Főoldal Hírek Megtorpant a Tesla Cybertruck, árengedmények, gyártáscsökkentés és piaci bizonytalanság

Megtorpant a Tesla Cybertruck, árengedmények, gyártáscsökkentés és piaci bizonytalanság

A Tesla Cybertruck, amelyet éveken át óriási várakozás övezett, most komoly értékesítési nehézségekkel küzd. Az elektromos pickup iránti kereslet jelentősen elmarad a korábbi várakozásoktól, ezért a Tesla kénytelen volt jelentős árengedményekkel és a gyártás visszafogásával reagálni a kialakult helyzetre.

Árcsökkentések és készletproblémák

Az amerikai piacon a Tesla most minden eddiginél nagyobb kedvezményeket kínál a Cybertruck modellekre, hogy csökkentse a felhalmozódott készleteket. A limitált Foundation Series és a csúcsmodell Cyberbeast akár 10-12 ezer dolláros, azaz mintegy 4 millió forintos árengedménnyel is elérhető, miközben a régebbi vagy drágább modellekre nem vonatkozik a 7500 dolláros szövetségi adókedvezmény15811. A használtpiacon is jelentős áresés tapasztalható: míg tavaly novemberben átlagosan 108 ezer dollárért cseréltek gazdát a használt Cybertruckok, mostanra ez az összeg 85 ezer dollár körül mozog.

Gyártás lassítása és átcsoportosítások

A gyenge kereslet miatt a Tesla a texasi Gigafactoryban jelentősen visszafogta a Cybertruck gyártását. Több gyártósor csak töredék kapacitással működik, és a gyártási csapatok létszámát is jelentősen csökkentették9. A dolgozók egy részét áthelyezték a népszerűbb Model Y gyártására, amely továbbra is stabil keresletnek örvend19. Az első negyedévben mindössze 6406 Cybertruck talált gazdára, ami fele az előző negyedévi mennyiségnek, és messze elmarad a korábban kitűzött céloktól.

Minőségi problémák és visszahívások

A Cybertruck értékesítését tovább nehezítette egy márciusi visszahívás, amely szinte az összes eddig legyártott példányt érintette: a járművek egyik acélpanelje menet közben leválhatott, ami komoly biztonsági kockázatot jelentett1519. Ez a visszahívás már a nyolcadik volt a modell rövid pályafutása során, és tovább rombolta a fogyasztói bizalmat.

Csökkenő eladások, túlkínálat

A Tesla a Cybertruck gyártását eredetileg évi 250 ezer darabra tervezte, de a valóságban a tavalyi évben 40 ezernél is kevesebb példányt sikerült eladni919. A vállalat jelenleg több ezer eladatlan Cybertruckot tart raktáron, ami jelentős tőkelekötést jelent616. A kereslet visszaesése nem csak az Egyesült Államokat érinti: Európában például 49 százalékkal estek vissza a Tesla eladásai az év első hónapjaiban, miközben az elektromos autók piaca összességében bővült.

Piaci reakciók és jövőkép

A Tesla többféle stratégiával próbálja élénkíteni a keresletet: új, olcsóbb változatokat vezet be, finanszírozási kedvezményeket kínál, és a Foundation Series modelleket is olcsóbban, alapverzióként értékesíti3910. Ennek ellenére a szakértők szerint a Cybertruck jelenleg nem gyártás-, hanem keresletkorlátos termék lett.

A vállalatnak most nemcsak a Cybertruck, hanem a drágább Model S és Model X modellek iránti kereslet csökkenésével is szembe kell néznie, különösen a kínai piacon1. Az elektromos pickup jövője így továbbra is bizonytalan, a Tesla pedig kénytelen alkalmazkodni a megváltozott piaci környezethez, miközben új modellek és technológiák bevezetésével próbálja fenntartani versenyképességét.


A Tesla Cybertruck története jól példázza, hogy még a legnagyobb várakozásokat övező modellek esetében is gyorsan változhat a piaci hangulat. A kereslet visszaesése, a minőségi problémák és a túlkínálat együttesen kényszerítik a Teslát arra, hogy újragondolja stratégiáját az elektromos pickup piacán