Megérkeztek a legfrissebb MGE (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete) adatok az idei, 2017-es újautó forgalomba helyezések kapcsán. Valamint számos adatot olvashatunk közleményükben, amelyek a nem túl távoli jövőt vetítik előre.
Kezdjük egy gyors előrejelzéssel az új személyautók és kishaszonjárművek forgalomba helyezési és kivonási statisztikáival:
2017. február | Tárgyhó forgalomba helyezés piac | Tárgyhó forgalomba helyezés piac változás | Tárgyhó kivonás utáni piac | Tárgyhó kivonás utáni piac változás | Kumulált új autó forgalomba helyezés | Kumulált új autó forgalomba helyezés változás | Kumulált kivonás utáni piac | Kumulált kivonás utáni piac változás |
db | % | db | % | db | % | db | % | |
Személygépjármű | 8000 | 207 | 6883 | 23,2 | 14418 | 18,2 | 12516 | 21,1 |
Kishaszon jármű | 1297 | – 14,3 | 1185 | – 9,5 | 2503 | -11,4 | 2282 | -7,5 |
2016. október | Tárgyhó | Tárgyhó változás | Kumulált | Kumulált változás |
db | % | db | % | |
Motorkerékpár | 67 | -51,4 | 105 | -46,7 |
Nagyhaszon jármű | 414 | -3,7 | 703 | -7,4 |
Autóbusz | 39 | -40,9 | 111 | -9 |
(A százalékértékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják – forrás: DataHouse Kft.
Személyautók
A februári forgalomba helyezési eredmények annak ellenére, hogy a kemény tél nem kedvez a gépjármű értékesítésnek, jelentősen meghaladja a 2016-os értéket, ahogy az első kéthavi kumulált eredmény is. Ez azt vetíti előre, hogy a 2017. évben is folytatódik az új személygépjárművek forgalomba helyezésének növekedése és ha valamilyen jelentősebb gazdasági körülmény nem indokolja 2017-ben az új személyautó forgalomba helyezések meghaladják a százezer darabot.
A magán vásárlók visszatérése folytatódik, mégis inkább a használt autó kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magán vásárlásnak tekinthető. Remélhető, hogy az elektromos autókra adott kormányzati támogatás a kezdeti nehézségeket követően beindul. Ennek közvetlen hatása inkább 2017 tavaszától fog jelentkezni.
Kishaszonjárművek
A kishaszon jármű piac enyhe visszaeséséből sem tudunk két hónap után messzemenő következéseket levonni. Annyi látszik, hogy ennek a szegmensnek a növekedési potenciálja jelenleg kisebb. Sokat javítana a helyzeten, ha a vegyeshasználatú kishaszonjármű ismét visszakerülhetne a palettára. E mellett ez a kategória nagymértékben támogatná a kis-, és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is.
Nagyhaszonjárművek
A nagyhaszon járműveknél a visszaesés minimális. Nyilvánvaló, hogy a kedvezőtlen időjárás késlelteti az átadásokat, másrészt egyes nagy flotta tulajdonosok némileg növelték a flottacserék idő intervallumát, ami kisebb csúszást okoz a forgalmazásban.
Autóbuszok
Az autóbusz piac igen kis mérete miatt tud jelentős havi eltéréseket mutatni, itt az a fontos, hogy éves szinten növekedést lássunk, mivel a buszpark nagyon öreg és így lecserélésre szorul. Fontosnak tartjuk, hogy az emberek szállítását szolgáló buszpark jelentősen megfiatalodjon és korszerűbb legyen.
Motorkerékpárok
A piac továbbra is igen gyenge, ennek a járműfajtának az értékesítését fokozottabban befolyásolja az időjárás szezonalitása. Továbbra is azt gondoljuk, hogy létfontosságú lenne a robogó azonosítás megoldása, a regisztrációs adó kiigazítása a használati jellegű kétkerekűek esetében, valamint a 125 ccm robogók „B” kategóriás jogosítvánnyal való vezethetőségével kapcsolatos procedúra könnyítése. Fontos tudni, hogy a kétkerekűek nagyobb darabszámú használata jelentősen csökkentheti a dugókat, vagyis könnyítheti az autósok és minden más közlekedő életét, miközben csökkentheti a környezetszennyezést.
Javítók és szervizek
MGE az importőrök támogatásával tovább folytatja a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányt, amely a jogi környezet változásával együtt (cégautó javítási ÁFA fele visszaigényelhető) már érzékelhető elmozdulást jelentett a legális szervizek irányába, ahol megfigyelhető az ügyfélszám emelkedése. Ez a folyamat mára már látható módon megjelent a legális szervizek látogatottságában és forgalmuk emelkedésében.
Az „értünkhozzá” kampányt egy interaktív blog beindításával folytattuk, ahol az ügyfeleknek is lehetőségük nyílik véleményüket, tapasztalataikat közzétenni. Ettől azt várjuk, hogy a márkaszervizek valós szolgáltatásainak hiteles kommunikációja egy újabb lépéssel egészül ki, illetve azt, hogy a márkaszervizek és ügyfelek kapcsolatának építésére egy további lehetőség nyílik.