A múlt héten részt vettünk az új, novemberben érkező Opel Astra K nemzetközi bemutatóján. Utána nem sokkal meg is írtuk tapasztalatainkat, mely cikk ide kattintva olvasható, most pedig folytatjuk az újdonságok, innovatív megoldások taglalását a komfort- és asszisztencia rendszerekkel.
Az új Opel Astra K nemcsak könnyebb és minden tekintetben hatékonyabb az elődjénél, hanem vezetőtámogató rendszereivel és komfortjával magasabbra is emeli az egész szegmens színvonalát. E rendszerek közül néhány egyedülálló a piacon, és a Frankfurti Autószalonon (szeptember 17-27.) bemutatkozó Astrával jelenik meg az Opel kínálatában, hogy lazábbá és biztonságosabbá tegye az utazást. A legújabb generációs Opel frontkamera, olyan funkciókkal kiegészítve, mint az ütközést kivédő, vagy következményeit mérséklő automatikus vészfékezés, vagy az áttervezett, határozottabban ergonomikus ülés csupán két példa erre.
„A Kadett és az Astra valamennyi generációjával újra meg újra a magasabb járműkategóriák innovatív technikáját ültette át az Opel a megfizethetőbb kompakt osztályba. Minden egyes fejlesztés feljebb tette a biztonság, a komfort és a hatékonyság mércéjét. Most is az volt a célunk, hogy az új Astra standardot állítson fel ebben a volumenszegmensben – és így is lett! Költséget és fáradságot nem kímélve új rendszereket fejlesztettünk ki, amelyek fokozzák az aktív biztonságot, illetve olyan üléseket hoztunk létre, amelyek a komfort csúcsát testesítik meg a kompakt autók körében“ – mondta az Opel Group főnöke, Dr. Karl-Thomas Neumann.
Baleset és bírság nélkül: az új Opel frontkamera
Az új Astrával debütál az Opel frontkamera következő nemzedéke, nagyobb teljesítményű képfeldolgozással, magasabb fokú felismeréssel, és különböző forrásokból származó információk jobb feldolgozó képességével. A Navi 900 IntelliLink infotainment-rendszerrel együttesen például kombinálja egymással a kamera és a navigátor adatait, így minden eddiginél pontosabb tájékoztatást kap az autós az útvonalról.
Kapacitásának növeléséből profitál a jelzőtábla-asszisztens is, amely a korábbinál precízebben mutatja a grafikus szimbólumokat tartalmazó kerek és szögletes táblákat. Ráadásul, a többszörös megvilágítási technika jóvoltából, megbízhatóan fogja fel a változó jelzésképű, például fénydiódás táblákat is. Újdonság a kompakt szegmensben a jelzőtábla-asszisztens összekapcsolása a Navi 900 IntelliLinkkel: az asszisztens folyamatosan ellenőrzi a kamera adatait, illetve hasonlítja össze a navigátor információival. Ezáltal például nyolc másodpercig jelez általános, külön nem kitáblázott sebességkorlátozásokat, például, ha városban közlekedünk. Ugyanez érvényesül, amikor a város szélén elhagyjuk a lakott területet. Ilyenkor a jelzőtábla-asszisztens, a körülményeknek megfelelően, átvált országúti-, illetve autópálya-módra, és az illető országnak megfelelő sebességlimitet mutatja – így elkerülhetővé tesz egy gyorshajtási bírságot. A sebességhatár állandó kijelzését a kilométeróra és a fordulatszámmérő között látja a vezető.
A ráfutásos balesetektől óv meg követési távolság kijelző, amelyet a központi képernyőre lehet előhívni. A frontkamera pásztázza az előttünk haladó járműveket, és kiszámítja távolságukat a mi autónktól. A vezetőnek másodpercekben adja meg a távközt, ami egyrészt összhangban áll a legtöbb európai ország szabályaival, másrészt jobban is segít a helyzet megítélésében, mintha métereket közölne. Az előttünk levő gépkocsit stilizált, zöld színű autó jelképezi – ha túlságosan közel megyünk, akkor aktiválódik a követési távolság kijelző, és a kép sárgára változik.
Intelligens konglomerátum: az Opel frontkamera asszisztencia-rendszerei
A legújabb frontkamera-nemzedékkel vonul be az Astra-osztályba a kormányzást aktívan korrigáló sávasszisztens is. Ez a figyelmes segéd nemcsak a megszokott jelzésekkel figyelmezteti az autóst, hogy hol húzódik a forgalmi sávja, hanem finom, de határozott impulzusokat is ad a kormánykeréken. 60 és 180 km/órás sebesség között működik, anélkül, hogy közben állandóan beleavatkozna a kormányzásba. Amennyiben a volán elfordítása nem elegendő a kívánt nyomvonal megtartására – például kanyarban –, villog a sávasszisztens sárga jelzőfénye és háromszori riasztás szólal meg. Ehhez járul a kormánykeréken érezhető hatás. Ha azonban szándékos kormány-, gyorsítási- vagy fékmanővert észlel a rendszer, nem történik semmi. A kormányzást korrigáló sávasszisztens okos szoftverje teljes egészében saját fejlesztés.
A kibővített funkciókörű Opel frontkamera repertoárjában benne van a frontális ütközésveszélyre figyelmeztetés, a helyzettől függő, lépcsőzetes vészfékezés-móddal. Aktívan segít a ráfutásos balesetek elkerülésében vagy enyhítésében. Ha előzőleg belül ment az autós egy meghatározott biztonságos követési távolságon, riasztás szólal meg, és figyelmeztető szimbólum válik láthatóvá a műszeregységben. Ráadásul most már a szélvédőn is megjelenik egy fénydiódával vetített kép. Az Opel tanulmányai szerint ez az optikai jelzés akár 250 ezredmásodperccel is lerövidítheti a vezető reakcióidejét, aminek hatására 10 – 20 km/órával csökken az ütközési sebesség.
A kormányon három fokozatban – rövid, közepes és hosszú – állítható a követési távolság, amelyhez a frontális ütközési figyelmeztetés igazodik . A rendszer olyan új funkciókkal működik együtt, mint az integrált féktámogatás és az automatikus vészfékezés. Amennyiben elégtelennek ítéli meg a vezető reakcióját az első figyelmeztetésre, megnöveli a féknyomást (integrált féktámogatás) vagy önállóan lefékezi az autót (automatikus vészfékezés), hogy csekély, illetve közepes sebességnél (8 – 80 km/óra) megelőzze a karambolt, vagy mérsékelje következményeit. 40 km/óra alatt akár teljes fékezést is alkalmazhat.
Az új Astra az első olyan kompakt modell egy volumengyártótól, amely valamennyi funkciót egyetlen mono-kamerával szolgál ki. Továbbá ez az első Opel, amely féktámogatásra használja a kamera információit.
Kitüntetett segítő: a holttér-figyelmeztető
Tovább fokozza az Astrában és a környezetében utazók biztonságát az Opel ultrahang-alapú holttér-figyelmeztetője, amely a „láthatatlan” veszélyforrásokat jelzi. Sávváltáskor, előzéskor vagy kanyargós úton hamar eltűnnek dolgok a holttérben, ezért 11 és 140 km/óra között ultrahangos érzékelők pásztázzák folyamatosan a jármű környezetét. A potenciális veszélyre az illető oldali tükörben felvillanó jel figyelmeztet. Ha mégis ebbe az irányba indexel a vezető, villogni kezd a jel. A fénydióda elég erős ahhoz, hogy napsütésben is észrevehető legyen. Rendszeréért az Opel elnyerte az Euro NCAP fejlett technikáért járó Advanced Reward kitüntetését.
Hátrafelé is lát: tolatókamera, dinamikus segédvonalakkal
Jól illik az igény szerint konfigurálható Astrába az elől-hátul ultrahang-érzékelős automatikusan kormányzó parkoló asszisztens is. 11 km/óra alatt aktív, és mutatja az akadályok helyzetét, illetve távolságát. A képet jelzőhang egészíti ki. A parkoló asszisztens gombnyomásra önmállóan bemanőverezi az autót egy üres helyre, miközben a vezető csak gázt ad és kuplungozik. Hátramenetbe kapcsoláskor jelenik meg a monitoron a 295 euróért kapható tolatókamera képe. A hátsó rendszámtábla fölött elhelyezkedő extra dinamikus segédvonalakat is képez, így a fej hátrafordítása nélkül látni, hová tart az autó. Tíz másodperccel a hátramenet befejezése után, vagy ha az autó 7 km/óránál gyorsabban halad előre, kikapcsol a tolatókamera, és visszajön a megszokott képernyőnézet.
Körkörös védelem: a passzív biztonsági koncepció
Az átfogó passzív biztonsági koncepció alapját a merev és ellenállóképes utascella képezi, amely a stabilitás érdekében főképp nagy- és ultra nagy szilárdságú acélból készül. Elöl, két oldalt és hátul kontrolláltan deformálódó energiaelnyelő zónák egészítik ki. Az Astrában alapfelszerelés a két első frontlégzsák, valamint az első és a második sorban a mellkas-medence oldallégzsák és a fejlégzsák. Az összes ülés hárompontos biztonsági övével, az erőhatárolókkal, a kettős pirotechnikai előfeszítőkkel olyan védelmi rendszert kínál az autó, amely minimumra csökkenti az utasok sérülésének veszélyét.
Extra komfort: a minősített ergonomikus ülés
Kívánságra további szerelvények fokozzák a kondicionális biztonságot az új Opel Astrában. Különösképp említésre méltó az Egészséges Hát Munkacsoport (Aktion Gesunder Rücken e.V.) szakértői által minősített ergonomikus ülés, amely érezhetően javítja a hosszú távú komfortot, és folytatja az Opel attraktív árú, hátkímélő üléseinek hagyományát. Amellett, hogy 18 irányban állítható, most már párnaszegély-beállítás is tartozik hozzá. Ráadásként olyan luxus-opciók közül lehet válogatni, mint a masszázs-, a memória- és a szellőző-funkció – ez a kínálat egyedülálló a kompakt osztályban. A hátul ülők is nagyobb komfortnak örvendhetnek, például fűthető lett a két külső ülés. Az új komponensek vonzó áron kaphatók, az AGR minősítő pecsétjét viselő vezetőülés például már 390 eurótól (Németországi, áfás kiskereskedelmi ár).
Könnyűsúlyú: tízkilós nyereség elfogadhatósági vizsgálattal
Az új Astra üléseinek tervezését öt évvel ezelőtt kezdte el az ülés-részleg és a kapcsolódó szakterületek több mint százfős szakembercsoportja. Különösképp arra kellett tekintettel lenni, hogy az ülések pontosan passzoljanak az autóba. Nehéz feladat, mivel az autó legnagyobb alkotóelemei közé tartoznak, és egy új modell gyártási költségeinek tíz százaléka esik rájuk, ezenkívül befolyásolják a jármű összsúlyát is. Épp ezért végeztek az Astra alapfelszerelését képező komfortüléseinek valamennyi alkatrészére elfogadhatósági vizsgálatot. Ahhoz például, hogy hátul 35 milliméterrel nőhessen a lábtér, sokkal kompaktabbra kellett készíteni az első támlát. Ezt a legmodernebb számítási módszerek tették lehetővé – valamint természetesen a kárpit alatt rejtve maradó könnyű poliuretán-habok és ultra-nagyszilárdságú acélok. Az új ülések összesen tíz kilogramm súlycsökkentést hoztak az elődtípushoz képest. További előny a hátsó ülések optimalizált kontúrja és nagyobb párnadőlése, miáltal javult a comb alátámasztása.
A szakértők ajánlata: AGR-minősítés a példás ergonómiáért
Egyben lejjebb is helyezték az Astra komfortülését, ami különösen a magas termetű, sportos autósoknak kedvez. A 65 milliméternyi függőleges állíthatóság – a szegmens legnagyobbja – jóvoltából bármilyen testalkatú ember optimális üléspozíciót talál. Ezt aztán gombnyomással el lehet menteni az opcionális prémium-ergonomikus ülés memória-funkciója révén, amely kényelmes megoldás felváltva vezetett flotta- vagy családi autók esetében. Ehhez már alapkivitelben is jár az elektropneumatikusan négy irányban (előre-hátra, fel-le) állítható deréktámasz, az üléspárna változtatható döntése, a kihúzható combtámasz és az emberi test hajlatait követő üléskontúr. Légpárnákkal állíthatók az oldalirányban megtámasztó ülésszegélyek is. Ennyi mintaszerű ergonómia már minősítő bizonyítványt ért az Egészséges Hát Munkacsoportnál.
Komforthármas: wellness-masszázs, klímatizálás és fűtés
Az ülés mikroklímája is befolyásolja a vezető fittségét. A légáteresztő felületi anyagok és perforált poliuretán-habosítás elvezetik a nedvességet, ezenkívül aktívan hűthető és fűthető az új Opel Astra komfortülése. Mini ventilátorok szívják el az ember testétől a párát, télen pedig az ülésfűtés gondoskodik kellemes melegről elöl, illetve a hátsó-külső üléseken. Aki pedig kényeztető wellness-mobillá teszi a kocsiját, gombnyomásra élvezhet kellemes masszázst, úgyhogy sok órányi autózás után is frissen szállhat ki.
Az aktív és passzív biztonság átfogó koncepciójával és rendkívüli komfortjellemzőivel az Astra megszakítás nélkül folytatja az Opel hagyományát: széles publikumnak, elérhető árért tesz elérhetővé innovatív technikát– hogy még biztonságosabbá és kellemesebbé tegye az autózást.
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte