Site icon AutóAddikt

Megmutatjuk a MINI John Cooper Works Rally-t, a márka vadonatúj versenyautóját

Hamarosan érkezik a MINI Motorsport sikertörténetének következő nagyágyúja, amely kevesebb, mint két hónap múlva, már a 2017-es Dakar Ralin első éles bevetésére indul. Íme a vadonatúj MINI John Cooper Works Rally.

A MINI évtizedeken átívelő, legendás motorsport-történelmében új fejezet veszi kezdetét: elkészült a brit prémiumgyártó legújabb és legtehetségesebb versenyautója, a MINI John Cooper Works Rally. Új négykerekű bajnok van születőben…

MINI John Cooper Works Rally: az elkövetkező évek versenyautója

A vadonatúj MINI John Cooper Works Rally premierjével a MINI Motorsport a versenysportok iránti hosszú távú elköteleződését nyomatékosítja, amelyben a tereprali-szereplés, az FIA Világkupa, a világ legkeményebb motorsport-eseményeként számon tartott Dakar Rali és a legújabb megbízhatósági megmérettetés, a legendás Selyemútról elnevezett Silk Way Rally egytől egyig kiemelt jelentőséggel bír.

A 2017-es MINI John Cooper Works Rally a MINI és az X-raid istálló közösen megtervezett, számtalan technológiai újítással felvértezett versenyautója, amelynek célja, hogy a brit prémium márkát ismét a motorsportok csúcsára repítse. A vadonatúj MINI Countryman kiváló műszaki alappal szolgált a dinamikus élsportoló megépítéséhez, a MINI John Cooper Works Rally pedig egy egészen egyedülálló tereprali-versenyautóként öltött testet.

Egy olyan versenyautó megépítése, amely a világ minden táján sikerrel veszi az akadályokat és képes a tereprali legkeményebb csapásait is túlélni, már önmagában komoly kihívás. Minden részletében továbbfejlesztett járműtechnológiai arzenáljával a vadonatúj MINI John Cooper Works Rally versenyautót azonban már a kezdetektől fogva úgy tervezték és építették meg, hogy elődmodellje világraszóló sikertörténetét is felülmúlja majd.

A MINI és elsőszámú motorsport-partnere, az X-raid istálló a jövőben még tovább fejleszti és finomítja majd a vadonatúj versenyautó technológiáit, hogy a MINI John Cooper Works Rally a világ minden táján legendás elődmodelljei méltó utódjaként szállhasson versenybe. A motorsport csúcsán dolgozó szerelőbázisok átfogó versenysport-tapasztalatainak felhasználásával mindeközben a MINI sorozatgyártású járműveinek megbízhatósága, teljesítménye és hatékonysága is még tovább tökéletesedik majd.

MINI John Cooper Works Rally: átfogó fejlesztés és finomhangolás

A MINI John Cooper Works Rally a brit prémiumgyártó vadonatúj fejlesztésű versenyautója, amelyet az aktuális MINI ALL4 Racing továbbgondolásával, széleskörű fejlesztési tapasztalatokra építve álmodtak meg a mérnökök. A vadonatúj MINI Countryman műszaki alapjaira épített versenyautó minden tekintetben megfelel a négykerekű versenysportok szabályrendszerét összeállító Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA – Fédération Internationale de l’Automobile) biztonsági előírásainak és versenyfeltételeinek.
A MINI John Cooper Works Rally tervezési, fejlesztési és összeszerelési folyamatait a mérnökök folyamatos elemzések és átfogó vizsgálatok mentén, az elődmodell széleskörű újragondolásával végezték. A vadonatúj, minden tekintetben átgondolt, lebilincselő menetteljesítményre képes versenyautó megépítésekor mindenekelőtt a következő hat területre koncentráltak a tervezőmérnökök:

Aerodinamika
Hőelvezetés
Súlyelosztás
Alacsonyabb súlypont
Átdolgozott bukócső és karosszériaváz
Újraprogramozott motorvezérlés

Ezen kulcsfontosságú területek tökéletesítésébe számtalan, tervezéssel és teszteléssel töltött órát invesztáltak a készítők, hogy a MINI John Cooper Works Rally elődjénél jelentősen jobb teljesítményt és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást produkáljon. A változtatások eközben a versenyautó vezethetőségére is jótékony hatással voltak, hiszen a menetstabilitás, a tapadás és az agilitás is minden korábbinál magasabb szintre emelkedett. A legváltozatosabb terepeken és a legextrémebb vezetési szituációk közepette tesztelve – esőben, hóban és sivatagi hőségben, a puha homoktól kezdve egészen az iszapos mocsárig, folyómedrekből egészen 3 000 méteres tengerszint feletti magasságokig – a szerkezeti felépítés és a teljesítmény-leadás terén eszközölt változtatások együttesen rendkívüli előnyökkel szolgáltak.

Külső kialakítás

A MINI John Cooper Works Rally karosszéria-kialakítása egyértelműen a vadonatúj MINI Countryman hamisítatlanul egyedi vonásait tükrözi, amelyet már sorozatgyártott formájában is a tökéletes kezelhetőség és a lélegzetelállító agilitás kettőse jár át. A vadonatúj versenyautó külső kialakításának tökéletesítésébe rengeteg időt és energiát fektettek az X-raid istálló mérnökei, akik a MINI tervezőmérnökeivel számtalan munkaórát töltöttek a BMW Group központi szélcsatornájában, hogy a versenyautó aerodinamikájának tökéletesítésével a lehető legalacsonyabbra csökkentsék a modell légellenállását.

Figyelembe véve, hogy a MINI John Cooper Works Rally külső méretei minden tekintetben megegyeznek az elődmodell azonos értékeivel, az FIA pedig az előző évekhez hasonlóan idén is részletekbe menően szabályozza a versenyautó erőforrásának teljesítményét és az autó össztömegét, a MINI John Cooper Works Rally még tovább optimalizált aerodinamikája a lapos, nyílt terepeken jelentős mértékben növeli az autó végsebességét és menetstabilitását. A légellenállási együttható módszeres csökkentése az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztási értékekben és a hajtáslánc elemeinek még hatékonyabb hűtésében is visszaköszön.

A MINI John Cooper Works Rally karosszériaelemeit kompozit anyagok felhasználásával, így például szénszálból és kevlárból formázták meg a tervezők, miközben az aerodinamikailag optimalizált alvázborítást is az ultrakönnyű anyagok keverékéből állították össze. A szénszál és a kevlár átfogó alkalmazása számos előnyt rejt magában: azon túl, hogy az erős, rendkívül masszív anyagok a pilótának és navigátorának plusz biztonsági védelmet nyújtanak, még tovább csökkentik a jármű saját tömegét és növelik a karosszéria merevségét. Az ultrakönnyű, egyrészes karosszériaelemek ráadásul sokkal könnyebben leszerelhetők, sérülés esetén pedig gyorsabban és egyszerűbben helyettesíthetők.

Az alváz alatt kialakított borításban immáron az engedélyezett három pótkerék mindegyike elfér, a kerékcseréket pedig a pilótafülkéből működtethető két hidraulikus emelő hivatott megkönnyíteni. A MINI John Cooper Works Rally elődmodelljének alváza alatt csupán két pótkerék fért el, így azáltal, hogy a harmadik pótkerék a csomagtérből a padló síkja alá költözött, még lentebb került a versenyautó súlypontja és még tovább optimalizálódott az első és a hátsó tengely közötti súlyelosztás, amely ugyancsak kiválóbb menetstabilitást és menetteljesítményt eredményez.

A MINI John Cooper Works Rally versenyautót a sorozatgyártásban elérhető MINI John Cooper Works modellek vadonatúj árnyalatai és stíluselemei díszítik, amelyek még tovább hangsúlyozzák az új technológia sportosságát. A MINI ALL4 Racing utódja a MINI John Cooper Works karosszéria-fényezési paletta exkluzív, Rebel Green elnevezésű lopakodó-zöld árnyalatát kapta, amelyet a MINI John Cooper Works portfólió rendhagyó, Chili Red fantázianevű vörös teteje és vadonatúj versenycsíkok hoznak kontrasztba. Az X-raid istálló versenycsapatai a Rebel Green lopakodó-zöld karosszéria-fényezés alternatívájaként a Chili Red vörös, a White Silver fehérezüst és a Light White halvány fehér árnyalatokat is választhatják majd. A versenyautó külső kialakítását a MINI karosszéria-tervező részlegének szakembereivel szoros együttműködésben alkották meg a mérnökök, a vadonatúj MINI Countryman sokrétű, függőleges elrendezését így a versenyautó is maradéktalanul megörökölte, a lökhárítóktól, a hűtőrácstól és a motorháztetőtől kezdve, az oldalfal és a hátfal kialakításán át, egészen a lámpákig, a tetősínekig és az oldalsó irányjelző panelekig. A hamarosan rajthoz álló versenyautó alatt vadonatúj kialakítású könnyűfém keréktárcsák gurulnak, amelyeket a MINI John Cooper Works paletta exkluzív keréktárcsa-garnitúráiról mintáztak a készítők.

A MINI John Cooper Works Rally külső kialakításának megtervezésekor a mérnökök szigorúan ragaszkodtak a „forma követi a funkciót” alapelvhez, a versenyautó karosszériáján így a vadonatúj MINI Countryman összes egyedi eleme visszaköszön. A lökhárítók és a kerékjárati ívek hangsúlyos kialakítása eközben a vadonatúj MINI Countryman jellegzetes kvalitásait nyomatékosítja. A karosszéria a kerékjárati íveknél a legszélesebb, bőséges helyet kínálva a hűtőlevegő légbeömlőinek és kivezető nyílásainak.
A motorháztetőt a jobb kilátás érdekében alacsonyabbra helyezték, amellyel még inkább előtérbe kerül a karosszéria széles terpesztése és a versenyautó aerodinamikáját optimalizáló MINI John Cooper Works ALL4 Exterior Optic Pack karosszériacsomag. Az alváz alatt kialakított pótkerék-tároló rekesz oldalsó borításait a MINI John Cooper Works Rally saját stíluselemeként ugyancsak légbeömlőkkel látták el.
A tetőbe a mérnökök egy plusz légbeömlőt integráltak, amelyet két oldalról a vadonatúj MINI Countryman eredeti tetősínjei foglalnak keretbe. A hátfal a MINI modelljeire jellemző lépcsőzetes kialakítást kapta, a MINI John Cooper Works ALL4 Exterior Optic Pack karosszériacsomag méltó lezárásaként magabiztos kiállást sugallva.

Felfüggesztés és merevítések

Hogy minden vezetési szituációban garantálni tudja a pilótafülkében ülők biztonságát és hogy a versenyszabályzat előírásainak is maradéktalanul megfeleljen, a vadonatúj MINI John Cooper Works Rally versenyautó egy csőváz-szerkezetű, bukócsővel kiegészített speciális karosszériaváz-keretre épül. A rendkívül merev csőváz-szerkezetet a mérnökök a tereprali extrém igénybevételeit szem előtt tartva, a németországi Bürenben székelő CP Autosport karosszériaváz-építő műhellyel közösen fejlesztették ki.

Miközben a csőváz-szerkezet a hajtásláncot is védő karosszéria-elemeket is tartja, az erőforrás az első segédvázban kapott helyet. A MINI elsőszámú motorsport-partnereként ismert X-raid istálló mérnökei úgy tervezték meg az első segédvázat, hogy az könnyedén leválasztható legyen a központi keretről, így az első segédváz és az erőforrás szükség esetén mindössze egy óra alatt teljesen leszerelhető.

A vadonatúj MINI John Cooper Works Rally versenyautó felfüggesztését a Reiger Racing Suspension szállította. Mindkét tengely négy állítható futóművet kapott (kerekenként kettőt-kettőt), amelyek biztosítják a versenyszabályzatban engedélyezett 250 milliméteres maximális rugóutat. A hatdugattyús féknyergek mindegyik kerék mögött 320 milliméteres, lyuggatott féktárcsákat szorítanak. Annak érdekében pedig, hogy a fékrendszer az órákon át tartó kemény igénybevétel és a legmagasabb külső hőmérséklet ellenére is állandó teljesítményt nyújtson, a hátsó féknyergeket levegő- és vízhűtéssel látták el.

Erőforrás és áttétel

Az azonnali gázreakciókban, a letaglózó teljesítmény- és forgatónyomaték-leadásban, valamint a legendás megbízhatóságban megmutatkozó példaértékű erőforrás-teljesítményről a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres dízelmotorja gondoskodik. A hosszú távú megmérettetésekre felkészített, 2 993 köbcentis szárazkarteres erőforrás a 38 milliméter átmérőjű levegőszűkítőnek köszönhetően percenkénti 3 250 főtengely-fordulatnál 340 lóerő maximális teljesítményre, percenkénti 1 850 főtengely-fordulattól pedig mintegy 800 Nm csúcsnyomaték leadására képes.

A MINI John Cooper Works Rally versenyautó motorházteteje alá a BMW Group TwinPower Turbo erőforrása a lehető legkiválóbb választás volt. Eme erőteljes, forgatónyomatékban gazdag technológia számtalan alkalommal segítette már győzelemre a brit prémiumgyártó színeiben versenyző csapatokat. Az egészen alacsony főtengely-fordulatnál jelentkező csúcsnyomaték az erőforrás legendás megbízhatóságát nyomatékosítja, amely minden terepen kiváló szolgálatot nyújt, legyen szó akár több ezer méteres tengerszint feletti magasságokról, sziklás hegyvidékekről vagy hosszan elnyújtott kavicsos egyenesekről. A motor kiegyensúlyozott teljesítménye a sivatagi dűnéken is megmutatkozik, miközben a versenysportra optimalizált erőforrás rekord alacsony üzemanyag-fogyasztása ugyancsak jelentős fejlődés.

Az üzemanyag-fogyasztás terén elért jelentős javuláshoz a motorvezérlő elektronika vadonatúj programozása is nagymértékben hozzájárul: a teszteléssel töltött számtalan munkaóra versenykörülmények között is elérhető technológiai áttöréseket hozott, kiváltképp a több ezer méteres tengerszint feletti magasságban.

A 2017-es Dakar Rali körülbelül 3 000 méteres tengerszint feletti magasságba kalauzolja fel az indulókat Bolívia hegységeiben, ahol a levegő alacsonyabb oxigéntartalma az emberre kevésbé jelentős mértékben, a motortechnológiára azonban már annál inkább káros hatással van, minden megtett kilométerrel rohamosan rontva az erőforrás teljesítményét. Hogy kiaknázzák az erőforrás kevesebb oxigén következtében fellépő teljesítmény-hanyatlását, a mérnökök úgy állították be a MINI John Cooper Works Rally versenyautó szívének motorvezérlő elektronikáját, hogy az minden vezetési szituációban biztosítsa a modell maximális teljesítményét és vezethetőségét.

A MINI John Cooper Works Rally a világszerte hatalmas tiszteletnek örvendő ALL4 intelligens összkerékhajtást is megörökölte, amelynek köszönhetően a brit prémiumgyártó az utóbbi években magabiztosan uralta az összkerékhajtású tereprali-versenyautók mezőnyét.

A motorból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot az AP Racing versenykuplungja továbbítja a differenciálművek felé, a SADEV hatsebességes szekvenciális váltóján keresztül. A teljesítményt és a nyomatékot mindkét tengelyen teljesen összezárható, SADEV központi egységgel működő, olajhűtésű Xtrac differenciálművek osztják el a kerekek között, a terepviszonyoktól és a vezetési szituációtól függetlenül.

A MINI Motorsport és a MINI John Cooper Works rajongóinak szívverését a vadonatúj MINI John Cooper Works Rally versenyautó kipufogórendszere is felgyorsítja majd: a rendszert az Akrapovič kifejezetten a brit prémiumgyártó élsportolójához készítette.
Pilótafülke

A brit prémiumgyártó a vadonatúj versenyautó pilótafülkéjét is teljesen újratervezte. A szénszálból készült műszerfal három részre oszlik: a vezető előtti, a központi és a navigátor előtti részre, a kijelzők pedig mindhárom területen kizárólag a legfontosabb információkra koncentrálnak. A vezető az aktuális sebességi fokozatot, a fordulatszámmérő LED-skáláját és a váltásra figyelmeztető jelzéseket, míg a navigátor a navigációs rendszer információit látja maga előtt. A sebességmérő, az olajnyomás-mérő, az egyes folyadékok hőmérsékletének ellenőrző műszerei és az elektronikusan vezérelt funkciók kivétel nélkül a központi kijelzőn jelennek meg.

MINI John Cooper Works Rally: a verseny folytatódik

A versenysportos sikerek eléréséhez elengedhetetlen feltétel a technológia folyamatos fejlesztése, finomhangolása és tesztelése. A vadonatúj MINI John Cooper Works Rally versenyautó jelenleg a tesztelés végső fázisában jár, mielőtt másfél hónap múlva rajthoz áll a hosszú távú motorsport-megmérettetések legkeményebb kihívásaként számon tartott Dakar Rali 2017-es felvonásán. A vadonatúj technológiát a MINI mérnökei az X-raid istálló szervizbázisával együttműködve nem csupán az éles bevetések alkalmával, de az elkövetkező években mindvégig folyamatosan fejlesztik és tökéletesítik majd.

„A MINI és az X-raid istálló közötti kiváló partneri viszony szinte már legendás. 2012 és 2015 között vállvetve küzdöttük fel a brit prémiumgyártót a motorsport csúcsára, a Dakar Ralin és az FIA Cross Country Rali Világkupában aratott egymás utáni négy abszolút győzelemmel írva tovább a márka több évtizedre visszatekintő versenytörténetét. A jövőben ugyanezt az irányt kívánjuk folytatni, a MINI John Cooper Works versenytechnológiájában rejlő kivételes menetteljesítményt bizonyítva. A vadonatúj MINI John Cooper Works Rally versenyautó képében a MINI egy tökéletes gépet készített ahhoz, hogy új fejezetet nyisson a márka sikertörténetében” – fogalmazott a vadonatúj technológiáról Sebastian Mackensen, a MINI igazgatója.

„Azáltal, hogy a híres MINI John Cooper Works almárka a terepralik és a megbízhatósági versenyek olyan kimagasló eseményein is rajtrácsra gurul, mint a Dakar Rali és a Silk Way Rally, a brit prémiumgyártó a lélegzetelállító motorsportok iránti mély elköteleződését hangsúlyozza. A versenyszellem mindig is a MINI márkaarculatának és termékeinek része lesz. A 2017-es Dakar Rali mindazonáltal rendkívül kemény megmérettetés elé állítja majd a gyártót és a MINI John Cooper Works Rally versenytechnológiáját. A Dakar Rali a hosszú távú motorsport-versenyek csúcsa, ahol a stressz, a kimerültség és az embertelen körülmények együttese nem csupán az indulókat, de a technikákat is próbára teszi. Tökéletes alkalom arra, hogy a MINI Motorsport és a MINI John Cooper Works almárka újfent bizonyítsa kvalitásait” – zárta gondolatait a brit prémiumgyártó igazgatója.

Az X-raid istálló a MINI elsőszámú motorsport-partnere, aki széleskörű versenytapasztalatával napjaink egyik legsikeresebb csapatait állítja a négykerekű megmérettetések rajtrácsaira, az elmúlt években pedig a brit prémiumgyártót is számtalan trófeához segítette hozzá. Sven Quandt, az X-raid istálló vezérigazgatója a következőképpen nyilatkozott a vadonatúj MINI John Cooper Works Rally versenyautóról:

„A MINI John Cooper Works Rally egyszerűen fantasztikus versenyautó: szinte mindenben különbözik elődmodelljétől, amelyet a MINI mérnökeivel szorosan együttműködve minden téren továbbfejlesztettünk és tökéletesítettünk. Egy ízig-vérig terepre tervezett versenyautó, amelyet minden részletében átgondoltunk és szélcsatornában is teszteltünk. Az autó minden korábbinál kiválóbb alaktényezővel bír, amelynek – és számos más funkciónak – köszönhetően a modell teljesítménye is jelentős mértékben növekedett. A szélcsatornás finomhangolás egyik legnagyobb előnye a magasabb végsebesség és a 140 km/óra feletti intenzívebb gyorsulás, amelyek az elődmodellhez képest ugyancsak nagymértékben javultak. Azáltal pedig, hogy körülbelül 50 kilogrammnyi terhet a jármű középső részén jó fél méterrel alacsonyabban helyeztünk el, a versenyautó súlypontja minden korábbinál lentebb került – ezzel nem csupán a jármű kezelhetősége, de menetkomfortja is jelentős mértékben javult. A versenyautó a sziklás terepek éles kanyarjait is gond nélkül fűzi fel, az alacsonyabb súlypont miatt pedig minden tereppel könnyebben birkózik meg. Egy szó mint száz, a vadonatúj MINI John Cooper Works Rally egy minden tekintetben újragondolt, vérpezsdítő izgalmakat tartogató gép lett” – mondta Sven Quandt.

MINI John Cooper Works Rally: műszaki adatok

Erőforrás: a BMW Group soros hathengeres dízelmotorja TwinPower Turbo technológiával
Maximális teljesítmény: 340 lóerő percenkénti 3250 főtengely-fordulatnál
Csúcsnyomaték: körülbelül 800 Nm percenkénti 1850 főtengely-fordulattól
Összlökettérfogat: 2993 ccm
Levegőszűkítő: 38 milliméter átmérőjű
Végsebesség: körülbelül 184 km/óra
Váltó: hatsebességes szekvenciális
Fékrendszer: mindegyik keréken hatdugattyús féknyergek elöl levegőhűtéssel, hátul levegő- és vízhűtéssel; mindegyik keréken 320 x 32 milliméteres féktárcsák
Hosszúság / szélesség / magasság: 4350 / 1 999 / 2 000 milliméter
Tengelytávolság: 2900 milliméter
Nyomtáv: 1736 milliméter
Tömeg: 1952,5 kilogramm
Üzemanyagtartály térfogata: körülbelül 385 liter
Vázszerkezet: acélcsövezésű karosszériatartó-keret és bukócső kompozit anyagokból készült karosszériaelemekkel
Gumiabroncsok: BF Goodrich 245/80 R16 méretben

Exit mobile version