Nem látható, de fájni nagyon tud: az értékvesztés. Minden autóvásárló szembesül a keserű valósággal, amikor drágán megvett autóját eladja, hiszen használtan sokkal kevesebbet ér. Nem mindegy azonban, hogy milyen autóról és milyen márkáról van szó. Lássuk a részleteket.
A koronavírus-járvány alaposan átrendezte bolygónk életét és annak minden részletét. Voltak ellátási gondok – mikrochipből például sokkal kevesebb készült, mint amennyire szükség lett volna -, így az elmúlt években kevesebb új autó került forgalomba. Ennek az lett a hatása, hogy a használtpiacra kevesebb eladó autó érkezett, sok vevő új helyett fiatal használtat vett, így felborult a kereslet és kínálat addigi egyensúlya. Egy amerikai felmérés arra jutott, hogy minden drágább lett, a használtautók pedig kevesebbet veszítenek értékükből, mint korábban.
Ez a megállapítás azonban túl leegyszerűsítő, az ördög megint a részletekben lakik. A luxusautók (kivéve a Porsche egy-egy modelljét) továbbra is igazi pénztemetőnek számítanak, s szorosan felzárkóztak mögéjük az elektromos autók.
Utóbbi első hallásra talán meglepőnek tűnhet, ám ha a tények mögé nézünk, megértjük, hogy az új és használt EV-k iránti kereslet miért esett vissza drámaian. Az EV-k kezdeti népszerűségét az is táplálta, hogy a korai elfogadók nagy számban vásárolták őket.
Aztán az évek során egy részük rájött, hogy mégsem olyan jó a leányzó fekvése: nem épült annyi töltő, mint amennyit ígértek, s ha van is, lehet, hogy sorba kell állni, vagy nem működik. S még ha minden stimmel is, a nyilvános töltőkön az áram ára többszöröse annak, amennyiért otthon a konnektorból jön. Akinek tehát nincs helye, lehetősége otthoni töltőt telepíttetni, és olcsóbb éjszakai árammal tölteni az EV-jét, annak a villanyautózás szó szerint drágább és kényelmetlenebb, mint belső égésű motoros autóval járni. Így ma ott tartunk, hogy egy elektromos autó öt év alatt az újkori értékének a felét elveszti – szemben egy hibriddel, amely 20-25 százalékkal kevesebbet veszít, sőt, ha Toyota embléma van rajta, akkor gyakorta még ennél is kevesebbet.
S ha már a Toyotánál tartunk: a japán gyártó hibridjei régóta elnyűhetetlen és megbízható termékek hírében állnak, a használtautók piaca pedig beárazza ezt az előnyt. Szemben a villanyautókkal, amelyek tartósságáról és megbízhatóságáról még nincsenek meg a tapasztalatok, így a vevők egy része vonakodik használt EV-t venni.
Elektromos modellek értékvesztése az első 5 évben | ||
1. | Tesla 3 | 42,9% |
2. | Tesla X | 49,9% |
3. | Nissan Leaf | 50,8% |
4. | Chevrolet Bolt EV | 51,1% |
5. | Tesla S | 55,5% |
EV-k átlagos értéke | 49,1% |
A villanymotor és az akkucsomag azonban nem feltétlenül jelent egyet a nagy értékvesztéssel. Elsősorban a Toyota hibridek jó hírének köszönhetően, az ilyen hajtáslánccal szerelt kocsik utcahosszal verik a villanyautókat, főleg, ha a ma legnépszerűbb SUV-karosszériába csomagolják őket.
Hibridhajtású kompakt SUV-K értékvesztése az első öt évben | ||
1. | Toyota C-HR | 24,4 % |
2. | Subaru Crosstrek | 24,5 % |
3. | Honda HR-V | 26,2 % |
4. | Toyota RAV4 | 27,2 % |
5. | Nissan Kicks | 27,5 % |
Kategória átlagos értéke | 38,0 % |
A Toyota hibridek egyébként akkor is jól szerepeltek, ha nem SUV-k, hiszen a Prius 27,9, a Corolla pedig még ennél is jobb, 24,5 %-os eredményt ért el.
Az értékvesztés szempontjából legrosszabbul szereplő modellek terén maradt a papírforma: az újként nagyon drága, később pedig jellemzően problémás és méregdrágán javítható luxusautók viselik meg legjobban a tulajok pénztárcáját.
Luxusautók értékvesztése az első öt évben | ||
1. | Maserati Quattroporte | 64,5 % |
2. | BMW 7 Series | 61,8 % |
3. | Maserati Ghibli | 61,3 % |
4. | BMW 5 Series (hibrid) | 58,8 % |
5. | Cadillac Escalade ESV | 58,5 % |
Fotók: Toyota