Esztergomban tettük próbára néhány nappal ezelőtt a teljesen új koncepció alapján érkező Peugeot 508 SW-t. Az első benyomások teljes mértékben pozitívak, nem meglepő módon.
Nyilván a leginkább relevenás kapcsolódó észrevétel a Peugeot 508 SW esetében az újragondolt dizájnelemek, illetve maga a formaterv. Lejjebb majd részletezésre kerül minden, ami témába vág; annyi viszont biztos, hogy a jelenlegi paletta talán legérdekesebb és legegyedibb képviselője az Peugeot 508 SW.
Hamarosan tesztautó is érkezik az Autóaddikt.hu szerkesztőségéhez, akkor majd részleteiben kivesézzük a leginkább lényeges tulajdonságokat.
Alig néhány hónappal a limuzin bevezetése után a Peugeot most bemutatja az új Peugeot 508 kombi változatát. A gyökeres átalakuláson átesett új Peugeot 508 SW szakít a D kategóriás kombik hagyományos stílusjegyeivel és inkább a sportkombik (shooting brake) világából merít inspirációt. Az autót alacsony, dinamikus sziluett és ütős dizájn jellemzi, mely a sportos eleganciát sikeresen ötvözi a praktikus szempontokkal (helykínálat, csomagtartóméret, könnyű bepakolás…). A legújabb generációs Peugeot i-Cockpit® vezetőhellyel felszerelt kombi kis fordulókörével nagyvárosban és autópályákon egyaránt könnyedén boldogul. A hagyományosan kiváló Peugeot felfüggesztésnek köszönhetően az új PEUGEOT 508 SW-t remek úttartás és minimális karosszériamozgások jellemzik. A hatékonyságot, a biztonságot és a felsőkategóriás kényelmet előtérbe helyező kombi garantáltan intenzív vezetési élményt ígér.
A szegmens urai továbbra is a kombik
Az európai gépjárműpiacon a D szegmens mintegy 1 400 000 gépkocsit ölel fel. A népszerűségi listát egy évtizede változatlanul a kombik vezetik. Hiába jelennek meg újabb és újabb karosszériaváltozatok, köztük az SUV, Európában jelenleg minden harmadik D kategóriás autó kombi.
A szegmens kínálata megoszlik a többnyire tömeggyártó cégek kínálta nagyméretű hagyományos kombik és a kombik praktikumát dinamikusabb dizájnnal ötvöző prémium kínálat között.
A Peugeot döntése egyértelmű. A márka egy kifejezetten vonzó modell mellett tette le a voksát, mely a hagyományos stílusjegyekkel szakítva egy eddig csak a prémium gyártókra jellemző sportos és modern külsőt kínál.
Ütős dizájn
Az ötven évvel ezelőtt útjára bocsátott PEUGEOT 504 mintájára kombijai megtervezésekor a márka mindig az adott modell limuzin változatából indul ki. Ennek megfelelően az új PEUGEOT 508 SW is magán viseli a limuzin formabontó dizájnjának minden stílusjegyét. Az új arányoknak hála az autónak rendkívül dinamikus megjelenést sikerült biztosítani.
A stílusban jól harmonizáló, funkcionális tetőrudaknak köszönhetően az autó majdnem ugyanolyan alacsony, mint a limuzin: alig 1,42 m. Ez majdnem 6 cm-rel kevesebb, mint az előző generáció esetében, ami a szegmensben elvárt hátsó fejtér megőrzése mellett még jobb aerodinamikai jellemzőket eredményezett.
A 4,78 m hosszú (a limuzinnál mindössze 3 cm-rel hosszabb, az előző változatnál pedig 5 cm-rel rövidebb) kombi feszesen ívelő, áramvonalas profilját hosszan elnyújtott alacsony tetővonal koronázza.
Egyedülálló megoldás, hogy egy tömeggyártásra szakosodott cég egy kombin keret nélküli ajtókat alkalmaz, melyek a kisméretű ablakokkal tovább keskenyítik és még lendületesebbé teszik az autó sziluettjét. A hézagok és szintbeállítások a szakma kiváló ismeretéről árulkodnak, a kerekek tökéletesen kitöltik a kerékjáratokat, a hagyományos tetőantennát pedig egy szitanyomott változat váltotta fel. Az új PEUGEOT 508 SW sziluettje kifejezetten sportos, mégis a luxusautók világát idézi.
A limuzintól egy az egyben megörökölt orr-rész továbbra is lehengerlő. A full LED-es fényszórók és a nappali menetfényt biztosító, függőlegesen futó, opálos fényű fénydiódasor exkluzív és különleges karaktert biztosítanak az új PEUGEOT 508 kombinak, melyet a hűtőmaszk közepén trónoló oroszlán és a motorháztető orrát díszítő „508” felirat csak még tovább erősít.
A hátsó részt vízszintesen kettészelő fényes fekete sávtól, melyet a limuzinról már ismerős, full LED-es 3D fényszórók foglalnak keretbe, a Peugeot 508 SW erős és modern autó benyomását kelti. Az éjjel-nappal világító, változó fényerejű fényszóróknak köszönhetően oldalról és hátulról is folyamatosan láthatók a jellegzetes színes fénykarmok. A két krómozott kipufogóvég biztonságot sugároz és tovább erősíti az autó dinamikus jellegét.
A csomagtartóba való bepakolást jelentősen megkönnyíti az – egyes változatokon motoros működtetésű, lábmozdulattal nyitható – praktikus csomagtérajtó. A csomagtérküszöb nemcsak alacsony, de széles is: a limuzinnál 6 cm-rel alacsonyabb (mindössze 63,5 cm-re van a földtől) és 2,4 cm-rel szélesebb. A könnyedén eltávolítható kalaptartónak köszönhetően azonnal látszik a teljes rendelkezésre álló térfogat. A csomagtartó egyszerű formáival jól kihasználható, és a kalaptartó alatt 530 liternyi helyet kínál, ami nem sokkal marad el a korábbi csomagtartó térfogatától (560 l).
A praktikus szempontokon túl a csomagtartónyílás felületi kidolgozása is rendkívül igényes: egy inox küszöb segíti a csomagok bepakolását. A GT változaton alumínium padlósíneket találunk, és egy csomagrögzítő hálóval praktikusan több részre oszthatjuk a csomagteret.
A variálhatóság egy kombinál alapkövetelmény: az új PEUGEOT 508 SW esetében ezt a Magic Flat funkcióval ellátott, 2:1 arányban osztott hátsó üléspad biztosítja. A csomagtartó két oldalán elhelyezett gombok segítségével az üléspad két része egy mozdulattal lehajtható. Ezzel szinte sík padlófelület jön létre, és 1780 literre nő a teljes rakodókapacitás.
Páratlanul esztétikus beltér a PEUGEOT i-Cockpit jóvoltából
A limuzinhoz hasonlóan az új Peugeot 508 SW is a PEUGEOT i-Cockpit® legújabb változatát kínálja. A gondosan kidolgozott részletek, a pontos illesztések és a felhasznált anyagok egytől egyig az exkluzív vezetőhely kimondottan high-tech, elegáns és vonzó jellegét hangsúlyozzák.
A vezetőhely lényegi elemei:
– a kisméretű bőrborítású kormány (a GT Line és a GT változaton perforált bőrrel bevonva),
– az automata sebességváltó elektromos kapcsolókarja, mely számos tárolóhely társaságában a középkonzolon kapott helyet,
– tekintélyes díszbetétek a műszerfalon, a középkonzolon és az ajtóbelsőkön, melyek – felszereltségi szinttől függően – karbon hatású vagy természetes fabevonattal vannak ellátva (szürke tölgy a GT Line és a GT változaton és exotikus zebrafa kizárólag a GT változaton),
– selyemfényű krómelemek a kormányon, az ajtóbelsőkön, a szellőzők körül, a hét billenőkapcsolón és a központi érintőkijelző körül,
– puha bélelésű utasoldali aprócikktároló (minden kiviteli szinten) és első ajtózsebek (csak a GT Line és a GT változaton).
A tervezők különös gondot fordítottak a tárolóhelyek elhelyezésére és méretére. A hűtött kesztyűtartóban például két 1,5 literes, az ajtózsebekben egy 1 literes, a könyöktámasz alatt kialakított központi tárolórekeszben pedig két 0,5 literes palack helyezhető el (és akkor a pohártartókat még nem is említettük). Az EAT8 sebességváltó kapcsolókarja mellett kialakított, kábeltartóval ellátott nagyméretű tárolóhelyen a nagyobb okostelefonok is bőven elférnek (hacsak nem a középkonzol alatti, indukciós elven működő töltőn vannak éppen).
Az első utasokat AGR minősítéssel rendelkező ergonomikus ülések várják. Az öblös ülések többpontos masszázsrendszerrel vannak ellátva, mely öt különböző masszázsprogramot kínál. A modell – az Alcantara®-tól a nappabőrig – igényes és jó minőségű kárpitok gazdag választékát kínálja. Az utóbbi fekete vagy bíborvörös színben áll rendelkezésre.
A hátsó üléspad háttámlája az utasok nagyobb kényelme érdekében 27°-ban döntött. A belmagasság 4 cm-rel nagyobb, mint a limuzin esetében, és csak úgy dől be a fény a nagy üvegfelületű panoráma napfénytetőn. A hátsó háromszögablakban folytatódó, keret nélküli hátsó ajtókon keresztül a beszállás is kényelmes.
A tetőbe beépített olvasólámpák az utastér többi fényforrásához hasonlóan LED-es technikát alkalmaznak és érintéssel kapcsolhatók.
A felső kategóriás hifirendszert az abszolút referenciának számító francia FOCAL® cég jegyzi. A rendszerhez 10 FOCAL® technológiájú hangszóró tartozik, melyek tiszta, pontos és az utastérben tökéletesen eloszló hangzást biztosítanak. Az ajtókba beépített magassugárzókat csiszolt fémrács díszíti.
Az új Peugeot 508 SW utastere tehát ugyanazt a minőségi szintet és igényességet képviseli, mint amit az autó külseje ígért. A magas színvonal a kényelmi és biztonsági berendezések nagy számában is kifejezésre jut.
Optimális biztonság az új vezetéssegítő technológiák jóvoltából
Az új Peugeot 508 SW a legmodernebb vezetéssegítő funkciók valóságos tárháza, és az egyre szigorúbb EuroNCAP előírásoknak is megfelel. A többi PEUGEOT modellhez képest az alábbi újdonságokat kínálja:
– A szegmensben egyedülálló éjjellátó rendszer (Night Vision): a rendszer egy infravörös kamerát használ, és éjszaka vagy rossz fényviszonyok között érzékeli a gépkocsi előtt tartózkodó élőlényeket. Hatótávolsága (200 m) nagyobb, mint a távolsági fényszóróké, az infravörös kép pedig a maximális biztonság érdekében a vezető látóterében, a digitális műszeregységen kerül kijelzésre.
– Adaptív tempomat Stop & Go funkcióval (EAT8 automata sebességváltó esetén) és beprogramozható követési távolsággal. A sorban araszoló gépjármű automatikusan újraindul, ha a motor kevesebb, mint 3 másodpercre állt le. Ellenkező esetben a gázpedál lenyomásával vagy a kormány alatti kapcsolókar végének megnyomásával lehet újraindítani a funkciót, mely 0 km/h sebességtől működőképes.
– Sáv közepén tartó asszisztens, melynél a vezető maga választhatja meg a gépjármű sávon belüli helyzetét (az ACC Stop & Go rendszerhez kapcsolódóan).
– Full Park Assist, melyhez EAT8 automata sebességváltó esetén Flankguard funkció is társul. Az utóbbi esetében parkoláskor vagy parkolóhelyről kihajtva a rendszer automatikusan átveszi a kormányzás, gázadás és fékezés feladatát.
– Statikus kanyarfény funkcióval kiegészülő full LED-es fényszórók.
– Éjjel-nappal világító, változó fényerejű hátsó lámpák.
A fenti újdonságok mellett az új PEUGEOT 508 SW számos más vezetéssegítő rendszerrel is fel van szerelve:
– legújabb generációs automata vészfék (5–140 km/h sebességig éjjel-nappal észleli a gyalogosokat és a kerékpárosokat) és ütközésveszély-jelző,
– sávtartó asszisztens menetpálya-korrekcióval (65 km/h fölött),
– fáradtságérzékelő rendszer, mely hosszú utakon, 65 km/h sebesség felett az apró kormánymozdulatok elemzése révén érzékeli a vezető éberségi szintjét,
– távolságifény-asszisztens,
– sebességkorlátozás-felismerő rendszer sebességajánlással,
– kibővített táblaolvasó rendszer (stoptáblák, behajtani tilos táblák),
– aktív holttérfigyelő rendszer (menetpálya-korrekcióval). A funkció 12 km/h sebesség fölött áll rendelkezésre.
Az új PEUGEOT 508 SW-t a telematikai szolgáltatások bőséges kínálata jellemzi:
– TomTom® Traffic szolgáltatásokat* is nyújtó 3D online navigáció,
– MirrorLink®, Android Auto™ és Apple CarplayTM protokollal kompatibilis Mirror Screen funkció, mely – az okostelefonon keresztül – kihelyezett hangfelismerést tesz lehetővé,
– indukciós okostelefon-töltés (Qi szabvánnyal kompatibilis készülékek esetén),
– 4 USB-port: kettő az első utasok számára az automata sebességváltó kapcsolókarja alatti tárolóhelyen, kettő pedig a középkonzol hátsó részén a hátsó utasoknak,
– PEUGEOT Connect SOS & Assistance* automatikus segélyhívó rendszer,
– PEUGEOT Connect csomagok* a gépjármű karbantartása szempontjából hasznos távszolgáltatásokkal
Egyedülálló vezetési élmény
A Peugeot gépjárművek nyújtotta vezetési élmény a márka örökségének szerves része. A technológiai értelemben is úttörőnek számító új PEUGEOT 508 SW a PSA mérnökök szaktudásának legjavát kamatoztatja:
– az EMP2 padlólemezre épült, mely a tömeg csökkentésén keresztül (az előző generációhoz képest átlag 70 kg-mal könnyebb az autó) a fogyasztásra, a passzív biztonsági jellemzőkre és a teljesítményre is pozitívan hat,
– új karosszériahegesztési technikát alkalmaz, ahol a 24 m-nyi strukturális ragasztóval megerősített hegesztés merevebb szerkezetet és hosszabb élettartamot garantál,
– egyes változatokon a kényelmes felfüggesztés érdekében egy az útegyenetlenségeket csillapító első bölcsőt is tartalmaz, soklengőkaros hátsó futóművel rendelkezik, melyhez elektronikusan vezérelt, változó csillapítású felfüggesztés (Active Suspension Control) társul (a GT változaton szériafelszereltség),
– általánosan elérhető rajta az elektromos kapcsolókarral rendelkező új, 8 fokozatú EAT8 automata sebességváltó.
A gépjármű felépítése, a méretek optimalizálása, a tömeg csökkentése, az aerodinamika és a hajtáslánc egytől-egyig nagy szerepet kaptak az intenzív vezetési élmény biztosításában és a CO2-kibocsátás látványos csökkentésében.
Az új Peugeot 508 SW a limuzinról már ismert új generációs PureTech és BlueHDi motorokkal (valamennyin SCR rendszerrel) rendelkezik.
A benzinmotorok között az 1,6 l PureTech motorból kiindulva két erőforrást találunk:
– PureTech 180 S&S EAT8,
– PureTech 225 S&S EAT8.
A dízelkínálatban az 1,5 l és 2,0 l BlueHDi motorra épülve négy ajánlat szerepel:
– BlueHDi 130 S&S BVM6,
– BlueHDi 130 S&S EAT8,
– BlueHDi 160 S&S EAT8,
– BlueHDi 180 S&S EAT8.
A fenti motorok típusjóváhagyása kivétel nélkül az „Euro 6.d temp” szabványnak megfelelően történt. Ez a szabvány megelőlegezi a 2020. januártól érvénybe lépő Euro 6.d normában foglalt követelményeket, különös tekintettel a nitrogén-oxidok kibocsátására. Ami a CO2-kibocsátást illeti, az új PEUGEOT 508 SW Best in Class emissziós adatokkal rendelkezik, amelyek a – típusjóváhagyás során megállapított és a valós vezetési körülmények között mért fogyasztás közelítését célzó – WLTP szabvány új műszaki előírásait is figyelembe veszik.
A PureTech motoroknál ECO üzemmódban az EAT8 automata sebességváltó automatikusan üresbe vált (freewheeling). A funkció – megfelelő feltételek esetén – 25–130 km/h sebességtartományban áll rendelkezésre. Az üresbe váltást a rendszer akkor engedélyezi, ha egyik pedál sincs lenyomva. A funkció működése teljesen átlátható, használatával kevesebb a súrlódás a váltó belsejében és kb. 3%-kal csökkenthető a gépjármű üzemanyag-fogyasztása.
2019. második felében a modell kínálata egy nagyteljesítményű benzines Plug-In hibrid változattal bővül, melynek teljesen elektromos üzemmódban (ZEV) immár 50 km lesz a hatótávolsága (WLTP szabvány szerint). A hátsó ülések alatt elhelyezett akkumulátoroknak köszönhetően pedig a csomagtartó térfogata sem csökken.
Az új Peugeot 508 SW a limuzinhoz hasonlóan a PSA mulhouse-i üzemében készül, és a bevezetésig megkapja az „Origine France Garantie” (garantált francia eredet) védjegyet.