Site icon AutóAddikt

Itt a Fiat 500 és Fiat Panda Hybrid

A Fiat 500 és a Fiat Panda – a városi autók műfajának koronázatlan királyai – kategóriájukban elsőként kapják meg az FCA-csoport új mild hibrid hajtástechnológiáját. Az új 500 és Panda Hybrid modellek 2020 februárjában, illetve márciusában lépnek piacra, hogy ismét forradalmasítsák a városi közlekedést, bárki számára elérhetővé téve a hibrid technológiát, és új mércét állítva az európai piacon. 

Az új 500 és Panda Hybrid modellek takarékos, kompakt, könnyű és megfizethető hibrid megoldást kínálnak. Ilyenformán kiváló városi járművek, összhangban a Fiat szemléletével. A Fiat immár 120 éve tölt be technológiai úttörő szerepet az autóiparban innovatív mobilitási megoldásaival – amelyek mostantól maximálisan fenntarthatóak is.

A 2020. év új mérföldkőként vonul be a Fiat márka történelemkönyvébe. A Fiat 500 és Panda modellek új, hibrid változatainak bevezetésével megkezdődik a márka villamosítása, amely az új 500-as torinói gyártásának megindításával folytatódik. Ez a modell tisztán elektromos hajtású lesz, és ezért kulcsszerepet tölt be az FCA-csoport e-mobilitási stratégiájában. 2020-ban a csoport számos termékkel és szolgáltatással nyújt ügyfeleinek teljes körű, fenntartható mobilitási élményt.

Ezen túlmenően a két ikonikus, egymást kölcsönösen kiegészítő Fiat modell, az 500 és a Panda fennállásuk során először közös limitált kiadásban lesznek elérhetők: az exkluzív “Launch Edition” az új benzines mild hibrid hajtásláncot vezeti be a piacra, amely a csoport legújabb háromhengeres, egyliteres, 70 lóerős (51 kW) benzinmotorját kombinálja 12 voltos szíjhajtású integrált indítómotor / generátorral (BSG) és lítium akkumulátorral. A 69 lóerős, 1,2 literes Fire motorral szerelt modellhez képest a mild hibrid verzió átlagosan 20 – a Panda Cross esetében 30 – százalékkal mérsékli a CO2-kibocsátást, a motorteljesítmény és a menetdinamika csökkenése nélkül. A rendszer a BSG villanymotornak köszönhetően rendkívüli menetkomfortot biztosít, mivel az csendesen és rezgésmentesen indítja újra a belső égésű motort stop&start üzemben. Az ügyfelek a hibrid gépkocsikkal járó, helyi jogszabályoktól függő összes előnyt is élvezhetik – a hajtáslánc például teljesíti az Euro 6D norma előírásait -, a belvárosokba történő szabad behajtástól kezdve az olcsóbb parkoláson át az adókedvezményekig. 

A különkiadás felismerhető a hátsó részen feltüntetett „Hybrid” logóról, valamint a középkonzolt díszítő stilizált, két harmatcseppből megformált ‘H’ emblémáról. A harmat – a hajnal, és ezáltal a megújulás, az új korszak jelképe – ihlette az új, exkluzív „Seaqual zöld” fényezést is, amely tökéletesen illik mindkét modellhez, valamint a természetközeliség és az innováció koncepciójához. 

Az utastérben is testet ölt az egész projektet jellemző fenntarthatóság: a különleges üléskárpit tökéletesen harmonizál az FCA Mild Hybrid technológiájával és a Fiat Panda / 500 modellpáros innovatív szellemiségével. A Launch Edition ülései az autóiparban elsőként részben SEAQUAL® fonalból készült kárpit borítja. A SEAQUAL INITIATIVE kezdeményezés keretében készült, speciális anyag újrahasznosított – 10 százalékban a tengerből, 90 százalékban a szárazföldről származó – műanyagból készült.  A SEAQUAL® fonal gyártása során a tengerekben összegyűjtött műanyag hulladékból polietilén-tereftalát szemcséket készítenek.  Ezekből a szemcsékből állítják elő a fonalat, abból pedig a szövetet. A szövés fázisában a tengeri eredetű poliésztert egyéb környezetbarát, természetes, újrahasznosított vagy visszanyert nyersanyagokkal elegyítik. A zöld folyamatot a festés, majd a víz- és energiatakarékos, ezért környezetbarát végső kidolgozás zárja le. 

A Fiat a SEAQUAL INITIATIVE kezdeményezéssel együttműködve támogatja az óceánok megtisztítását, és a szennyezés elleni fellépést. Az új Fiat 500 és Panda Hybrid Launch Edition limitált kiadású modellek ezért minden szempontból kielégítik azon vásárlók elvárásait, akiket legalább annyira foglalkoztatnak az esztétikai, mint a környezetvédelmi kérdések, az üzemanyag-fogyasztástól a káros anyagok kibocsátásáig.

A Fiat 500 és Panda a Fiat ikonikus testvérmodellei, amelyek Európában a városi közlekedés jelképének számítanak: a két típusból mintegy 400 ezer példány talál gazdára évente. Most, a mild hibrid technológia bevezetésével az 500 és a Panda egyaránt jelentős mértékben hozzájárulhat a városi közlekedés fenntarthatóbbá tételéhez.

Az 500 és a Panda Hybrid Launch Edition kivitelei már Európa-szerte megrendelhetők a Fiat márkakereskedőknél. A különkiadás első példányait 2020 első negyedévében vehetik át az ügyfelek.

Így működik az FCA Mild Hybrid technológia 

A legendás (több mint 30 millió példányban készült) Fire benzinmotor hagyatékából építkező, új benzinmotoros mild hibrid hajtáslánc 1,0 literes, háromhengeres benzinmotorja 6000/perc fordulatszámon 70 LE (51 kW) csúcsteljesítményre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 92 Nm 3500/percnél. Az erőforrás hengerenként kétszelepes hengerfejet, egy felül fekvő vezérműtengelyt, vezérműláncot és fokozatmentesen változó szelepvezérlést kapott. 

A kompakt égésteret, fokozott örvénylésű szívórendszert, valamint külső kipufogógáz-visszavezetést (EGR) alkalmazó rendszer említésre méltóan magas sűrítési viszonyt (12:1), és ebből adódóan kiváló termikus hatásfokot biztosít. A Teksid vállalattal közösen kifejlesztett forgattyúház nagy nyomáson öntött alumínium ötvözetből, a perselyek pedig öntöttvasból készültek. Így a motor gyorsabban beindul, teljes tömege pedig mindössze 77 kg. Ezen túlmenően az 1,24 furat/löket arány és a 10 mm-es eltolással szerelt hajtókar csökkenti a súrlódást, és ezáltal a lehető legjobb hatásfokot eredményezi.

A BSG rendszert közvetlenül a motorra szerelték, azt a segédrendszereket is hajtó ékszíj működteti. A rendszer fékezés és lassítás során képes visszanyerni a felszabaduló energiát, amit a 11 Ah kapacitású lítium akkumulátorban tárol, hogy aztán ennek segítségével (3600W csúcsteljesítménnyel) indítsa újra a motort start-stop üzemben, illetve besegítsen a motornak a gyorsítások során. 

A technológia alkalmazása révén a rendszer már akár 30 km/óra alatti sebességnél leállíthatja a belső égésű motort. Ehhez a vezetőnek csupán üresbe kell tennie a sebességváltót (a hibrid rendszer működéséről tájékoztató műszerfalon megjelenik egy erre vonatkozó felkérés.) „Vitorlázó” üzemmódban a lítium akkumulátor táplálja az összes fogyasztót és rendszert, így a vezető továbbra is teljes mértékben uralhatja a gépkocsit.

A legújabb Panda és 500 Hybrid Launch Edition modellekben a mild hibrid erőforráshoz egy újszerű, hatfokozatú C514 típusú, továbbfejlesztett manuális sebességváltó (keresztben beépített sebességváltó, elsőkerék-hajtás) csatlakozik. Ennek kialakítása a minél jobb manőverezhetőséget és fokozott takarékosságot szolgálja, az új fejlesztésű, csekély súrlódású csapágyaktól és perselyektől kezdve a különleges, nagy hatásfokú kenőanyagon át a most először alkalmazott hatodik sebességfokozatig, amely országúton és autópályán segít mérsékelni az üzemanyag-fogyasztást. A mérnökök az erőátvitel felfüggesztésének kialakítása során a kényelmi szempontokat is figyelembe vették. Végezetül az új rendszer lehetővé tette, hogy a hajtásláncot 45 mm-rel mélyebben építsék be: az ebből adódó, alacsonyabb tömegközéppontnak köszönhetően az autó kedvezőbb menettulajdonságokkal rendelkezik.

Az új FireFly motorcsalád olyan méretcsökkentett benzinmotorokból áll, amelyek kedvező üzemanyag-fogyasztást és etalonnak számító teljesítményt kínálnak, a legkülönfélébb felhasználási területeken. Az új motorok felépítése szavatolja a kiváló hatásfokot, a modularitást, a nagymértékben egységesített alkatrészeket és gyártási folyamatot, a rugalmasságot, valamint a későbbi továbbfejlesztések előre megteremtett lehetőségét.

Fiat 500 és Panda 

Az új Hybrid Launch Edition újfent reflektorfénybe helyezi a Fiat folyamatosan megújuló, időtlen formavilágú, ikonikus modellpárosát. A két autó tökéletesen egészíti ki egymást a városi autók szegmensében, ahol a Fiat 500 az „emocionális”, a Panda pedig a „funkcionális” oldalát testesíti meg ugyanannak az ideálnak. 

A Fiat 500 az olasz találékonyság egyik legnagyszerűbb példája, amely generációk óta képes lenyűgözni a vásárlókat. Az eredetileg 1957-ben bemutatott, majd 2007-ben újjászületett, ikonikus Fiat 500-nak köszönhetően indult be az európai mobilitás az 1960-as években, majd a XXI. század első évtizedében ugyanez a típus a stílus és a technológiai innováció korábban soha nem tapasztalt kombinációját kínálva teljeséggel forradalmasította a városi autók szegmensét. 

Most pedig az 500 Hybrid Launch Edition megjelenésével a modell továbbra is kulcsszerepet játszik a városi közlekedésben, ahol tavaly, pályafutása tizenegyedik évében minden korábbinál nagyobb számban, mintegy 194 ezer példányban talált gazdára. A siker egyik fontos összetevője a limitált szériák hosszú sorozata, amelyből az elmúlt években több mint harminc született, lehetővé téve, hogy a városi autók számára korábban elérhetetlen piaci területeket is meghódítson a modell. Most itt az ideje, hogy az 500 Hybrid Launch Edition folytassa a harmadik évezred jövőbeli városi mobilitása felé vezető, technológiai utazást.  

Nem kevésbé lenyűgöző a Fiat Panda története. A Panda több mint negyven éve testesít meg egy különleges  kapcsolatot az automobil és gazdája között. A modell népszerűsége számos tényezőre vezethető vissza, a kompakt külső méretektől kezdve a rugalmasan átrendezhető, tágas belső térig, és a számtalan lehetséges színkombinációig. A mai napig több mint 7,5 millió ügyfelet győzött meg az egyszerűség és a vonzerő ezen semmihez sem fogható kombinációja, a Fiat márka jellemzőit tökéletesen megtestesítő modell. 

Ez volt például a világ első összkerékhajtású városi autója (1983), az első városi autó, amely elnyerte a nagy becsben tartott „Év Autója” címet (2004), és az első városi autó, amely még ugyanabban az évben feljutott a Csomolungma 5200 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő alaptáborába. A rekordok hosszú sora 2006-ban folytatódott, amikor a Fiat Panda az első nagyszériás metánüzemű városi autóként írta be magát a történelemkönyvekbe. Később, 2013-ban pedig kategóriájában elsőként kínált autonóm vészfékrendszert. Ma pedig a Panda Hybrid Launch Edition készen áll arra, hogy ismét forradalmasítsa a városi közlekedést, kielégítve a Panda-barátok globális közösségének megújult, egyre nagyobb környezetvédelmi tudatosságról tanúskodó igényeit. 

A SEAQUAL INITIATIVE

A SEAQUAL INITIATIVE egy egyedülálló együttműködési platform, amely legfőbb feladatának tekinti a műanyag szennyezés felszámolását, valamint hogy hozzásegítse a helyi közösségeket az úgynevezett körkörös gazdaságra történő átállításhoz. A SEAQUAL INITIATIVE kezdeményezés iparági szereplők, non-profit szervezetek, halászok, közösségek, valamint helyi és nemzeti hatóságok közötti együttműködés kialakításával és gondozásával igyekszik megteremteni a tengeri hulladékot értékes nyersanyaggá átminősítő infrastruktúrát. A kezdeményezés célja, hogy az újrahasznosított tengeri műanyag hulladékból készült, nyomon követhető és tanúsított SEAQUAL® fonalból készült, kiváló minőségű, fenntartható termékek kifejlesztésével hozzájáruljon az óceánok műanyag hulladéktól való megszabadításához. Az újrahasznosított tengeri műanyag hulladékból készült termékek választásával a fogyasztók tudatosan hozzájárulhatnak a műanyag szennyezés felszámolásához. A SEAQUAL INITIATIVE támogatását a Fiat is részévé válik annak a nemzetközi közösségnek, amely a tengerek megtisztítására, a helyi közösségek támogatására törekszik.

Exit mobile version