A Toyota Corolla három karosszéria változatban is elérhető legújabb generációja a világ első olyan autója, amely kétféle öntöltő hibrid elektromos hajtáslánccal rendelhető.
Az ötajtós (Hatchback) és kombi (Touring Sports) kivitelhez ugyanis az 1,8 literes 122 lóerős, és vadonatúj 2,0 literes, 180 lóerős hibrid hajtáslánc is elérhető, jóllehet bennmaradt a kínálatban egy 1,2 literes, 116 lóerős benzines turbómotor is. A legendás szedán kivitelhez most először érhető el hibrid hajtás: a modell az 1,8 literes öntöltő hibrid változatot kapta meg, de rendelhető a továbbfejlesztett 1,6 literes, 132 lóerős benzinmotorral is. Az új, kétfajta hibrid elektromos modell révén a modell kétségkívül felkavarja majd az állóvizet a dízelektől drasztikusan elforduló európai flottapiacon, de a magánvásárlók körében is minden korábbinál népszerűbbé teheti a modellt. Kérdés azonban, melyik öntöltő hibrid elektromos hajtást érdemes választani a kettő közül.
Azzal, hogy a világ legnépszerűbb autója az, amely a világ legfejlettebb, legújabb generációs, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos közlekedést lehetővé tevő öntöltő hibrid elektromos hajtásából mindjárt két változatot kínál, óriási áttörés jöhet az európai flottapiacon és a magánvásárlók között egyaránt. Az, hogy az európai autóvásárlók (vállalati és magánügyfelek szintúgy) egyre fogékonyabbak a zöld technológiákra, és ezek közül is a valóban praktikusan, kompromisszumok nélkül használható környezetbarát hibrid elektromos hajtásra, ma már nem újdonság. A vadonatúj Toyota Corolla bemutatása azonban egészen új helyzetet, és korábban nem létező dilemmát teremt: eddig csupán az volt a kérdés, hagyományos hajtást vagy fejlett és zöld hibridet válasszunk, most azonban még akkor is felmerül egy kérdés, ha letettük a voksunkat a környezetbarát hibrid hajtás mellett, ez pedig az, hogy melyiket. Az új Toyota Corolla szedán esetében egyszerű a dolgunk, ott ugyanis csak az 1,8 literes, 122 lóerős hibridet választhatjuk, az ötajtós és kombi változatok esetében ugyanakkor bejön a képbe a 2,0 literes, 180 lóerős hibrid is. Mindkét esetben a világ legfejlettebb, negyedik generációs hibrid elektromos hajtásáról van szó, e tekintetben tehát nincs különbség a két hajtás között, így a döntést alapvetően vezetési stílusunk és preferenciáink alapján érdemes meghoznunk. Városi forgalomban mindkét hajtáslánc esetén akár 50-70%-os tisztán elektromos, károsanyagkibocsátás és fogyasztásmentes közlekedésre számíthatunk, a különbség inkább a városon kívül jön elő. Amennyiben amellett, hogy környezetbarát autót vezetünk, szeretjük a kifejezetten dinamikus, sportos autózást, érdemes a nagyobb teljesítményű, 2,0 literes változatot választanunk, míg ha a lehetséges minimumra szorítanánk a fogyasztást és károsanyagkibocsátást, akkor az 1,8 literes változat a mi optimális választásunk. A kérdés műszaki hátterét ugyanakkor kicsit jobban megvilágítja Hyroyuki Tsukashima, a vadonatúj Toyota Corolla hibrid szakértője.
Miben különböznek egymástól az 1,8 és 2,0 literes hibrid rendszerek? Csupán a belső égésű motor lökettérfogatáról van szó?
„Az 1,8 literes hajtásláncot elsősorban a takarékos üzemeltetést előnyben részesítő ügyfelek számára fejlesztettük ki. A 2,0 literes egység ezzel szemben nagyobb teljesítményt, dinamikusabb vezethetőséget kínál. A két hajtáslánc közötti különbség azonban túlmutat a benzinmotorok lökettérfogatán: az utóbbi egy minden részletében új öntöltő hibrid rendszer, amely rendkívül takarékos és lelkesítő vezetési élményt nyújt.”
Az 1,8 literes hibrid hajtáslánc megegyezik azzal, amivel a Prius és a C-HR fedélzetén találkozhatunk, vagy módosították a rendszert?
„Az 1,8 literes hibrid alapvetően ugyanaz, mint amit a Prius és a C-HR is használ. Ugyanakkor néhány ponton kisebb mértékben áthangoltuk a rendszert, hogy még kifinomultabb működést, még intenzívebb vezetési élményt kapjunk.”
Az új 2,0 literes hibrid rendszer fejlesztése során mi jelentette a legnagyobb kihívást?
„Az új 2,0 literes hibrid hajtáslánc nem csupán jobb gyorsulást kínál, de a gyorsulási érzetet is intenzívebbé teszi. Elinduláskor korlátoztuk a belső égésű motor fordulatszámának emelkedését, ehelyett nagyobb mértékben támaszkodunk az akkumulátorra és a villanymotorra. Így a jármű sebességének növekedése lineárisabban követi a fordulatszám emelkedését gyorsítás során.”
A fékenergia visszanyerése, az akkumulátor töltése terén mutat különbséget a két hibrid hajtáslánc?
„Mivel a 2,0 literes egység akkumulátora több cellából áll, mint az 1,8 literesé, nagyobb teljesítményre képes, és több regeneratív energiát képes tárolni.”
Miben tér el a 2,0 literes egység sebességváltója az 1,8 literesétől? Miért kapott az előbbi kormányra szerelt váltófüleket?
„Pontosítanék: a hibrid hajtásláncban nincs sebességváltó, csupán erőátviteli egység. Az 1,8-as és a 2,0-as rendszerek erőátvitelei eltérő méretű villanymotort és fogaskerekeket alkalmaznak. A 2,0 literes hibrid hajtáslánc azért kapott kormányra szerelt váltófüleket, mert így a vezető pontosabban szabályozhatja a teljesítménykifejtést, így élvezetesebb vezetési élményben részesülhet. Az 1,8 literes hajtásláncot elsősorban a takarékos üzemeltetést előnyben részesítő ügyfelek számára fejlesztettük ki. A 2,0 literes egység ezzel szemben nagyobb teljesítményt, dinamikusabb vezethetőséget kínál.”