Főoldal Újdonságok Íme, az első BMW iX

Íme, az első BMW iX

A jövőkép valóra válik: a BMW Vision iNEXT megérkezik az utakra, BMW iX néven. A BMW Group már a 2021 végére tervezett piaci premier előtt egy évvel bemutatja új technológiai zászlóshajóját, amely jelenleg a sorozatgyártást előkészítő fejlesztési fázisban jár. A BMW iX az első olyan modell, amelyet a BMW Group új, moduláris, rendkívül széles tartományban alkalmazható jövőbeni eszköztárának alapjaira fejlesztettek ki a mérnökök, a jövő formanyelvét, fenntarthatóságát, vezetési élményét, sokoldalúságát és luxusát álmodva a középpontba.

A kezdetektől tisztán elektromos mobilitásra tervezett BMW iX újraértelmezi a sikeres Sports Activity Vehicle (SAV) szegmens tulajdonságait. Vadonatúj elgondolásokkal tarkított, egyszerre precíz és letisztult kialakításával a BMW iX egy úttörő modellgeneráció első olyan képviselője, amely készen áll a vezetési élmény, az utazási komfort, valamint a járművek és az utasok közötti kapcsolat korábban nem tapasztalt dimenziójának megvalósítására.

A BMW iX az elektromos mobilitás, az automatizált járművezetés és az intelligens járműkapcsolati megoldások terén is a legkorszerűbb innovációkkal büszkélkedhet, egy olyan mobilitási élményt garantálva, amelynek középpontjában minden korábbinál intenzívebben az ember áll. A modell egészét éppen ezért az utastér köré fejlesztették ki a mérnökök. A BMW iX a vezetőnek és utasainak is minőségi időtöltést, az otthon kényelmét garantálja. Karosszériája letisztult, minimalista formanyelve a mobilitás azon új formáját vetíti előre, amely minden tekintetben a jármű utasainak igényeihez igazodik. Utastere eközben számos innovatív időtöltési lehetőséget kínál az utazáshoz: érzéki pihentetést, nyugalmat, biztonságot, és a luxus merőben új formáját.

A BMW Group új technológiai zászlóshajója – a vállalatcsoport „jövőbe mutató műhelyeként” dolgozó BMW i divízió jóvoltából

A BMW iX formanyelve és technológiája minden aspektusban utat nyit a személyes mobilitás és a vezetési élmény új korszakába. Mint ilyen, a nóvum átfogóan testesíti meg a személyes mobilitás újraértelmezése terén iránymutató BMW i divízió karakterét. A bajor prémiumgyártó almárkája a BMW Group „jövőbe mutató műhelyeként”, a vállalatcsoport innovációinak feltalálójaként, tervezőjeként és gyártójaként dolgozik.

„A BMW Group folyamatosan arra törekszik, hogy újraalkossa önmagát. Ez vállalati stratégiánk központi eleme, amelyet a BMW iX extrém koncentrált formában testesíti meg” – fogalmazott Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.

A BMW iX sorozatgyártása 2021 második felében veszi kezdetét a BMW Group dingolfingi gyárában, ahonnan a modell a bajor prémiummárka új technológiai zászlóshajójaként érkezik meg az utakra. A BMW iX mind a formatervezés, az automatizált járművezetés, az intelligens járműkapcsolati megoldások és az elektromos mobilitás, mind pedig a digitális szolgáltatások terén a müncheni központú vállalatcsoport legkorszerűbb technológiai fejlesztéseit egyesíti. A nóvum koncepciója ráadásul a minden részletre kiterjedő fenntarthatóság jegyében gyökerezik, amely nem csupán a modell optimalizált aerodinamikai tulajdonságaiban, de intelligens könnyűszerkezetes járműépítési alapelveiben, illetve az újrahasznosított és természetes anyagok széleskörű alkalmazásában is visszaköszön. Mindez együtt a csúcstechnológiás luxus és az otthoni kényelem páratlan érzését garantálja.

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja kimagasló hatékonyságot és tisztán elektromos hatótávolságot ígér

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja – amelyben egyesül a kettő elektromos motor, a hajtáslánc vezérlőelektronikája, a járműtöltő technológia és a nagyfeszültségű akkumulátor – kivételes hatékonyságot garantál. Az erőforrás, amelyet a BMW Group fenntartható módon, ritkaföldfémek felhasználása nélkül állít elő, a legfrissebb mérési eredmények szerint több mint 370 kW / 500 lóerő maximális teljesítményre képes. A BMW iX így kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.

A modell egyértelmű célja ugyanakkor, hogy szegmensében a legalacsonyabb energiafogyasztással üzemeljen. A valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint a BMW iX 100 kilométerenként kevesebb, mint 21 kWh kombinált energiafogyasztásra, több mint 100 kWh bruttó energiateljesítményű nagyfeszültségű akkumulátora pedig egyetlen feltöltéssel több mint 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolság megtételére képes. Ez még az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (US Environmental Protection Agency) nagyvárosi, FTP-75 néven ismert tesztköre szerint is több mint 480 kilométernek felel meg. (A teljesítményre, energiafogyasztásra és hatótávolságra vonatkozó adatok a modell aktuális fejlesztési fázisában mért, előzetes értékek.)

DC gyorstöltés: több mint 120 kilométerre elegendő energia mindössze tíz perc alatt

A BMW iX új járműtöltő technológiája akár 200 kW teljesítményű gyorstöltést is lehetővé tesz. A modell nagyfeszültségű akkumulátora így 40 perc alatt feltölthető 10 százalékos töltöttségi szintről 80 százalékosra, egy tízperces gyorstöltés pedig több mint 120 kilométerre elegendő energiával látja el az energiatároló egységet. A 11 kW teljesítményű Wallbox fali töltőről a BMW iX teljesen lemerült akkumulátora kevesebb, mint tizenegy óra alatt 100 százalékos töltöttségi szintre tölthető.

A BMW iX nagyfeszültségű akkumulátorait egy felelős, hosszú távú erőforrás-ciklus részeként tervezték meg a mérnökök, kivételesen magas újrahasznosítási arányt téve lehetővé. Az akkumulátorcellák, a nagyfeszültségű akkumulátor és a teljes jármű gyártásához felhasznált energia egészét kizárólag megújuló erőforrásokból nyerik ki.

Az automatizált járművezetés korszakát elhozó fejlesztéseket új technológiai eszköztár élteti

A BMW iX piaci premierjével bemutatkozó új technológiai eszköztár az automatizált járművezetés és a digitális szolgáltatások terén is jelentős fejlesztéseket vetít előre. A nóvum adatfeldolgozási sebessége például hússzor nagyobb, mint a korábbi modellekben dolgozó technológiáké, amely egyúttal azt is jelenti, hogy a BMW iX ugyanannyi idő alatt az autóban dolgozó szenzorok kétszeres adatmennyiségét képes feldolgozni.

„A BMW iX modellel új technológiai szabványokat állítunk az iparágban. Az iX magasabb szintű adatfeldolgozási sebességre képes és erőteljesebb szenzortechnológiával dolgozik, mint aktuális modellpalettánk legújabb tagjai. Az 5G-képes technológiák új és fejlettebb automatizált járművezetési, illetve parkolási funkciókat jelentenek, a hálózatról tölthető hajtáslánc pedig a legkorszerűbb, ötödik generációs elektromos technológiát használja” – mondta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja.

Az újfajta vezetési élményt friss formanyelv üdvözli

A BMW iX egy olyan úttörő modellgeneráció előtt jelöli ki az utat, amellyel a vállalatcsoport újraértelmezi a fenntarthatóság, a vezetési élmény és a prémium minőség fogalmát. Az újdonság eme iránymutató karakterét a formanyelv is tükrözi, megadva a közvetlenséget, nyugalmat és önmegvalósítást középpontba állító, újfajta vezetési élmény alapjait.

A BMW iX karosszéria-kialakítása a nagyméretű SAV modellek erőteljes arányait gondolja újra, hiszen hosszában és szélességében a BMW X5 modellre, magasságában a BMW X6 modellre – köszönhetően a kupé-sziluettet öltő terepjáró kecsesen ereszkedő tetőívének –, kerékméreteit tekintve pedig a BMW X7 modellre emlékeztet.

A minimális karaktervonal és a minden korábbinál több sima felület kettőse maximális biztonságérzetet teremt, miközben az éles törések, a letisztult felületek és a kerékjárati ívek körüli, szinte négyszögletes kontúrok magabiztos kiállást garantálnak. A letisztult formanyelv a karosszéria precízen kidolgozott, apró részleteire tereli a tekinteteket, a BMW iX kifinomult karakterét, márkaarculatát és optimalizált aerodinamikai tulajdonságait helyezve előtérbe.

Kifejező frontrész a középpontban látványos, függőlegesen elrendezett „intelligencia panellel”

A BMW iX frontrészének középpontjában a látványos, függőlegesen elrendezett, vese alakú hűtőrács áll. Tekintve azonban, hogy a modell tisztán elektromos hajtáslánc-technológiája minimális hűtőlevegőt igényel, a hűtőrács szinte teljesen zárt, így jövőbe mutató „intelligencia panelként”, átlátszó felülete mögött a legfejlettebb vezetést támogató rendszerek szenzorjainak, kameráinak és radarjainak ad otthont.

Az „intelligencia panelt” a BMW Group Landshut-ban működő LuTZ könnyűszerkezetes formatervezési- és technológia-fejlesztési központja tervezte meg és gyártja, az intelligens mobilitás ékes technológiai szimbólumaként. Hiszen a BMW a legendás, vese alakú hűtőrácsot a legfejlettebb vezetést támogató rendszerek innovatív, multifunkcionális, csúcstechnológiás felületeként értelmezte újra, amellyel a BMW iX utat nyit az automatizált járművezetés korszaka felé.

Gondosan megtervezett felületek, diszkréten integrált technológia

A BMW iX formanyelve számos exkluzív, precízen kidolgozott részletet rejt, így többek között a BMW által sorozatgyártásban kínált eddigi legkeskenyebb első fényszórókat, a süllyesztett kilincseket (amelyek gombnyomással működtethetők), a keret nélküli ablakokkal szerelt ajtókat, a modell teljes szélességében nyíló csomagtérajtót (amelyet külön vonalvezetés nélkül álmodtak meg a tervezők) és a szintén extrém keskeny kialakítású hátsó lámpákat.

A háttérbe húzódó technológia („Shy Tech”) tökéletes integrálására nem csupán a vese alakú hűtőrács szolgál példaként, hiszen a tervezőmérnökök számos egyéb kamerát és szenzort rejtettek el a szem elől, a kilincseket a karosszériafelületekbe süllyesztették, az ablakmosó folyadék tartályának betöltőnyílását a motorháztetőn található BMW logó alá rejtették, a tolatókamera pedig a csomagtérajtón található BMW emblémában kapott helyet. A technológia diszkréten dolgozik a háttérben, és csupán akkor válik láthatóvá, ha a bajor prémiummárka ügyfele aktiválja a releváns funkciót.

„A BMW iX ékes bizonyítékul szolgál arra, hogy az új technológiákat mennyire modern és érzelmekben gazdag formanyelvbe tudjuk öltöztetni. Technológiailag a modell végtelenül összetett, ez mégis letisztultnak és egyszerűnek érződik. A BMW iX egy olyan mobil életteret kínál, amelyben az emberek pihentető kényelemre lelnek, és amelyben az autó intelligenciája akkor van kéznél, amikor szükség van rá” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője.

Pihentető utastér, az utasokkal a középpontban

Bőséges térérzet és helykínálat, prémium minőségű anyaghasználat, integrált fejtámlákkal szerelt, vadonatúj tervezésű ülések, valamint kivételesen nagyméretű panoráma üvegtető gondoskodik arról, hogy a BMW iX modellben mind az öt utast luxus színvonalú, hamisítatlan lounge-hangulat fogadja. A BMW iX pihentető utasterének merőben új elrendezése azon egyértelmű funkcionalitást támasztja alá, amely mindent a vezető és utasai igényeinek, illetve érzéseinek rendel alá. A tisztán elektromos meghajtásnak köszönhetően kardánalagútra sincs szükség, a még szellősebb utastér így extra lábteret és tárolóhelyeket kínál. A középkonzolt egy prémium minőségű bútorként alkották meg a készítők. A minimalista formanyelv és a gondosan megtervezett felületek még inkább az utastér bőséges helykínálatára helyezik a hangsúlyt.

Az utastéri kijelzők és vezérlőrendszerek csak a lényegre összpontosítanak, tovább erősítve az ajtók mögötti tér rendezettségét és pihentető benyomását. A BMW iX fedélzeti technológiája intelligensen működik és csak akkor válik láthatóvá, amikor szükség van rá. És noha mindez végtelenül összetett rendszernek tűnik, a gyakorlatban mégis intuitív járművezérlést tesz lehetővé. Az utastér kialakítása a biztonság, a közvetlenség, valamint az autó és az utasok közötti újfajta kapcsolat érzését árasztja. A háttérbe húzódó technológia („Shy Tech”) itt is számos ponton visszaköszön, így például a láthatatlan hangsugárzók, az összetett stílusú szellőzőrostélyok, a fűtött felületek és a műszerfalba szinte láthatatlanul belesimuló BMW Head-Up kijelző képében. A vezetés élményének jövőbe mutató formáját mindeközben hatszögletű kormány, innovatív előválasztó kar és a BMW Ívelt Kijelző (BMW Curved Display) – amely a BMW központi operációs rendszerének következő generációját élteti – hozza el a jelenbe.

A tisztán elektromos hatótávolságot az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és optimalizált aerodinamikai tulajdonságok fokozzák

A BMW iX energiahatékonyságára és egy feltöltéssel megtehető hatótávolságára a könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei és a légellenállást csökkentő innovatív megoldások is jótékony hatást gyakorolnak. A modell Carbon Cage alumínium vázszerkezete extrém magas torziós merevséget garantál, amely azon túl, hogy csökkenti az autó saját tömegét, az agilitást és az utasok biztonságát is fokozza. A BMW iX modellt a mérnökök intelligens anyaghasználat szerint tervezték meg, amely egyedülálló a szegmensben: eszerint a vázszerkezet, a karosszéria, az utastér és az alkatrészek minden pontján a lehető legoptimálisabb anyagot alkalmazták, kiaknázva ezzel a különböző anyagokban rejlő eltérő tulajdonságokat. Az intelligens anyaghasználatnak és a kimagasló aerodinamikai tulajdonságoknak köszönhetően a BMW iX érezhetően kiegyensúlyozott, pihentető vezethetőséget garantál, miközben a technológia a legenyhébb pedálérintésekre és a legkisebb kormánymozdulatokra is azonnal reagál.

A tisztán elektromos hajtáslánc-technológia előnyeit, valamint a modell frontrészén, hátsó részén, padlólemezén és kerékjárati íveiben gondosan kidolgozott, múltbéli tapasztalatokra épített megoldásokat kihasználva a BMW iX olyan optimalizált aerodinamikai tulajdonságokkal bír, amelyek a károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő SAV modell menetteljesítményét és egy feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolságát is javítják. A BMW iX kategóriájában kimagaslóan alacsony, 0,25-ös légellenállási együtthatóval büszkélkedhet.