Reneszánszát éli Magyarországon a használt autók iránti kereslet – ez nem vitás. Szerkesztőségünkhöz folyamatosan érkeznek megkeresések a témában, melyek kapcsán az olvasók leginkább arra kíváncsiak, mire figyeljenek oda vásárláskor. A Zöld Autószerviz tanácsai következnek.
Szerdai Gábor, a Zöld Autószerviz tulajdonosa nem ma kezdte a szakmát: otthonosan mozog minden olyan irányvonalon, amely a használt autók kivesézésre irányul. Közbenjárásával gyűjtöttük csokorba a legfontosabbakat.
„Elsősorban fontos, hogy többedmagunkkal érkezzünk a vásárlás helyszínére, s az sem árt, ha van velünk egy szakavatott autószerelő” – fogalmaz Szerdai Gábor. „Nem árt az sem, ha egy hölgyet is társaságunkban van, ugyanis így nagyobb az esélye, hogy olyan apróbb hibák is felfedezésre kerülnek, amelyeket a férfiszem nem, vagy nagyon kis eséllyel vesz észre. A fényezés minőségét mindenképp alaposan vizsgáljuk meg, akár több szemszögből, nem árt, ha napsütéses időt választunk a vásárláshoz. Így az apróbb, elenyészőbb karcok is előtűnhetnek, ráadásul a már cserélt, újrafényezett karosszériaelemeknél ritka, hogy a színárnyalat egyező legyen az eredetivel, erre is kiemelten figyeljünk” – teszi hozzá.
Persze nem minden a külcsín. Amennyiben a fentiekhez hasonló kellemetlenségekbe futunk bele már az elején, érdemes az enteriőrt is hangsúlyosan górcső alá venni.
„Rengeteg, a későbbiekben jelentkező fájó dologtól kímélhetjük meg magunkat, ha idejekorán felismerjük az esetleges rejtett hibákat az utastérben is” – mondja Szerdai Gábor, majd hozzáteszi: „Mindenképp vigyünk magunkkal zseblámpát is, a legrejtettebb zugokba is világítsunk be, nyugodt szívvel mozgassuk, nyomkodjuk meg azokat a pontokat, ahol elváltozásokat találhatunk. Valamint vegyük latba, hogy a használt autó vásárlása nem egy két perces, steril folyamat, ennek értelmében válasszunk olyan ruházatot, amely ellenálló, nem probléma, ha szennyeződik.”
Óvatosnak kell lennünk annak kapcsán is, hogy az autó vajon sérült-e korábban komolyabban (törés). Ennek észlelésére is vannak kifejezetten hatékony módszerek.
„Sajnos, vagy nem sajnos, a komolyabb és akár kisebb törések hátramaradt árulkodó jelei nem könnyen tüntethetők el, még laikusok szemei elől sem” – folytatja Szerdai Gábor. „A legjobb példa erre az, hogy felgyűrődött lemezrészleteket találunk, például az illesztéseknél. Nyissuk fel a motorház- és csomagtérfedeleket, kandikáljunk be a burkolatok és a kárpitozás alá is. Egész biztos, hogy találunk majd olyasmit, ami kérdésekre ad indokot. Továbbá fontos, hogy a hűtésrendszer környéki nyúlványok, tartók mennyire korrodáltak, illetve mennyire vannak tisztán tartva, valamint az oldalablakok, szélvédők körüli gumizás környékén fellelhető gyanús törmelék is utómunkákra (karosszérialakatolás) enged következtetni.”
Ha már felemlegettük a motorteret, itt is végezzünk állapotfelmérést. Nyilván itt a leginkább szükséges, hogy szakavatott autószerelő is társuljon, ezzel együtt vannak olyan nyomok, amelyeket minden további nélkül kiszűrhetünk akkor is, ha nem vagyunk a helyzet magaslatán.
„A motorblokk olajszennyeződései, átfolyások máris felvázolják az autó állapotát, de a teljesen letisztított, szinte gyári újnak kinéző motor is rendkívül gyanús lehet” – mutat rá Szerdai Gábor. „Ha beindítottuk a motort, az erős, zakatoló hangok, sípolás, egyebek mind mutatják, hogy valami nincsen rendben értelemszerűen – ilyenkor máris jobb, ha új alany után nézünk.”
Mi lehet még, ami sarkalatos pontot jelent? Alapvetően több oldalon keresztül sorolhatnánk a buktatókat, de mindenképp akadnak még olyan fontos részletek, amelyekbe beavat minket Szerdai Gábor:
„Külön most nem térnék ki arra, hogy egy jobbra, vagy balra húzó kormánymű súlyos futómű-problémákra is utalhat, vagy egy fulladozó, rángató hajtáslánc egyértelműen fals viselkedést jelent. Bár nem hiszem, hogy bárki is megpróbálná értékesítésbe fogni egy lelakott autó végett, de ki tudja, bármi megeshet.”
„Magas költségvonzata is lehet, ha a kipufogórendszert cserélni kell, akár részben is. Ezért fordítsunk kiemelt figyelemet erre, nézzünk be lehetőségeink szerint az autó alá, és pásztázzuk végig a nyúlványokat, a csőrendszer vezetését. A dobra kifejezetten figyeljünk, ez a leginkább rozsdásodásra hajlamos rész. Tesztelhetjük is a kipufogó állapotát, méghozzá úgy, hogy egy közepesen vastag rongydarabbal közrefogjuk a kipufogóvéget járó motornál, és óvatosan – vigyázva arra, hogy ne égesse meg kezünket – máris kiderül, ha kifúj a rendszer valahol. Végül pedig: szintén az alvázat vizsgálva figyeljünk arra, hogy a teherhordó hosszanti- és kereszttartó elemek épsége megfelelő legyen: ha itt bármiféle elváltozást, felgyűrődést, horpadást és/vagy javítást találunk, egyértelmű, hogy az autót akár több részletből szerelték eggyé (akár több kocsi felhasználásával). Ilyenkor a legjobb, amit tehetünk az az, hogy elköszönünk az eladótól” – fejezi be Szerdai Gábor.
A Zöld Autószerviz természetesen örömmel áll érdeklődő ügyfelei rendelkezésére, szaktanácsadással használt autó vásárlása esetén, vagy épp az újonnan megvásárolt jármű diagnosztikája, átvizsgálása kapcsán is.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte