Site icon AutóAddikt

Könnyebb és stabilabb lett az új Opel Astra K

Műszakilag nagyot fejlődött az új Opel Astra K. Nemcsak azért, mert volumenmodellként sok innovációt hoz át magasabb kategóriákból a kompakt osztályba, hanem teljesen új, karcsú felépítésének okán is.

Tervezői helytakarékosságra és következetes súlycsökkentésre törekedtek. A típuselőd remek menetdinamikájából kiindulva extra-könnyű futóművet konstruáltak, amely érezhetően javítja a kerékvezetést, a fékezést és a kormányzást. A fitneszkúra hatására élénkebb, ugyanakkor komfortosabb lett az ötajtós kocsi, közvetlenebbül reagál a vezető utasításaira, dinamikusan fordul be és minden eddiginél élvezetesebben vezethető.

Új felépítés

Az új Astra-nemzedék alapvető karcsúsítása jót tett a kompakt bestseller agilitásának és hatékonyságának. Minden egyes komponense próbapadra került, s a mérnökök elsősorban az okos anyaghasználatra ügyeltek. Egyedül a nyers karosszéria 20 százalékot adott le a súlyából, 357 helyett 280 kilogrammos lett, és további 50-et nyertek a futóművön: tökéletesítették az első és a hátsó hidat, nagy- és ultra-nagy szilárdságú acélokat, valamint kompakt segédvázakat alkalmaztak. A kisebb súly persze még messze nem jelent kisebb stabilitást, épp ellenkezőleg, hiszen a torziós merevség 18,6-ról 19,0 kNm/fokra nőtt. Ennek hozadékaként javultak a menettulajdonságok, illetve a zaj- és rezgési jellemzők.

A bevált első MacPherson futómű és a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés, az Opel továbbra is egyedülálló Watt-rúdjával együtt, maximális stabilitásról és kiegyensúlyozott komfortról gondoskodik.  Az első nyomtáv azonos a típuselődével, a hátsó nyolc milliméterrel keskenyebb lett, a tengelytáv 23-mal rövidült. A kerekek 15 – 18 colosak.

Okos hátsó felfüggesztés

Rüsselsheimben egészítették ki világelsőként okosan elhelyezett Watt-rúddal a csatolt lengőkaros hátsó futóművet. Ezt az innovatív, az Opel által szabadalmazott elrendezést tovább finomították az új Astra részére. Megmaradtak a viszonylag könnyű, helytakarékos és zseniálisan egyszerű csatolt lengőkaros rendszer elvi előnyei a többlengőkaros konstrukcióval szemben, de hozzájuk jött egy kanyardinamikai pozitívum: a karosszéria megdőlése esetén állandóbb marad a kerekek dőlése és összetartása.

A súlycsökkentett Watt-rudat a padlólemez alatt, közvetlenül a hátsó kerekek középvonala mögött helyezték el. Rövid, billenthető kiegyenlítő lengőkarjának gömbcsuklóihoz kapcsolódnak a kerekekhez vezető keresztrudak. Ez az elrendezés hatásosan nyeli el a harántirányú, illetve az útegyenetlenségekből származó befolyásokat. A Watt-rudazat azáltal egyenlíti ki a centrifugális erőt, hogy továbbvezeti az egyik kerékről a másikra, csírájában fojtva el a tengely oldalirányú mozgását. A mérnökök számításai szerint ez a szerkezet 80 százalékkal is csökkentheti a hátsó tengelyt támadó erőket.

További előny, hogy lágyabbak lehetnek a szilentblokkok, mert kisebb erőket kell kitámasztaniuk, így optimálisan lecsatolódnak az útpályáról származó zavaró impulzusok, miáltal jelentősen csökken a zajszint az utastérben. Az U-szelvényűre préselt torziós elemet a hosszlengőkarok közé szerelik, közvetlenül a hátsó kerekek előtt. Változó falvastagság és az összehegesztési szögek flexibilis variálása teszi lehetővé a karosszériadőlés mértékének kiegyenlítését, így lehet a kívánt mértékben finoman hangolni az új Astra különböző súlyú és motorú változatait.

Finomított első híd

Az első MacPherson rugóstagok toronycsapágya kettős hatású, egymástól tisztán elkülönítve veszi fel a rugózásból és a csillapításból származó erőket. A rugózatlan tömeg csökkentése és a súlyeloszlás javítása érdekében alumíniumból készül a függőcsapszeg. A stabilizátor csöves kialakítású. A szintén optimalizált súlyú L-szelvényű keresztlengőkar maximális stabilitással, két szilentblokkon keresztül csatlakozik a segédvázhoz. A gumiblokkokat és a felfüggesztés geometriáját úgy hangolták össze, hogy keresztirányban merev, hosszirányban lágy legyen a felfüggesztés, ezáltal javul az autó vezethetősége, és emelkedik a komfortnívó. A keresztlengőkar hátsó szilentblokkjának elasztoméres csillapítása megakadályozza, hogy a kormánykerékig továbbterjedjenek a rezgések.

A tökéletesített szervokormánnyal összehangolt új első futómű nagyon élvezetessé teszi az új Astra vezetését, jól fekszik az úton az autó, és nagyon precízen dirigálható.

Kifinomult fékberendezés

A kétkörös fékrendszerű Astra különböző motorváltozataihoz háromféle féktárcsa-kombinációt alkalmaznak. A 15 colos specifikációhoz járó hűtött első, illetve tömör hátsó tárcsa átmérője 276, illetve 264 milliméter. A 16 colos változat adatai 300 és 288 milliméter, de van egy 16/15 colos variáns is, nagy első- és kis hátsó tárcsával.

E szolid mechanikus alapot egészíti ki az új Opel Astra valamennyi kivitelében alapfelszerelésként az aktív biztonságot magas szintre emelő ESPPlus elektronikus menetstabilizáló. Az autó közepén elhelyezett perdületérzékelője minden mozgást regisztrál a jármű függőleges tengelyvonala körül. Ez és a kormánytengely elfordulás-érzékelője adja a sebességjellel együtt azt a képet, amelynek alapján a szabályozás kifejtheti hatását. Ha minden jel arra mutat, hogy a vezető elvesztette uralmát az autó fölött, a rendszer egy vagy több kerék fékezésével és gázelvétellel avatkozik be.

Az ESP a következő kontrollfunkciókat fogja össze:

Exit mobile version