Az új Lexus RC 200t a negyedik olyan modell a Lexus kínálatában, amely a vállalat 2 literes benzines turbómotorjának kifinomult menetképességeit élvezheti.
A nyolcfokozatú Sport Direct Shift (SPDS) sebességváltóhoz csatlakozó turbómotor számos kifinomult technológiát alkalmazva kínálja a finom járás, a turbólyuk-mentes gázreakciók és az üzemanyag-takarékosság magával ragadó kombinációját.
Az új RC 200t kiemelkedő menetdinamikai adottságai tovább javíthatók az F SPORT modellváltozat révén, amelyet Torsen részlegesen önzáró differenciálművel szereltek fel.
A már korábban beharangozott RC 300h modellel együtt az új RC 200t az év végétől lesz megvásárolható Európában.
2 literes benzines turbómotor nyolcfokozatú SPDS sebességváltóval
A rendkívül könnyű (mindössze 160 kg) és kompakt, kétliteres, turbófeltöltéses benzinmotor a fejlett ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion – takarékos üzem a kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motortechnológiák egyedi kombinációját alkalmazva jobb hatásfokú égést, ezzel kedvezőbb termikus hatásfokot ér el.
Az alkalmazott technológiák között megtalálható a D-4ST (közvetlen befecskendezéses, négyütemű Superior benzinmotor turbófeltöltéssel) üzemanyag-befecskendezési rendszer, a kettős megfúvású turbófeltöltő, a vízhűtésű hengerfejjel egybeépített kipufogó leömlő, valamint a VVTi-W (intelligens, széles tartományban változó szelepvezérlés) technológia.
A villámgyors gázreakciókat és az alacsony fordulatszámon is tekintélyes forgatónyomatékot kiemelkedően csekély üzemanyag-fogyasztással párosító erőforrás legnagyobb teljesítménye 245 DIN LE/180 kW, maximális forgatónyomatéka 350 Nm. Ennek köszönhetően az RC 200t álló helyzetből 7.5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 230 km/óra; átlagos üzemanyag-fogyasztása 7.2 l/100 km, CO2-kibocsátása akár 166 g/km.
A D-4ST rendszer a nagynyomású, közvetlen befecskendezést kisnyomású szívócső-befecskendezéssel kombinálja. Ez optimális, egységes égést eredményez akár a legnagyobb terhelés mellett, illetve alacsony hőmérsékleten is.
Ez a fejlett üzemanyag-befecskendezési rendszer a turbófeltöltővel párosítva teljes mértékű kompatibilitást szavatol az optimalizált geometriájú szívótorkok révén elért, fokozott örvénylés, valamint a turbónyomás-szabályozás között.
A kipufogógázok a vízhűtéses hengerfejjel egybeépített, négy-a-kettőbe kialakítású leömlőn keresztül távoznak. A leömlőn szívási, illetve sűrítési ütemük szerint párosítva osztozik a négy henger. A kiemelkedő hatásfokú, kettős megfúvású (twin-scroll) turbófeltöltővel összhangban működő, innovatív leömlő megelőzi az egyes hengerekből kiáramló kipufogógázok interferenciáját; így a lehető legszélesebb fordulatszám-tartományban biztosít kiemelkedő forgatónyomatékot.
A közvetlenül a motorblokkra szerelt, levegő-víz rendszerű köztes töltőlevegőhűtő jelentős mértékben csökkenti a turbófeltöltő után a motorba szívott levegő térfogatát, ami minimális turbólyukat, és ezáltal fokozott gázreakciót eredményez.
A 2,0 literes turbómotor működését változó szelepvezérlési rendszer is segíti: a kipufogó oldali szelepeken VVT-i, a szívó oldaliakon pedig VVT-iW rendszert alkalmazva. Ez amellett, hogy a fojtószelep teljes nyitását engedélyezve a teljes fordulatszámtartományban optimális nyomatékleadást biztosít, azt is lehetővé teszi, hogy az Otto-ciklus szerint beindított motor a takarékosabb Atkinson-ciklus szerint üzemeljen.
A motor nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) sebességváltó közbeiktatásával hajtja a hátsó kerekeket. Az eredetileg a nagyteljesítményű RC F modell részére kifejlesztett váltómű kormányra szerelt váltófülekkel is rendelkezik, amelyeken keresztül a vezető beavatkozhat a váltási folyamatba; a sebességváltó a fellépő gyorsulási (g-) erők függvényében módosítja a fokozatválasztási sémát. A sebességváltó a kanyarvételt megelőző, intenzív lassítás során visszakapcsol, a teljes íven tartja az alacsonyabb fokozatot, majd a kanyar kijáratánál az aktuálisan optimális fokozatba váltva biztosítja a lehető legjobb gázreakciót.
Kiemelkedő menetdinamika
Az új RC 200t modell menetdinamikai adottságai tökéletesen tükrözik a Lexus azon célkitűzését, hogy modelljei rugózását és vezethetőségét optimalizálva sportosabb, magával ragadóbb vezetési élményt kínáljon ügyfeleinek.
Az RC kupé dinamizmusának, pontos kormányreakcióinak és fokozott tapadásának alapja a rendkívül merev karosszéria-szerkezet, amelynek szilárdságát számos különleges Lexus gyártási eljárás fokozza, a szerkezeti ragasztók alkalmazásától kezdve a lézer-csavarhegesztésen át a többpontos hegesztési varratokig.
Az RC kupé kettős-keresztlengőkaros első és többlengőkaros hátsó felfüggesztése az új 200t esetében egyedi hangolást kapott, amely a kiegyensúlyozott, dinamikus vezethetőséget kiváló egyenesfutással és rugózási komforttal kombinálja.
Az RC 200t modellt Drive Mode Select üzemmódváltó rendszerrel szerelték fel, amely Havas, Eco, Normál és Sport (továbbá az F SPORT modell esetén SPORT S) üzemmódokat kínál.
RC 200t F SPORT: továbbfejlesztett vezethetőség
Az új RC 200t F SPORT modellváltozat számottevően továbbfejlesztett vezethetőséget kínál, változatlanul kiemelkedő rugózási komfort mellett. Az F SPORT variáns egyedi hangolású első és hátsó felfüggesztést, Torsen részlegesen önzáró differenciálművet, valamint adaptív, változó felfüggesztést (AVS) kínál.
Az AVS rendszer automatikusan aktiválja az adaptív csillapítású lengéscsillapítókat, ezáltal a négy keréknél egyenként szabályozza a felfüggesztés jellemzőit, ami révén az egyenesfutási rugózási komfort és az ívmeneti stabilitás optimális kombinációját kínálja.
Amikor a vezető aktiválja a kizárólag az RC F SPORT modellnél kínált SPORT S+ üzemmódot, a rendszer kanyarban megnöveli az ívbelső és ívkülső kerekek csillapítása közötti különbséget, ezáltal tovább csökkentve a karosszéria oldaldőlését.
Elegáns kupés formaterv, vezetőcentrikus cockpit
A lenyűgöző, kétajtós RC 200t kupé külső formatervét a kompakt utastér, az agresszív kialakítású első kerékdobok, valamint a lendületes vonalakkal határolt karosszéria egysége határozza meg. Az így kapott, erőteljes, háromdimenziós forma minden irányból más és más arcát mutatja, amint körbejárjuk az autót; így akárhonnan szemléljük, megjelenése lenyűgöző és magával ragadó.
A kupé különleges formatervéhez illő módon az F SPORT modellváltozat ‘F’ rácsozatú orsós hűtőmaszkja a legszélesebb és legmélyebb, amelyet Lexus modellen valaha alkalmaztak, kihangsúlyozva az RC széles, határozott kiállását és mély tömegközéppontját. A formát és a funkciót maradéktalanul egységbe foglaló hűtőrácsban kaptak helyet a ködfényszórók, valamint a fékeket hűtő levegő bevezetésére szolgáló nyílások.
Az RC 200t kilencküllős, 17 colos vagy ötküllős 18 colos vagy tízküllős 19 colos alumínium ötvözet keréktárcsákkal választható. Az F SPORT kiadás az egyedi típusjelzés mellett különleges, 19 colos F SPORT könnyűfém keréktárcsát kapott.
A kupé sportos eleganciáját kihangsúlyozva az RC 200t prémium minőségű utasterében a tervezők messzemenőkig kihasználták a kontrasztos színekben, anyagokban és világításban rejlő lehetőségeket; utóbbi esetében a szokásos lefelé irányuló hangulatvilágítás helyett különleges, felfelé irányuló környezeti megvilágítást alkalmaztak.
Az exkluzív, ‘integrált szivacstöltésű’ sportülések rendkívül jó megtámasztást biztosítanak, a testhez álló, fókuszált és kiemelkedően ergonomikus vezetői környezetet pedig kezelő- és kijelző zónákra osztották, ami biztosítja a Lexus fejlett fedélzeti technológiáinak optimális hatásfokú használhatóságát.
A felső, kijelző zónában kapott helyet a műszeregység, valamint a 7 colos multi-információs monitor, míg az alsó, kezelő zónában található, réteges felépítésű középkonzolon foglal helyet a Lexus második generációs Remote Touch Interface (RTI) kezelőfelülete.
Az F SPORT modellváltozat az LFA szupersportkocsinál alkalmazott innovatív, mozgó központi gyűrűs menetdinamikai mérőműszer leszármazottját kapta meg. Az F SPORT belterét perforált bőrrel borított kormánykerék és váltókar, alumínium pedálok és küszöbbetétek, valamint háromdimenziós felületkialakítású Wedge Metal dekoráció teszi egyedivé.
Műszaki adatok |
||||
|
||||
Legfontosabb méretek és tömegek |
|
|||
Teljes méretek (menetkész állapotban) |
hosszúság |
mm |
4695 | |
szélesség |
tükrök nélkül |
mm |
1840 | |
|
tükrökkel |
mm |
2069 | |
magasság *1 |
mm |
1395 | ||
Tengelytáv (menetkész állapotban) |
|
mm |
2730 | |
Nyomtáv (menetkész állapotban) |
elöl |
mm |
1580 | |
hátul |
mm |
1600 *2 / 1570 *3 | ||
Szállítható személyek száma |
|
db |
4 | |
Túlnyúlás (menetkész állapotban) |
elöl |
mm |
930 | |
hátul |
mm |
1035 | ||
Közegellenállási együttható |
|
|
0,285 *4 | |
Minimális szabad hasmagasság |
|
mm |
135 | |
Menetkész tömeg |
elöl |
Min. – max. (EC/ECE) |
kg |
895-925 |
hátul |
Min. – max. (EC/ECE) |
kg |
780-800 | |
– |
összesen |
Min. – max. (EC/ECE) |
kg |
1675-1725 |
Megengedett legnagyobb össztömeg |
|
kg |
2170 | |
Csomagtartó mérete *5 |
|
liter |
423 | |
Üzemanyag-tartály kapacitása |
|
térfogat |
liter |
66 |
Motor |
|
|
||
Motor típusa |
|
|
8AR-FTS | |
Hengerek száma és elrendezése |
|
|
soros, négyhengeres | |
Szelepvezérlés |
|
|
16 szelepes DOHC, VVT-iW (szívó), VVT-i (kipufogó) | |
Furat x löket |
|
mm |
86,0 x 86,0 | |
Lökettérfogat |
|
cm3 |
1998 | |
Sűrítési viszony |
|
|
10,0 | |
Üzemanyag-befecskendezési rendszer |
|
|
ER, D-4 ST | |
Szívórendszer |
|
|
turbófeltöltő, köztes töltőlevegő-hűtő | |
Károsanyag-kibocsátási besorolás |
|
|
Euro6 | |
Üzemanyag típusa |
|
|
benzin | |
Javasolt oktánszám |
ron |
|
95 vagy magasabb | |
Max. teljesítmény |
eec |
kW/perc |
180/5800 | |
Max. forgatónyomaték |
eec |
Nm/perc |
350/1650-4400 | |
Üzemanyag-fogyasztás |
városi |
l/100km |
WVTA 18 col: 9,5
WVTA 19 col: 9,6 Oroszország: 11,2 |
|
országúti |
l/100km |
WVTA 18 col: 5,8
WVTA 19 col: 5,9 Oroszország: 6,1 |
||
vegyes |
l/100km |
WVTA 18 col: 7,2
WVTA 19 col: 7,2 Oroszország: 8,0 |
||
CO2-kibocsátás |
városi |
g/km |
WVTA 18 col: 220
WVTA 19 col: 221 Oroszország: 260 |
|
országúti |
g/km |
WVTA 18 col: 135
WVTA 19 col: 137 Oroszország: 143 |
||
vegyes |
g/km |
WVTA 18 col: 166
WVTA 19 col: 168 Oroszország: 185 |
||
Menetteljesítmények |
|
|
||
Legnagyobb sebesség *6 |
|
km/óra |
230 | |
Legnagyobb utazósebesség |
|
km/óra |
184 | |
Gyorsulás *6 |
0-100 km/óra |
mp |
7,5 | |
80-120 km/óra |
mp |
6,0 | ||
0-400 m |
mp |
15,9 | ||
Futómű |
|
|
||
Erőátvitel |
típusa |
|
automata | |
Hajtáslánc elrendezés |
|
|
orrmotor, hátsókerék-hajtás | |
Felfüggesztés típusa |
elöl |
|
kettős keresztlengőkaros | |
hátul |
|
többlengőkaros | ||
|
||||
*1: Terheletlen jármű esetén |
|
|||
*2: 17 és 18 colos keréktárcsával felszerelt modellek esetén |
|
|||
*3: 19 colos keréktárcsával felszerelt modellek esetén |
|
|||
*4 17 colos keréktárcsával felszerelt modellek esetén |
|
|||
*5 Egy személlyel a fedélzeten |
|
|||
*6 Toyota saját mérések eredményei |
|