Az Egyesült Államok rendőrautóinak közel kétharmadát adó Ford megtalálta a kulcsot ahhoz, hogy továbbra is a rendfenntartó erők kedvence maradhasson – mégpedig az eddiginél is jobb teljesítményű járművekkel, amelyek még fokozottabban óvják a rendőrök biztonságát, emellett pedig pénzt takarítanak meg a rendőrség, és ezzel az adófizetők számára is.
A Ford új járőrautó-kínálatával – a népszerű Police Interceptor Utility új hibrid változatával az élen – szeretné túlszárnyalni 2017-es 65 százalékos részesedését az USA rendőrautó-piacán.
A vadonatúj Police Interceptor Utility 2019-ben áll szolgálatba, a már futó Police Responder Hybrid Sedan, az F-150 Police Responder, az Expedition SSV, az F-150 SSV, a Transit PTV és az SSV plug-In Hybrid Sedan mellett.
A hibrid technológia ideális a rendfenntartó szervek – valamint az adófizetők – számára, hiszen az állásidő alatt jelentős az üzemanyag- és ezzel a költségmegtakarítás. Ha ugyanis a rendőrautó áll, a hagyományos benzinmotor jellemzően akkor is jár, hogy a fényhidat, a rádiókat, a számítógépeket és az egyéb fedélzeti elektromos berendezéseket működtesse. A Police Interceptor hibrid hajtáslánca azonban lehetővé teszi, hogy a motor huzamosabb ideig ne járjon, mivel az elektromos berendezéseket ilyenkor a lítium-ion hajtáslánci akkumulátor működteti. Ezzel jelentősen csökken az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás is.
„A Police Interceptor Utility hibrid hajtáslánca jelentősen hozzájárul az üzemanyag-megtakarításhoz fokozott teljesítmény mellett, anélkül, hogy kompromisszumokra kényszerültünk volna biztonság terén, vagy az utas- és a csomagtér méretében” – mondta el Stephen Tyler, a Ford rendőrautó üzletágának marketingigazgatója. „Ez egy tökéletes, mindkét fél számára nyerő felállás.”
A vadonatúj 2020-as Police Interceptor Utility hibrid EPA (az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala) által mért kombinált fogyasztása 24 mérföld/gallon (9,8 l/100 km), így 41 százalékkal fogyaszt kevesebbet, mint a jelenleg használatos 3,7 literes benzinmotorral hajtott Police Interceptor Utility. Ez a számítások szerint járművenként évente 3500–5700 dollár üzemanyagköltség-megtakarítást jelent a jelenlegi Police Interceptor Utility modellhez képest.* Ha a számítást a 2017-ben eladott összes Police Interceptor Utility autóra alkalmazzuk, ez 118–193 millió dolláros, illetve több, mint 43 millió gallonos (kb. 163 millió literes) megtakarításnak felel meg!
Michigan állam rendőrsége nemrég elvégzett egy tesztet: az új Police Interceptor Utility hibrid a konkurensek közül a legjobban gyorsul álló helyzetből 160 km/órára, emellett a leggyorsabb köridővel, illetve köridő-átlaggal, valamint a legmagasabb, (220 km/h) végsebességgel végzett, megelőzve ezzel a hagyományos V8-as motorral hajtott résztvevőket is! Az egyetlen gyorsabb szereplő egy rokona volt: a 3,0 literes EcoBoost® motorral hajtott Ford Police Interceptor Utility.
Mindezeken túl a Los Angeles Megyei Sheriff Hivatal tesztjén az új Police Interceptor Utility hibrid álló helyzetből 96 km/órára 1,1 másodperccel, 160 km/órára pedig 4,7 másodperccel rövidebb idő alatt gyorsult fel, mint a leköszönő 3,7 literes modell. A leggyorsabb köridőt is az új változat futotta, amely 2,4 másodperccel volt jobb, mint 3,7 literes társáé, átlagos körideje pedig 1,7 másodperccel volt rövidebb.
Akár a többi Ford hibrid esetében, itt sincs kompromisszum a funkcionalitásban. A Police Interceptor Utility padlólemezét a hajtáslánc lítium-ion akkumulátora köré tervezték, így a telep nem nyúlik a csomagtérbe, azaz az utastér, az első és a második sor mögötti raktér, illetve a teljes belső tér sem szenved csorbát, sőt legtöbb mérete még meg is haladja a jelenlegi modellét.
Technológiák a rendőrök biztonságáért
Az új Police Interceptor Utility számos innovációt vonultat fel, amelyek kifejezetten a rendőrök biztonságát szolgálják.
A gyárilag telepített Police Perimeter Alert szenzorai a jármű körüli közel 270 fokos teret figyelik. A rendszer elemzi a közeli mozgást, ezzel felhívja a figyelmet a veszélyt jelentő helyzetekre. Mozgás észlelésekor a Perimeter Alert automatikusan bekapcsolja a hátsó kamerát, hangot bocsát ki, bezárja az ablakokat és az ajtókat. Az észlelt fenyegetést megjeleníti a digitális műszerfalon, így a rendőrök figyelemmel kísérhetik azt.
A Ford az új Police Interceptor Utilityt és a Police Responder hibrid szedánt a Ford modemmel és két évre szóló kiegészítő Ford Telematics szolgáltatással is felszereli: az utóbbi segítségével a rendőrségi flottakezelők valós idejű adatokat kaphatnak a jármű használatáról és helyzetéről.
„A rendőrök vigyáznak ránk, ezért fontosnak tartjuk, hogy járműveink vigyázzanak a rendőrökre” – mondta Tyler.
A vezetést támogató rendszerek közé tartozik az ütközésre figyelmeztető rendszer automata vészfékasszisztenssel, gyalogosészleléssel és ráfutásos ütközésekre figyelmeztető rendszerrel. Egy, csak a bűnüldözés számára elérhető kikapcsoló funkció lehetővé teszi, hogy a rendőrök ideiglenesen hatástalanítsák a rendszert, amikor PIT-manőver** végrehajtására van szükség.
Választható tartozék a hátsó kamera, amely gombnyomásra mutatja a jármű mögötti teret, valamint számos gyárilag telepített és csomagolt kábel- és világításcsomag, amely kulcsrakész megoldásokat kínál a rendőrség számára.
Kimondottan a rendőrség igényeire szabták a nagy teherbírású anyagból készült üléseket – a kényelmes és a könnyű ki-és beszállást is segítő – alacsony párnázattal. A műbőr borítású hátsó ülések és padlózat könnyen tisztítható. A szúrásgátló lemezek (az első ülések háttámlájába építve) a lehetséges támadások elleni védelmet szolgálják.
A vadonatúj Police Interceptor Utility három hajtáslánccal készül: a 3,3 literes motorral felszerelt hibrid mellett 3,0 literes EcoBoost® és 3,3 literes V6-os benzinmotor is választható. Mindegyik tízfokozatú automata sebességváltóhoz kapcsolódik, az alapfelszerelés része az állandó intelligens összkerékhajtás és a mély hóban és homokban is működő kipörgésgátló.
A Ford Police Interceptorok továbbra is az egyedüli járművek a világon, amelyek megfelelnek a Ford szigorú, 120 km/órás hátsó ütközési tesztje követelményeinek. A szövetségi előírás ennél a tesztnél 80 km/h. A bóracélból készült biztonsági cella szerkezete az ütközés energiáit az utastér köré vezeti el, a gyűrődő zónák pedig elnyelik és eloszlatják azt. A Ford „SPACE (Side Protection and Cabin Enhancement – oldalvédelem és utastérerősítés) architecture” technológiája szerkezeti merevítésekkel és oldalsó ütközés elleni védelemmel szolgál.
A Police Interceptor Utility modellt a fokozott igénybevételek szempontjából is tesztelték – különös tekintettel a hatékonyabb hűtésre és a speciálisan hangolt fékrendszerre. Az első ajtók zsanérjait megerősítették, a speciális acélfelniket, a gumiabroncsokat és a dísztárcsákat is úgy tervezték, hogy bírják a fokozott terhelést az üldözések során. Vizsgálták a 20 centiméteres kerékvetőn való áthajtást is, a záróvonal-keresztezést, a vasúti síneken történő áthaladást 48 km/h sebességgel, valamint a gázlóképességet is (46 centi vízmélység 24 km/órás, 25 centi vízmélység 64 km/órás sebességgel).
„Akár járőrözik, akár mozdulatlanul áll, a vadonatúj Police Interceptor Utility megváltoztatja majd a rendőrök munkáját” – vélekedett Bill Gubing, a Police Interceptor Utility és a Ford Explorer vezető fejlesztője. „Az autóban mindent úgy terveztünk, hogy a rendőrök biztonságban és kényelemben dolgozhassanak.”
Az alapfelszerelés része a Bluetooth így a rendőrök a telefon- és rádióbeszélgetések közben is a volánon tarthatják a kezüket. Szintén alapárasak a tompított és távolsági LED fényszórók, a négy felhasználó számára beállítható, memóriás kormánykapcsolók, és az akár 2.270 kilogrammig terhelhető vonóhorog, valamint a négy irányban állítható kormányoszlop.
A rendfenntartó erők felszerelésének története
A Ford rendőrautók népszerűsége csaknem hét évtizedre nyúlik vissza. Abban az időben a Ford olyan célszerű járművekkel látta el a rendfenntartó erőket, amelyek az akkori legnépszerűbb modelljei alapján készültek.
1950-ben a Ford volt az első gyártó, amely rendőrségi flottajárművekkel állt elő. Tervezésüknél – akárcsak most – a biztonságot, a tartósságot, és a teljesítményt tartották leginkább szem előtt, valamint azt, hogy a célnak tökéletesen megfeleljenek és könnyen az egyedi igényekre lehessen őket szabni. Az Interceptor nevet először egy1951-es modell kapta meg (az autót 110 lóerős V8-as Flathead motor hajtotta).
1961-re az 50 legnagyobb egyesült államokbeli város rendőrautóinak 58 százalékát már Ford modellek tették ki. A hatvanas években a hangsúly továbbra is a lehető legjobb teljesítményen volt – beleértve a menetjellemzőket, az ívmenetet és a fékeket is.
A 1983-ban a Crown Victoriából lett a Police Interceptor. Rendőrségi csomagja – választható 5,8 literes, nagy teljesítményű V8-as motorral – nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a hatóságok Észak-Amerika-szerte évtizedeken keresztül előnyben részesítették.
A Crown Victoria pályafutása 2011-ben ért véget, azóta a Ford új Police Interceptor modelljei – elsősorban a Police Interceptor Utility – segítik a rendőrök munkáját. 2017-ben az Egyesült Államokban eladott rendőrautók több mint felét a Ford Police Interceptor Utility tette ki, így kelendőbb volt, mint az összes többi rendőrautó együttvéve.