Valamit nagyon tudnak a Mazdánál, valamire nagyon ráhibáztak a fejlesztők és a tervezőmérnökök. A recept persze nem túl komplikált és nincs is túlbonyolítva, nagy valószínűséggel a népszerűség kiindulópontját a szimpla mivoltban ildomos keresni.
No persze az egyszerűség nem feltétlenül egyenlő a kiforratlansággal, vagy a korszerűtlenséggel. Nyilvánvaló, hogy a Mazda hőn dédelgetett irányvonala a már jól bevált rendszer és felépítés.
Vissza a múltbéli gyökerekhez
Nagyban igaz mindaz, amit az imént feljebb leírtunk a hajtáslánc kialakítására, ám korántsem illik a külső kapcsán megálmodott formavilágra. Korábban, a kocka fazonú 626-osok letűnt korát követve a Mazda6 elődjeként aposztrofált, sajnos viszonylag rövid ideig gyártásban lévő Xedos6 is abban az időben pozitív értelemben véve igencsak borzolta a kedélyeket; ha netán manapság szembejön nagy ritkán egy-egy ilyen modell az utakon, melegség önti el az ember szívét vitathatatlanul.
S miért? Nyilván a messzemenőkig magasra járatott dizájnkavalkád az, ami megfog, jól értették már a kilencvenes években is a dolgukat a Mazda szakemberei. A Japánban Mazda Atenza-ként futó Mazda6 első generációja 2002-ben jelent meg a piacon, bár nélkülözve a túlzott exhibicionizmust a küllemből, mégis sikeres lett – 2007-ben érkezett, bő öt évvel később a típusfrissítés, mely képviselői már remekül megalapozták a harmadik, jelenleg is futó generáció jellegzetességeit.
Igen eltalált forma- és stílusvilág jellemzi a Mazda6 egészét
Szép, modern, sportos: e három jelző használatával foglalhatjuk össze tömören a Mazda6 legfőbb jellemző külső- és belső tulajdonságait. Legyen szedán, vagy kombi, a formaterv magáért beszél, csekély, pár ezred százaléknyi kívánalmat hagyhat csak maga után. Ha egyáltalán hagy annyit.
1450 milliméteres magasság – lehet itt egyáltalán a szó szoros értelmében vett magasságról beszélni? Ugyanis a Mazda6 kecsességét alapvetően nem elégszer hangsúlyozva a formavilág határozza meg, a finoman ívelő vonalak és rajzolatok együttese; ehhez nagy szerepet tesz hozzá a hossz (4870 milliméter), szélesség (1870 milliméter) és a magasság (1450 milliméter) rendkívül kedvező elegye. Oldalról nézve tehát lerí a Mazda6 egyéni stílusvilága, a kerekített tetővonal, hozzá a felfelé ívelő övvonal és a küszöb felett aprólékosan kialakított törésvonal szimmetriája kellemes a szemnek, érződik a kifinomult áramvonalasság, és az is, hogy végre a japán gyártó nem esett a klisés, egysíkú tervezés csapdájába. Maximum házon belül, de ez nem baj, kifejezetten jó, ha egy márkán belül észrevehetőek és összeegyeztethetőek az azonos stílusjegyek.
Mindent a kezelhetőségért és a biztonságért. Persze a kényelem sem szorul háttérbe
A Mazda6 a gyártó állítása szerint az enteriőrt az autóvezető köré tervezték. Nem is igazán tudnánk erre rácáfolni, ugyanis a komfortérzet ténylegesen magas, miután helyet foglaltunk a vezetőállásban, beállítottuk a magasságában és mélységében is adjusztálható, kiváló fogású és tapintású vajbőr bevonattal felvértezett ergonomikus kormánykereket; végigsimítottuk ujjainkkal a prémium minőségű bevonatokat, a betűző téli-tavaszi nap fényében megpillantottuk a szatén-króm kidolgozásokat.
A középkonzol két első utas közötti részére helyezett HMI kapcsolóval számos funkciót érhetünk el könnyedén, akár vezetés közben, vakon is – a navigáció, az audiorendszer kelthető életre többek közt a gomb segítségével, miközben a végeredményt a központi kijelzőn kísérhetjük figyelemmel.
Mint ahogyan az megszokott bizonyos kategóriáktól felfelé, a Mazda6 is számos vezetéskönnyítő- és biztonsági opcióval lett felvértezve. A teljesség igénye nélkül tehát találunk a Revolution csomagban sávváltást segítő hátsó térfigyelő rendszert (RVM), dinamikus menetstabilizátort (DSC), távolságifény-vezérlést (HBC), adaptív fényszórót (AFLS), radaros sebességszabályozó automatikát (MRCC), intelligens fékrásegítőt (SCBS), sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (LDWS).
Ergonómia, helykihasználás
Nem csak innovatív, de kényelmes is a Mazda6 utaskabinja. A Karakuri elnevezésű ülésrendszer lényege, hogy minél nagyobb és optimálisabb térkihasználást kapjunk (ennek szerves része a csomagtér alakíthatósága is elvileg).
A vezetőülés alapfelszereltség részeként is hatféle módon pozícionálható, s bár sportos a kialakítás, mégis messzemenően kényelmes még több száz kilométernyi megtett út után is. Az ülő- és hátlapok optimális szélességgel és hosszal lettek kialakítva, míg a hátsó hármas ülőpad szintén jó szögben tartja az itt helyet foglalók hátát, combját. A vállterek jók, bár lehetne szélesebb is kicsit, csakúgy, mint a szűkös fejtér, ami 180 centiméteres testmagasság felett már tényleges kompromisszumkötésre sarkall. A térdek helye a két szélső ülésen jól megoldott, azonban a középső utas redukált teret kap a középkonzol hátsó benyúlása végett.
Újra bebizonyosodik: turbótöltés nélkül is van élet
Viszont ha lendületesebb aspektusra vágyunk, és kellően odalépünk a gázpedálra, szinte azonnal érkezik az egyenletesen érkező nyomatéktartalék, és a számszerűen alacsonynak tűnő 210 Newtonméter –bőven elegendőnek tűnik – akár négy személlyel is. Mindezek mellé meglepően alacsony fogyasztás is betársul, városi-elővárosi környezetben, országúttal és autópályával is megspékelve mindössze 6.8 literes átlagot számolt ki a rendszer 100 megtett kilométerre kivetítve. Ez igen jó érték, figyelembe véve a benzines hajtást, az autó középkategóriás besorolását is. Viszont az is egyértelmű, hogy a mindössze 1310 kilogrammos száraz súly is sokat számít, no meg az aranyszabály, melynek értelmében optimális lehet a viszonylag magas hengerűrtartalom csekély önsúlyhoz képest, arányaiban. A Mazda6 2 literes 165 lóerős benzinese élő példa minderre.
A Mazda6 árazása
6 599 000 forintos listaár díszeleg a Mazda6 belépő modelljén, Emotion csomagban, 2 literes benzinessel, 145 lóerővel társítva. A legvaskosabb árcédulát a 175 lóerős, 2.2 literes dízellel szerelt automataváltós verzió kapta, Revolution felszereltséggel – itt már 10 millió fölé kúszik a bruttó kiskereskedelmi ügyfélár, egészen pontosan 10 508 000 forintra jön ki a végösszeg. A tesztben szereplő 165 lóerős, 2 literes benzinmotorral szerelt Revolution felszereltségi szintű Mazda6 8 618 000 forintos alapárról indul, viszont ne felejtsük el, hogy a csomagokon felül választott opciós kiegészítők megrendelése további költségeket generál: a metálfényezés felára például 126 900 forint, a fehér bőrbelső plusz 40 000 forint, illetve a navigáció 159 000 forintot jelent.
2014 Mazda6 2.0i G165 specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 1998 cm3
Maximális teljesítmény: 165 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 210 Nm @ 4000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4870 mm
Szélesség: 1870 mm
Magasság: 1450 mm
Tengelytáv: 2830 mm
Első gumik mérete: 225/45 R19
Hátsó gumik mérete: 225/45 R19
Tömeg, üresen: 1310 kg
Terhelhetőség, össztömeg: 635 kg, 1945 kg
Csomagtartó mérete: 481 liter
Üzemanyagtartály mérete: 62 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 216 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.1 s (saját, mért eredmény: 9.0 s)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 12.2 l/100 km
Országúti: 6.4 l/100 km
Vegyes: 8.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 7.1 l/100km
Országúti: 4.4 l/100km
Vegyes: 6.8 l/100km
CO2 kibocsátás: 135 g/km
Még több információ a Mazda magyarországi honlapján olvasható.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI