhatónak, de komfortosnak is kell lennie a választott járművének. Ezt vadonatúj fejlesztésű futóművel biztosítja a Toyota: a két merevtengelyes, elöl csavarrugós, hátul laprugós gyári kialakítás megmaradt, de megnövelték a hasmagasságot, és komfortosabb lengéscsillapítókat szereltek be. Ezzel terepen nem romlottak az LC79 menettulajdonságai, aszfalton viszont kényelmesebb lett a rugózása.

Az autó továbbra is nélkülözi azokat a modern elektronikus segédrendszereket, amelyek terepen megkönnyítenék a pilóták dolgát – azokon a tájakon, ahol boldogulnia kell, inkább az „ami nincs, az nem is romolhat el” elvet vallják (ezért is kell kézzel állítani a külső tükröket). Helyette három zárható differenciálmű és a széria 225/95R16 helyett 265/75/R16 méretű Cooper Discoverer S/T Maxx abroncsok segítik az előrejutást. A széria abroncsoknál hét százalékkal nagyobb térfogatú gumik nem csak a stabilitást fokozzák, a homokos talajon alkalmazandó, alacsony nyomású üzemben még jobb tapadást biztosítanak.
A terepképességeket kiváló terepszöget nyújtó, fém első és hátsó lökhárítók javítják; elöl az elakadt járművek megtolását segítő babákkal és fényszóró-, valamint hűtővédő ráccsal kiegészítve. A funkcionális módosítások sorát a 4.5 literes, 202 lóerős, 430 Nm forgatónyomatékú V8-as dízelmotor lélegzését biztosító, magasra vezetett sznorkel biztosítja.

A Land Cruiser Namib Edition nemcsak ütőképesebb, de tetszetősebb is lett: egyedi hűtőmaszkján a szokásos márkalogó helyett hatalmas felirat hirdeti hovatartozását, a ragyogó megjelenésről két nagy fényerejű, kiegészítő reflektor gondoskodik.

A dupla fülke módosítása során szintén a végtelennek tűnő – adott esetben valóban hetekig tartó – utazások igényeit tartották szem előtt a tervezők. Az üléskárpit a lehető legstrapabíróbb kivitelű, a légkondicionálóból pedig külön csatornát vezettek a központi padlókonzolba: egy sivatagi expedíció során nem elsősorban az üdítőitalokat kell hidegen tartani, hanem a gyógyszereket vagy ellenmérgeket, így ez a megoldás ténylegesen életmentő lehet.

Szintén szimpatikus fejlesztés a tetőkonzol, amelyre modern LED térképolvasó fényeket szereltek. Ezek egyrészt erősebb megvilágítást biztosítanak, másrészt kevesebb energiát fogyasztanak. A konzolon kiegészítő tárolórekeszeket is találunk, egy speciális horog pedig a walkie-talkie headset zsinórjának a rögzítésére szolgál: így vészhelyzetben akkor is a kormány elengedése nélkül tarthat kapcsolatot a mentőszolgálattal a sofőr, ha térerő híján az alapfelszerelésként kínált audiorendszer Bluetooth mobiltelefon-kihangosítójának nem veszi hasznát.