Főoldal Újdonságok Látványos formatervet és tágas utasteret kapott az új Kia ProCeed

Látványos formatervet és tágas utasteret kapott az új Kia ProCeed

Az új Kia ProCeed az utazóautók tágasságát és sokoldalúságát ötvözi látványos formatervvel, egy ötajtós shooting brake karosszériájában. A ProCeed ma hivatalosan is bemutatkozik, mielőtt lelepleznék az októberi 2018-as Párizsi Autószalon közönsége előtt, értékesítése pedig – kizárólag európai piacokon – 2019-ben indul.

Emilio Herrera, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója, az újdonsággal kapcsolatban kiemelte: “A ProCeed olyan autó, amely megtestesíti mindazt, amit ma a Kia jelent: a forma, a tágas utastér és a sokoldalúság páratlan kombinációját, ami egyedülálló jelenség a kompakt családi autók szegmensében. Európai utakon, európai vezetőknek tervezték. A gyártás is európai, és hogy a legmagasabb színvonalon történik, arra bizonyíték a Kia egyedülálló, 7 évre, vagy 150,000 km-re szóló garanciája.”

Akárcsak a második generációs háromajtós kupé – a Kia pro_cee’d – esetében, az új ProCeed tervezése és fejlesztése is Európában zajlott. Az autó tervezői, fejlesztői és a csapat többi tagja a Kia németországi, Frankfurtban működő központjában dolgoztak, a ProCeed gyártásának helyszíne pedig Zsolna, a márka szlovákiai üzeme. Az új modell a Kia Ceed és Ceed Sportswagon mellé érkezik a kínálatba.

Merész formatervének és mérnöki megoldásainak köszönhetően a Kia ProCeed az új Ceed-család legsportosabb tagja, ezért kizárólag GT Line, valamint nagyteljesítményű GT kivitelben lesz elérhető.

Emilio Herrera hozzátette: “A kibővített Ceed-család részeként, a ProCeed jelentős szerepet játszik a Kia folyamatos európai növekedésében. 2006 óta több mint 1.3 millió példányt értékesítettünk a Ceed-ből, így a Sportage után a legnépszerűbb modellünk. A ProCeed szélesebb körben tovább növelheti a Ceed választék vonzerejét.”

A ProCeed gyártása novemberben indul, a kizárólag európai értékesítés kezdete 2019 első negyedéve. A Kia minőségi ígérete szerint, a márka egyedülálló 7 éves vagy 150,000 km-es garanciája most is érvényes.

Formaterv

Különleges shooting brake sziluett

Az új Kia ProCeed továbbviszi a második generációs pro_cee’d szellemiségét és atletikumát. A shooting brake formával a ProCeed kiváló alternatívája a tradicionális, háromajtós ferdehátúaknak, ugyanakkor kompakt méreteiből adódóan rendkívül agilis viselkedésű is. Egy kupé DNS-ével felvértezve, a ProCeed alacsonyabb és hosszabb is, mint az ötajtós Ceed, és a Sportswagon. Ezt a megdöbbentő vizualitást sokoldalúsággal ötvözi, olyan unikális “meghúzott” sziluettel, amely mindentől eltér a családi autók között.

Emilio Herrera elmondta: “A ProCeed merészen új irányba mozdítja el a Ceed-családot. Ahol a Ceed Sportswagon a gyakorlatiasabb, ott a ProCeed pároknak vagy fiatal családoknak nyújtja egy kombik térkínálatát és sokoldalúságát, érzelmeket kiváltó formákkal.”

A ProCeed tervezése a Kia európai formatervező központjában, Frankfurtban zajlott, Gregory Guillaume, valamint Peter Schreyer formatervezésért felelős alelnök és vezető formatervező irányításával.

Gregory Guillaume így kommentálta a munkát: “Európában csökken az igény a háromajtós ferdehátúakra, és ez kérdéseket vetett fel a pro_cee’d jövőjével kapcsolatban. De számunkra elképzelhetetlen volt, hogy „elpusztítsuk”. Nemcsak egyszerűen nevet adtunk a háromajtós cee’d-nek – ennél sokkal többről volt szó, hiszen az újdonság az összes Kia értéket megtestesíti a fiatalos dinamizmussal, az érzelmi elkötelezettséggel és a formatervezés vezérelte kívánatossággal együtt.”

Guillaume hozzátette: “Meg kellett újítanunk a pro_cee’d-et, hogy a vitalitás és a vibrálás ne tűnjön el. Olyan modellnek kellett születnie, amely nemcsak a Ceed-család aktuális csúcsa, de azonnal beazonosítható, mint az érzelmileg legmegnyerőbb autó a kínálatban.”

A ProCeed elérhető GT Line és a nagyteljesítményű GT változatban is, s ez lehetővé tette a Kia európai formatervező csapata számára, hogy magabiztos megjelenésű, sportos modellel álljon elő. Alacsony, szikár és karcsú, a kiállása és az arányai feltűnőek, csak a gépháztető és az első szárvédők közösek az ötajtós Ceed-del. Saját stílusa és karaktere van, és minden eleme új. Ugyanakkor a ProCeed már számos ismert Kia részletet, motívumot is felvonultat, s ez a ‘családi arc’ azonnal felismerhető. A jellegzetes ‘tigrisorr’ hűtőmaszk, a széles, alacsony légbeömlő, a felső élén ’várszerű’ szélvédő, és a márka utánozhatatlan lemezmunkájának keveréke, a feszes ívekkel és a gömbölyödő felületekkel, ami minden kortárs Kiára jellemző.

A Ceed-hez hasonlóan, a ProCeed eleje is precízen kidolgozott, vízszintes vonalakkal, alapfelszerelésként LED-es ‘ice cube’ (jégkocka) nappali menetfényekkel, ami a korábbi Kia GT és GT Line megjelenését idézi. Az újdonság ugyanúgy 1800 mm széles, mint az ötajtós, de első lökhárítója egyedi.

Az oldalnézetet a 2017-ben bemutatott Kia Proceed Concept tanulmány vonalai határozzák meg, visszatükrözve a jellegzetes tetővonalat, ami elegánsan ráfordul a hátsó vállakra. Feszes ívek futnak végig az autón a fényszóróktól a csomagtérig, vizuálisan megnyújtva a karosszériát. Átvették a 2017-es tanulmányautó ablakvonalát is, beleértve a ferdén álló krómozott ‘Sharkblade’ (cápapenge) elemet, ami kihangsúlyozza az erőteljes tetővonalat. Meredek hátsó szélvédője elkülöníti a Ceed-család többi tagjától, és minden más autótól is a szegmensben. A hátsó szélvédő a Ceed Sportswagon esetében a függőlegeshez képest 50,9 fokos szögben áll, az ötajtósé pedig 52,4 fokban. A kupés jelleg meghatározó elemeként, a hátsó szélvédő a ProCeed-nél még laposabb: a függőlegessel 64.2 fokot zár be.

4,605 mm-es teljes hosszával az új ProCeed 5 mm-rel hosszabb, mint a Ceed Sportswagon, és nagyobb, (885 mm) az első túlnyúlása is. A magasság 1,422 mm, így a tetővonal 43 mm-rel alacsonyabb, mint a Sportswagoné, a hasmagasság pedig 5 mm-rel kevesebb (itt 135 mm). A konstrukció alapja a Kia ‘K2’ padlólemeze, akárcsak a többi Ceed esetében, ezért a 2,650 mm hosszú tengelytáv változatlan.

Az autó hátulja teljesen eltér a Ceed-család többi tagjáétól, ennek kialakítását is a tavalyi Proceed Concept tanulmány inspirálta. Az alacsonyabb felépítéssel együtt, az új, széles hátsó lökhárító határozott, sportos kiállást ad – kettős kipufogóvéggel a GT és GT Line változatokon. A ProCeed felirat a csomagtérajtó közepén látható, a LED-es hátsó lámpák alatt, amelyek vizuálisan még szélesebbé teszik a hátulnézetet.

A ProCeed tízféle fényezéssel készül. A vásárlók a ProCeed GT Line esetében 17 vagy 18 colos könnyűfém keréktárcsákat választhatnak, míg a ProCeed GT alapáron 18 colos kerekekkel érkezik.

Belső

Egy utazóautó térkínálata és sokoldalúsága
Az utastérben a ProCeed ugyanolyan ergonomikus kialakítású, mint a többi Ceed. A belső teret csúcsminőségű, puha tapintású anyagok, fém dekorációk és vízszintes tagolású műszerpult jellemzi.

A Kia infotainment rendszerének 7,0 colos ‘lebegő’ érintőképernyője a középkonzol tetején ül, alatta az audio, a fűtés és a szellőzés kapcsolói. A középkonzol kissé a vezető felé fordul.

A Ceed és a Sportswagon szürke tetőborítását selymesebb anyagú fekete színűre cserélték, a küszöböket pedig csiszolt felületű fém betétek díszítik. Alapáron jár a remek fogású, alul lapított karimájú kormány, és – a duplakuplungos sebességváltóval felszerelt modellekben – a fém kapcsolófülek is a kormányon.

Kiviteltől függően a ProCeed többféle első ülésessel is elérhető (mindegyik a Kia hímzett ‘GT’ logójával). A ProCeed GT-hez a Kia új sportülései járnak, nagyobb, feszesebb oldalsó és a combokat jobban alátámasztó párnázással. A huzat fekete bőr és hasított bőr (velúr), vörös tűzésekkel és GT logóval. A ProCeed GT Line hagyományos üléseinek oldaltartása határozottabb, mint a többi Ceed-é, az anyag fekete szövet és világos szürke műbőr lehet. A GT Line vásárlói GT-stílusú üléseket is választhatnak, fekete bőrrel és hasított bőrrel (velúrral), szürke varrással.

A ProCeed-ben bőséges a tér, a hátsó sorban, a lejjebb vitt csípőmagasság (a Ceed és a Sportswagon modellekhez képest) ellensúlyozza a ProCeed alacsonyabb tetővonalát, így elegendő fejtér és lábhely marad.

A ProCeed nagyobb csomagteret kínál, mint akár sok hagyományos kompakt családi kombi, és több utazóautó is a felsőbb kategóriákból. A kapacitás 594 liter (VDA), ezzel a ProCeed befogadóképessége 50%-kal felülmúlja az ötajtósét. A Sportswagonénál alacsonyabb rakodóperemen és az alacsonyról nyíló csomagtérajtajtón át feltűnően könnyű a csomagok ki- és bepakolása.

A Ceed Sportswagon csomagtere ugyan nagyobb (625 literes), de a ProCeed variálhatóságban nem marad el mögötte. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla a csomagtérből egyetlen kar meghúzásával előredönthető, lehajtott ülésekkel a rakodófelület teljesen sík. A padló alatti tárolókban kisebb tárgyak szállíthatók, a csomagtartóban horgok segítik a csomagrögzítést. Az extraként elérhető Smart Power csomagtérajtó automatikusan felnyílik, ha a ProCeed okoskulcsát érzékeli. Ez különösen akkor hasznos, ha csomagokkal a kézben érkezünk az autóhoz. A rakomány hálóval, és a csomagtér padlóján lévő sínrendszerrel is rögzíthető.

Vezetés és kezelhetőség

Európai fejlesztés, és finomhangolás
A ProCeed tervezése és fejlesztése során az európai utak, és az európai vezetők igénye volt a fő szempont. Európát a vezetési körülmények sokfélesége jellemzi: nagysebességű autópályák, cikcakkos alpesi utak, zsúfolt nagyvárosok és kanyargós országutak. A ProCeed fejlesztésénél a korábbi generációkhoz képest nagyobb dinamizmus, és a teljesebb utazási komfortot is fontos volt.

Ennek szellemében, elöl minden ProCeed teljesen független felfüggesztésen fut, a hátsó futómű pedig a kategóriára nem jellemző módon multilink szerkezetű.

A felfüggesztés felépítése alapjaiban megegyezik a Ceed és a Ceed Sportswagon modellekével, a ProCeed mégis egyedülálló hangulatot nyújt testvéreihez képest. Az agilitás és a kanyartulajdonságok kiemelt hangsúlyt kaptak, és a nagysebességű utazási komfort is különösen fontos fejlesztési szempontként szerepelt.

A ProCeed hasmagassága – mint a GT és a GT Line esetében – 5 mm-rel alacsonyabb a többi változaténál. A ProCeed GT vezethetőségének és kezelhetőségének fejlesztését Albert Biermann, a Hyundai-Kia járműtesztelésért és a nagyteljesítményű autókért felelős vezetője felügyelte.

A ProCeed teljesen független felfüggesztése alapjaiban a Ceed konstrukciója, azonban a geometria finomhangolásával viselkedése egyedülálló a Ceed kínálaton belül. A Kia fejlesztői a fokozott agilitásra és az érzékenységre összpontosítottak, miközben megtartották azt a nyugodt viselkedést, amit a tulajdonosok joggal várnak el országúton és autópályán. A felfüggesztés részleteit a hosszabb karosszéria és a hátratolt kabin méretei alapján módosították.

A normál tesztidőszak után további hat hónapot vett igénybe a kanyartulajdonságok és a hirtelen irányváltási reakciók tökéletesre csiszolása, és a kormányzás áttételének beállítása. A feszesebb első és hátsó rugók csökkentik a karosszériamozgásokat, pontosabb a kormányzás, az autó általában feszesebb viselkedésű, mint a többi Ceed. A lágyabb első és hátsó kanyarstabilizátorokkal kanyarban az ívbelső kerekek elemelkedési hajlama csökkent, amitől nőtt a tapadás és az útra vihető vonóerő. Ezekkel a változtatásokkal a ProCeed GT-vel gyorsabb kanyartempó érhető el, mint az esetleg erősebb, fronthajtású konkurensekkel, miközben a mindennapi használhatóság sem szenved csorbát.

A kerekek méretétől függetlenül, minden ProCeed elérhető extranagy kanyarsebességű Michelin Pilot Sport 4 gumiabroncsokkal is. A szervokormány elektromechanikus, közvetlennek számító 12,7:1-es áttétellel és a végállások között csupán 2.44 kormányfordulattal.

A ProCeed technológiája is fontos szerepet játszik a vezetés élvezetének és biztonságának növelésében: az elektronikus menetstabilizáló (ESC) mellett az alapfelszerelés része a Kia VSM rendszere is. Az elektronika az ívbelső kerekek lassításával csökkenti az alulkormányzottságot kanyarodás közben.

Hajtásláncok

Kizárólag turbós motorok

Az európai vásárlók egyre jobban ismerik és kedvelik a turbós erőforrásokat, főleg élénk gázreakciójuk és széles tartományban használható nyomatékuk miatt.

A ProCeed GT Line kétféle benzinmotorral választható: a népszerű 1,0 literes T-GDi-vel (turbós, benzines, közvetlen befecskendezéses), 120 LE-s teljesítménnyel és 172 Nm forgatónyomatékkal, és a ’Kappa’ sorozatú 1,4 literes T-GDi-vel 140 LE-vel, és 242 Nm-rel (1,500-3,200/perc). Mindkét motor részecskeszűrős, így a ProCeed túlteljesíti a legszigorúbb Euro6d TEMP emissziós norma előírásait is. Alapból mindegyikhez hatfokozatú kézi sebességváltó kapcsolódik, de az 1,4-es elérhető a Kia hétfokozatú, duplakuplungos automata váltójával is.

A vásárlók választhatják a hatékony új ‘Smartstream’ 1.6 literes CRDi (közös csöves, közvetlen befecskendezéses) dízelmotort is. A Kia új Smartstream hajtáslánca nagy teljesítményt kínál, alacsony emisszióval és takarékos működéssel. Az új Smartstream erőforrás fejlesztésekor a Kia mérnökei a kompakt és könnyű komponensekre, a tökéletesített égésfolyamatra, a maximális üzemanyag-hatékonyságra és a vezetési teljesítményre koncentráltak. A Ceed és ProCeed modellekben felbukkanó 1,6 literes dízelmotor a Kia első Smartstream dízele, és a vállalat eddigi legtisztább üzemű gázolajos erőforrása.

A 136 LE-s új Smartstream dízelmotorhoz hatfokozatú kézi, vagy hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó kapcsolódhat. Előbbivel a forgatónyomaték maximuma 280, míg hétfokozatú automata esetén 320 Nm. A legfrissebb, Euro6d TEMP kibocsátási szabvány teljesítése érdekében, a Smartstream motor gázait szelektív redukciós katalizátor (SCR) tisztítja.

A Kia a ProCeed GT-t 1,6 literes T-GDi benzinmotorral szereli, ez az erőforrás azonos a Ceed GT motorjával. 204 LE-s teljesítményével és 265 Nm nyomatékával a kínálat legerősebbje. Az új ProCeed GT és a Ceed GT most először elérhető a Kia hétfokozatú, duplakuplungos, kormányról is kapcsolható sebességváltójával. A Kia a gyorsulással és a végsebességgel kapcsolatos hivatalos adatokat a homologizációs folyamat végén hozza nyilvánosságra.

Technológia és biztonság

Innovációk a könnyebb, komfortosabb, biztonságosabb életért
Az alapáras ’lebegő’ kijelzős infotainment elérhető audio rendszeres 7.0 colos vagy navigációt futtató 8.0 colos érintőképernyős kivitelben is, utóbbinál online Kia Connected Services szolgáltatással (TomTom®). A rendszer képes teljes okostelefonos integrációra Apple CarPlay (iPhone 5 vagy újabb készülékkel) és Android Auto™ (Android 5.0 Lollipop vagy újabb operációs rendszerű) programokkal.

Vásárolható nagy zenei teljesítményű JBL Premium hangrendszer, az MP3 fájlokat helyreállító legmodernebb Clari-Fi technológiával. Sztenderd tartozék az okostelefonok teljes körű Bluetooth integrációja, az automata világításkapcsoló és a kulcs nélkül kezelhető zár is. Elérhető a fűtött szélvédő, amely szinte észrevehetetlen fűtőszálakkal melegíti az üveget, így a hideg, téli hónapokban csupán egy gombnyomás a jég olvasztása. A vezeték nélküli telefontöltő, a fűthető első és hátsó ülések szintén rendelhetők, az ülésszellőzés pedig a Proceed GT Line esetében érhető el.

A hat légzsák mellett fejlett vezetősegédek is növelik az utasok biztonságát, aktív biztonsági rendszerekkel az ütközések elkerülése érdekében. Az alapvető biztonsági technológiák magukba foglalják a távfény asszisztenst, a fáradtságérzékelőt, és a sávtartót/sávelhagyásra figyelmeztetőt, ráfutásgátlóval.

A sávkövető ugyancsak elérhető 2-es szintű autonóm (önvezető) technológia, amely igazodik a forgalomban a GT előtt haladó járműhöz, felismeri az útburkolati jeleket, és autópályán a sávjában tartja az autót. A rendszer különféle radarszenzorok alapján szabályozza a gázadást, a fékezést és a kormányzást, biztonságos távolságot tartva az előtte haladó járműtől. A sávkövető asszisztens 0-180 km/h-s sebességtartományban működik.

A további rendelkezésre álló technológiák között szerepel a dugóban araszolásra is képes (Stop & Go funkciós) adaptív tempomat, a holttérfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a parkolósegéd és a gyalogosfelismerős ütközéselkerülő.

Minden Ceed-ben alapfelszerelés a Kia elektronikus VSM (Vehicle Stability Management) rendszere, amely stabilizálja az autót fékezéskor és kanyarban, ha az ESC (Electronic Stability Control) tapadáscsökkenést érzékel.