Site icon AutóAddikt

Jön az új Volvo V90: több évtizedre visszavezethető kombis múlt a háttér

Kevés autómárka büszkélkedhet a Volvo Cars-hoz hasonló dicsőséges hagyományokkal a családi kombik tervezése és gyártása terén. Pontosan ezért előzi meg olyan feszült várakozás az új Volvo V90 kombi február 18-i stockholmi világpremierjét.

A V90 fejlesztése során a Volvo a kombik építése terén szerzett hat évtizednyi tapasztalatra és hagyományra támaszkodhatott. A történet még 1953-ban, a Volvo Duettel vette kezdetét: ez volt a legelső olyan gépkocsi, amely egyszerre teljesítette az autókkal szemben munkaeszközként és szabadidős társként támasztott, kettős elvárásokat.

A Volvo azóta több mint hatmillió kombit értékesített világszerte. A karosszériatípus a vállalat 1927-es alapítása óta eladott összes Volvo gépkocsi mintegy egyharmadát testesíti meg. Nem véletlen, hogy a márkára ma világszerte a tökéletes családi kombik elismert szakértőjeként tekintenek.

„Jelentős múlttal rendelkezünk a kombi szegmensben.” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója. „Sokak szemében mi vagyunk a leghitelesebb kombi márka. És bár a Volvo jóval többről szól, mint a kombikról, büszkén folytatjuk ezeket a nemes hagyományokat a V90-nel.”

Az új Volvo V90 február 18-i premierjével új fejezet nyílik a Volvo kombik történelemkönyvében. Az XC90 szabadidőjárművel és az S90 szedánnal közös SPA padlólemezre épülő V90 annak a rendkívül kedvező fogadtatásnak örvendő, négyajtós S90 modellnek a kombi fivére, amely januárban, a Detroiti Autószalonon tartotta világpremierjét.

A Volvo múltjában számos, ma már legendás kombi típussal találkozhatunk, közülük is kiemelkednek az alábbiak:

Duett

Az 1953-ben bevezetett Duett minden idők egyik legkedveltebb Volvo modelljének bizonyult.

A svéd márka egyik legelső, Észak-Amerikába exportált típusa 1997-ben nyerte el a halhatatlanságot, amikor a Svéd Posta bélyeget adott ki róla.

Amazon

A Duett utódjaként 1962-ben lépett színre az Amazon, avagy hivatalos kódnevén a 221-es típus.

Az Amazon kombi jóval elegánsabb, kifinomultabb volt, mint az eredetileg furgonként napvilágot látott Duett, ugyanakkor csomagtartója is több helyet kínált.  Az S modell a maga 115 lóerejével a hatvanas években kiemelkedően sportos autónak számított. A csomagtér ajtaja az amerikai divat szerint kétfelé nyílt, ugyanúgy, mint 40 évvel később az első generációs XC90-é.

1800 ES

Az 1800 sportkupé alapjaira tervezett 1800 ES típust Nagy-Britanniában Shooting Brake néven ismerték: így hívták azokat a sportos kombikat, amelyekben hátul elfért a vadászfelszerelés vagy a golftáska. Az 1800 ES 1971 őszén lépett színre, legizgalmasabb jellemzője alighanem a keret nélküli, hatalmas hátsó szélvédő volt.

A forgópántokat és a kilincset a hetvenes években rendkívül modernnek számító megoldással közvetlenül az üvegre rögzítették. Mivel az 1800 ES alig több mint 8000 példányban készült, ma a legkívánatosabb veterán Volvo modellek között tartják számon. Az 1800 ES ihlette a 2014-es Genfi Autószalonon bemutatott Volvo Concept Estate tanulmányautót, az új generációs Volvo kombik előfutárát.

245

A Volvo 1974-ben mutatta be a márka arculatát évtizedekre meghatározó 245-ös modellt. A típust csaknem 20 éven át, 1993-ig gyártották. Prémium kivitele, a Volvo 265 V6-os motort kapott.

Az 1980-as években lépett színre a 245 Turbo, a világ első turbómotoros kombija.

960

A Volvo 960 a nyolcvanas évekből származó 700-as széria evolúciójának csúcsa, az utolsó hátsókerék-hajtású Volvo kombi volt.

Az 1990-ben bevezetett modell lágyabb vonalvezetésű karosszériát és vadonatúj, hathengeres motort kapott. 1996-ban átkeresztelték V90-re – a név idén, pontosan húsz év elteltével visszatér. Ez volt minden idők egyik legelegánsabb Volvo kombija.

850 T5-R

Agresszív sárga festésével, 240 lóerős motorjával és 6,9 másodperces 0-100 km/óra gyorsulásával a 850 T5-R újraírta a kombik szabálykönyvét. A 850-es típus korlátozott példányszámú, kizárólag 1994-ben gyártott változataként a T5-R már bemutatkozásakor a gyűjtők kedvencévé vált.

A Volvo 850 a versenypályákon is felhívta magára a figyelmet. 1994-ben egész Európát felkavarta, amint a világ első, gyári csapat által nevezett versenykombijaként színre lépett a brit túraautó-bajnokságban (BTCC).

Exit mobile version