Az új mobilitási szektor egy példa nélküli szövetség keretében egyesíti erőit az autóiparral: világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, a mesterséges intelligencia, az autonóm autózás és a robotika területén is vezető fejlesztőnek számító Toyota.
A márka által is támogatott együttműködés kulcsterületei közé tartozik a járműértékesítés és lízing, a szolgáltatások, a finanszírozás, a flottaüzemeltetés és autómegosztás, illetve a járművek és iparági szabványok közös fejlesztése.
A DiDi Chuxing vállalat és 31 autóipari beszállító cég, köztük a Lexus prémium márkát is jegyző, a környezetbarát hibrid elektromos meghajtás mellett az akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia fejlesztésében is élen járó Toyota bejelentette a DiDi Autóipari Szövetség (D-Alliance) létrejöttét. Ez az első alkalom, hogy az új mobilitási szektor erőforrásai és erősségei, valamint az autóipar kulcsfontosságú láncszemei ilyen formában egyesülnek, hogy közös járműüzemeltetési platformot fejlesszenek ki, amely minden szempontból alkalmazkodik a közelgő személy- és áruszállítási forradalomhoz.
A partnerek hisznek abban, hogy ez a projekt kulcsfontosságú a felhasználó- és tulajdonos-központú autós ökoszisztéma létrehozása szempontjából, amelyben dominálnak az új energiát felhasználó járművek, az intelligens vezetési technológiák és a megosztott mobilitási megoldások. Cheng Wei, a DiDi Chuxing alapítója és vezérigazgatója szerint a DiDi Autóipari Szövetség olyan integrált közlekedési szolgáltatásokat kínál majd, melyek mind a kínai, mind a külföldi piacokon ötvözik az autólízing és értékesítés, az autófinanszírozás, az autók szervizelése, a flottaüzemeltetés és az autómegosztás megoldásait.
“A közeljövőben Kína központi szerepet játszhat a több mint száz éve létező autóipari és közlekedési struktúrák átalakításában. A szövetség hasznos eszköz a kínai fuvarozási szektor számára ahhoz, hogy ne csupán a méretek, hanem az innováció tekintetében is globális vezetővé válhasson” – fogalmaz Cheng.
A 31 alapító partner révén a szövetség kiterjed az OEM-re, az alkatrészgyártásra, az EV-szolgáltatásokra és digitális térképszolgáltatásokra. A társulásban jelenleg a következő vállalatok vesznek részt a Toyota mellett: FAW, DFAC, Chang’an Automobile, BAIC, GAC, BYD, Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, Chery, JAC, Geely, SAIC Motor Passenger Vehicle, Zotye, CHJ, NEVS, WM Motor, SKIO, Dongfeng Yueda Kia, Hangteng, Hawtai, Eastone, Leapmotor, Bosch, Continental Electronics, CATL, NavInfo, CUSC, Sound Group, TELD, és a Tellus Power Group.
A DiDi 2015-ben vázolta fel autóipari üzleti stratégiáját, s azóta egy olyan autós szolgáltatási platformot épít, amiben integrálja a lízinget, az értékesítést, az autófinanszírozást, az üzemanyag-feltöltési és a karbantartási szolgáltatásokat. A világ legnagyobb utastömegét és az autós szolgáltatásokat összekötő stratégiai tér ideális az üzleti hasznosításra szánt, integrált autóüzemeltetési programok kifejlesztésére. A DiDi lépése egybeesik az OEM-ek és más iparági szereplők azon törekvésével, hogy fokozottabb szerepet vállaljanak az autóüzemeltetési ágazatban. A partnerek arra törekszenek, hogy kölcsönösen előnyös módon vegyenek részt az új iparági környezet kifejlesztésében rejlő hatalmas potenciál kiaknázásában. Az Országos Statisztikai Hivataltól és az Állami Biztosításfelügyelettől, illetve ágazati elemzőktől származó adatok alapján Kínában az összes, autózáshoz kapcsolódó kiadás (nem számítva a járművek beszerzését) 2017-ben elérte a 7.000 milliárd RMB összeget. Ugyanez az összeg a becslések szerint 2022-re 11.000 milliárd RMB lesz. 2012 és 2017 között különösen a megosztott mobilitási megoldásokhoz kapcsolódó kiadások ugrottak meg: nulláról 300 milliárd jüanra. A DiDi Autóipari Szövetség 2022-re várhatóan több mind kétezer milliárd jüannal részesedik majd az összes, autózáshoz kapcsolódó kiadásból.
A szövetség alapító gyűlése alkalmával a DiDi és partnerei felvázolták az együttműködés kereteit:
• A DiDi hasznosítja kapacitásait, köztük big data adatelemzőit, tevékenységei léptékét, működési szakértelmét és hálózati erőforrásait, hogy partnereivel integrált autózási megoldásokat fejlesszen ki autólízing-, valamint autómegosztási és értékesítést követő szolgáltatási platformjainkon.
• A szövetség a DiDi járműbiztonsággal és funkcionalitással kapcsolatos szakértelmére, illetve a mobilitási felhasználásokkal kapcsolatos ismereteire támaszkodva támogatja a tervezésre, gyártásra, működésre és értékesítést követő folyamatokra kiterjedően az OEM-ek és a DiDi közötti együttműködést a megosztott mobilitási szektoroknak szánt modellek kifejlesztése érdekében.
• A szövetség az elektromos járművek töltésével foglalkozó vállalkozásokkal közösen tevékenykedik majd, elősegítve az új energiával működő járművek bevezetését a megosztott fuvarozási szegmensben. A világ legnagyobb elektromos járműflottájának üzemeltetőjeként a DiDi a becslések szerint 2020-ban egymillió elektromos járművet működtet majd e platform segítségével. A szövetség a DiDi adatfeldolgozó kapacitásainak segítségével optimalizálja a feltöltő állomások tervezését, építését és üzemeltetését, maximalizálva a töltőpontok hatékonyságát, és kielégítve a folyamatosan használt EV-k tulajdonosainak igényeit.
• A DiDi Autóipari szövetség lehetővé teszi az ágazati szövetségek és vállalkozások, illetve a szabályozási testületek (például a Nemzeti Új Energia Innovációs Központ) munkájának összehangolását az új energiával működő járművek tervezése és gyártása terén, valamint az intelligens vezetési technológiákra és a töltőállomások tervezésére érvényes egységes szabványok kidolgozása érdekében.
• A szövetség létrehozása mérföldkőnek számít az internet-alapú közlekedésszervezés és az autóipari ágazat közti együttműködés megnyitásában. A partnerek ismét megerősítették elkötelezettségüket egy olyan nyílt platform létrehozása mellett, ami hozzájárul mindkét szektor innovációs kapacitásainak javításához.