Az Audi AG mintegy 1 871 350 járműre növelte globális forgalmát 2016-ban, ami 3,8 százalékkal haladja meg eddigi rekordéve, 2015 volumenét.
Modellpalettája jelenleg is zajló, széles körű megújulása közepette a márka minden alapvető régióban növelte eladásait, Európában 7,6, Észak-Amerikában 5,3, az Amerikai Egyesült Államok stagnáló piacán 4, míg az ázsiai/csendes-óceáni régióban 0,5 százalékkal. A négykarikás márka öt legnagyobb piacán egyaránt minden eddiginél több autóját értékesítette. Világszerte 2009 óta immár a hetedik egymást követő évben nő az Audi termékei iránti kereslet, s a 2009-es 949 729 darabos volumenhez képest a márka csaknem megduplázta sikerét ezen időszak alatt.
„2016 még a várakozásoknál is nagyobb kihívásokat rejtett az Audi számára, számos fontos piacán erős ellenszélben haladva. Ennek során világszerte kiegyensúlyozott növekedéssel igazoltuk márkánk erejét” – emelte ki Dietmar Voggenreiter, az AUDI AG igazgatótanácsának az értékesítés és a marketing területeiért felelős tagja. „Legújabb modelljeink kedvező fogadtatása jól mutatja modell- és technikai offenzívánk sikerét. Az idén folytatjuk járműportfoliónk átfogó megújítását, fokozatosan jelenve meg újdonságainkkal a piacon.”
Az új Audi A4 a tengerentúli piacokon is bemutatkozott 2016-ban, globális értékesítési volumene a megelőző évit 7,6 százalékkal meghaladva emelkedett 337 550 darabra. Európában, ahol egész évben kapható volt, az A4 a prémiumszegmens élén 25,7 százalékkal több, mintegy 164 600 példányban talált gazdára. Az Audi középkategóriájú modelljeinek megújulása az idén az új A5 Coupé révén folytatódik a nemzetközi piacokon, miután 2016 végén már megjelent Európában. Az új A5 Sportback 2017-ben érkezik, s első ízben jelenik meg az Amerikai Egyesült Államok piacán.
2016-ban zárult a Q7 felsőkategóriájú SUV-modell második generációjának globális piaci bevezetése, ennek során 43,6 százalékkal több, mintegy 102 200 példányban talált gazdára. A Q7 ezzel megduplázta elődje átlagos évi értékesítési volumenét, első alkalommal lépve túl az évi 100 ezres mennyiséget. Az új Q2 „city-formátumban” bővíti a négykarikás márka népszerű SUV-családját. Európai bemutatója komoly érdeklődést ébresztett 2016-ban a márkakereskedőknél, a további piacok 2017-ben következnek. Az új Q5 formájában az idén generációváltás veszi kezdetét az Audi legnagyobb darabszámban értékesített SUV-modelljénél.
Az újjászervezett Audi Sport GmbH az Audi további növekedési motorjául szolgált 2016 során. A csúcsmodell új R8 eladásai 31,8 százalékkal emelkedtek, mintegy 2890 sportkocsira. Az R- és RS-modellek jelentős, 18 százalékos bővüléssel nagyjából 20 200 darabos eladást produkáltak, első ízben lépve át a 20 ezer darabos határt.
Az Audi Európában hódította el 2016 során a legtöbb új ügyfelet, elsősorban az új A4 révén. A régió számos politikai és gazdasági bizonytalansága ellenére az Audi forgalma 7,6 százalékkal, mintegy 860 600 autóra nőtt, így a 2014-es 762 949 kiszállításhoz viszonyítva a márka két év alatt közel százezer darabbal növelte eladásait hazai kontinensén. Legutóbb az Audi négy legnagyobb európai piacán produkált rekordértékeket: Németországban (+8,6 százalékkal 293 307 darabra), Nagy-Britanniában (+6,4 százalékkal 177 565 darabra), Franciaországban (+8,5 százalékkal 65 362 darabra) és Olaszországban (+15,5 százalékkal 62 430 darabra) egyaránt minden korábbinál többen választották a négykarikás modelleket 2016 során. Spanyolország 16,4 százalékkal több, összesen 51 879 eladásával világszerte a legnagyobb növekedést érte el az Audi csúcspiacai között. Immár sorozatban a harmadik évben fejtett ki ellentétes hatást Oroszország továbbra is negatív piaci trendje, ahol a 20 706 kiszállítás az Audi itteni eladásainak 19,3 százalékos visszaesését jelentette.
Magyarországon is kiváló eredménnyel zárta az Audi a tavalyi esztendőt, így megőrizte piacvezető szerepét a prémium személyautók piacán. 2016-ban a négykarikás márka 2503 személygépkocsit értékesített, ami 14%-kal volt magasabb az előző év 2197 darabos eredményénél. Az éves forgalmi adatok alapján az Audi több típusnál is piacvezető lett 2016-ban, így megelőzte közvetlen konkurenseit az Audi A3, A4, A6, A7 és a TT kategóriákban.
Az Amerikai Egyesült Államokban az Audi eladásai az elmúlt évekhez hasonlóan nagyobb mértékben bővültek a teljes helyi piac meglehetősen visszafogott teljesítményénél, az egyetlen nagy prémiumgyártóként mutatva fel érzékelhető növekedést, mégpedig 4 százalékkal, összesen 210 213 darabra. Jelentős szerepe volt ebben a Q7 sorozatnak: új nemzedéke amerikai egyesült államokbeli, tavaszi piaci bevezetését követő 2016-os eladásai 60,9 százalékkal 30 563 autóra bővültek e modell legnagyobb daraszámú piacán. Az összes Q-modellt tekintve a SUV-modellek eladásai 18,9 százalékkal 100 161 darabra emelkedtek. Az Audi Canada (+14,2 százalékkal 30 544 darabra) ugyancsak profitálhatott e SUV-trendből, első alkalommal lépve a négykarikás márka tíz legnagyobb piaca közé. Lényegesen kedvezőtlenebbül alakultak egyes dél-amerikai piacok igencsak volatilis körülményei, Brazíliában például a tavalyi jelentős növekedés után 2016-ban 29,9 százalékkal kevesebb, 12 011 Audit értékesítettek.
Kínában az Audi további 3,6 százalékkal igen magas szintre, 591 554 darabra növelte kiszállításait. Ezen új rekordjával a vállalat továbbra is fölényesen vezet a prémiummodellek kínai piacán. 2016-ban a négykarikás márka mindenekelőtt a prémium alsó-középkategóriában tapasztalt növekvő keresletet, 2015-nél 29,7 százalékkal több, összesen 89 213 Audi A3, illetve 27,6 százalékkal több, 89 779 Q3 gépkocsiját értékesítve. Az Audi ma elsősorban a fiatal vásárlókat hódítja meg e modelljeivel, miután 2013-ban a helyi gyártás úttörőjeként ebben az akkor még itt kevéssé jelentős prémium piaci szegmensben megkezdte a termelést. Az Audi az elmúlt évben is a további sikeres piaci tevékenység fontos alapköveit fektette le, 2016-ban mutatva be azon modelljei utódjait, illetve felfrissített változatait, amelyek együttesen itteni eladásai több mint felét tették ki. Az új, megnövelt tengelytávú A4 L ősszel érkezett a márkakereskedőkhöz, míg az év végén a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszerű, helyi gyártásban készülő A6 L e-tron jelentett fontos mérföldkövet a márka kínai modellkínálata elektromossá alakításának útján. Az idén importból már a Q7 e-tron is rendelkezésre áll majd.
Értékesítési adatok
AUDI AG |
December | Összesen
|
||||
|
2016 | 2015 | Eltérés | 2016 | 2015 | Eltérés |
Világszerte | 157 450 | 158 429 | -0,6% | 1 871 350 | 1.803 246 | +3,8% |
Európa | 65 500 | 57 644 | +13,7% | 860 600 | 799 940 | +7,6% |
– Németország | 17 654 | 17 087 | +3,3% | 293 307 | 270 063 | +8,6% |
– Nagy-Britannia | 11 219 | 9003 | +24,6% | 177 565 | 166 817 | +6,4% |
– Franciaország | 5386 | 5355 | +0,6% | 65 362 | 60 216 | +8,5% |
– Olaszország | 5074 | 3575 | +41,9% | 62 430 | 54 054 | +15,5% |
– Spanyolország | 3804 | 2886 | +31,8% | 51 879 | 44 587 | +16,4% |
Amerikai Egyesült Államok | 23 195 | 20 399 | +13,7% | 210 213 | 202 202 | +4,0% |
Mexikó | 1700 | 1516 | +12,1% | 15 330 | 14 147 | +8,4% |
Brazília | 554 | 1309 | -57,7% | 12 011 | 17 130 | -29,9% |
Kína (és Hongkong) | 51 514 | 60 197 | -14,4% | 591 554 | 570 889 | +3,6% |