Az angol autós magazin 20 éve állítja össze részletes szempontrendszerrel a nagy autómárkák sorrendjét a kereskedések és szervizek színvonalát tekintve, több ezer újautó-vásárló olvasójuk értékelése alapján. 2021-ben az összesített rangsorban a Toyota a 6., a Lexus a 2. helyen végzett.
Az autógyártók óriási erőfeszítéseket tesznek a fejlesztéseik során, hogy az új modelljeik megfeleljenek az összes vonatkozó biztonsági követelménynek, a lehető legkevesebb szennyezőanyagot bocsássák ki, minden időjárási körülményben megfelelően működjenek, vonzóak, robusztusak, megbízhatóak legyenek, és még jó legyen vezetni is őket. Ezt abban a reményben teszik, hogy az új autóik elérik célpiacukat, és eléggé kiemelkednek a versenytársak közül ahhoz, hogy jó eladási számokat produkáljanak.
Mindehhez hatalmas stábra, évekre és óriási büdzsére van szükség, mégis szinte hiábavalónak tűnhet a sok erőfeszítés, ha az utolsó láncszem – a kereskedő – nem tölti be megfelelően a szerepét. Sok vásárlónak ugyanis nem elég, ha egy új autó mindenben megfelel neki, mert ha rossz tapasztalata van egy kereskedővel vagy szervizzel, az már elég lehet ahhoz, hogy a következő vásárlásnál elpártoljon az adott márkától. Egy étterem is hiába alkalmazza a legjobb séfeket, és készíti el a legfinomabb ételeket – ha a pincérek ügyetlenek vagy udvariatlanok, nem fogunk visszamenni.
Az Autoexpress számos fejlesztést vezetett be a Driver Power felmérésének 20. évfordulója alkalmából. Annak érdekében, hogy tisztább képet kapjanak az egyes autómárkák márkakereskedéseinek teljesítményéről, felosztották a pontszámokat úgy, hogy a kiskereskedelmi/bemutatótermi rész és a szervizközpont is kap egyet-egyet. E két terület pontszáma négy-négy kategória különálló értékeléséből jön ki. A 21 vizsgált autómárka összesített sorrendje a kiskereskedelmi és szervizpontszámok kombinációján alapul, de külön kiemelték a két fő részleg nyerteseit is, hogy világosabb képet adjanak a piacról. Azon autósok arányát is közzétették (százalékban kifejezve), akik jelezték, hogy valamilyen konkrét problémát tapasztaltak a márkaszervizek látogatása során.
Idén a Lexus lekerült a trónról az összetett rangsorban, de a szerviztevékenységet tekintve még őrzi az első helyét a 21 vizsgált márka között, annak ellenére, hogy néhányan panaszkodtak a borsos javítási számlákra. A bemutatótermi oldalnál tapasztalt csekély elmaradás (összetett 3. hely) annak köszönhető, hogy a vásárlók kedvezőbb vételárat vagy havi törlesztést szerettek volna kialkudni maguknak. Viszont a bemutatótermek tisztaságát és kényelmét, valamint az eladók felkészültségét kiválónak találták.
A Toyota-márkakereskedéseknél a legjobb egyéni kategória-pontszámot a szervizközpontok kapták, ahol az autótulajdonosok tiszta és rendezett körülményeket találtak, csak a parkolással voltak problémák néhány esetben. Az átlagnál jóval kevesebb embernek volt gondja a Toyota-szervizekkel, akiknek mégis, azok a vártnál magasabb számlákra panaszkodtak. A Toyota-márkakereskedések kiskereskedelmi részlegein az autósok nagyon elégedettek voltak az átadás-átvételi folyamattal, de nem mindig érezték úgy, hogy elég engedményt kaptak, és azt is szerették volna, ha a személyzet hosszabb ideig magyarázta volna el az autó használatát, tulajdonságait.
Az Autoexpress magazin olvasói márkakereskedés-felmérésének végeredménye:
Összesített eredmény (%) | Értékesítési részleg (%) | Szerviz részleg (%) | Szervizproblémák aránya (%) | ||
1. | Porsche | 94,08 | 95,02 (1.) | 93,14 (3.) | 5,6 |
2. | Lexus | 93,98 | 93,54 (3.) | 94,42 (1.) | 7,8 |
3. | Kia | 92,06 | 93,08 (4.) | 91,03 (6.) | 10,7 |
4. | Subaru | 91,87 | 90,56 (11.) | 93,18 (2.) | 8,0 |
5. | SEAT | 91,48 | 91,57 (6.) | 91,39 (5.) | 10,5 |
6. | Toyota | 90,73 | 90,62 (10.) | 90,84 (7.) | 5,6 |
7. | Volvo | 90,39 | 91,18 (8.) | 89,61 (10.) | 9,0 |
8. | Honda | 90,31 | 91,77 (5.) | 88,84 (13.) | 8,3 |
9. | Mercedes-Benz | 90,25 | 93,57 (2.) | 86,93 (17.) | 12,2 |
10. | Renault | 90,12 | 91,47 (7.) | 88,77 (14.) | 4,7 |
11. | BMW | 89,74 | n.a. | n.a. | 20,8 |
12. | Ford | 89,55 | n.a. | n.a. | 4,9 |
13. | Nissan | 89,54 | n.a. | n.a. | 3,2 |
14. | Skoda | 89,54 | n.a. | n.a. | 4,6 |
15. | Hyundai | 89,11 | n.a. | n.a. | 7,6 |
16. | Volkswagen | 88,61 | n.a. | n.a. | 7,6 |
17. | Vauxhall (Opel) | 88,55 | n.a. | n.a. | 6,8 |
18. | Audi | 88,16 | n.a. | n.a. | 16,6 |
19. | Mazda | 88,09 | n.a. | n.a. | 5,5 |
20. | Jaguar | 84,78 | n.a. | n.a. | 23,3 |
21. | Land Rover | 83,34 | n.a. | n.a. | 19,7 |
Miből jöttek össze a százalékos értékek?
Kiskereskedelmi tevékenyég
• A bemutatóterem: a showroom felszereltsége, kinézete, kényelme, tisztasága és higiéniája; parkolási lehetőségek a bemutatóteremnél; virtuális bemutatóterem megléte és használhatósága.
• Az értékesítő teljesítménye: udvariasság és kedvesség; a jármű fő jellemzőinek és technológiájának magyarázata; az eladó őszintesége és válaszkészsége; a különböző modellek ismerete; a különböző pénzügyi/lízing lehetőségek ismerete; mennyire volt könnyű és érthető a papírmunka.
• A vásárlás: lehetőség a finanszírozási lehetőségek személyre szabására; a kínált modellek és felszereltségek kiválasztása; a vételár alkuja.
• Átadás-átvételi folyamat: milyen gyakran kommunikáltak a vásárlóval, miközben a jármű átadására/átvételére várt; a jármű jellemzőinek és kezelőszerveinek magyarázata; az átadás-átvételi folyamat alapossága; az átadott jármű állapota; az átadás lebonyolításához szükséges idő.
A szervizközpont tevékenysége
• Szolgáltatások: parkolási lehetőségek; tisztaság és higiénia; a váróterem és a járműátadó területek kényelme és elérhető szolgáltatásai (például wifi, kávé), a Covid-korlátozásokra vonatkozó rendelkezések.
• Csereautó: rendelkezésre áll-e; a csereautót intéző személyzet alkalmassága.
• Kommunikáció: információadás a javítás állásáról és költségeiről; a magyarázatok világossága és alapossága; a papírmunka és a díjak egyértelműsége.
• Javítás: a munka minősége, a határidő betartása, ár-érték arány.