A Ford Focus RS kapcsán gondoljunk csak bele gyorsan: ha a legszigorúbb minőségi vizsgálatokra kerül sor, az emberi érzékszervek sokszor semmi mással nem pótolhatók – vegyük például a borkóstolást vagy a versenyzongorák hangolását. Mostantól erre a listára ezentúl a motorgyártást is felírhatjuk.
Bár manapság a termékek bevizsgálásához egyre több hi-tech berendezést használunk, a Ford szerint bizonyos tesztekhez még mindig az emberi hallás a legmegfelelőbb eszköz, ezért a vadonatúj Focus RS izomautó hibátlan teljesítményének biztosításához ezt az érzékszervet hívja segítségül a vállalat.
Mielőtt a 350 lóerős, 2.3 literes EcoBoost motorokat beszerelnék a Focus RS modellek gépházába, magasan képzett szakemberek vizsgálják meg az erőforrásokban hallható zajokat.
“E csapat tagjai pontosan tudják, hogyan szól egy tökéletesen beállított motor, és a legapróbb zajt is kiszúrják, ha valami nincs rendben” – nyilatkozta Gunnar Herrmann, a Ford Európa minőségért felelős alelnöke. “Képzeljük el ezt az egészet úgy, mint egy orvosi rendelőt, ahol a doktor a legmodernebb diagnosztikai berendezéseket használja, ám emellett egy sztetoszkóppal is megvizsgálja a pácienst.”
A Ford spanyolországi Valencia gyárának dolgozói egy speciális hibás motoron tanulták meg, melyek azok a zajok, amelyekre figyelniük kell. A képzés és a gyakorlás hónapokon át tartott, s a csapat tagjai ma már egyetlen percen belül képesek leellenőrizni egy erőforrást a gyártósor végén álló 18 hangszigetelt fülke egyikében.
Ha bármilyen zörgő vagy nyikorgó hangot hallanak, amelyek jellemzően valamilyen hibát jeleznek – például a kenési rendszer elzáródását, vagy a fogaskerekek sérülését –, a motort további vizsgálatra küldik, ahol a szakemberek azonosítják a problémát. E megoldásnak köszönhetően folyamatosan javulhat a gyártási minőség.
A vadonatúj Focus RS-t a Ford 2.3 literes EcoBoost motorjának 350 lóerős változata hajtja, amit kifejezetten arra terveztek, hogy 4.7 másodperc alatt gyorsítsa az izomautót 100 km/órás tempóra, és 266 km/órás végsebességet biztosítson.
A Valencia gyárban dolgozó motorhallgatók”más modellek – például a Ford Focus ST, az S-MAX és Mondeo – erőforrásainak tökéletes működését is ellenőrzik.
“Több ezer motort hallgattunk már meg, így azonnal megérezzük, ha valami nem tökéletes” – mondta el Juan Carlos Rosmari, a Valencia motorgyár minőségbiztosítási technikusa. “Minden egyes motorfajtának megvan a maga jellegzetes hangja, és amikor a tesztfülkékben hallgatjuk a működésüket, megismerjük az egyéni karakterüket – és persze azokat a zajokat is, amelyek hibát jeleznek.”
A Ford motorhallgatóinak csapata 2000 motort tesztel naponta a Valencia üzemben. A vizsgálatra minden motort külön fel kell készíteni, így a tesztelők szünetet tarthatnak az egyes vizsgálatok között, ami segít abban, hogy az egész munkanap során teljes figyelemmel végezhessék munkájukat.
Az emberi érzékelés másutt is fontos szerepet játszik a Ford gyártási folyamataiban: jó példa erre a Ford Vignale modellek bőrkárpitozását átvizsgáló mesteremberek feladata, vagy a kiválóan képzett művészek munkája, amikor kézzel alakítják ki az új modellek háromdimenziós agyagmodelljeinek bonyolult formáit.
“A Ford munkatársainak szakértelmét a legmodernebb technológiák egészítik ki, s ez teszi lehetővé számunkra, hogy kiváló minőségű járműveket gyártsunk, amelyek jobban működnek, jobban néznek ki, és sokkal tartósabbak is” – tette hozzá Herrmann.