Bemutatkozott az új Fiat Doblò Cargo, hosszú, valamint rövid tengelytávos kivitelben. Épp már kezdtük hiányolni az elmúlt hetek többnyire statikus menetpróbái kapcsán a mozgalmasságot, lendületet – most megkaptuk, többszörösen. Ugyanis a Fiat Professional hazai képviselete olyan programot állított össze, hogy már az eligazításnál is érezhető volt, unatkozni nem fognak az egybegyűltek.
Alapvetően a monstre esemény korabeli iskolai akadályversenyhez hasonlított, a több csoportra osztott résztvevők itinerek és navigációs eszközök társaságában vágtak neki a kilométereknek, hogy aztán előre kijelölt állomáshelyeken számot adjanak rátermettségükről. Kellett focizni, egyensúlyozni, tolatva szlalomozni, rakteret kitölteni hungarocell-darabkákkal, sőt, pumpálni is a Doblò-val. S a változatosság gyönyörködtet: húsvéti adománykiosztásra is sor került, mellé a csapatok nagyjából 10 perces felkészítés után még a Brémai muzsikusok bábjáték-verzióját is előadták egy vidéki óvodában. Ha pedig húsvét, és nyuszi, a modellfotózás sem maradhatott el a szállodában, este, a vacsora elfogyasztása és egy masszív gokartverseny lebonyolítása után.
Bízunk benne, tudták olvasóink követni eszmefuttatásunkat, tudjuk, ez nem egyszerű feladat, hát még akkor, ha konkrét résztvevője az ember a dinamikusan zajló eseményeknek, helyben. Mindenesetre a szoros, percről-percre zajló történések mellett kínosan ügyeltünk arra, hogy a frissen debütáló Fiat Doblò-t górcső alá vegyük, hiszen mi más is lett volna az alapértelme a Fiat Professional eseményének?
Sikerült, jelentjük. Részben a változatos feladatvégzésnek, melyeket a Kecskemét környékére kihelyezett pontokon kellett végrehajtani – feljebb már írtunk erről. Például beleégett az emlékezetünkbe, hogy az új Fiat Doblò megannyi rekesze pillanatok alatt bevethető, a szélvédő feletti részekben, az ajtózsebekben, valamint a dupla utasülés (3 személyes mindegyik új Fiat Doblò kabinja) felhajtható ülőpadja alatt. Nem beszélve a raktér rekeszeiről, rejtett rekeszeiről.
3.4 köbméter relatíve sok, egy puttonyos kisáruszállító esetében mindenképp. S akkor is sok, ha egy pontosan 3.4 köbméter űrtartalmú gumikockát kell felpumpálni kézi erővel, három embernek. Szerencse, hogy a szél aktívan fújt, így a kezdeti, hozzávetőlegesen 1 köbmétert sikerült így kinyernünk, így a dolgunk könnyebb volt talán. Tehát a rakfelület befogadóképessége is megvan, egyébként létezik a Fiat Doblò 5.4 köbméteres dobozzal is.
Nagyjából e kettő, teljesítésre kiadott csapatfeladatot tartottuk a legfontosabbnak ahhoz, hogy ténylegesen megismerjük az új Fiat Doblò fő erényeit. De mi a helyzet a többivel?
Van például jobb gázpedál reakciónk az előző modelléhez képest. Gyakorlatban ez annyit tesz, hogy indulásnál, azaz a kuplung felengedésénél kapunk rásegítést, pontosan úgy, ahogyan azt manapság megszokhattuk. Ez azért optimális, mert az egyébként alsó tartományokban nyomatékszegénynek érezhető 1.3 literes gázolajos MultiJet (ECOJet) így érezhetően emberségesebb viselkedést produkál, jó ez akkor, ha nagyobb a terhelés például, s mondjuk emelkedőn kellene kisorolnunk a forgalomba. Továbbá érezhető az átdolgozott hajtáslánc összes pozitív hatása gyorsításoknál is, nem tűnik egyáltalán lomhának a reakcióidő.
Aszkéta a Fiat Doblò legújabb verziója, ugyanis a fogyasztást sikerült 15 százalékkal csökkenteni. Ez gyakorlatban is mutatta magát, ugyanis Üllőről Kecskemétre autózva, sok kitérővel, intenzív gyorsításokkal az üzemanyagszint estére még a háromnegyedet sem közelítette meg nagyon, rövid tengelytávos változattal autóztunk, arányaiban aprócska tankkal.
Az 5.4 köbméteres változat 1 tonnával, konkrétan 1005 kilogrammal terhelhető, míg a 3.4 köbméteres rövid tengelytávú Fiat Doblò szintén nem elhanyagolható 750 kilogrammal. Mindez alapvetően az újonnan fejlesztett Bi-Link hátsókerék felfüggesztésnek is köszönhető, így a terhelés jobban eloszlik a hátsó tengelyen, a menetkomfort pedig jobban érezhető marad. Mindezek mellett az új Fiat Doblò stabilitása is növekedett, a vezethetőség komfortérzete pedig szintén javult.
Természetesen az új, 2015-ös Fiat Doblò külseje is újra lett gondolva, ennek megfelelően a mellső lámpatesteket megnyújtották az orr-résszel egyetemben. Sokak számára feltűnhet, hogy a korábban Doblò-s védjegynek számító óriási szemek eltűntek, hangsúlyosabbá lett a hűtőmaszk.
Mindemellett a formaterv klasszikusan kisáruszállítós, itt nem volt szükség változtatásokra kifejezetten, a már jól bevált sémák alkalmazásával jártak el a tervezőmérnökök. A szélesre tárható hátsó- valamint oldalajtók praktikusak, pakolásnál jó szolgálatot tesznek, sőt, az intenzív széllökéseknek is ellenállnak.
Kényelem tekintetében nyilván ne várjunk prémiumszintet, viszont a finomabbra hangolt felfüggesztés, a kényelmes ülőfelületek, valamint a szellős térd- és fejterek mindenképp pozitív megközelítésbe helyezik pluszban az új Fiat Doblò-t. Az más kérdés, hogy a két alapülés közé beszorított harmadik férőhely mennyire teljes értékű, ugyanis a középkonzol jelentősen belóg és lecsíp a középső lábtérből, de talán féloldalasan, átlagos termettel lehet megoldást találni.
Az új Fiat Doblò a cég Törökországban található bursai gyáregységében készül, de zajlik a termelés Mexikóban, Brazíliában, Franciaországban és természetesen Olaszországban is.
A Fiat Doblò-t 15 éves fennállása óta összesen 1.4 millió ügyfél választotta. A flottapartnerek száma jelentős, előszeretettel választják posták a modellt, de népszerű például a DHL, a Coca Cola vagy a Microsoft köreiben is.
2014-ben a Fiat világszerte 510 ezer kishaszongépjárműt értékesített, ezzel az EU-s összesítő negyedik helyére került a gyártó. Magyarországon 14.3 százalékos volt a piacrészesedés.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS