Sokat kellett rá várnunk, hogy tiszteletét tegye. Nem kevesebb, mint tizennégy esztendő szükségeltetett, hogy a megannyi koncepciórajz- és modell után végre kézzelfoghatóan szemrevételezhető legyen a svéd gyártó zászlóshajója s egyben húzómodellje, a vadonatúj Volvo XC90.
Korábban egy statikus bemutatón már kaptunk némi betekintést a teljesen újraértelmezett Volvo XC90-ről, s akkor ígéretet is tett a Volvo hazai márkaképviselete: kell pár hét, és próbára is foghatjuk az autót. Így is történt, méghozzá a zsámbéki Driving Camp területén, teljesen zárt pályákon.
Jó, ha célirányosan vezényelnek le egy autóbemutatót. Főként, ha olyan tulajdonságok kerülnek gyakorlatban pellengérre, mint a tökélyre csiszolt úttartás és útfekvés, vagy épp a terepjárási képességek kiaknázása, vizsgálata.
Rövid prezentáció után nyomban több csoportra osztották a megjelent újságírókat, több szekcióba tömörülve: egyebek mellett országúti körülmények szimulálása a külső pályán, valamint az offroad szakaszon a terepes megmérettetés került fókuszba.
A menetpróba során a D5 gázolajossal szerelt, 225 lóerős verziót vezettük. A teszt alatt az intenzív gyorsítást, kanyarvételezést, szlalomot, valamint masszív lassítást elemeztük, úgy, hogy valóban megpróbáltuk kihozni az új Volvo XC90-ből minden olyan szélsőséges reakciót, amit csak lehet. Nem volt könnyű feladatunk, ugyanis az autó 70-80 kilométer/órás sebességtartományokban is stabil maradt, még akkor is, ha intenzív kanyarvételezés következett a lehelyezett bóják közt – a 470 Newtonméter rendelkezésre álló csúcsnyomaték a hozzá tartozó teljesítménnyel bőségesen elegendőnek bizonyult, a tekintélyes önsúlyt megfelelően mozgatta kettő személlyel a hajtáslánc.
Talán a far emlékeztet leginkább a korai első Volvo XC90 széria jellegzetességére, az aktuális stílusnak megfelelően megmaradtak a C oszlopra hosszában felhúzott helyzetjelzők, valamint a hangsúlyos csomagtérajtó, illetve a dupla, lapított fazonú krómozott kipufogóvégek. Itt talán eszközölhettek volna több egyediséget a tervezőmérnökök és dizájnerek, legalább úgy és annyira, mint az enteriőrnél.
Jöjjön is most ez a terület: nem fér kétség hozzá, hogy a Volvo nem csupán a prémiumkategóriát kívánja erősíteni, hanem egy olyan egyedi ékszerdobozt próbál(t) alkotni az új XC90-nel, amihez fogható nincsen még egy – legalábbis egyediségben. Ez nagy valószínűséggel sikerül is, hiszen a kiállított autó enteriőrjének pazar felszereltsége mindezt nagy mértékben alá is támasztja, a kecsesre szabott, pár perces helyszíni próba után rendkívül kényelmesnek és ergonomikusnak ható első- és hátsó ülések kifinomult matériák felhasználásával készülnek. Ráadásul az első fotelekhez már a régóta kívánt combtámasz is hozzá tartozik, növelve a komfortérzetet.
Azt pedig, hogy a Volvo XC90 igazi luxuscikknek lett aposztrofálva, mi sem bizonyítja jobban, hogy számtalan egyedi megoldást és/vagy kiegészítőt lehet választani az újonnan vásárolt autóhoz. A márka képviselői a kristályüveg-berakásos sebességváltógombot, valamint a svéd zászlós címkével ellátott üléskárpitozást emelték ki a felhozatalból.
Érezhetően nőtt a Volvo XC90 beltere az elődéhez képest, tágasabb fej- és térdterekkel bír (utóbbi főként hátul), így ténylegesen ideális utazóautó lehet a jövőben. Mindezek mellé bekerült az utastérbe a Volvo Sensus intuitív kommunikációs rendszere is, illetve a patinás Bowers and Wilkins cég 19 pontos, 1.4 kW összteljesítményű surround hangrendszere is elérhető.
Bár a Volvo XC90 nem terepjáró, fontos egy mindentudó SUV esetében, hogy megbirkózzon a betonútról letérve rosszabb, járhatatlanabb minőségű szakaszokkal is. Bár nyilván nem lesz nagyon a jövőben olyan Volvo XC90 tulajdonos, aki öncélúan dagonyázni vinné újdonsült kedvencét – bár ki tudja.
A terepes próbát hivatásos instruktőrrel vezényeltük le, jobb is volt így, kevesebb felelősséggel a válunkon. No és persze biztonság szempontjából sem volt elhanyagolható – kezdtünk egy jobbos dőlésteszttel, amikor is a pálya egyik mesterséges dombjának lankáin feszegettük a svédek büszke termékének határait.
Mindezek után fokozatosan adagolva következtek az egyre meredekebb dőlésszögú lejtők – annak rendje s módja szerint a 40 százalékossal kezdtük, lefelé. Már itt is éreztük, hogy az övek derekasan tartanak, az autó stabilan ereszkedett lefelé, a lejtmenet-asszisztens csendben maradt; az utcai gumiabroncsok sem blokkoltak a poros-porózus talajon. 70 százalékig merészkedtünk, itt fel- és lefelé is kiállta a próbát a Volvo XC90 – felfelé azért több ízben már érezhető volt, hogy a négy hajtott kerék tapadása meg-megszűnik pár századmásodperce, csakúgy, mint lefelé haladva: a lejtmenet-asszisztencia már kissé bizonytalankodott hirtelen fékezés, majd fékpedál felengedés után.
Ahogyan említettük: a Volvo XC90 közel sem terepjáró kategória, viszont az remek dolog, hogy az autó magas szinten befogható akár keményebb, járhatatlanabb útszakaszok teljesítésére is, hétköznapi felszereléssel. Persze azért nem árt, ha felextrázás kellőképp megvan, például az infotainment részeként működő Sensus alapú vezetéssegédek – mint például a 3D kamerarendszer – nagy segítséget nyújt manőverezés közben. Így többek közt a tolatásos parkolások is megkönnyíthetőek, ha nem gondolkoznánk rögvest a vásárlás után terepezésben.
A prezentáción egyébként sok érdekesség, kiegészítő információ elhangzott. Az új Volvo XC90 változtatható SPA padlólemezre épül, s az XC60 testvérmodellnél 30.6 centiméterrel hosszabb és 2 centiméterrel szélesebb. Lesz természetesen R-Design is, ami ugyebár a sportosabb megközelítést jelenti, mind teljesítményben, mind pedig optikailag.
A Volvo XC90 csomagtér ajtaja (ötödik ajtó) akár lábmozdulattal is nyitható, ez kifejezetten célszerű akkor, ha például bevásárlószatyrokkal megrakva próbálnánk az autót nyitni. Apropó, nyitás: a kulcs is újra lett gondolva, stílusvilágában passzol a Volvo XC90 stílusvilágához, kivehető belsőt is tartalmaz, amelyet nyugodt szívvel magunkkal vihetünk például strandolásnál a vízbe is. Valamint létezik egy opcionális Red Key elnevezésű lehetőség is, mellyel kiszűrhető mindenféle nemkívánatos következmény, amely akkor merülhet fel, ha például kölcsönadjuk valakinek az autónkat. Beszabályozható a kért sebességhatár, vagy épp az audiorendszer hangereje is, így kordában tartható szinte minden, pontosan úgy, ahogyan azt elképzeltük.
Mondanunk sem kell, hogy a Volvo XC90 is felszerelhető szinte mindennel, ami a közlekedésbiztonságot jelenti: baleset utáni fékezéssel, útelhagyási védelemmel, világújdonságként aposztrofált automata oldású fékpedállal balesetnél, Intellisafe lehetőségekkel (gyalogosvédelmi légzsák nem került a Volvo XC90-be), nappali, éjjeli gyalogos- és kerékpáros figyelő rendszerrel lett felvértezve az autó a teljesség igénye nélkül. Bővebben majd hamarosan érkező Volvo XC90 tesztünkben olvashatnak.
Volvo XC90 árlista: IDE kattintva.
Volvo XC90 hazai honlap: IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, ASUS