Site icon AutóAddikt

Itt a vadonatúj Kia Rio

Az új Kia Rio még tavaly, 2016 szeptemberében, a Párizsi Autószalonon tartotta világpremierjét, tegnap Magyarországon is bemutatták. Az autó európai forgalmazása 2017 első negyedévében indul.

A Rio a Kia második legkeresettebb modellje: 2016-ban világszerte több közel 450 000 példány talált belőle gazdára, és ezzel a márka éves eladásainak 15 százalékát tette ki.

A negyedik generációs Rio új formaterve, fokozott kényelme és praktikuma, kategóriaelső biztonsági technológiái és új kapcsolódási megoldásai mellett különleges vezetési élményt is kínál.

„A Rio rendkívüli jelentőséggel bír a Kia számára, hiszen márkánk egyik legfontosabb típusa világszerte, az európai piacon pedig a harmadik legsikeresebb modellünk” – mondta Michael Cole, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója. „Az újautó-piacon a B-szegmensben tapasztalható talán a legélesebb verseny; a Rio előző generációja minden korábbinál több emberrel ismertette meg a Kia márkát.”

A Rio mindig is vonzó formatervet, kedvező fenntartási költségeket és általános praktikumot kínált az ügyfeleknek. A korábbi modell pontosan ezeknek a tulajdonságoknak köszönhetően szerzett rajongókat minden korábbinál nagyobb számban szerte a világon. Az új modell elődje erősségeit megőrizve élvezetesebb vezethetőséggel és kategóriája legfejlettebb biztonsági jellemzőivel lép színre.

Az ügyfelek eddiginél szélesebb körének szükségleteit és kívánságait szem előtt tartva megtervezett új Rio az eddiginél is fontosabb szerepet játszik a Kia modellkínálatában. A B-szegmens az európai újautó-piac legnagyobb kategóriája; a Kia várakozásai szerint az új Rio felzárkózik majd a Kia legnépszerűbb európai modelljei, a Sportage és a cee’d mellé.

Külső formaterv: egyenes vonalak, sima felületek

A Rio progresszív, új külső és belső formatervét a Kia németországi és kaliforniai formatervező stúdiói alkották meg, szoros együttműködésben a vállalat hazai dizájnközpontjával (Namyang, Korea). Az új Rio megjelenését egyenes vonalak és sima felületek határozzák meg, és ez karakteres, újszerű, elődjénél érettebb megjelenéssel ruházza fel.

Az autó elején a Kia tigrisorr hűtőmaszkjának legfrissebb adaptációjával találkozhatunk. Ez szélesebb és laposabb is a korábbinál, a hűtőmaszk burkolata fényes fekete. A maszk egységet alkot a szintén frissen tervezett fényszórókkal, amelyek plasztikusabb kialakításukkal divatosabb megjelenésűek, modern hatásukat új, U alakú LED-es nappali menetfény fokozza. A Rio ködfényszóró-keretei a lökhárítóban kijjebb és feljebb költöztek a harmadik generációs modellhez képest, ami optikailag szélesebbé teszi az autó orrát. A megnyújtott motorháztetőn törésvonalak futnak végig az A-oszlopok tövétől a hűtőrácsig, illetve a fényszórókig.

Oldalnézetből megnyújtott, kiegyensúlyozottabb kiállást mutat a negyedik generációs Rio, ami a hosszabb motorházfedélnek, a nagyobb első túlnyúlásnak, a 10 mm-rel megnyújtott (2580 mm) tengelytávnak, és a keskenyebb, meredekebben álló C-oszlopoknak köszönhető. Az új autó összességében 15 mm-rel hosszabb (4065 mm), és 5 mm-rel alacsonyabb (1450 mm) elődjénél. A Rio vállvonalán és ajtólemezein egyenes, határozott vonalak futnak végig, optikailag még inkább megnyújtva a karosszériát.

A Rio hátsó része meredekebben áll, a hátsó szélvédő csaknem teljesen függőleges. A hűtőrácstól kiinduló, a fényszórókon és az ajtók felső élén végig futó, majd hátul folytatódó egyenes vonalakhoz keskenyebb, plasztikusabban megformált hátsó lámpák társulnak; utóbbiakat új, nyíl alakú LED-es betétek teszi karakteresebbé. Akárcsak az autó szélesebb hatású homlokzata, az új Rio hátulja is hozzájárul az erőteljes megjelenéshez.

Az új Rio európai forgalmazásának kezdetekor nyolcféle karosszériaszínben lesz megrendelhető, háromféle könnyűfém keréktárcsával, 15-17 colos méretben. A Rio csak ötajtós kivitelben lesz kapható Európában.

Belső kialakítás: modern utastér új, „lebegő” HMI kezelőfelülettel

Az új Kia Rio modern beltere a korábbinál merészebb térbeli formákkal és ergonomikusabb kialakítással operál.

Akárcsak a karosszéria külső felületén, a műszerfal széltében végigfutó, egyenes vonalak határozzák meg a belső tér formáját: optikailag kiszélesítik, és hatásosabb térérzetet teremtenek. A műszerfal alakját kirajzoló hosszú vonalak mellett az előző generáció függőleges szellőzőit felváltó, vízszintes rostélyok is szélesítik a teret, a műszerfal középső részét fényes fekete dekorbetét foglalja el.

Maga a műszerfal a vezető felé fordul, ami sportosabb, vezetőközpontú kialakítást és prémiumhatást is teremt. A műszerfal közepét az infotainment rendszer foglalja el, „lebegő” nagyfelbontású érintőképernyős kezelőfelülettel. Ez alatt, a vezető felé forduló középkonzolon a korábbinál kevesebb a gomb, ugyanakkor több kapcsoló is található itt; ezekkel a fűtés és a szellőzés kezelhető.

Az új Rio fekete vagy szürke szövet üléskárpittal, illetve fekete vagy szürke műbőrkárpitozással rendelhető meg. A „piros csomag” fekete/piros műbőrbe burkolt üléseket kínál mindkét üléssorban.

Új technológiák teszik még vonzóbbá a Rio utasterét. A kényelmes és praktikus környezetet kínáló új modell olyan funkciókkal is megrendelhető, mint a kulcs nélküli nyitás és indítás, a fűthető ülések és -kormánykerék, az esőérzékelős ablaktörlő, vagy az automata fényvezérlés. Az új modellhez emellett elérhető sebességtartó automata sebességhatároló funkcióval, valamint a tolatókamerás parkolássegítő rendszer is.

A fejlesztők különösen nagy hangsúlyt fektettek a menetzajok lehető leghatékonyabb kiszűrésére, ennek érdekében a műszerfal is új hangszigetelő anyagokkal gazdagodott. Ugyanakkor a merevebb első segédváz a korábbinál hatékonyabban szűri meg az útfelület felöl érkező rezgéseket. Az új Rio padlóját kívülről áramlásjavító műanyagburkolat fedi, és légterelőit is úgy alakították ki, hogy azok hatásosan csökkentsék a szélzajt.

Praktikum: tágasabb utastér és csomagtartó, jobb körkörös kilátás, átláthatóság

A Rio kategóriája egyik legnagyobb csomagtartójával (325 liter) rendelkezik; a modell tervezése és fejlesztése során alapvető szempont volt a praktikum.

A Rio 10 mm-rel megnövelt tengelytávja és 15 mm-rel nagyobb hossza tágasabb utasteret és nagyobb csomagtartót eredményez. A lábtér elöl 1070 mm, hátul 850 mm, ráadásul az új modellben a válltér is meghaladja a kategória legtöbb autójáét: elöl 1375 mm, hátul 1355 mm. Noha az új Rio 5 mm-rel alacsonyabb lett, az első és a hátsó fejtér (1020 mm, illetve 964 mm) a B-szegmens legjobb értékei közé tartozik.

A keskenyebb (87 mm-rel) C-oszlopok és az A-oszlopok tövére átköltöztetett külső visszapillantók a lehető leghatékonyabban csökkentik a holtteret, és javítják a körkörös kilátást. Az alacsonyabban húzódó ablakvonal és a hátsó ajtók kilépő élén kialakított háromszög-ablakok szintén jobb kilátást engedélyeznek.

A Rio utasterében még több a tárolóhely. A középkonzol tövében mobiltelefonok és egyéb apró tárgyak elhelyezésére alkalmas fedetlen tárolótálca található, a tetőkonzolon napszemüvegtartót alakítottak ki. A kesztyűtartó szabályos téglatest alakú üreg. Az új Rio minden ajtajában (elöl másfél, hátul félliteres palackok elhelyezésére is alkalmas) palacktartót találunk, elöl két nagyméretű pohártartó is van. Az ajtóbehúzókban zárt aljú üregeket alakítottak ki, ahol szintén elférnek apróbb tárgyak. Opcióként középső könyöklő is rendelhető.

A csomagtartó 37 literrel nőtt, most 325 literes (VDA; +13%), ez az egyik legjobb érték a kategóriában. A tér annak ellenére tágasabb, hogy (a modell egyik legfontosabb stíluselemeként) a Rio hátsó túlnyúlása rövidebb (655 mm) lett. Az új Rio csomagtérpadlója két szinten tehető be, így a felhasználók változatos méretű tárgyakat helyezhetnek el a padló alatt, megakadályozva azok elgurulását, vagy elrejtve őket az illetéktelen tekintetek elől. A Rio alapfelszerelésként kínálja az osztottan dönthető hátsó üléssort, valamint a csomagtérpadló alatt elhelyezett defektjavító készletet. A vásárlók opcióként pótkereket is rendelhetnek.

A hátsó ülés alatt elhelyezett üzemanyagtartály 45 literes, két literrel nagyobb, mint az elődmodellben volt.

Hajtásláncok: takarékos, új T-GDI motorok alacsony károsanyag-kibocsátással és közvetlen gázreakcióval

Az új Rio takarékos és dinamikus benzin- és dízelmotorokkal lép színre.

Valamennyi kéziváltós kivitelhez alapáron jár a Kia startstop rendszere, a 100 LE-s T-GDI benzinmotorhoz és a 77 LE-s 1,4-es dízelhez Eco, és LFC (Low Fuel Consumption: Alacsony fogyasztás) csomag is rendelhető. Az Eco csomagba 15 colos keréktárcsák, LED-es nappali menetfények, alacsony gördülési ellenállású Michelin gumiabroncsok és az alapmodellekénél kicsivel hosszabbra áttételezett sebességváltó tartozik. Az LFC csomag mindezeket 5 mm-rel alacsonyabb hasmagassággal (135 mm) egészíti ki. Az alacsony gördülési ellenállású abroncsok a többi Rio változathoz is elérhetők.

A könnyű, kompakt.0 T-GDI benzines először a Kia cee’d-ben jelent meg 2015-ben; az új Rio eladásaiban a várakozások szerint főszerephez jut majd, a különösen takarékos, csekély károsanyag-kibocsátású T-GDI motorok kis tömege jót tesz a Rio dinamikus vezethetőségének: a kisebb tömeg jobb kanyartulajdonságokat is eredményez.

A Kia Rióhoz az 1.0 T-GDI motor 100 vagy 120 lóerős kivitelben választható. A 100 lóerős erőforrás 4500/perc fordulatszámon adja le legnagyobb teljesítményét, maximális forgatónyomatéka (172 Nm) 1500-4000/perc között jelentkezik. Ennek a motornak a kombinált átlagfogyasztása 4,5 l/100 km (Eco csomaggal 4,3, LFC-vel 4,1 l/100km), széndioxid emissziója 102 g/km (Eco: 99, LFC: 94 g/km). A nagyobb teljesítményű, 120 lóerős változat nyomatékcsúcsa és az ahhoz tartozó fordulatszám-tartomány megegyezik a 100 LE-sével, maximális teljesítményét azonban magasabban, 6000/percnél adja le. Ezzel a motorral a Rio kombinált fogyasztása 4,7 l/100 km (CO2: 107 g/km).

Az 1,0 literes T-GDI motor mellett a Kia Rio két hengerenkénti szívócső befecskendezéses (MPI) szívó benzinmotorral is megrendelhető. A 84 lóerős, 1,25 literes erőforrás percenkénti 6000-es fordulatszámon adja le legnagyobb teljesítményét, maximális forgatónyomatéka 122 Nm (4000/perc), vegyes fogyasztása, alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal 4,7 l/100 km, (CO2: 106 g/km) és 4,8 l/100 km (CO2: 109 g/km) normál gumikon. Az 1,4 literes benzines 100 lóerős 6000/percnél, 133 Nm nyomatéki csúcsa 4000/percnél jelentkezik, kombinált fogyasztása 5,0 l/100 km (CO2: 114 g/km).

Még kedvezőbb károsanyag-kibocsátásra képesek az új Rio dízelmotoros változatai: az 1,4 literes gázolajos 77 vagy 90 lóerős lehet. Előbbi CO2 emissziója LFC csomaggal mindössze 88 g/km (Eco-val: 92 g/km), a 90 LE-s változat 96 g/km-re képes.

Az összes motor az első kerekeket hajtja, ötfokozatú (az 1,25 literes, illetve a 100 lóerős 1,0 literes T-GDI benzinmotorok esetén) vagy hatfokozatú (1,4 literes benzinmotor, 120 lóerős 1.0 T-GDI, valamint mindkét 1,4 literes dízel) kézi sebességváltón keresztül.

Biztonság: ADAS vezetőtámogató technológiák, ötcsillagos Euro NCAP célérték

Az új Rio kategóriájának egyik legbiztonságosabb képviselőjeként lép piacra; biztonsági teljesítményét a Kia fejlett vezetőtámogató csomagja (ADAS) is javítja. Az új Rio nagyszilárdságú acélszerkezetre épül, és a passzív biztonsági funkciók széles körét kínálja: az autót úgy tervezték, hogy a világ legszigorúbb töréstesztjein is helyt álljon.

Az ötcsillagos Euro NCAP teljesítményre tervezett Rio (opciós ADAS technológiákkal kiegészítve) a kategóriában elsőként kínál gyalogosfelismeréssel kiegészített önműködő vészfékrendszert. A Rio AEB rendszere hosszú távú radar segítségével észleli az ütközés vagy gázolás veszélyét, és segít megállítani az autót*. Az AEB-hez sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS) is társul, amely figyelmezteti a vezetőt, ha az autó, indexelés nélkül készül elhagyni a forgalmi sávot.

A Kia tervei szerint újabb vezetői asszisztens rendszerek is megjelennek az új Rióban még idén, ilyen a holttér figyelő, az automatikus távfény kapcsolás, és a fáradtságérzékelő is. Utóbbi a vezető kormánymozdulataiból, pedálkezeléséből és irányjelző használatából következtet a testi és szellemi frissességre, s ha bajt észlel fényjelzéssel és hanggal is figyelmeztet.

Az új Rio karosszériája jelentős részben fejlett, nagy szilárdságú acélokból (AHSS) áll: a Kia 2020-ra 5 százalékkal csökkenteni kívánja az új modellek vázszerkezetének tömegét (a 2014-es szintekhez képest), javuló biztonsági jellemzők mellett. Az új Rio karosszériájának 51 százaléka erős, könnyű AHSS ötvözetekből készült, szemben a harmadik generációs modell 33 százalékos értékével.

Az AHSS szélesebb körű alkalmazása megerősítette az utascellát, ami az ütközéskor fellépő erők hatékonyabb elvezetése révén fokozott utasbiztonságot eredményez. A nagyobb szilárdságú acélelemekkel merevítették az A- és B-oszlopokat, a küszöböket, a tetőszerkezetet, a motorteret, valamint a padlólemezt is.

Az új Rio összesen hat légzsákot kínál, emellett az első és hátsó utasüléseken egyaránt ISOFIX gyerekülés-rögzítő pontokat.

Stabilabb vezethetőség, kényelmes rugózás

Az új Rio nem csupán rendkívül biztonságos, de a vezetési élmény terén is felülmúlja közvetlen elődjét. A Kia futómű-fejlesztő stábjai élvezetesebb vezethetőséggel kívánták felruházni az autót, dinamikusabb, közvetlenebb irányíthatósággal, méghozzá komfortosabb rugózás mellett. A Rio elöl független MacPherson futóművet, hátul csatolt lengőkarokat alkalmaz.

A merevebb vázszerkezet bevezetésének köszönhetően a K+F csoportok komfortosabb, kiszámíthatóbb felfüggesztést tervezhettek. Az új Rio elődjéhez képest módosított rugó- és lengéscsillapító-beállításokat kapott, ami a teljes sebességtartományban stabilabb, kényelmesebb rugózást eredményez, ugyanakkor élvezetesebbé is teszi a modell vezethetőségét.

Az első futómű vadonatúj: merevebb rugóstagokkal és erősebb kereszttartóval készül, így az új Rio elődjénél pontosabban irányítható, és közvetlenebbül követi a vezetői utasításokat. A hátsó csatolt lengőkaros felfüggesztésben újak, és a korábbiaknál függőlegesebb helyzetűek a lengéscsillapítók, ez a stabilitásra és a kanyarjellemzőkre is jótékonyan hat. Az áthelyezett kormánymű ellenállása kisebb a korábbinál, így a kormányáttételt 5 százalékkal közvetlenebbre vehették a fejlesztők.

Az új ADAS technológiai csomagon túlmenően az új Rio alapfelszerelésként kínálja a Kia VSM stabilitás-szabályozó rendszerét, valamint ESC menetstabilizáló berendezését. A VSM fékezéskor és kanyarodáskor gondoskodik a stabilitás megőrzéséről: a rendszer észleli a tapadásvesztést, és az ESC segítségével irányban tartja az autót.

Az ívmeneti fékerő-szabályozó rendszer szintén az alapfelszerelés része, ez kanyarban képes a fékerő kerekenkénti független szabályozására, és így a stabilitás mindenkori megőrzésére. Ugyanezzel a módszerrel a lassításokból adódó karosszériabillenések is csökkenthetők, amitől a vészfékezések válhatnak hatékonyabbá.

Csatlakozás: teljes körű Android és Apple okostelefonos integráció

A műszerfal közepét az új infotainment rendszer foglalja el, a Kia új HMI kezelőfelületével. A Rióhoz elérhető a „lebegő” 5 colos érintképernyővel felszerelt infotainment rendszer, amelyhez hathangszórós audio is társul. A vásárlók külön megrendelhetik a 7 colos változatot Android Auto™ vagy Apple CarPlay™ funkciókkal, navigációs rendszerrel.

A navigációs rendszerrel elérhető Kia Connected Services online kapcsolódási csomag a legkülönfélébb információs szolgáltatásokat vonultatja fel, az élő forgalmi hírektől** a traffipax-térképig és figyelmeztetésig**, a turisztikai pontok keresésétől az időjárás előrejelzésig. A navigációs rendszerrel felszerelt gépkocsikhoz rendelhető Kia Connected szolgáltatást az autó megvásárlását követő hét éven át ingyenesen használhatják a tulajdonosok.

A Rio Android Auto rendszere legalább Android 5.0 (Lollipop) vagy annál frissebb operációs rendszert alkalmazó okostelefonokkal kompatibilis. A modell piaci bevezetésétől elérhető Android Auto összekapcsolódik a felhasználó telefonjával, majd lehetővé teszi, hogy az okostelefonos alkalmazásokhoz és egyéb funkciókhoz (pl. Google Maps navigáció szóbeli útmutatással, telefon kihangosító, szöveges üzenet felolvasása, hangfelismerés) az autó fedélzeti infotainment rendszerének képernyőjén keresztül férjenek hozzá. Az Android Auto azt is lehetővé teszi, hogy streaming kapcsolaton keresztül zenét hallgassunk a Google Play Music szolgáltatásból vagy máshonnan.

Az iPhone 5 vagy újabb készülékkel kompatibilis Apple CarPlay teljes körű Siri hangvezérlést kínál, amellyel a telefon, számos funkciója és alkalmazása irányítható, beleértve az Apple Maps alapú navigációt, a híváskezelést, vagy a szöveges üzenet diktálását. Az Apple CarPlay további olyan audio alkalmazásokat is támogat, a zenei streamingtől a hangoskönyvekig, amelyeket a felhasználó korábban iPhone készülékére letöltött. 2017 végére a Rióhoz teljes konnektivitást lehetővé tevő 7 colos központi érintőképernyő is elérhető lesz, navigációs rendszer nélkül is.

A Kia Rio a B-szegmensben elsőként kínál USB csatlakozást az utastér első és hátsó felében, amelyeken keresztül a felhasználók közvetlenül az autó infotainment rendszeréhez csatlakoztathatják mobil készüléküket, valamint menet közben tölthetik annak akkumulátorát.

Az új Rio európai forgalmazása 2017 elején indul

A vadonatúj Kia Rio 2017 első negyedévében koreai gyártásból (Sohari) érkezik Európába a vállalat egyedülálló hétéves, 150 000 kilométeres garanciájával.

*Az önműködő vészfékrendszer (AEB) vezetőtámogató rendszer, és mint ilyen, nem mentesíti a vezetőt azon felelősség alól, hogy minden körülmények között biztonságosan működtesse gépkocsiját. A vezetőnek mindenkor személyes vezetési képességeihez, a törvényi előírásokhoz és az általános forgalmi és útviszonyokhoz kell igazítani vezetési stílusát. Az AEBS nem a gépkocsi önálló működtetésére szolgál.
** A szolgáltatások igénybe vételét az adott országban törvényi korlátozások szabályozhatják.

Exit mobile version