A City of London Corporation, a DHL Supply Chain és a Ford Pro közös fenntarthatósági fuvarkísérletbe fogtak London történelmi múltú Billingsgate Piacán, hogy felmérjék, hogyan csökkenthető a kiszállításokból eredő autóforgalom, illetve hogyan javítható ezzel kapcsolatban a levegő minősége és a vásárlók elégedettsége.
A Billingsgate negyven árusa vesz részt a márciusban indított és augusztusig tartó pilot-programban, ami a londoni céges ügyfeleknek (köztük a legrangosabb fővárosi éttermeknek) történő áruszállításra összpontosít.
Sok kereskedő saját haszonjárművel oldja meg ezeket a szállításokat, de a nap nagy részében ezeket az autókat nem használják. A City Corporation listába szedte azokat a rendszeres fuvarokat, amelyekkel elkerülhetők a párhuzamos kiszállítások, így kevesebb járműre lehet szükség.
Ezek után a Billingsgate Piac tulajdonosa és működtetője, a City Corporation megszervezte a mostani kísérleti projektet, bevonva a munkába a DHL Supply Chain vállalatot és a Ford Pro jármű- szoftver- és szerviztámogatását is. 1
A 18 hetes közös munka komoly lehetőségeket tárt fel, amelyek egyaránt előnyösek a kereskedők és a környezet számára. A szokásos üzletmenethez képest mintegy 37 százalékkal csökkent a CO₂-kibocsátás2; ez 949 fuvar során jött össze London zsúfolt belvárosi útjain, ahol a halakat kiszállító járművek összesen 23.961 kilométerrel kevesebbet futottak az új módszer szerint. Ez nemcsak az emissziót, hanem a költségeket is csökkentette, vagyis az érintett cégek eredményesebben működhettek.
A program tökéletesen beleillik a City Corporation azon törekvésébe, hogy innovatív megoldásokkal csökkentse nagybani piacai környezeti terhelését, beleértve a Billingsgate, a Smithfield és a New Spitalfields piacok tervezett áthelyezését a Dagenham Dokkba. A piac parkolójában töltőpontot is kiépítettek az elektromos hajtású járművek számára.
A Billingsgate árusainak esettanulmányai
Youssef Archiaz Ish Seafood igazgatója. Standja 2015 óta működik Billingsgate-ben, ellátva a halkereskedőket Londonban és környékén. A vállalkozás eddig két haszonjárművel intézte a kiszállításait.
“A fuvarszolgáltatás napról napra jobban működik, úgyhogy többé nem is használjuk a saját járműveinket. Ezelőtt ha új ügyfelet szereztünk, új járműre is szükségünk volt, ami mindig újabb problémát jelentett. Mostantól viszont csak arra kell összpontosítanunk, hogy egyre több ügyfelet találjunk.”
Mark Button a Barney’s Billingsgate Ltd. ügyvezető igazgatója; a cég már 60 éve foglalkozik a zselés angolna és kagyló nagykereskedelmével a Billingsgate-ben. A stand leggyakoribb vásárlói londoni és környékbeli éttermek, üzletek, halkereskedők és háztartások.
A pilot-program segítségével új vásárlókat is tudtak szerezni.
„Általában nem szerződöm új vevőkkel, ha nem esnek útba a szokványos fuvar-útvonalaimon. Most már a kiszállító szolgálaton keresztül tudom elküldeni az árut, ami még aznap megérkezik. Ez olcsóbb megoldás, mintha a vevők jönnének ide, és annál is, mintha én szállítanék hozzájuk. Ráadásul a környezetnek is jó, ha kevesebb autót használunk.”
Jeff Steadman a Chamberlain & Thelwell Ltd. igazgatója. A vállalat 1981 óta szállít halat londoni és környékbeli szállodákba és éttermekbe. Steadman saját járműflottával dolgozik, és előfordul, hogy egy nap kétszer-háromszor is szállít árut ugyanannak a vevőnek.
“Ahogy London fejlődik, úgy a piac is változik. 2030-ra sok nagyváros zöldebb lesz, és egyre inkább előtérbe kerül az elektromos hajtás. Egy ilyen szolgáltatás nagyon jó dolog a piac számára, hiszen a vevők értékelni fogják, ha az elektromos járművek révén zöldebbé válunk. Mindenkinek csökkentenie kell a karbonlábnyomát!”
Chris Hayward, a City of London Corporation elnöke így nyilatkozott:
“Történelmi múltú nagybani piacaink évszázadok óta szolgálják a londoniakat. Ám a klímaváltozás árnyékában ideje megváltoztatni az üzletmenetünket.
Ez a kísérlet bebizonyította, hogy a kiszállítás új módszerei nemcsak mérséklik a károsanyag-kibocsátást és az autóforgalmat, hanem jobb szolgáltatást is kínálnak, méghozzá árusaink és vásárlóik számára egyaránt.
Piac-áttelepítési programunk – amelynek keretében áthelyezzük a Billingsgate, a Smithfield és a New Spitalfields piacokat a Dagenham Dokkba – sokkal több innovatív megoldást biztosít majd az alacsony karbonkibocsátású áruszállításra, nagyban csökkentve a piac ki- és bemenő fuvarainak számára.”
Tutu Akinkoye, a DHL Supply Chain brit és ír leányvállalatainak GoGreen vezetője elmondta:
“Örülünk a kísérlet eredményeinek, amelyek megerősítenek minket abban a meggyőződésünkben, hogy ne csupán ‘tisztán égessünk’ a fenntartható alternatív üzemanyagok és hajtásláncok alkalmazásával, hanem ‘kevesebbet égessünk’ az energia- és üzemanyag-fogyasztás csökkentésével.
Legalább ennyire örülünk a kereskedőkkel és partnerekkel való együttműködésünknek is, akárcsak annak, amit ez a stratégiai jelentőségű projekt a londoni nagybani piacok vásárlóinak kínál: az áruk széles választékának, a szállítási lehetőségek bőségesebb skálájának, és hogy a termékek fenntarthatóbb módon juthatnak el az éttermekbe, a kereskedésekbe és a fogyasztókhoz Londonban és környékén.
Mindebben az a legizgalmasabb, hogy ez a megoldás más, hasonló kihívásokkal szembesülő városokban is működhet, és nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem bárhol a világon.”
Hans Schep, a Ford Pro európai vezérigazgatója szerint:
“Miután egyesítettük a Ford Pro szakértelmét a City of London és a DHL Supply Chain tapasztalatával, tisztán láthatóvá vált, hogy a Ford Pro szoftver-alapú, fenntartható szolgáltatásai milyen hatékony megoldást jelenthetnek ügyfeleink problémáira – ebben az esetben például a hatalmas halpiac szállítási feladatainak hatékony összehangolására, ami egyben a város zsúfolt forgalmát is enyhíti.
A Ford Pro segítségével a vállalkozások könnyen növelhetik produktivitásukat, miközben fenntarthatóbb módon működnek, mi pedig támogatjuk őket az elektromos jövőre való átállásban.”
A hét Ford Pro hűtőkocsit (köztük egy tisztán elektromos hajtású Ford E-Transitot3) érzékelőkkel szerelték fel, amelyek valós idejű adatokkal látták el a Ford Pro Telematikát 4 és rendelkezésre állási időt optimalizáló FORDLiive 5 rendszert, ami segít a flottaüzemeltetőknek folyamatosan figyelemmel követni járműveik hatékonyságát és műszaki állapotát.
A hálózatba kapcsolt járművek adatai alapján a Ford Flottairányítás ellenőrzi és kezeli a motorolaj élettartamát, az AdBlue szintjét és az abroncsnyomást, csökkentve a váratlan meghibásodások miatti állásidőt. A flottakezelők még a defektekről vagy a szélvédő megrepedéséről is értesítést kapnak, így időben intézkedhetnek a javításról, minimumra csökkentve ezzel a kieső fuvarok okozta problémákat.