A BMW i divízió egy jelentős mértékben megnövelt hatékonyságú akkumulátor-innovációval duplázza meg kompakt méretű elektromos autója modellváltozatainak számát.
A lítium-ion cellák nagyobb energiatárolási képességének köszönhetően a BMW i3 modellpalettája 2016 nyarán a 94 amperóra tárolókapacitású és 33 kilowattóra energiateljesítményű akkumulátorral bővül. Miközben az akkumulátor méretei nem változnak, az új technológia a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) mérésein egyetlen feltöltéssel mintegy 50 százalékkal nagyobb hatótávolság, vagyis 190 helyett 300 kilométer megtételére volt képes. Teljesen feltöltött akkumulátorral ez hétköznapi használat esetén, rossz időjárási körülmények közepette, működő légkondicionálóval vagy utastér-fűtéssel is minimum 200 kilométeres hatótávolságot jelent, miközben a tisztán elektromos meghajtású BMW i3 125 kW-os / 170 lóerős elektromos motorjának dinamikus menetteljesítménye mit sem változik: a BMW i3 továbbra is 7,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.
Ezen kimagasló értékek birtokában a BMW i3 egyben a legsportosabb és leghatékonyabb elektromos autó a prémium szegmensben, az EU-ciklus tesztkörének (NEDC) mérései szerint 100 kilométerenkénti mindössze 12,6 kilowattórás energiafogyasztással. A 60 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3, amely már közel két és fél éve a piacon van, továbbra is a modellpalettán marad. Sőt mi több, a hatótávolság-növelő Range Extender opció a jövőben mindkét akkumulátor-változathoz elérhető lesz: miközben állandó szinten tartja az akkumulátor töltöttségét, a kéthengeres belsőégésű benzinmotor 150 kilométerrel toldja meg a BMW i3 REX hatótávolságát. A 94 amperórás, illetve a 60 amperórás BMW i3 átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométeren mindkét REX modell esetében 0.6 liter, miközben a kombinált energia-fogyasztás 11.3 kWh/100 km (94 Ah), illetve 13.5 kWh/100 km (60Ah), a kombinált károsanyag-kibocsátás pedig kilométerenkénti 12 (94 Ah), illetve 13 (60 Ah) gramm. A vadonatúj akkumulátor-innováció elkészülésével és a REX változat palettán tartásával a világ legsikeresebb prémium elektromos kisautójának elérhető modellváltozatai világszerte kettőről négy modellre nőnek.
A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 megjelenésével párhuzamosan a BMW i divízió vadonatúj, még intenzívebb járműtöltési megoldásokat és új felszereltségi opciókat is elérhetővé tesz ügyfelei számára. A BMW i speciális járműfrissítési programjának részeként ráadásul a BMW i3 jelenlegi tulajdonosai is újabbra cseréltethetik elektromos kisautójuk akkumulátorát – a BMW i3 moduláris felépítésének és rugalmas járműtervezési megoldásainak köszönhetően.
A lítium-ion akkumulátor celláinak nagyobb energiatárolási képességéről
94 amperóra tárolókapacitásával, 33 kilowattóra energiateljesítményével és azáltal, hogy a BMW i3 a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérésein 300 kilométeres hatótávolságot produkált, a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 vadonatúj mércét állít fel az elektromos autók szegmensében.
100 kilométerre vetített mindössze 12.6 kWh-s átlagos energiafogyasztásával (NEDC) a BMW i3 a valaha készült leghatékonyabb elektromos autó, amely 100 kilométerenként 3,15 euró, vagy még alacsonyabb villamosenergia-költséggel párosul. A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 hatótávolsága hétköznapi körülmények között, teljesen feltöltött akkumulátorral, működő légkondicionálóval vagy utastér-fűtéssel is minimum 200 kilométer. Mindez menetteljesítményben és agilitásban jelentkező veszteségek nélkül: az akkumulátor kapacitásának növekedése ellenére a 94 amperórás BMW i3 és a 60 amperórás BMW i3 sem méreteiben, sem teljesítmény-mutatóiban nem különbözik egymástól. Mindkét modell továbbra is kategória-etalon elektromos autóként kínálja a hatékonyság, a teljesítmény és a hatótávolság optimális kombinációját. Mindeközben a BMW i3 álló helyzetből éppen olyan dinamikusan gyorsul fel a hétköznapokban megszokott sebességekre, mint a sportos hangolású belsőégésű erőforrásokkal szerelt hagyományos négykerekű modellek.
A BMW i3 nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátora nyolc modulból, egy-egy modul pedig tizenkettő energiatároló cellából áll. Az új, 94 amperórás akkumulátor kapacitását a külső méretek változtatása nélkül fejlesztették tovább a mérnökök. A BMW és a Samsung szakemberei az egyes cellákon belüli energiatároló egységeket több elektrolittal és némileg módosított anyag-intenzitással optimalizálták tovább, a végeredmény így 94 amperóra tárolókapacitás és 33 kilowattóra energiateljesítmény lett, amelyből érdemben 29 kilowattóra használható fel. A BMW i3 elsőgenerációs, 60 amperórás akkumulátora ezzel szemben 22 kilowattóra energiateljesítményre képes, amelyből 19 kilowattóra hasznosítható a gyakorlatban.
A BMW i3, mint a hosszú távú fenntarthatóság autóipari szimbóluma
A vadonatúj fejlesztésű akkumulátor beépítésekor a BMW i divízió mérnökeinek mindössze néhány apróbb módosítást kellett végrehajtaniuk, hiszen a tervezők már a BMW i3 koncepciójának megalkotásakor és a tervezés legelső lépésétől kezdve figyelembe vették a jövőben várható modellfrissítések újításait és a technológiai fejlődés várható innovációit. A vadonatúj akkumulátor beépítésekor csupán az intenzívebb hűtést kellett megoldaniuk a mérnököknek, a BMW i3 szerkezeti felépítésében semmiféle strukturális változtatásra nem volt szükség, amely újfent az elektromos kisautó jövőbe mutató járműkoncepciójának egységét és a tervezők előrelátását igazolja. A modul lemerülése esetén a teljes akkumulátor helyett továbbra is elegendő csupán az adott egységet kicserélni, akárcsak a BMW i3 elsőgenerációs akkumulátora esetében. Ez a költségcsökkentő, környezetbarát és jövőbe mutató technológiai megoldás az autóipar egészét tekintve egyedülálló innovációnak számít, amely a BMW i divízió hosszú távú fenntarthatóságra irányuló holisztikus járműépítési megközelítésének szerves része. A BMW i3 célja továbbá, hogy ne csupán az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén, de a beszállítási hálózat, a termelés, a szervizelés és az újrafeldolgozás terén is jelentős mértékben felülmúlja a modern benzines és dízelüzemű autókat.
2013-as piaci debütálásakor a BMW i3 volt az első, TÜV által hitelesített autó, amelynek teljes életciklusa minimum 33 százalékkal felülmúlta a teljes autóipari palettát. Kimagasló szerepet játszik ebben a BMW i divízió lipcsei (összeszerelő) és Moses Lake-i (szénszál-erősítésű műanyagot előállító) üzemeket is magába foglaló, nagymértékben emisszió-mentes beszállítási- és termelési hálózata, valamint a hagyományos autógyártó létesítményekhez viszonyított 70 százalékkal kevesebb vízhasználatot igénylő termelési folyamata.
A BMW i3 akkumulátorának lítium-ion cellái ugyancsak kategória-etalon mércét állítanak fel a kimagasló energiakapacitás, az életciklus-stabilitás és az ütközés-biztonság hármas egyensúlya terén. Az új fejlesztésű akkumulátor hűtéséről a kivételes hatékonyságú légkondicionáló rendszer gondoskodik, miközben az utastér-fűtés kiegészítő funkciójával indulás előtt a rendszer az optimális 20 Celsius fokra melegíti fel az akkumulátort. Az akkumulátort úgy tervezték meg a mérnökök, hogy az teljes életciklusában kiszolgálja a BMW i3 modellt. Az akkumulátorra a BMW 8 év vagy 100 000 kilométer garanciát vállal.
Járműfrissítési program: vadonatúj akkumulátor a BMW i3 minden tulajdonosának
A BMW i divízió járműépítési vezérelveinek egyik meghatározó alappillére a hosszú távú fenntarthatóság, és mint ilyen, a bajor gyártó a BMW i3 mindegyik tulajdonosának rendkívül környezetbarát módon biztosítja a legújabb technológiai innovációkat. Minderre a BMW i3 modell LifeDrive járműstruktúrájának rugalmassága ad garanciát: a BMW i3 a világ első prémium kategóriájú kompakt járműve, amelyet már a kezdeti skiccek megrajzolásától a tisztán elektromos meghajtás követelményei és előnyei szerint terveztek meg. A koncepció így az új fejlesztésű akkumulátor utólagos beépítésére is lehetőséget biztosít.
A 94 amperórás akkumulátor bemutatásával párhuzamosan a BMW i divízió a BMW i3 mindegyik tulajdonosának megadja a lehetőséget arra, hogy a járműfrissítési program keretében a 60 amperórás, elsőgenerációs akkumulátort az új fejlesztésű változatra cseréltessék. A program csak a kijelölt piacokon érhető el. Miután a vadonatúj, 33 kilowattórás akkumulátort beépíttették, az ügyfelek a szervizben hagyhatják a korábbi, 22 kilowattórás akkumulátort, amelyek ezt követően a BMW fix telepítésű járműtöltő állomásainak alkotóelemeként kezdenek második életet, ismételten igazolva a BMW i divízió teljes termelési folyamatra és életciklusra kiterjedő, holisztikus fenntarthatósági szemléletét.
Változatlan teljesítmény-leadás és még hatékonyabb vezetés
Jövőbe mutató járműtervezési vezérelveinek és innovatív anyaghasználatának köszönhetően a BMW i3 messze a legkönnyebb modell az elektromos autók szegmensében. Annak ellenére, hogy a 94 amperórás akkumulátor többletsúlyának következtében a prémium kisautó önsúlya 1 245 kilogrammra nőtt, a 60 amperórás akkumulátorral szerelt változat által kínált menetteljesítmény és agilitás mit sem változott. Mindez a BMW i3 módosított vezérlőelektronikájának és energiamenedzsmentjének köszönhető, amely változatlan teljesítménygörbét eredményezett. Sőt mi több, teljes terhelés alatt a 94 amperórás akkumulátor teljesítmény-leadása még kiegyensúlyozottabb.
A vadonatúj fejlesztésű, 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 – akárcsak az elsőgenerációs, 60 amperórás változat – meghajtásáról egy 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményű és 250 Nm forgatónyomatékú elektromos motor gondoskodik, amely a BMW Group saját fejlesztésű erőforrásaként már álló helyzetből való elinduláskor a gázpedál alá teszi a rendszer csúcsnyomatékát. A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 így mindössze 7,3 másodperc alatt felgyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre, a 60 km/órás tempót pedig csupán 3,8 másodperc alatt abszolválja.
A gyors és biztonságos vezetés szempontjából azonban a 80 – 120 km/óra közötti rugalmasság a leginkább meghatározó tényező, ezt a gyorsulást pedig a BMW i3 számos más, belsőégésű erőforrással szerelt négykerekűt felülmúló értékkel teljesíti, mindössze 5.1 másodperc alatt. E téren a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 a 240 kW / 326 lóerő maximális teljesítményű BMW 440i Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7.4–7.7 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 172–179 gramm/km) teljesítményszintjén áll. A BMW i3 modellbe egy fokozatmentes váltót építettek a mérnökök, amely az elektromos motor teljesítményét és forgatónyomatékát a hátsó tengelyre továbbítja, lendület-megszakítás nélkül, álló helyzetből egészen a 150 km/órás végsebességig (ez utóbbit az elektronika hajtáslánc-hatékonysági okokból korlátozza). Az értékek mindkét akkumulátor-változattal szerelt BMW i3 esetében megegyeznek.
A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 energia-fogyasztása számos részlet finomhangolásával, így többek között az elektromos motort vezérlő elektronika és az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok optimalizálásával még tovább csökkent. A rendszer a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérésein 12,6 kWh energiát fogyasztott 100 kilométeren, amely a legjobb fogyasztási érték a prémium elektromos autók szegmensében. A 60 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 átlagos energia-fogyasztása 12,9 kWh / 100 km.
Nagyobb töltési teljesítmény és több energia, változatlan idő alatt
Az 50 százalékkal megnövelt akkumulátor-kapacitás elviekben hosszabb töltési időt eredményez – ha a töltési technológia változatlan. Annak érdekében azonban, hogy a nagyobb akkumulátor-kapacitás ne jelentsen plusz időt „energia-tankolás” közben, a BMW i tervezőmérnökei az elektromos hajtáslánc töltési rendszerét is továbbfejlesztették. A 94 amperórás akkumulátorhoz a BMW már 11 kW maximális teljesítményű, háromfázisú töltési rendszert kínál, amely minden tekintetben megfelel a széles körben használt, többfázisú, váltakozó áramú járműtöltési infrastruktúra nemzetközi szabványainak.
A 11 kW csaknem 50 százalékos növekedést jelent a BMW i3 elsőgenerációs, 60 amperórás akkumulátorának töltési teljesítményéhez képest, amely egyfázisú 7,4 kW. Mindez azt jelenti, hogy többfázisú, váltakozó áramú töltés esetén a BMW i3 94 amperórás akkumulátorának teljes feltöltési ideje kevesebb, mint három óra, amely megegyezik a 60 amperórás változat 7,4 kW teljesítményű töltési idejével.
A BMW i3 modellhez a gyártó alapfelszereltségként háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábelt is kínál, amely 2,8 kW teljesítménnyel kevesebb, mint tíz óra alatt teljesen feltölti a 94 amperórás akkumulátort. A 60 amperórás akkumulátornak ehhez mindössze nyolc óra elegendő. A másfélszeresére növekedett hatótávolság és az egy éjszaka alatt teljesen feltölthető akkumulátor mellett mindeközben a kisautó BMW modelleket jellemző menetdinamikája és agilitása mit sem változik.
A BMW i3 60 és 94 amperórás akkumulátorai opcionális extrafelszereltségként ráadásul már a jövőbe tekintő, 50 kW teljesítményű gyorstöltési hálózatról is tölthetők. A gyorstöltési hálózatra csatlakoztatva a BMW i3 94 amperórás akkumulátora kevesebb, mint 40 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre „tankolható”. A 60 amperórás akkumulátornak ehhez mindössze 25 percre van szüksége. Mindez azt jelenti, hogy a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 ez esetben percenként 4 kilométerre elegendő energiát vesz magához, amely 24 perc alatt elérhető 100 kilométernek felel meg.
Range Extender opció a még nagyobb hatótávolságért
A BMW i divízió a 94 amperórás akkumulátorhoz is elérhetővé teszi a hatótávolság-növelő Range Extender opciót. A 650 köbcentis, kéthengeres kiegészítő benzinmotort közvetlenül az elektromos motor közelébe, a hátsó tengely fölé építik be a mérnökök. A belsőégésű erőforrás szükség esetén 28 kW / 38 lóerő maximális teljesítménnyel dolgozik, a generátort meghajtva elektromossággal látva el a hajtásláncot. A belsőégésű erőforrás csak akkor lép működésbe, ha az akkumulátor töltöttsége egy bizonyos szint alá csökken, vagy ha a vezető az akkumulátor töltöttségének fenntartása érdekében külön működésbe hozza. A kiegészítő benzinmotor hétköznapi körülmények között 150 kilométerre elegendő plusz energiával toldja meg az akkumulátor kapacitását. A benzinmotor ugyanakkor nincs hatással a BMW i3 csomagtér-térfogatára, a benzinmotor 9 literes üzemanyag-tartálya ugyanis a jármű elejében kapott helyet. A BMW i3 csomagtere mindegyik akkumulátor-változat és hajtáslánc-típus esetében 260 liter, amely a hátsó üléstámlák ledöntésével 1 100 literre bővíthető.
A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 saját tömege a Range Extender opció esetében 120 kilogramm plusz súllyal gyarapodik, a modell magas szintű agilitása és lenyűgöző menetteljesítménye azonban szinte mit sem változik: a 0-100 km/órás gyorsulás ez esetben 8,1 másodperc. A legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérései a 94 amperórás akkumulátorral és a kiegészítő Range Extender opcióval szerelt BMW i3 modell esetében kilométerenkénti 12 grammos károsanyag-kibocsátást, kizárólag elektromos meghajtás esetén pedig zéró emissziót mutattak ki. A vadonatúj fejlesztésű akkumulátorral szerelt BMW i3 ezáltal a menetteljesítmény és a hatékonyság tekintetében is kategóriája élén áll – legyen szó akár a tisztán elektromos meghajtású, akár a Range Extender opcióval felszerelt modellváltozatról.
Exkluzív karosszéria-fényezések, felszereltségi csomagok és vezetést támogató opciók
A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 már messziről azonnal felismerhető lesz a kizárólag ehhez a modellváltozathoz elérhető Protonic Blue élénk metálkék karosszéria-fényezésről, amely mindeddig kizárólag a BMW i8 plug-in hibrid sportautó kiváltsága volt. Az új fejlesztésű akkumulátorral szerelt BMW i3 kiválasztásakor a bajor gyártó ügyfelei kétféle akril (Capparis White hófehér, illetve Fluid Black mélyfekete) és négyféle metálfény (Protonic Blue élénk metálkék, Mineral Grey ásványszürke, Platin Silver platinaszürke, valamint Ionic Silver fényes szürke) közül választhatnak majd.
A BMW i3 modellhez négy különböző utastéri felszereltségi csomag érhető el: az Atelier alapfelszereltséget a Loft, a Lodge és a Suite opcionális kialakítások egészítik ki. A BMW i3 utastéri felszereltségi opciói a jövőben újabb változatokkal bővülnek majd. A rendkívül elegáns sötét tölgy fabetétek a Suite felszereltségi szinten mostantól felár nélkül rendelhetők meg. Az Atelier, a Loft és a Lodge szinteken a sötét tölgy és az eukaliptusz fabetétek egyaránt opcionális extrafelszereltségként lesznek elérhetők. A bajor gyártó ügyfelei a BMW i3 utasterében természetesen kezelt fa, bőr, szövet és egyéb megújuló nyersanyagok innovatív kombinációjával találkozhatnak, amelyek egyszerre teszik láthatóvá és kézzelfoghatóvá az elektromos kisautó hosszú távon fenntartható, prémium karakterét.
A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 modellhez opcionális extrafelszereltségként már a szériában kínált Atelier felszereltségi szinttől elérhető lesz a Driving Assistant Plus vezetést támogató csomag, amely Stop & Go funkcióval kiegészített, kamera-alapú aktív tempomatot, közlekedési torlódásokat figyelő asszisztenst (Traffic Jam Assistant), sebességhatár-kijelzést (Speed Limit Info), automata fékező funkcióval kiegészített, ütközésre és gyalogosra figyelmeztető rendszert, valamint előrelátó vezetési segédletet (Proactive Driving Assistant) is tartalmaz.
A világ legsikeresebb elektromos autói a BMW-től
A BMW Group a jövőbe tekintő BMW i divízió megalapításával, majd a szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascellát és a BMW eDrive technológia tisztán elektromos hajtásláncát egyesítő LifeDrive járműstruktúra megalkotásával abszolút úttörő szerepet vállalt a jövő mobilitásának kifejlesztésében. A zéró emissziójú, nagyvárosi közlekedésre tervezett BMW i3 és a progresszív BMW i8 plug-in hibrid sportautó a vezetés hamisítatlan élményét prémium minőségű, hosszú távon fenntartható technológiai innovációkkal egyesíti. Miután 2013 novemberében megérkezett a piacra, a BMW i3 világszerte egyhamar az elektromos autók szegmensének etalonjává vált: miközben a modell napjainkban is Németország egyértelműen legnépszerűbb elektromos autója, a BMW i3 Norvégiában a bajor gyártó legmagasabb eladási mutatóit produkálja. A tisztán elektromos meghajtású prémium kisautó legfontosabb piaca azonban az Egyesült Államok, a modellt megrendelő ügyfelek több mint 80 százaléka pedig világszerte a BMW i3 modellel csatlakozott először a BMW Group családjához. A BMW i3 és a BMW i8 mindeközben szakmai díjak, olvasói kitüntetések és rajongói elismerések tucatjait hódítja el, a könnyűszerkezetes járműépítés és az innovatív hajtáslánc-technológia területén éppúgy, mint a hosszú távú fenntarthatóság megoldásai, a lenyűgöző menetteljesítmény és a formabontó járműkialakítás szempontjából. Mint ilyen, a BMW i divízió a világ legsikeresebb bemutatkozó márkájaként vonult be az autóipar történelmébe, hiszen fennállása első két évében rekord mennyiségű díjat, kitüntetést és elismerést nyert el.
Otthoni járműtöltés maximális kényelemben: a vadonatúj BMW i Wallboxok
2016 nyarán megérkezik a piacra a BMW i3 megnövelt teljesítményű akkumulátorral szerelt modellváltozata, ez alkalomból pedig a bajor gyártó a vadonatúj BMW i Wallboxokat is bemutatja, amelyek még kényelmesebbé és még gyorsabbá teszik az otthoni, illetve a privát parkolóhelyeken történő járműtöltést. Az új Wallboxok már az intenzívebb töltési technológia követelményeinek is eleget tesznek, és mint ilyen, az egyfázisú töltés mellett már háromfázisú energiaátadásra is képesek.
Elődjeikhez képest az új fali töltők ugyan sem keskenyebbek, sem kisebbek nem lettek, megnövelt teljesítményüknek köszönhetően azonban mindössze 2 óra 45 perc alatt teljesen feltöltik a BMW i3 új fejlesztésű, 94 amperórás akkumulátorát. A LED-kijelzőn keresztül működtethető BMW i Wallbox azonnal megkezdi a jármű töltését, amint a töltőkábel csatlakozik az autóhoz.
Az alap BMW i Wallboxhoz 2016 végén további két fali töltő csatlakozik, amelyek további kényelmi és kapcsolódási funkciókat kínálnak majd. Az új töltők többek között azt is lehetővé teszik, hogy a bajor gyártó ügyfelei egyetlen fali töltővel egyszerre több járművet is kezeljenek. A BMW i Wallbox Plus automatikusan felismeri a töltőhöz csatlakoztatott autót, az ügyfelek pedig egy erre kifejlesztett okostelefon-alkalmazással is beállíthatják majd a járműtöltés sebességét, illetve idő-intervallumát. A BMW i Wallbox Connect teljes körű WiFi-kapcsolatot kínál és a BMW i Wallbox Plus funkcióin felül átfogó online vezérlést is lehetővé tesz majd. Azon túl, hogy eltérő mennyiségű árammal és más-más töltési intenzitással egyszerre több autó töltését is lehetővé teszi, az intelligens rendszer e-mailben jelez a tulajdonosoknak az előre beállított művelet végeztével, sőt mi több, a járműtöltést követő aktuális hatótávolságot is kiszámolja.
A BMW i Wallbox Plus és a BMW i Wallbox Connect az okosotthonok központi rendszerével is kompatibilis, így többek között a myGEKKO és a Loxone is képes a fali töltő mindenféle funkcióját kezelni. Az okosotthon hálózatához csatlakoztatva a BMW i3 akkumulátora a háztetőre szerelt napelemek használatával is feltölthető.
Csatlakoztatás közben a BMW i Wallboxok igyekeznek a lehető leginkább kímélni az elektromos autó akkumulátorát, amelyet indulás előtt éppen ezért optimális működési hőmérsékletre melegítenek fel. Az előmelegítés az alacsony kültéri hőmérsékletek esetén nagymértékben növeli az akkumulátor teljesítményét, hatótávolságát és élettartamát. A BMW i Wallboxokon keresztül végzett előmelegítéshez, valamint az utastér előre beállított hőmérsékletének eléréséhez a rendszer az okosotthon központi elektromos hálózatát használja fel, amelynek köszönhetően mit sem csökken a jármű akkumulátorának hatótávolsága.
Az innovatív BMW i Wallboxok mellett a bajor gyártó számos egyéb szolgáltatással is kedveskedik a BMW i3 és a jövőbe mutató BMW i8 plug-in hibrid sportautó tulajdonosainak: fali töltő installálása előtt a BMW i divízió szakemberei előre felmérik az ügyfél otthonának lehetőségeit, hogy a lehető legoptimálisabb megoldást kínálhassák, a töltési hálózat beüzemelését követően pedig karbantartással, tanácsadással és apróbb kiegészítő szolgáltatásokkal is a tulajdonosok rendelkezésére állnak.
Egyszerű járműtöltés, bármerre is vigyen az út
Számos üzemeltető által működtetett mintegy 40 000 töltőpontból álló és huszonöt országra kiterjedő nemzetközi hálózatával a BMW i divízió ChargeNow szolgáltatása az elektromos és plug-in hibrid hajtásláncú járművek legnagyobb töltési infrastruktúráját kínálja. ChargeNow-ügyfélkártyájuknak köszönhetően a szolgáltatás ügyfelei a hálózat bármely pontján egyszerűen és kényelmesen tölthetik fel járművüket, ráadásul készpénz-fizetés nélkül, azonnali számlázási opció mellett. A szolgáltatás igénybevételéhez még bonyolult és időigényes regisztrációra sincs szükség. A szabad, elérhető távolságú és megfelelő szolgáltatásokat kínáló legoptimálisabb töltőpontokat a ChargeNow okostelefon-alkalmazása minden esetben segít megtalálni, az okos applikáció pedig a BMW ConnectedDrive navigációs rendszerével is együttműködik.
BMW ConnectedDrive: technológiai mérföldkő a jármű, a vezető és a környezet közötti állandó kapcsolat létrehozása és fenntartása terén
A BMW i3 modellhez opcionális extrafelszereltségként elérhető Professional navigációs rendszer a BMW ConnectedDrive számos olyan exkluzív szolgáltatásával összekapcsolható, amelyet kizárólag a BMW i divízió járműveihez fejlesztettek ki a tervezők. Az autó hatótávolságát elemző Range Assistant opció a vezetés minden pillanatában, folyamatosan követi a navigációs rendszerbe táplált tervezett utat és a jármű aktuális helyzetét. Amennyiben a kiválasztott úti cél meghaladja a jármű hatótávolságát, a rendszer felajánlja a vezetőnek, hogy kapcsoljon ECO PRO vagy ECO PRO+ vezetési üzemmódba, miközben megkeresi az úti célhoz vezető leghatékonyabb alternatív útvonalat. Szükség esetén az intelligens funkció megjelöli a navigációs rendszer térképén az útvonal mentén fellelhető járműtöltési pontokat is.
Az egyik leginnovatívabb opció ugyanakkor a dinamikusan változó hatótávolság-térkép (Dynamic Range Map), amely a jármű éppen aktuális hatótávolságát nem csupán az akkumulátor töltöttségi szinte alapján, de a vezetési stílust, az elektromossággal működtetett kényelmi funkciókat, a kiválasztott vezetési üzemmódot, a tervezett útvonal topográfiai jellemzőit, az autó körüli aktuális forgalmi helyzetképet, a külső hőmérsékletet és a valós idejű forgalmi információkat (RTTI – Real Time Traffic Information) egytől egyig folyamatosan elemezve számolja ki és jeleníti meg.
A BMW i3 mindemellett az autó, a vezető és a környezet közötti interaktív kapcsolat terén is élvonalbeli járműtechnológiai mércét állít fel. A BMW i Remote App elnevezésű okostelefon-alkalmazás az autótól függetlenül segíti a bajor gyártó ügyfelének mindennapi mobilitását. Azon túl, hogy az applikáció a jármű leparkolása után, gyalogos közlekedés közben is útba igazítja a vezetőt, majd a végső úti cél elérése után segít neki visszatalálni a járműhöz, a BMW ConnectedDrive a Professional navigációs rendszerrel együttműködve most először úgynevezett intermodális útvonaltervezést is kínál: a rendszer ilyenkor nem csupán az autót és a jármű körüli forgalmi helyzetképet, de a tömegközlekedési eszközök lehetőségeit is valós időben elemzi, hogy szükség esetén a lehető leggyorsabb célba érkezési megoldást kínálhassa fel ügyfelének. A rendkívüli pontossággal működő, kivételesen hatékony funkció a jármű környezetének és előtte álló útvonalának forgalmi szituációit, az elérhető parkolóhelyeket, a busz-, villamos- és metróközlekedés alternatíváit, valamint a gyalogosan megtehető távolságokat egy időben, egyszerre elemzi.
A 60 amperórás akkumulátorral és a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 bőséges alapfelszereltségének része továbbra is az iDrive operációs rendszer, a BMW i Remote App opciók, az akkumulátor előmelegítő funkciója, a Driving Experience vezetési üzemmód-választó kapcsoló, a Professional rádió, a mobiltelefon-kihangosító szett, a légkondicionálás, a bőrkormány, a LED-es nappali menetfények, a hátsó szenzorokkal dolgozó tolatóradar (PDC – Park Distance Control) és a háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábel.
A BMW i divízióról
BMW i részlegével a BMW Group minden részletre kiterjedő alapossággal közelíti meg a jövő járműtechnológiáinak kérdéskörét: maximális hatékonyság szerint megtervezett koncepcióival és interaktív járműkapcsolatokat kínáló mobilitási szolgáltatásaival a BMW i divízió a hosszú távú fenntarthatóság prémium szintű újraértelmezését váltja valóra.
A BMW i divízió a nagyvárosi környezetbe tervezett, tisztán elektromos meghajtású BMW i3 modell és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó jövőbe mutató párosával a világ 50 országában van jelen.
A BMW i almárka égisze alatt egyesül továbbá a BMW plug-in hibrid négykerekűit gyártó BMW iPerformance részleg és számos kiegészítő mobilitási szolgáltatás, így a DriveNow és a ReachNow autómegosztó szolgáltatások, a ChargeNow nemzetközi járműtöltési hálózat, a parkolóhely-keresést, -foglalást és –fizetési opciót is kínáló ParkNow parkolási segédlet, a nagyvárosok mobilitását forradalmasító megoldások felkarolására létrehozott BMW i Ventures társaság, vagy éppen a kormányzati és közösségi szaktanácsadásra megalapított BMW i Urban Mobility szakértői központ.
Árak:
BMW i3 – 11 880 000,-Ft (bruttó)
BMW i3 94Ah – 12 264 000,-Ft (bruttó)
BMW i3 REX* – 13 444 000,-Ft (bruttó)
BMW i3 REX* 94Ah – 13 828 000,-Ft (bruttó)
(*hatótávnövelő) Az árak érvényesek 2016 júliusi gyártástól.
* Az energia-fogyasztási értékeket az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.
** A villamosenergia-költség a területtől, a szolgáltatótól és a napszaktól is függ, a sajtóközleményben szereplő érték alapját a kilowattóránkénti 0,25 eurós ár adja.
*** Az üzemanyag-fogyasztási értékeket az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.