2017 év végén visszatekintve összegyűjtöttük, hogy mely trendek maradtak meg és váltak iránymutatóvá vagy divatossá az autógyártásban 2017-ben.
A Duna Autó Zrt., mint az ország legszélesebb márkakínálatát értékesítő autókereskedő vállalat, tapasztalatait felhasználva megnéztük, mely szempontokat tartottak fontosnak az autógyártók új modelljeik megalkotásánál. Melyek azok a műszaki, vásárlói, illetve közlekedésbiztonsági igények, amelyeknek megfelelően a 2017-ben bevezetett új autómodelleket létrehozták.
Zöld úton az elektromos
Az alternatív hajtáslánc már jó néhány éve foglalkoztatja az autógyártókat, viszont az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően a tendencia egyértelműen a hibrid és az elektromos autók elterjedése felé mutat. Az energiaátalakítási hatékonyságuk összehasonlíthatatlan: a hagyományos belső égésű benzinmotoroké 30-40% körüli, míg egy villanymotoré 90% feletti. A fékezésnél kialakuló mozgási energiát átalakító és felhasználó hibrid technika kifejezetten városi és elővárosi forgalomban előnyös. A plug-in hibrid még környezetkímélőbb megoldást nyújt, hiszen a 30-40 km-es a hatótávolságukkal, pont az erősen szennyezett városi területeken képes benzinmotor nélkül közlekedni. Épp ezért számos olyan előny járul hozzájuk, ami az elektromos autókhoz is: adókedvezmény, olcsóbb biztosítási díj és az illetékek, zöld rendszám, ingyenes parkolás, stb. A leginkább környezetkímélő megoldás a teljesen elektromos hajtású autók használata, amelyek elterjedését a már említett kedvezményeken túl, vissza nem térítendő állami támogatással is segítik. A Duna Autó, lépést tartva az elektromos autók térnyerésével, a telephelyén lévő két elektromos töltőállomása mellé, hamarosan újabb négyet, majd újabb kettőt létesít, ahol a Duna Autónál vásárolt gépkocsikat ingyenesen tölthetik tulajdonosaik.
Okosodó autók az életvédelem és biztonság érdekében
Évente csak Európában 85 000 ember veszti életét olyan közúti balesetben, amelynél személyi felelősség állapítható meg. Ez a szám az, ami arra készteti az autógyártókat, hogy olyan biztonsági rendszereket fejlesszenek, amivel csökkenthető az emberi hiba lehetősége. Ennek a folyamatnak az lesz a vége, hogy teljesen önvezető autók kerülnek majd az utakra. A törésteszteken nemcsak az aktív, hanem a passzív biztonságot is tesztelik, és az ötcsillagos értékeléshez a vészfékrendszer, sávtartó rendszer, adaptív tempomat, holttérfigyelő rendszer megléte is szükséges. Ezek a passzív biztonsági rendszerek egyre több márkánál szinte az alapárban benne vannak, és részben önvezetővé teszik az autókat, például képesek a sávot követve bevenni a kanyart is.
„Gyalogosvédelem tekintetében ennek az évnek a hozadéka, hogy a vészfékasszisztens szenzorai beköltöztek az autó elejére a logó mögé, viszont annak érdekében, hogy ott zavartalanul tudjanak működni, a fém logókat egy plexi lapra cserélték le a gyártók. A legtöbb modern autón ez már megfigyelhető” – hívta fel a figyelmet erre az érdekességre Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.
Kiszínezzük az életet: A divatos kétszínűség
A személyre szabhatóság korábban a prémium autómárkákra volt jellemző, de a vásárlói igényeket követve egyre több márka előtérbe helyezte. A bicolor fényezés egyre népszerűbb, elsősorban a női célcsoportot megcélzó kisautókat gyártók körében. A városi terepjárók közül a Nissan Juke volt az úttörő, és kezdetben az összkerékhajtású modelljeit kínálta többszínű fényezéssel 4 különböző variációban. Mostanra már eléggé kiszélesedett a színpaletta, a variációknak csak a képzelet szab határt, ahogy ez ebben a filmben is látszik. A Duna Autó márkái közül a személyre szabható, egyre divatosabb kétszínűség a Nissan Juke, Nissan Micra, Kia Stonic, Suzuki Vitara, Hyundai Kona, Peugeot, Škoda Fabia, Fiat 500 és 500x modellek vásárlásánál választható. Az utóbbi két autó külseje és belseje a legapróbb részletekig megválasztható, így a tulajdonos igazi személyre szabott ékszerdobozává válnak.
Magasan a legjobb, avagy a városi terepjárók térhódítása
Az utóbbi években a városi terepjáró (SUV) lett az egyik legnépszerűbb szegmens az autóiparban. Térhódítását az is igazolja, hogy 2017-ben olyan márkák is kihoztak városi terepjárókat, amelyek eddig egyáltalán nem gondolkodtak ebben a kategóriában. Ilyen például a Škoda, Seat vagy a Fiat, és új modelljeik: a Škoda Karoq és Škoda Kodiaq, Seat Ateca, illetve a Fiat 500X. Tulajdonképpen az autó külső méreteiből a szélessége és a hossza nem, csak a magassága megnövelt, ezáltal tűnik nagyobbnak. A megnövelt belső tér sokkal jobb helykihasználtságot biztosít. A magasabbra kerül az üléspozíció, ami egyfajta biztonságérzetet nyújt, ugyanis két autó ütközésénél a magasabbat hiszik biztonságosabbnak, viszont egy baleset kimenetele minden esetben a sebesség, szituáció, vezetési rutin, stb. függő. A SUV-ok emelt hasmagassága is előnyös a parkolásnál. Úgy tűnik, hogy a méretes karosszéria, a tágas utastér és a trendi formaterv mindent visz és továbbra is biztosítja a városi terepjárók töretlen népszerűségét.
Üdv, automataváltó! Ég veled, dízelmotor!
A felsoroltakon kívül még elmondható, hogy az automataváltós autók egyre népszerűbbek mind a gyártók, mind az újautó vásárlók körében, illetve a dízelmotorok visszaszorulása is jellemző tendencia.
„Ez egyrészt abból fakad, hogy a környezetvédelmi szabályozások következtében a dízel egyre több európai városból kiszorul, másrészt olyan mértékű fejlesztések történtek a közvetlen befecskendezéses, turbó benzinmotorok terén, amelyekkel felveszik a versenyt a dízel előnyeivel. Sokkal rugalmasabbá váltak, egyre kisebb motorokkal egyre nagyobb teljesítményt érnek el és lecsökkent a fogyasztásbeli különbség is” – tette hozzá Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.